Kyssäri hauiskäännöstä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabien
  • Aloitettu Aloitettu
Ratu sanoi:
Kaksi liikettä riittää hyvin hauikslle, mutta kannattaa vaihdella noita liikkeitä aina välillä tai vaikka joka treenissä. Saat erilaisen tuntuman lihakseen, vaihtelua treeniin eikä lihas pääse sopeutumaan.

itse teen nykyään hauiskääntöä vain sellaisella painolla, jossa pystyn pitämään kyynärpäät aivan liikkumattomana....hauiskääntö isoilla painoilla huijaamalla ei ainakaan itselläni tuo tuloksia...

almerigo sanoi:
itse teen nykyään hauiskääntöä vain sellaisella painolla, jossa pystyn pitämään kyynärpäät aivan liikkumattomana....hauiskääntö isoilla painoilla huijaamalla ei ainakaan itselläni tuo tuloksia...

Mä taas olen tangon kanssa tehdessä tehnyt niin, että kyynerpäät on tuettuna, joten en pysty auttamaan ylimääräisellä "veivaamisella" vaan vääntö on pakko löytyä hauiksesta :)
Käsipainoilla tehdessä olen tehnyt istuen ja selkä tuettuna, joten siinäkään en pysty vartalon liikkeellä auttamaan, eikä käsiäkään turhan paljon heiluttelemaan pysty.
Ainoastaan myötäotteen tangolla olen tehnyt "normaalisti" seisten.

Voima sanoi:
Minulla se ottaa eniten juuri tuohon brachialikseen. Eli siihen kuuluisaan valilihaan. :D
Mutta en kiella etta se ei ottaisi tuohon Powerhousun mainitsemaan lihakseenkin.

:anssi: Joko sulla on sairaan vahvat olka-värttinäluulihakset, tai sitten vaan luulet että se ottaa bachialikseen koska sulle on niin opetettu. Tolla on suuri merkitys. Jos aloittelijalle kertoo että penkki ottaa selkään, niin varmaan pitää sitä hyvänä selkäliikkeenä vähän aikaa. Musta tuntuu että jos alat asiaa tarkkailemaan, niin huomaat että ensimmäisenä vääntö loppuu brachioradialiksesta, ja sehän tarkoittaa sitä että siihen se liike ottaa eniten. Ja tää ei sit tarkoita sitä etteikö liike ottaisi yhtään brachialikseen. Ottaahan normaali hauiskääntökin.

Ratu sanoi:
Kaksi liikettä riittää hyvin hauikslle, mutta kannattaa vaihdella noita liikkeitä aina välillä tai vaikka joka treenissä. Saat erilaisen tuntuman lihakseen, vaihtelua treeniin eikä lihas pääse sopeutumaan.

Hauis on niin yksinkertainen lihas, että eri liikkeet eivät vaikuta hauikseen eri tavalla, eikä myöskään käsien eri asennot ym. Hauis vain supistuu. Eli hauikselle on ihan sama teetkö hauiskääntöä scotissa, käsipainoilla, tai vaikka tukilla keskellä metsää.

Olen tarkkailut asiaa jo aiemminkin ja tullut siihen tulokseen etta se ottaa brachialikseen. Ei mulla ainakaan forkkujen lihaksista lopu vaaanto tata liiketta tehdessa.

En tiedä mikä on brachialihas mutta kyllä tuo vasta otteella tekeminen ottaa sekä forkkuihin että habaan kun sitä oon testannut, mutta jos hauista haluaa tehokkaasti treenata niin tietenkin se tehdään normaali tyyliin.

Voima sanoi:
Olen tarkkailut asiaa jo aiemminkin ja tullut siihen tulokseen etta se ottaa brachialikseen. Ei mulla ainakaan forkkujen lihaksista lopu vaaanto tata liiketta tehdessa.

Sit sulla varmaan on ihan törkeen vahvat forkut, tai törkeen heikot brachialikset. Kyllä mä väitän että suurimmalla osalla ihmisistä hauiskääntö myötäotteella toimii parhaiten juuri kyynärvarsiliikkeenä.

neutraali sanoi:
En tiedä mikä on brachialihas mutta kyllä tuo vasta otteella tekeminen ottaa sekä forkkuihin että habaan

Myötäotteella... ;)

Brachialis, eli olkalihas on lihas joka on hauiksen alla, ja näkyy olkavarren ulkosivulla hauiksen alapuolella pienenä kohoumana jos rasvaprosentti on tarpeeksi pieni, ja tarkastelun kohteella edes jonkin verran lihaksia.

Powerhousu sanoi:
.

Myötäotteella... ;)

Brachialis, eli olkalihas on lihas joka on hauiksen alla, ja näkyy olkavarren ulkosivulla hauiksen alapuolella pienenä kohoumana jos rasvaprosentti on tarpeeksi pieni, ja tarkastelun kohteella edes jonkin verran lihaksia.
Ei ku siis nimen omaan vastaotteella mutta tuohonhan se juuri ottaa eli hauikseen ja brachialihakseen ei siis forkkuun :)

Neutraali pisti sanoiksi sen mita itsekin aattelin. Forkkuihin en saa tuota kaymaan millaan. Ja tuo on yleensa viimen liike hauiksia treenatessa, haen silla vaan tuntumaa ja poltetta.

Sen verran menee ainakin mulla nuo moniaiset olkavarren lihakset pimentoon, että olisko jollain jotain linkkiä heittää johonkin lihaskarttaan, niin saa jotain selvää?

Counani sanoi:
Sen verran menee ainakin mulla nuo moniaiset olkavarren lihakset pimentoon, että olisko jollain jotain linkkiä heittää johonkin lihaskarttaan, niin saa jotain selvää?

Esim. edellisen sivun postaukseni linkki ja Muscles-kohta...

Counani sanoi:

Lihakset:
http://www.bartleby.com/107/illus411.html
http://www.bartleby.com/107/illus413.html
http://www.bartleby.com/107/illus410.html
http://www.bartleby.com/107/illus412.html
http://www.bartleby.com/107/illus412.html
http://www.bartleby.com/107/illus417.html
Kiinnityskohdat:
http://www.bartleby.com/107/illus207.html
http://www.bartleby.com/107/illus213.html

Tosin näistä voi olla aika vaikea saada selvää. Vaivannäkö kuitenkin palkitaan.

Sen verran vielä hauiksesta, että siihen ei oikein saa liikkeitä ottamaan eri kohtiin. Kuitenkin venytystä saa huomattavasti enemmän kulmapenkissä maaten käsipainoilla kuin scott-penkissä. Syyn näkee hyvin yllämainitusta kuvasta, jossa näkyy hauiksen yläosan jänteet. Erityisesti kehoa lähempänä oleva pää menee olkanivelen yli ja kiinnittyy lapaluuhun. Kun käsivartta käännetään taakse, hauis venyy.

Scott-penkissä ja keskitetyssä hauiskäännössä hauis joutuu työskentelemään lyhemmällä liikeradalla, koska yläosan ja alaosan kiinnityskohdat ovat lähempänä toisiaan. Siksi rasitus siirtyy helposti brachialikselle.

Hauis myös supinoi (kiertää ulospäin) kyynärvartta ja supistus on maksimaalinen kun hauiskäännössä kämmen on ylöspäin. Rystyset ylöspäin hauis ei voi toimia optimaalisesti ja rasitus siirtyy brachialikselle ja brachioradialikselle.

Brachioradialis kiinnittyy värttinäluuhun lähelle peukaloa. Käden pronaatio ja supinaatio vaikuttavat sen asentoon, ja olettaisin (joskaan en ole varma), että optimaalinen asento sille on hauiskäännössä peukalo ylöpäin ja pikkusormi alaspäin. Brachialikseen taas olkanivelen asento ja kyynärvarren kierto eivät vaikuta, joten sen saama rasitus riippuu täysin siitä, paljonko hauis ja brachioradialis ottavat osaa liikkeeseen.

No nyt alkaa selvenemään. kiitoksia linkeistä Kekelle ja Arvolle. Eli jos oikein ymmärsin, niin Brachialis on piilossa tuolla Biceps brachii:n alla, kuten Powerhousu aiemmin jo kirjoittelikin. Eikös tuo Brachialis, jo sijaintinsa vuoksikin, saa tarpeeksi kyytiä ihan perus-hauiskäännöillä? hauiksen täyteläisen ulkonäön kannalta luulisi tuon lihaksen olevan tärkeän, koska se tavallaan "nostaa" biceps brachiin esille. Tuossa aiemmin esiintuomani myötäkääntö kulmatangolla (jyrkät kulmat) ottaa ainakin itselläni aika vähän forkkuihin, mutta hauiksessa ( Biceps brachii, Brachialis?) pumppi on kova. Nuo Arvo Paperin selittämät hauiksen kiinnityskohdat selittävät hyvin sen, miksi hauisliikkeissä voidaan käyttää todella raskaitakin painoja. Tarvittaessa otetaan käyttöön lihaksia ympäri kehoa, jaloista lähtien, eikä liike olekaan enää kokonaan hauisliike. Keho yrittää aina säästää yksittäistä lihasta ottamalla muita lihaksia reservistä avuksi. Toisin sanoen tekniikkaan kannataa satsata painojen kustannuksellakin.

metalman sanoi:
joo, rystyset ylöspäin on liike kyynärvarsille ja forkuille jopa.
:eek: Selitätkö vielä eron kyynärvarren ja forkun välillä... :)

Counani sanoi:
Eikös tuo Brachialis, jo sijaintinsa vuoksikin, saa tarpeeksi kyytiä ihan perus-hauiskäännöillä?

Luulisin että aika lailla näin on. Tietysti se riippuu henkilössä. Joku voisi saada parhaimmillaan sentin-parin buustin olkavarren kasvuun jos keskittyisikin vähäksi aikaa brachialikseen - mikäli hän olisi tehnyt vain tiettyjä liikkeitä, jotka ruumiinrakenteen vuoksi olisivat keskittäneet rasituksen hauikselle.

"hauiksen täyteläisen ulkonäön kannalta luulisi tuon lihaksen olevan tärkeän, koska se tavallaan "nostaa" biceps brachiin esille."

Kyllä. Siitä olkavarren poikkileikkauskuvasta nähdään, että brachialis on poikkipinta-alaltaan miltei yhtä suuri kuin hauis. Joskus ihmettelin, miten keskitetyt hauiskäännöt saattoivat pumpin kauttaa vaikuttaa silminnähtävästi hauiksen muotoon. Myöhemmin olen tullut siihen tulokseen, että pumppi kohdistui erityisesti brachialikseen ja nosti hauiksen esiin eri tavalla kuin esim. tavallinen hauiskääntö.

"Nuo Arvo Paperin selittämät hauiksen kiinnityskohdat selittävät hyvin sen, miksi hauisliikkeissä voidaan käyttää todella raskaitakin painoja. Tarvittaessa otetaan käyttöön lihaksia ympäri kehoa, jaloista lähtien, eikä liike olekaan enää kokonaan hauisliike."

Eivät ne kiinnityskohdat kyllä siihen vaikuta, vaan heijaus antaa painoille vauhtia, vaikka hauista ei olisi lainkaan.

Back
Ylös Bottom