Kysymyksiä kemiasta ja fysiikasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tumpe
  • Aloitettu Aloitettu
Tilanne on nyt tämä, että lukion kemiaa ja fysiikkaa pitäis pahtaa kohtuu kovalla tahdilla läpi ja ongelma on se, että opiskelen etälukion puolella ja tunneille en pahemmin pääse. Pakkikseltakin varmaan löytyy ihmisiä, jolla lukion ke ja fy on ihan hyvin hanskassa, joten ajattelin että täältä vois saada jeesiä (tyhmiinkin) kysymyksiin.

Tämän hetken jeesin tarve olis Kemian 5 kurssin(reaktiot ja tasapaino) happojen ja emästen neutraointiin liittyvässä laskussa.

Laske 0,25M ammoniumkloridiliuoksen NH4Cl(aq) pH. Kb(NH3)= 1,8x10^-5 mol/l ja Ka(NH4+)=5,6x10^-10 mol/l. Miten ratkaistaan?

Aika perustehtävä neutrointikappaleen alkupäästä, joten pitäis olla kai tosi simppeli, mut kun tahti on kova niin vähän meinaa jämmätä välillä peruslaskuihinkin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hyvä tietää, että tiedät. Nimittäin fysiikastakin tulee varmasti kyssäreitä jossain vaiheessa. Tällä hetkellä menee FY5(pyöriminen ja gravitaatio) ja FY6(sähkö), mutta ne on ainakin toistaseksi hallinnassa.

Tilanne on nyt tämä, että lukion kemiaa ja fysiikkaa pitäis pahtaa kohtuu kovalla tahdilla läpi ja ongelma on se, että opiskelen etälukion puolella ja tunneille en pahemmin pääse. Pakkikseltakin varmaan löytyy ihmisiä, jolla lukion ke ja fy on ihan hyvin hanskassa, joten ajattelin että täältä vois saada jeesiä (tyhmiinkin) kysymyksiin.

Tämän hetken jeesin tarve olis Kemian 5 kurssin(reaktiot ja tasapaino) happojen ja emästen neutralointiin liittyvässä laskussa.

Laske 0,25M ammoniumkloridiliuoksen NH4Cl(aq) pH. Kb(NH3)= 1,8x10^-5 mol/l ja Ka(NH4+)=5,6x10^-10 mol/l. Miten ratkaistaan?

Aika perustehtävä neutralointikappaleen alkupäästä, joten pitäis olla kai tosi simppeli, mut kun tahti on kova niin vähän meinaa jämmätä välillä peruslaskuihinkin.

tjaa...oppis ensin kirjottaa. No, jokainen joka näistä jotain tietää niin varmaan tiesikin että kyseessä on NEUTRALOINTI.

Kemiasta en tiedä mitään eikä kiinnosta mutta klassisesta fysiikasta tiedän melkein kaiken.
Löytyiskö sulta suljetussa muodossa olevaa yleistä ratkaisua Maxwellin yhtälöille ei-periodisen derivoituvan rakenteen tapauksessa?

Nyt oot kyllä vitun pihalla. Älä tuu pätee mistään mooleista yhtään mitään jos oot täysin ulkona. Toi tehtävä oli liian yksinkertanen tai sit mun pää oli hetkellisesti jäässä mut toi on ratkastu nyt ja vastaukseksi tuli ph 4,93.

Ja mun puolesta tää ketju saa mennä saman tien lukkoon. vituttaa vaan tollaset oskut jotka tulee pätee asoista joista ei mitään tiedä. Eiköhän tästä tuu ihan hyvä ilman pakkistakin. kiitos ja hei

Nyt oot kyllä vitun pihalla. Älä tuu pätee mistään mooleista yhtään mitään jos oot täysin ulkona. Toi tehtävä oli liian yksinkertanen tai sit mun pää oli hetkellisesti jäässä mut toi on ratkastu nyt ja vastaukseksi tuli ph 4,93.

Ja mun puolesta tää ketju saa mennä saman tien lukkoon. vituttaa vaan tollaset oskut jotka tulee pätee asoista joista ei mitään tiedä. Eiköhän tästä tuu ihan hyvä ilman pakkistakin. kiitos ja hei

Siis mitä vittuu!?
Mä sanoin miten se tehään ja sä alat sönkkää jotain.Kaikkee se leipä elättää. :rolleyes:

Siis mitä vittuu!?
Mä sanoin miten se tehään ja sä alat sönkkää jotain.Kaikkee se leipä elättää. :rolleyes:

No käsitin kai väärin noitten sun viestien sävyn. Mut ilmeisesti tarkotukses oli kuitenkin vaan hyvä, joten toi mun sönkkääminen oli täysin turha. Pahoittelut siitä...

Moolin käsitteet sun muut on hanskassa kun sentään jo viimestä kurssia käyn. Ongelma oli noitten happo- ja emäsvakioden pyörittelyissä.

:D Eiköhän vähän järkevämpi paikka ole mennä vaikka sinne abitreenien sivulle ja siellä tehdä threadi... Täällä saitilla on vaan pokeja.

No äläs nyt kyllähän täällä selkeesti fyke-akselin talentteja pyörii mitä oon palstaa selaillu. :) jos nyt talenteista voidaan puhua lukion kemian ja fysiikan yhteydessä.

Happovakion määritelmä:

Ka = ([H3O+][A-])/[HA]

Tässä [HA] = [NH4+]

ja [A-] = [NH3]

Käytännössä kaikki vesiliuoksen H3O+ -ionit
tulevat ammoniumionin protolyysistä, eli:

[H3O+] = [NH3]

ja tasapainossa [NH4+] = [NH4Cl] - [H3O+]

Saadaan:

Ka = [H3O+][NH3] / [NH4+]

=> Ka = [H3O+]^2 / [NH4+]

=> Ka = [H30+]^2 / ([NH4Cl] - [H3O+])

=> [H3O+]^2 + [H3O+]*Ka - [NH4Cl]*Ka = 0

Tämä on tavallinen toisen asteen yhtälö, jossa [H3O+] on
ainoa tuntematon.

Sijoittamalla annetut luvut saadaan:

=> [H3O+] = 1,1831...*10^-5

pH:n määritelmä vesiliuoksessa:

pH = -log [H3O+] eli tässä tapauksessa pH = n. 4,93

Joo morjes, tredi missä äijä kyselee läksyjen vastauksia.

Kiitos! Tiesinhän mä että täällä on osaavaa porukkaa. Ehkä tästä ketjusta saa hyvinkin hyötyä kunhan tikkujalan kaltaset jaksaa vaan vastailla.

Joo morjes, tredi missä äijä kyselee läksyjen vastauksia.

Ei ole edes läksyjä vaan ihan omasta tahdosta näitä koitan tässä väännellä. Ajattelin, että tällasesta ketjusta vois olla muillekin hyötyä, kuten "matemaattinen ongelma tai jotain- threadista". Olisinhan toki sinnekin voinut yksittäisenä postina heittää mut kemia ja fysiikka ei kuitenkaan varsinaisesti sinne kuulu. Mutta jos sua häiritsee tää pahasti niin älä edes avaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom