Kysymyksiä ruokavaliosta (ja muustakin)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yannara
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
42
Toivottavasti ette pahastu, kun avaan uuden, oman ketjun, kun kysymyksiä olisi niin paljon. Mulla on ongelmana se painon nousu, olen 60kg kukkakeppi 176cm ja luulen että alhainen paino johtuu siitäkin että minulla on laihat jalat, joita en ole aikaisemmin innostunut treenaamaan. Muuten salilla käynti ei ole ihan tuntematon homma.

1. Tärkeämpänä, pyydän neuvoja ruokavalion suhteen. Ehdin aikaisemmin treenata vajaan vuoden ja painoa ei noussut kun 2kg. Tähän on nyt saatava muutos. Nyt vuoden tauon jälkeen palasin takaisin salille. Olisi tosi hyvä jos saisi sen johonkin 70kg tienoille. En ole perehtynyt proteiinin tarvittavaan määrään, tai kaloreiden laskemiseen, ja toivoisin käytännönläheisiä esimerkkiä. Eli mitä aineksia sekoittaa minkä kanssa :rolleyes:

Itselläni olisi mielessä tälläinen kuvio;

1. Aamupuuro
2. Joku välipala, vaikkapa rahkaa + hedelmiä
3. Lounas (paljon safkaa, työpaikkaruokailu).
4. Päivällinen kotona
5. Iltapala, esim. tonnikalasalaatti + raejuusto
6 (näiden päälle vielä protskujuomat treenin jälkeen).

Onko tämä riittävä? Toivottavasti on, meinaa mä en pysty pakottaa itseäni syömään enemmän kuin jaksaisin. Pidän erittäin paljon lihasta ja grillaamisesta, ehkäpä tätä voisi käyttää hyväkseen? Ja tärkeä kysymys: kuinka pahasti olueen juominen haittaa tätä harrastusta, ja mitkä ovat sen vaikutukset. Arvioisin, että viikossa minulla menee 6-12 kolmosolutta viikonlopun aikana. Väkeviä, en käytä.

2. Treeniohjelma

Kaksijakoinen, erottelen alakroppa- ja yläkroppapäivän jotta olisi helpompaa pysyä perässä :nolo:

1. Yläkroppa;

4 sarjaa penkkipunnerrusta tai rintaa käsipainoilla
4 sarjaa hauista erilaisilla liikkeillä
4 sarjaa hartija-lihaksia (istualteen nostan painot tai tangon ihan ylös ja tuon eteen)
4 sarjaa yläselkää vetämällä käsillä painoja
4 sarjaa ojentajia tankoa nostamalla telineessa alhaalta ylös
2-4 sarjaa alaselkää

2. Alakroppa;

4 sarjaa kyykkyä tanko niskassa
4 sarjaa jalkapunnerruksia painot ylhäällä
4 sarjaa etureisiä
4 sarjaa sisäreisiä
4 sarjaa vatsoja

ps. jokainen sarja sisältää 8-10 toistoa. Pahoittelen tyhmiä nimityksiä, mulla ei ole sanasto ollenkaan hallussa.

Ohjelmasta sen verran, että itse olen oppinut kantapään kautta, että kun kroppa tottuu, niin kehitys pysähtyy. Eli pitäisi vaihdella ja kokeilla aina välillä uusia juttuja. Minulla massan tavoitettavuus on pääpaino, ei niinkään kestävyys. Olen myös tietoinen toisenlaisesta "teoriasta", kun otetaan aivan maksimipainot ja tehdään 3-5 toistoa per sarja jolloin lihakset repeilevät. Suositteletteko tätä mieluumin sellaiselle ruipelolle, jolla on liikerata kohdallaan?

3. Treenin jälkeen

Venyttelen kädet/jalat ja menen saunaan ja vedän siellä oikeastaan ne proteiinin naamaan samalla. Mun mielestä sauna on erittäin rentouttavaa koko kropalle. Onko se kuitenkin haittava tekijä näin kasvun kannalta?

