Kysymys epäsäännöllisestä treenaamisesta.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Secu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkä olen täysin uusi tällä foorumilla varsinkin treenaamisessa. Itse kysymys koskee seuraavaa. Olen työssä jossa työvuoroja on täysin epäsäännöllisesti, öisin ja päivisin, iltaisin ja aamuisin. En pysty aloittamaan kuntosalilla käymistä siten että teen ns. treeniohjelman ja käyn sen mukaan lenkillä ja treenaan salilla. Tarvitsen sellaisen ohjelman jota pystyn käyttämään aina kun käyn punttiksella. Eli kun käyn niin minulla on tietty ohjelma jota voi tietty sitten itse vähän muunnella aina ettei ala maistumaan puulta, mutta tarvitsen pohjan kaikelle, koska lähden täysin nollatilasta. Lenkillä osaan itsekkin käydä siihen en tarvitse neuvoja, mutta lähinnä sille miten ja mitä liikkeitä pitää ja kannattaa tehdä? Tarkoituksena on kasvattaa käden ja selän lihaksia. Eli saada vähän hauista isommaksi ja hartioita levämmäksi. Työssäni tarvitsen noita koska se on jo psykologinen etu sen lisäksi että saa pidettyä terveyttä yllä. En ole niinkään pitkä (175cm), joten leveyttä pitäisi saada treenaamalla, eikä niinkään istumalla sohvalla kaljaa kitaten.
Ikää on 20v ja nostan penkistä n. 65-70kg(arvio). Coopperissa juoksen 2200m ja painoa on 70kg. Näillä eväillä pitää siis lähteä liikenteeseen.

Neuvoja kaivataan. Aloitan treenaamisen ensi kuun alusta, joten tarvitsisi neuvoja aika pikaisesti että osaa lähteä liikenteeseen edes jonkun näköisin avuin..

Etukäteen kiittäen, Secu :worship:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Melkein perusliikkeisiin se sitten menee jos ei kerkee kamalasti hinkkaamaan. Jaa vaikka kolmeen, missä otat penkin, maastavedon ja kyykyn. Se kyllä muuttuu sitten ihan satavarmaan puulle maistuvaksi alta aikayksikön, mutta eipä tossa mitään spesiaalitreeniä voi vetää.

Mitenkas paljon sulla on aikaa kerralla kayda salilla?
Jos aloittaisi sellaisella ohjelmalla etta tekisi kerralla koko kropan lapi kayttaen perusliikkeita?

No siis mulle on ilmasta käydä punttiksella täällä työpaikalla, käyttöä rajoittaa ainoastaan se että voin käydä treenaamassa ainoastaan silloin kun käyn töissä eli ennen töihin menoa tai töiden jälkeen(tämä siksi koska työmatka on pitkä ja en viitsi ajaa 60km suuntaansa pelkästään sen takia että käyn salilla).
Töitähän on siis epäsäännöllisesti, keskimäärin n. 2-4krt/viikko. Työpäivä on mulla usein 16h, harvoin mitään 8h. Tämä siis tarkoittaa sitä että mitään kolmea tuntia tuskin jaksan salilla olla töitä ennen tai töiden jälkeen, koska kummissakin tapauksissa on huonot puolet väsymyksen osalta. Kauanko pitäisi viihtyä salilla jos pitää saada jotain tuloksia aikaan, jos ajatellaan että kävisin treenaamassa vaikka kaksi kertaa viikossa, kuukaudessa siis vähintään 8kertaa(veikkaaan että totuus on tuolla 10krt/kk).
Kuten huomaatte menee vaikeaksi, mutta mulle se on helppoa, käyn salilla aina kun käyn töissä. Nyt pitää vaan saada jonkun näköinen treeniohjelma kehiin että voi alkaa hieman suunnittelemaan ja kuivaharjoittelemaan ettei mene ihan käsille koko homma.
Myöhemminhän hommaa voi muuttaa siten että voin jopa alkaa käymään tuolla läheisellä kuntosalilla treenaamassa, niin ettei tarttis aina töiden ohessa käydä. Näin alkuun haluan ainakin kokeilla tätä hommaa ihan ilmaiseksi ja nähdä että mitä tuloksia saa aikaan jos käy 2-3krt viikossa esim kuukaudenkin ajan. Tiedän että lihasten kehittäminen perinteisin menetelmin on aikaa vievää hommaa, mutta mulle riittää näin aluksi ihan pienetkin positiiviset treenaustulokset.

