Kysymyksiä mahdollisen mahakatarrin hoidosta, tutkimuksista jne

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mies847
  • Aloitettu Aloitettu
Ajattelin kysyä täältä, kun tuntuu että arvauskeskus on näköjään todellakin arvauskeskus ja googlellakaan en ole saanut oikein kunnolla tietoa.

Vähän faktaa:
Nyt on menny närästys/mikä nyt onkaan siihen pisteeseen, että tähystykseen on pakko mennä. Eilen tuli pari kertaa laatattua sen takia ja sitä ennemmin kärsittyä aivan hirveistä mahapoltoista pari päivää. Yöllä päivystykseen-->, verikokeet lääkärin mielestä ok (tulehdusarvo ja ja valkosoluarvo ihan vähän koholla, olisko ollu molemmat 3 yli sen ylärajan.)
Lääkkeeksi sain 4 viikon kuurin ranixalia ja sitten jotain kipulääkettä mahaan. Polttoa ei ole nyt ollu, mutta välillä tulee hirveitä kouristuksia. Kuuluuko ne katarriin?

Kysymys kuuluukin että mitä kaikkea mun pitäis siellä tähystyksessä tutkituttaa ja selviääkö siitä edes kaikki? Esim helikobakteeritestin luotettavuudesta noiden närästyslääkkeiden käytön yhteydestä olen netistä lukenut, tähänkään ei saanu kunnon vastausta arvauskeskuksesta.
Mites sitten ruokailutapojen kans, ajattelin palata sekoittelemaan Maizenaa aamuisin tyhjään mahaan, kokeilla kaurapuuroa, vältellä liikaa rasvaa jne. Mutta päästäänkö tuolla tästä pysyvästi eroon vai joko parin päivän lipsahdus esim ryyppäämiseen+grilliruuat tuo saman takaisin?

Ylipäätään kaikki kokemukset tästä pahemmasta närästyksestä on tervetulleita. Se että jotain röyhtäyttää kaljan juomisen jälkeen ei ole asia, mitä tarvii tänne mainita ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni taisi suurin syy mahakatarriin olla kofeiini. Yhdessä vaiheessa meni varmaan 2l Pepsi Maxia ja pullo ED:iä päivässä. :D
Kofeiini kun kiihdyttää tuota mahahapon eritystä..

Laatta ei lentänyt pahimmassa vaiheessa mutta ei ruokakaan maistunut.

Helikobakteerin vasta-ainetesti oli ainakin negatiivinen.. lääkäri ehdotteli tähystystä jos vaiva ei parane. Mutta Nexium-niminen "protonipumpun estäjä" - lääke kyllä tehokkaasti paransi vaivan. Aamulla tyhjään mahaan yks tabu Nexiumia ja kuuri taisi kestää nelisen viikkoa. Mutta kyllä se maha vieläkin ärtyy jos kofeiinia menee liikaa niin oon yrittänyt kokonaan päästä eroon siitä. Välillä menee pitkiä kausia ilman ja joskus väsymykseen tulee vedettyä sokeritonta Batterya muutamana päivänä niin saattaa mahassa poltella taas..

Mutta tutkituta ihmeessä kunnolla ja koita hillitä sitä mahalaukkua rasittavia aineksia kuten kofeiinia ja paistorasvoja..

Minulla oli myös närästystä joskus 2006.. Ruoka ei oikein uponnu, aina kun otti pari haarukallista ni tuntu ettei pysty syömään enempää. Painokin tippui n.7kg, kyllä harmitti, muutenkin olen niin laiha. Uskon että ylikunto tuli myös jossain vaiheessa tämän takia, en varmaan saanut tarpeeksi ravintoa:( Välillä närästi niin että melkein oksennin ja kokoajan nosti limaa kurkkuun, yöksi laitoin sängyn jalkojen alle koroketta että pää oli hieman korkeammalla.

Lääkäri määräsi eka jotain suussa vaahtoavia nappeja ruan jälkeen otettaviksi, ne olivat turhia.. Seuraavaksi otin Nexium kuurin, josta oli apua vaivaan.. Minulla oli sivuvaikutuksina ilmeisesti näistä: niska, selkä, hartia, pääkipuja sekä huimausta:itku: Mutta rupes kuitenki ruoka maistumaan:rolleyes:

Viimeksi muokattu:
Tuommonen suun kautta tähystys on hyvä niin siitä näkyy jos siellä on jotain rakenteellista ongelmaa kuten palleatyrä joka usein on syynä tuohon närästykseen. Lisäksi varmaan kannattasi selvittää onko siellä vatsassa jotain pöpöä kasvamassa.

Näin on tarkoitus tehdäkin, suoraan sanoen ärsyttää kärvistellä tämän mahan kans. Noh, itseään siitä saa osittain syyttää kun ruokavalio ollut vähän mitä on viime aikoina.
Soittelin tuossa tähystysmahdollisuudesta yksityisellä, hintaa jäin noin 300€ kelakorvausten jälkeen. Saisko tässä mitenkään äkkiä puljattua itselle jotain halpaa vakuutusta, joka korvais tuosta suurimman osan?

Mulle on tehty tähästys ja samalla otettu koe paloja sisuskaluista. Tuo tähystys kokemus oli aika hirveä, luulin ihan oikeasti että tukehdun siihen letkuun. Löydöksinä oli katari ja heliko, tulehdus muutoksia ym. mutta ei mitään vakavempaa kuten vatsa haavaa tms. Hoidoksi tiukka ruokavalio ja jotain nappeja, en muista enään mitä ne oli, jotain happoa vähentävää. Helikoa ei hoidettu koska hoito oli kuulemma epävarmaa. Nyt on vuosia pärjätty vatsan kanssa muuten hyvin, kunhan katsoo mitä suuhunsa laittaa ja kuinka paljon kerralla. Paljon hankalampaa on tulla toimeen ärtyneen paksusuolen kanssa, siihen ei tunnu olevan mitään toimivaa ruokavaliota...

Mulle on tehty tähästys ja samalla otettu koe paloja sisuskaluista. Tuo tähystys kokemus oli aika hirveä, luulin ihan oikeasti että tukehdun siihen letkuun. Löydöksinä oli katari ja heliko, tulehdus muutoksia ym. mutta ei mitään vakavempaa kuten vatsa haavaa tms. Hoidoksi tiukka ruokavalio ja jotain nappeja, en muista enään mitä ne oli, jotain happoa vähentävää. Helikoa ei hoidettu koska hoito oli kuulemma epävarmaa. Nyt on vuosia pärjätty vatsan kanssa muuten hyvin, kunhan katsoo mitä suuhunsa laittaa ja kuinka paljon kerralla. Paljon hankalampaa on tulla toimeen ärtyneen paksusuolen kanssa, siihen ei tunnu olevan mitään toimivaa ruokavaliota...

Oletko kokeillut glutamiinia? Itselläni tuntuu hävinneen käytännössä kokonaan ärtyvän suolen oireet aloitettuani glutamiinin käytön. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu.

L-Glutamiini on pääasiallisesti aivojen ensisijainen energianlähde sekä suolen tervehdyttäjä ns."vuotava suoli"- ym.muissa suoliston ongelmissa.Haavojen nopeutunut paraneminen suolistossa.

Oletko kokeillut glutamiinia? Itselläni tuntuu hävinneen käytännössä kokonaan ärtyvän suolen oireet aloitettuani glutamiinin käytön. Ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu.

Hmmm...olen ollut totaalitauolla treenistä syyskuusta lähtien...ikinä en ole näin sairas ollut...mahakin kuralla koko alkuvuoden...glutan käytönkin olen siis lopettanut hiljattain...eli joo-o...voipi ollakin noin.

Pariviikkoa sitten kasa veri- ja virtsa ja ulostekokeita. Kävin jopa tarkistuttaa HIVit ja muutkin. Viimeviikolla mahalaukun tähystys ja eilen paksusuolen tähy. Ei muuta kun pieni 2cm palletyrä. Muuten 220€ makso toi paksusuolen tähy 4 kpl koepaloineen ja tutkimuksineen töölön mehiläisessä.

Liikunta on hyvä lääke :)

Kiitti vinkistä, täytyykin heti kokeilla tuota glutamiinia josko se auttais jotain. Oon välillä harkkinnut tuota paksusuolen tähystystä ihan vaan varmuuden vuoksi kun vatsa kivut on välillä aika kovia, siis sellaisia että ne vetää väkisin kropan kaksinkerroin... Lääkäri selitti aikoinaan, että ne johtuu suolen kramppaamisesta ja venymisestä.

Ens viikolla lääkäriin ja jospa siltä sais sitten lähetteen tähystykseen + ultraan. Tuo tähystys tuskin mitään herkkua on, mutta ajattelin että ihan sama se on kerralla tutkia kaikki kunnolla kuin kärvistellä epätietoisuudessa. Jos ei suostu, niin valittujen sanojen jälkeen menen yksityiselle ja köyhdyn sen ~500€.
Vähän nuo kouristukset tuo pelkoa, että onko takana joku syöpä vai mikä. Ei pitäis olla (ehkäpä) vainoharhainen, mutta kun google ei oikein mitään muuta järkevää syytä anna. Siinä mielessä ne on omituisia, että jos koetan rentoutua samaan aikaan hengittämällä oikein syvään, niin aina vähän helpottaa. Mutta silti niitä säännöllisen epäsäännöllisesti tulee.
Edit: Sairaaksi menee touhu. Nousen pystyn ja taivutan itseäni taaksepäin tarkoituksena venyttää vatsalihaksia. Tuntuu että päässä sumenee ja meinaa pyörtyä --> heti lattialle kyykkyyn ja sen jälkeen päähän lämmön tunne ja pieni hengästyminen.
Ikinä ole ollu mitään tämmöistäkään ja nyt on fiilikset sellaset että hyvä jos kaksvitoseksi elää. :wtf:

Moro,

Itse katarrin sairastaneena stressin ja lopulta burnoutin myötä osaan kertoa seuraavaa.
Katarrin tuntomerkkeinä on pallean kohdalla paine, tuntuu kuin joku painaisi sormella palleaan. Lisäksi kamalan hajuinen hengitys kun mahahapot vuotaa kenties katarrin aiheuttaman tulehduksen myötä veltostuneesta mahaportista ruokatorveen. itselläni loppuvaiheessa ennen lääkäriin menoa vaimo ei enään päästänyt hajun vuoksi metriä lähemmäs.
Menin lääkäriin joka hutki ja tutki, menin heti yksityiselle sektorille saadakseni avun niin maha kuin burnoutvaivaankin. Burnoutista sain heti neljä viikkoa saikkua ja viikon päästä pääsin tähystykseen, joka ei sitten loppupeleissä ollut ihan niin kamala kokemus kuin odotin. kesti noin viisi minuttia ja samalla otettiin nuo koepalat.

Kuvassa näkyi heti tulehdus mahaportissa ja arpeumaa haavoittumisen johdosta(eli sitä katarria).
Sain lääkekuurin, 40mg nexium 5 viikkoa ja 20mg 100 tabl. jatkohoidoksi. Pikkuhiljaa se siitä rauhoittui samalla kun pääkin parani. Mahaportti tosin oli vaurioitunut jo, joten se ei parane koskaan paitsi leikkauksella johon ei onneksi vielä ainakaan ole tarvinnut mennä.
Keväisin duuni ym. kiireiden vuoksi se tuntuu aina alkavan hieman vaivaamaan uudelleen kuten tällähetkelläkin, tyynyä tarvii välillä olla kasa nukkumaan mennessä, onneksi on helppo saada lääkekuuri saadun dignoosin jälkeen, taidankin mennä hakemaan.

Eli kysymys suoraan, onko sulla joku taustalla joka voisi aiheuttaa tuon katarrin? Stressi tai vast. elämänkriisi tai muu vitutus?
Kofeiini tai ruokavalio sitä oikeasti ei kyllä suoranaisesti aiheuta vaan se syntyy todellakin tosi kovan stressin tai vast. aiheuttamana joka lisää mahahapon erityksen jota kyllä edellämainitut ruoka-aineet pahentaa.

Kiitti, just tämmösiä viestejä kaipasin. Se paineen tunne on kyllä melkein koko ajan juurikin kuvailemallasi alueella. Välillä pahempana, välillä lievempänä. Tuohon sitte päälle ne kouristukset.
Mä en polta, en juo kahvia, en juo limppareita usein, kaljaakin suht harvoin. Mutta, viimeset pari viikkoa on tullu syötyä suht rasvasesti niin eiköhän tällä ole osuutta asiaan. Stressaa en normielämässä mielestäni suuresti, mutta kun tuota pokeria tulee pelattua niin se stressi tulee varmaan sieltä.
Tyhmänä halusin jotain muuta kuin nexiumia, nexiumin näytepakkaus minkä sain joltain hoitajalta aiheutti ihottumaa. Samanlaista ihottumaa aiheutti myös alkuun tuo ranixal, joten nyt sitten syödään vähän tehottomampia lääkkeitä. Tai ainakin näin luulen.
Miten muuten toimit itse nykyään, alkaako päivä kaurapuurolla ja loppuuko siihen? Ja miten tuo yksityinen lääkäri, millanen homma on ottaa vakuutus joka korvaa osan käynnin hinnasta?
Edit: Noita hajuhaittoja ei ole ollut, tai ei oo ainakaan tullu kihlatulta sanomista. Tosin vastapainoksi pahimpana päivänä oli ne oksentelut.

Meni hermot tuohon poltteluun ja päätinkin eilen illalla että huomenna varaan ajan. Aamulla puhelin käteen ja pääsin yksityiselle samalle päivälle, valitsin vielä henkilön joka on erikoistunut noihin juttuihin. Mukavaa kokemusta tuosta ei saa millään, mutta homma kesti vain ehkä 2-4min. Kuten lääkäri itseki sanoi, hän on tehnyt tätä niin kauan ettei tee yhtään ylimääräistä liikettä. Tämä oli se iso plussa, jonka takia mieluummin käännyin yksityisen puoleen, kuin olisin sen 15min jonkun arvauskeskuslääkärin sorkittavana.

Löytöinä ei ollut kuin palleatyrä ja lievä ruokatorven tulehdus. Tosin veikkaan että siitä on tullut lievä viikon lääkkeiden syönnin jälkeen ja alun perin ollut paljon pahempi. Reseptin vaihdatin heti Nexiumiin ja nyt sitten odotellaan koetuloksia 3-4 viikkoa.

Suositut

Back
Ylös Bottom