Oon sellasta tässä miettinyt, että oisko asiaa käydä salilla 4 kertaa viikossa, niin että sekä ala- että yläkroppaa tulisi treenattua tolla ohjelmalla 2 kertaa/viikko.

periaatteessa hyvännäköinen ohjelma, 4 kertaa viikossa on hyvä tuollaisella. Sarjoja tulee aika paljon kyllä, esim. 3/liike voisi riittää hyvin.
Selkäliike on varmaan joku kulmasoutu?
Takareidet puuttuu, jalkapäivälle pari sarjaa suorin jaloin maastavetoa tai hyvää huomenta, (tekniikan kanssa erittäin tarkkana eikä heti yli-isoilla painoilla)

puuro pelkästään on huono aamupala, energiaa olemattoman vähän. Proteiinia aamupalalle, ja vaikka banaaneja, mitä vaan että saa lisää kaloreita helposti. Pari litraa kevytmaitoa päivässä, juominen on helpompaa kuin syöminen usein. Samoin öljystä saa helposti lisää, muutama kulaus silloin tällöin niin alkaa paino nousta. Jotain lisäravinteita voi ottaa vaikka joka päivä, jos on vaikeaa syödä. Hiilihydraatteja ei kannata hirveästi rajoittaa, jos haluaa että paino nousee. Esim. illalla tonnikalaa ja raejuustoa ja salaattia, kaloreita ei paljoa tule, mutta ottaa siihen jotain öljyä vähän mukaan niin sitten tuleekin jo enemmän.
Samoin rahka ja hedelmät on hyvä välipala, mutta energiaa ei hirveästi tule välttämättä. Syö vaikka juustohampurilaisia, tai suklaata, jos olet todella epätoivoinen...mulle on tuntunut olevan apua tai ainakin helppoa ottaa kaloreita vaikka sokerista silloin tällöin. Kaljaa ei välttämättä kannata kauheasti juoda, tosin jos juo, ei pizzaa/kebabia ym. roskaruokaa sovi unohtaa ;)

Kiitos ORBs.

No mulla on muutenkin ongelmana se, että ruoka ei kovin hyvin maistu. Eli jotain keinotekoisia menetelmiä pitäisi keksiä, kuten tuo öljy ja maidon juominen. Miten paljon tuota öljyä kannattaa juoda ja minkälaisena, suoraan kupista vetää naamariin vai jonkun ruuan kanssa? Ja rasvainen ruoka on mulle niinqu POP?

Voisitteko neuvoa, että mitä aineita mun kannattaa hakea "bodauskaupasta"? :worship:

ps. huomaa että mulla on rasvaprosentti aivan liian alhainen, esim. treenien jälkeen mulla on paikat aika kuumana tehokkaan treenin jälkeen, mutta hikoilen erittäin vähän (vaikka kroppa olisi ihan paskana, hyvällä tavalla siis).

En osaa mitään tarkkoja sääntöjä antaa. Kunhan vaan saat kaloreita enemmän tavalla tai toisella. Itse en syö hirveän mielelläni kovin paljon rasvaa, tuntuu että tulee vaan paha olo ja täyttää pitkäksi aikaa, jos syö hirveitä rasvamääriä kerralla. "Bodauskaupasta" halvinta heraproteiinia ja maltoa, niitä treenin jälkeen. Mahdollisesti jotain massanlisäysjauhoa (niissä on proteiinia ja hiilihydraattia niissäkin, ilmeisesti vähän hitaammin imeytyvässä muodossa kuin hera-malto yhdistelmä)
en oikein tajunnut tuota loppua...

Olen aina ihmetellyt, että kun salilla on näitä ihan tavallisen kokoisia tyyppejä (ei siis mitään himo-bodareita), jotka tekevät tuplasti enemmän sarjoja esim. penkkiä mitä mä teen, eli tyyliin 6-8 sarjaa penkkiä treenin aikana? Mihin he pyrkivät ja mikä toi juttu oikein on?

Oon funtsinut, että käyn varmaan jossain tollaisessa liikkeessä, missä he myy noita mömmöjä, juttelemassa mitä mun kannattaisi ostaa lisäravinteeksi.

kyllähän noita rintahauispellejä riittää, älä ota niiden treeneistä mallia.
Muista, ettei lisäravinteet ole mitään ihmeaineita, ei kannata hirveästi rahaa tuhlata. Kalliimpi ei välttämättä ole tehokkaampi. Täältä löytyy tietoa lisäravinteiden käytöstä varmaan paremminkin kuin kauppojen myyjiltä.

Originally Posted by yannara Mun mielestä sauna on erittäin rentouttavaa koko kropalle. Onko se kuitenkin haittava tekijä näin kasvun kannalta?

mee vaa saunaan. ei se mitään haittaa, päinvastoin se rentouttaa

Tässä thredissä oli kyl erittäin hyvää asiaa syömistä koskien. Täytyy häpeissäni myöntää, että treenasin ehkä muutaman viikon ton kyselyn jälkeen ja salikäynti jotenkin jäi. Nyt, kun kesä on takana ja helteet ohi, niin aloitin treenaamaan taas. Ihan pelkästään senkin takia, että kun istun 8 tuntia töissä koneella, ja vielä 4-6 tuntia kotona lisää, niin voin vaan arvata, mitä hallaa se tekee mun selälle, hartoille yms. Tän takia veri on saatava kiertämään ja palasin takaisin salille. Nousin puntille ja kuinkas ollakkaan, kesäkaljoilla ja kebabilla on tullut jopa 3kg lisää, mikä on yllättävää. Olen oikastaan odottanutkin sitä kohtaa, että elimistöni ainevaihdunta alkaisi hieman hidastumaan ja tällöin painon nousi menisi ylös eikä alas, treenaamisen avulla.

Eikös ojentaja on se hauiksen toisella puolella oleva lihas? Mä oon yrittänyt tässä viikon aikana löytää itselleni oikeata tapaa treenata sitä... jos seisaalteen nostaa käsipainoa selän takaa ylös, niin sitä saa tehdä tosi pienillä painoillaja mulla kipeytyy kyynerpää. Keksin kuitenkin sellaisen vaihtoehdon, että kun meillä salilla on tanko pilareissa kiinni, niin heitin painot siihen ja nostan sitä ylös seisaalteen edestä, eli siinä samalla tulee hartiat, ojentajat ja ranteet.. eikö vaan? Eikös tämä korvaa aika hyvin tämän ojentajan, vai mitä mieltä olette?

Eipä tuu muuta mieleen, kun että eikös kanassa ole se paras proteiini, jos hakee massaa? Ja mikä voittaa, riisi, peruna vai makaroni?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Fuck, minne mun eilinen vastaus hävisi :(

Eli, olen tollei treenannut ennenkin, mutta usko tai älä, se ei juuri tunnu missään. Siis kyllä tulee se painoraja vastaan, mutta sarjojen jälkeen on fiilis, että ei oikein ole tehnyt tuota, jos tiedätte mitä tarkoitan.

Yritin etsiä kyseisiltä sivustoilta noita muita kuvia, jotta voisin näyttää mitä oikein tarkoitan, mutta herra jumalauta, enhän mä englanniksi tiedä noita asioita ollenkaan.

Pari kysymystä.....

Jos yläkroppaa, käsiä ja rintaa treenaataan 6-10 toistolla per sarja maksimipainoilla, niin päteekö sama meininki jalkoihin, vai pitäisikö toistoja olla enemmän?

Kannattaako syödä heti treenin jälkeen, vai odottaa 1-2 tuntia? Kaveri esim. syö illalla ennen nukkumanmenoa kunnolla, jolloin levossa tulee se paras aineiden saanti...

Kannattaa syödä oikeastaan heti kun voi, useimmilla se vaan on niin että kovan treenin jälkeen ei safka maita. Iltapalaan kannattaa panostaa, mutta ei nopeita hiilareita ollenkaan ja enemmän painoa prodelle ja rasvalle.

Jos yläkroppaa, käsiä ja rintaa treenaataan 6-10 toistolla per sarja maksimipainoilla, niin päteekö sama meininki jalkoihin, vai pitäisikö toistoja olla enemmän?
Mitenkäs tämä vielä? Treenataanko samalla tavalla kuin käsiäkin, vai enemmän toistoja?

Juu samalla tavalla, samanlaista se liha siellä kintuissakin on.
No juu, tänään just kävin salilla ja heitin vaan entistä isommat kiekot, niin kyllä se toimii. Mulla oli vaan liian vähän painoa aikaisemmin, niin ei oikein tuntunut missään.

Back
Ylös Bottom