Treeniohjelmaa kiitollisesti odottaen, Secu :lol2:

EDIT: Ajattelin näin aluksi jos kävisi esim. yhden tunnin rehkimässä kerrallaan. Liikaa vai liian vähän?

Treenit saa oikein hyvin mahdutettua tuntiin tai allekin. Testotasotkin alkavat laskea n. tunnin jälkeen yms. eli pidemmistä treeneistä tuskin on mitään hyötyä.

Zone-sarja -42%
Sukulaku sanoi:
Testotasotkin alkavat laskea n. tunnin jälkeen yms. eli pidemmistä treeneistä tuskin on mitään hyötyä.

No nämä nyt ovat jo Hulkin tasoisia juttuja. Jos se treeni venyy pitemmäksi, niin venykööt, kunhan tulee rikottua lihassäikeitä että ne vahvistuvat. Mitään testotasoja ei kannata kelailla.

OK. Millasta treenia kannattais sitten alkaa vetämään eli millasia liikkeitä ja monta kertaa jne? Mä olen näissä jutuissa täysin aloittelija, joten apua kaivataan.

Kyllä minäkin meilein 2-jakosta harkitsisin. Eli tosta edellisestä linkistä vaan kattelemaan niitä. Siinä tulee vedettyä kuitenkin koko kroppa läpi vaikka pääsis vain 2 kertaa viikossa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mike sanoi:
No nämä nyt ovat jo Hulkin tasoisia juttuja. Jos se treeni venyy pitemmäksi, niin venykööt, kunhan tulee rikottua lihassäikeitä että ne vahvistuvat. Mitään testotasoja ei kannata kelailla.
No nämä nyt ovat jo Miken tasoisia juttuja. :david:

On aivan yleistietoa, että 45 minuutin kovan harjoittelun jälkeen testosteronitasot voivat milloin tahansa lähteä jyrkkään laskuun (ja vastaavasti kortisolitasot nousuun).

Siinä olen samaa mieltä, että ei ole aivan pakko lopettaa treeniä tasan 45 minuutin kohdalla, mutta itse pitäisin tuntia ylärajana kovan treenin kestolle.

Lisäksi en itse ainakaan kykenisi treenaamaan täydellä teholla yli tuntia putkeen ellei sarjojen välissä sitten levättäisi useampi minuutti. Tietysti jos treeni ei ole kovin korkeatempoista, vaan sarjojen välissä istutaan pidempäänkin (kuten esim. voimatreenissä) venyy treeni pakostikin toiselle tunnille mikäli halutaan saada kaikki sarjat tehtyä.

Secu sanoi:
No siis mulle on ilmasta käydä punttiksella täällä työpaikalla, käyttöä rajoittaa ainoastaan se että voin käydä treenaamassa ainoastaan silloin kun käyn töissä eli ennen töihin menoa tai töiden jälkeen(tämä siksi koska työmatka on pitkä ja en viitsi ajaa 60km suuntaansa pelkästään sen takia että käyn salilla).
Töitähän on siis epäsäännöllisesti, keskimäärin n. 2-4krt/viikko. Työpäivä on mulla usein 16h, harvoin mitään 8h. Tämä siis tarkoittaa sitä että mitään kolmea tuntia tuskin jaksan salilla olla töitä ennen tai töiden jälkeen, koska kummissakin tapauksissa on huonot puolet väsymyksen osalta. Kauanko pitäisi viihtyä salilla jos pitää saada jotain tuloksia aikaan, jos ajatellaan että kävisin treenaamassa vaikka kaksi kertaa viikossa, kuukaudessa siis vähintään 8kertaa(veikkaaan että totuus on tuolla 10krt/kk).
Kuten huomaatte menee vaikeaksi, mutta mulle se on helppoa, käyn salilla aina kun käyn töissä. Nyt pitää vaan saada jonkun näköinen treeniohjelma kehiin että voi alkaa hieman suunnittelemaan ja kuivaharjoittelemaan ettei mene ihan käsille koko homma.
Myöhemminhän hommaa voi muuttaa siten että voin jopa alkaa käymään tuolla läheisellä kuntosalilla treenaamassa, niin ettei tarttis aina töiden ohessa käydä. Näin alkuun haluan ainakin kokeilla tätä hommaa ihan ilmaiseksi ja nähdä että mitä tuloksia saa aikaan jos käy 2-3krt viikossa esim kuukaudenkin ajan. Tiedän että lihasten kehittäminen perinteisin menetelmin on aikaa vievää hommaa, mutta mulle riittää näin aluksi ihan pienetkin positiiviset treenaustulokset.

