Kysymyksiä treenistä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DudeLove
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei! Olen 20-vuotias, noin 180cm ja noin 80kg (tod. näk. alle tällä hetkellä) painava uros ja haluaisin esittää muutamia kysymyksiä koskien tulevaa treenijaksoani. Tavoitteenani olisi saada mahdollisimman paljon lihaksiani esiin rasvan alta. Rasvaa siis pitäisi hieman ainakin vatsan alueelta polttaa mutta toisaalta taas lihaksia jonkin verran kasvattaa (mahdollista tai ei, tähän pyritään). Lihasryhmät joita haluaisin erityisesti saada kehitettyä ovat hauikset (tätä lihasryhmää en ole oikein ikinä saanut kasvuun joten siksi nyt tavoitteena), olkapäät, vatsalihakset (erityisesti ns. vyötäröllä sivulla sijaitsevat alavatsalihakset (en tiedä oikeaa nimeä)), rintalihakset, ojentajat ja reidet.

1) Olen kaavaillut perus salitreenikseni G6:tta. Mietityttää kuitenkin että millä voisin korvata leuanvedon parhaiten kun tähän ei ole treenipaikassani mahdollisuutta?

2) Olen myös suunnitellut välipäiville aeroobiseksi treeniksi lenkkeilyä, onko viisasta tavoitteitani silmällä pitäen? Ja jos on, niin millä tavalla järkevintä toteuttaa?

3) Ruokavalio. Tämä aloittelijan pahin sudenkuoppa kalvaa myös omaa mieltäni. Olen tähän asti elämässäni syönyt hieman miten sattuu. Välillä viettänyt vähähiilihydraattisia kuureja ja tietysti punttijaksoillani vetänyt hirveitä kasoja proteiinia mutta koskaan en ole kovin tarkasti kiinnittänyt huomiota syömiseeni. Tällä kertaa aion ottaa myös syömäpuolen vakavasti. Millä tavalla minun tulisi syödä että tavoitteeni olisivat mahdolliset?

Kaikki neuvot ja vinkit ovat tervetulleita. Millä tavoin voisin mahdollistaa tavoitteeni lihasmassan keräyksestä ja sen esille tuomisesta kaikkein parhaiten? Jos se ei ole mahdollistettavissa niin kuinka pääsisin mahdollisimman lähelle? Olen avoin eri saliohjelmille ja varsinkin kiinnostaisi tietää millä tavalla välipäivien aerobinen liikunta kannattaisi suorittaa. Olen myös sen verran tyhmä että kalorihöpötys vielä tässä vaiheessa urheilu-uraani on täyttä siansaksaa joten jos ehdottelette jotain koko päivän ruokavalioesimerkkejä, niin tehkää se havainnoiden. Kiitos vain jo etukäteen ja onnea treeneihin itse kullekkin taholle! :worship:

Siinähän on esitetty lähes kaikki mahdolliset punttailuun liittyvät kysymykset :D Kannattaa lueskelle huolella tätä aloittelijoiden osiota, erityisesti lihavoidulla fontilla kirjoitettuja perusketjuja. Ei kannata lähteä tolle "haluaisin kehittää erityisesti näitä ja näitä lihaksia" -linjalle, koska kroppa on kokonaisuus ja se kehittyy parhaiten kun kaikkia lihaksia treenataan niiden vaatima määrä (isoille lihasryhmille enemmän treeniä, pienille vähemmän).

Unohda lihasten kasvatus ja rasvan poltto samanaikaisesti. Joku on jo ehkä todistanut että se on mahdollista ydinfysiikkaan verrattavien kikkailujen kalorien ja ravintoaineiden kanssa, mutta kehitys on silloin äärimmäisen hidasta kumpaankin suuntaan. Syö pluskaloreilla... jos ei mielenkiinto riitä räknäämään kaloreita niin helpoin tapa on vaan lisätä tietoisesti ruuan määrää välipaloilla, annoskoon suurentamisella jne.

G6 on hyvä ohjelma aloittelijalle. Jos ei ole leuanvetomahdollisuutta, kannattaa tehdä kulmasoutua tangolla (hyvä kokonaisvaltainen selkäliike) tai ylätaljaa. Vuoroviikoin vaikka noita. Aerobista kannattaa tehdä vaikka 3 kertaa viikossa salitreenien välipäivinä, noin 20 min. kevyinä lenkkeinä. Tärkeää on että syöt niin paljon kuin napa vetää, koska aerobinen kuluttaa kaloreita, ja plussan puolella oli siis pysyttävä.

Valmista ravinto-ohjelmaa en ala väsäämään mutta sen tekeminen ei ole suuri vaiva kun huomioit seuraavat vaatimukset:
- syö enemmän kuin kulutat (lisäkaloreita saa mm. rasvaisella maidolla, öljyllä, pähkinöillä)
- syö 5-6 kertaa päivässä, joka aterialla noin 25 g proteiinia. Hyviä proteiininlähteitä ovat liha/kana/kala, kananmunat, tonnikala, raejuusto, maitorahka ja maito. Treenin jälkeen myös heraproteiinia sisältävä palautusjuoma voisi olla paikallaan.
- syö vain hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja (täysjyvä; tumma riisi, makarooni, ruisleipä jne.) ja vältä sokereita, valkoisia jauhoja yms nopeita hiilareita, jotka lihottavat.
- vielä kerran.. KALORIT PLUSSAN PUOLELLE! älä huolehdi vielä tässä vaiheessa läskeistäsi, niitä ehtii polttelemaan myöhemminkin kunhan ensin saat lisättyä lihasmassaa. Kroppa alkaa saamaan urheilullista muotoa kun lihasten linjat alkavat tulla kasvun myötä esille eikä pieni mahan röllökkä rumenna niin pahasti kokonaisuutta. Tsemppiä!

Itsekin suosittelen alottamaan tosta lihasten kasvattamisesta ja sitten myöhemmin tarvittaessa rupeet sitä rasvanpolttoa harrastamaan. Syyt taustalla ovat hyvin yksinkertaiset: kova salitreeni kasvattaa lihasta ja polttaa rasvaa, lenkki polttaa vain rasvaa. Tämä on tietysti jonkin verran kärjistettyä, mutta näin se suurin piirtein menee. Luonnollisesti ravintopuoli vaikuttaa myös paljon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom