Kyssäri hauiskäännöstä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabien
  • Aloitettu Aloitettu
Onko tietoa kumpi on tehokkaampi hauiskäännössä:

a) myötäote, elikkäs rystyset alaspäin
b) vastaote, rystyset ylöspäin.

Oon nytten puuhaillut tuolla myötäotteella, mutta porukka tuntuu tekevän myös paljon tuolla vastaotteella.Olennaisia eroja?? Tässä tapauksessa tarkoitan hauiskääntöä hauistangolla..siis se "väännelty tankomalli".

Fabien sanoi:

b) vastaote, rystyset ylöspäin

c)vastaote, rystyset alaspäin

myös toisinpäin kannattanee tehdä sillointällöin ihan vaihtelun vuoksi.

Useimmiten rystyset ylöspäin-otetta käytetään forkkujen treenaamiseen ja perinteisempää rystyset alaspäin-otetta sitte hauisten kurittamiseen. Yleensä muuten vastaotteesta puhuttaessa tarkoitetaan kämmenet itseen päin ja myötäotteesta puhutaan kun tarkotetaan kämmenet itsestä poispäin.

Edit. Noh olinpa hidas...

Fabien sanoi:

Oon nytten puuhaillut tuolla myötäotteella, mutta porukka tuntuu tekevän myös paljon tuolla vastaotteella.Olennaisia eroja?? Tässä tapauksessa tarkoitan hauiskääntöä hauistangolla..siis se "väännelty tankomalli".

OIKEA vastaus on A

B=KYYNERVARSILIIKE........

kun tuo liike tehdaan rystyset ylospain niin sen pitaisi ottaa hauiksen ja ojentajan valissa olevaan brachialis-lihakseen. Tai joku tuon tapainen sen nimi on.

Itse teen käsipäivänä (hauikset/ojentajat) molemmin päin.
Eli käsipainolla "kiertäen".
Sitten tangolla sekä vasta-, että myötäotteella.

Voima sanoi:
kun tuo liike tehdaan rystyset ylospain niin sen pitaisi ottaa hauiksen ja ojentajan valissa olevaan brachialis-lihakseen. Tai joku tuon tapainen sen nimi on.

Hieman :offtopic: eikä ihan vähääkään, mutta Voima käyttää tästä alueesta nimitystä väliliha.... :D

Voima sanoi:

Hauiskääntö myötäotteella ottaa kaikista eniten brachioradialikseen, eli olka-värttinäluulihakseen. Forkkuliike.

Fabien sanoi:

Vähän pilkunviilaamista, mutta eikös rystyset alaspäin ole vastaote ja rystyset ylöspäin myötäote... näin ainakin itse asian ymmärrän.

training_day sanoi:
Vähän pilkunviilaamista, mutta eikös rystyset alaspäin ole vastaote ja rystyset ylöspäin myötäote... näin ainakin itse asian ymmärrän.

Näinhän se on.

Itse teen molempia, ja saan tuon rystyset ylöspäin versionkin tuntumaan tosi hyvin hauiksessa. Tosin mun tangossa on tuollaiset jyrkät kulmat, eli kädet on vaan vähän joko ulos- tai sisäänpäin kääntyneet. Myötäotteella muistuttaa hammeria.

Jatkokysymystä tuon lisäksi:

Oma hauisohjelmani on kaksi liikettä:
1) hauiskääntö tangolla pylvääseen nojaten 4x12
2) keskitetty hauiskääntö seisten penkkiä vasten yksi käsi kerrallaan 3x12

Tuota 1)-kohtaa minulle on opetettu niin, että vaihtelen oteleveyttä:
12 toistoa hyvin kapea ote
12 toistoa hyvin leveä ote
12 toistoa melko kapea ote
12 toistoa normaali ote
(kaikki rystyset alaspäin, suorittaen melko hitaasti, varsinkin alaslaskut)

Onko kokemusta tuoko tuo oteleveyden vaihtelu mitään erikoista hyötyä treeniin? Ja onko tuo 1)+2) hyvä ylipäätänsäkin hauisohjelmaksi (teen kolmijakoista ohjelmaa, jossa hauikset ovat rintaohjelman yhteydessä niiden jälkeen)?

Esquire sanoi:
Onko kokemusta tuoko tuo oteleveyden vaihtelu mitään erikoista hyötyä treeniin? Ja onko tuo 1)+2) hyvä ylipäätänsäkin hauisohjelmaksi (teen kolmijakoista ohjelmaa, jossa hauikset ovat rintaohjelman yhteydessä niiden jälkeen)?

Ei juuri tuo. Voihan sitä vaihdella parilla eri oteleveydellä varmuuden vuoksi.

Suht ok. Tässäkin voit välillä vaihdella liikkkeita esim.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachioradialis/DBHammerCurl.html

Powerhousu sanoi:
Hauiskääntö myötäotteella ottaa kaikista eniten brachioradialikseen, eli olka-värttinäluulihakseen. Forkkuliike.

Minulla se ottaa eniten juuri tuohon brachialikseen. Eli siihen kuuluisaan valilihaan. :D
Mutta en kiella etta se ei ottaisi tuohon Powerhousun mainitsemaan lihakseenkin.

Esquire sanoi:
Jatkokysymystä?

Kaksi liikettä riittää hyvin hauikslle, mutta kannattaa vaihdella noita liikkeitä aina välillä tai vaikka joka treenissä. Saat erilaisen tuntuman lihakseen, vaihtelua treeniin eikä lihas pääse sopeutumaan.

Back
Ylös Bottom