Treeniohjelmaa kiitollisesti odottaen, Secu :lol2:

EDIT: Ajattelin näin aluksi jos kävisi esim. yhden tunnin rehkimässä kerrallaan. Liikaa vai liian vähän?

Mullakin on monesti 16h työvuoroja. Ei rankkaa, mutta en nykyään jaksa käydä samana päivänä salilla. Aikaisemmin jaksoin käydä salilla ennen töihin lähtöä. Sulla tuskin on joka päivä noita 16h vuoroja, joten suosittelen että rupeat käymään siinä läheisellä kuntosalilla. 3 krt/vkossa vapaapäivinä ei ole paha?

Eli et ole siis aikaisemmin treenannut, näin käsitin? Vedä alkuun joka treenissä koko kroppa kerralla läpi raskailla perusliikkeillä, pitäisi mennä alle tuntiin. Kehitystäkin tulee mukavasti ja siitä sitten pikkuhiljaa ottaa apuliikkeitä mukaan ja jakamaan treeniä useampaan osaan. Itse vedin varmaan vuoden verran koko kroppa kerralla tyylillä ja kokoajan harjoituspainot ja massa nousi.

Perusohjelma
Jalkakyykky 3 x 5-20 toistoa
Penkki 3 x 5-20 toistoa
Leuanveto 3 x 5-20 toistoa
Pystypunnerrus 3 x 5-20 toistoa
Maastaveto 1 x 5-20 toistoa

Joka toinen harjoituskerta 5-10 toistoa / sarja,
joka toinen kerta taas 10-20 toistoa / sarja.
Palautukset keskimäärin 1-3 minuuttia.

Ohjelma tehdään kolmesti viikossa, mutta maastaveto vain joka toinen harjoituskerta. Silloin voi jättää yhden kyykkysarjan pois.

Joka harjoituskerralla pyritään lisäämään joko toistoja sarjaan tai harjoituspainoja.

Löytyy Massaa! Voimaa! -kirjasta.

:worship: kiitos avuista. Kävin tilaamassa kuntosalikortin, ilmasta kun on töiden puolesta.. Olen näin aluksi treenanut hieman himassa. Pyörälenkkiä n. 2krt/viikko (13km/krt), sitten ihan kotiolosuhteissa itelle kohtuullisen painavilla ja ainoilla painoilla mitä kotoota löytyy niin jotain liikkeitä eli, normaalia chuck norris hauis liikettä vai mikä onkaan :), sitten käsi suoraan ylös ja käden ojennus taakse ja siitä takaisin pystysuoraan ylös. Sitten käsi vaakasuoraan sivulle ja siitä alas ja takaisin alkuasentoon. Sitten polvelleen tms ja siitä sitten käsi suoraksi alaspäin ja takaisin ylös. Sitten käsi penkille niin että ranne on ulkona penkiltä ja siitä ranteen liikutusta edes takaisin, niin että tulee käytyä sarjat ranne ylös ja alas päin. Sitten punnerruksia, vatsoja ja selkää epämääräinen määrä. Tätä kaikkea tulee nykyään tehtyä n. 3krt/viikko. Toivottavasti saatte jotain selvää, koita kotona vielä pistää vähän selvemmin noi hommat ja määrät.

Secu

Suositut

Back
Ylös Bottom