Kypsentämätön kasvisravinto ruokavaliona?

Keräilijä-metsästäjäkansojen eliniän odote on itse asiassa varsin korkea, kunhan herkistä lapsuus- ja nuoruusvuosista selvitään. Keräilijä-metsästäjät ovat myös pitkiä, tervehampaisia...

Mutta keskimääräinen elinikähän ja eliniän odote on noussut viimeisen sadankin vuoden (ja 50 vuoden) aika hurjia määriä. Kaikista elintasosairauksista huolimatta jenkeissäkin viimeisen 10 vuoden aikana vastasyntyneen eliniän odote on noussut pari vuotta. Mutta tietenkin tähän vaikuttaa myös n+1 muuta muuttujaa (antibiootit ovat yksi huikea asia). Muistelen jostain kuuleeni, että tulen keksiminen ja ruuan kypsentämisen oppiminen oli yksi tärkeimpiä hetkiä ihmisen kehittymisessä tähän nykyiseen pisteeseen.

Mutta tuo tervehampaisuus on oikeasti uskomatonta.. Näin kuvaa turusta kaivetusta 500v vanhasta kallosta. Ei mitään moitittavaa hampaissa, kuluneet toki, mutta ei reiän reikää, hampaat kauniissa rivissä ja semmost..

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta keskimääräinen elinikähän ja eliniän odote on noussut viimeisen sadankin vuoden (ja 50 vuoden) aika hurjia määriä. Kaikista elintasosairauksista huolimatta jenkeissäkin viimeisen 10 vuoden aikana vastasyntyneen eliniän odote on noussut pari vuotta. Mutta tietenkin tähän vaikuttaa myös n+1 muuta muuttujaa (antibiootit ovat yksi huikea asia). Muistelen jostain kuuleeni, että tulen keksiminen ja ruuan kypsentämisen oppiminen oli yksi tärkeimpiä hetkiä ihmisen kehittymisessä tähän nykyiseen pisteeseen.

Wikipediassa on näköjään nätti taulukko Encyclopedia Britannicasta ihmisen eliniän odotteesta. Mielenkiintoinen on tuo lisäys paleoihmisen kohdalla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Life_expectancy#Timeline_for_humans

Viime vuosikymmenten (vuosisadan) tilanteen parantuminen länsimaissa on varmasti antibioottien, yleisestikin parantuneen terveydenhoidon ja hygienian ansiota. Hieman pidemmällä aikavälillä kunnollinen viemäröinti kaupunkialueilla on ollut aivan ratkaiseva tekijä tilanteen paranemisessa. Myös ruokavalio keskimäärin on parantunut, monipuolinen ja riittävästi proteiinia sisältävä ravinto ei ole länsimaissa enää etuoikeutetun kansanosan yksinoikeus. Olemme viimein oppineet elämään tiheässä populaatiossa, mutta kalliiksihan tuo toki tulee. Onneksi on vielä muuta maailmaa, jota voi toistaiseksi riistää...:jahas:

Pakko heittää vielä yksi vähän poleeminen aihetta sivuava linkki kehiin:
http://anthropik.com/2006/01/thesis-25-civilization-reduces-quality-of-life/

Mutta tuo tervehampaisuus on oikeasti uskomatonta.. Näin kuvaa turusta kaivetusta 500v vanhasta kallosta. Ei mitään moitittavaa hampaissa, kuluneet toki, mutta ei reiän reikää, hampaat kauniissa rivissä ja semmost..

Suomessahan paimentolaisuus, keräily ja maanviljelykulttuuri ovat eläneet hyvinkin pitkään rinta-rinnan. Täällä on tietysti ilmasto-olostuhteidenkin takia ollut hieman vaikea luottaa riittävän sadon toteutumiseen jokaisena vuonna.

Edistyneissä maanviljelykulttuureissa hammaskalustolle käy helposti huonosti, esim. egyptiläisten hammaskalustot ovat olleet hirvittävässä kunnossa. Osittain tämä selittyy vanhanaikaisella jauhinkalustolla, joka jättää väkisinkin jauhon joukkoon myös hiekkajäämiä. Mutta tiedetäänhän se, mistä kariesbakteeri tykkää... ...sokeria se on tärkkelyskin.

Lähdekriittisyyttä sopii hieman harjoittaa. Vatsasyövän ja helikobakteerin välillä on kyllä vahva yhteys ja heliko taas on monin verroin yleisempi kehitysmaissa.

Tä tais olla Hesarin tiedesivuilla,siinä oli juttua eri mausteiden kyvystä tappaa bakteereita.Nä vatsasyövät oli todettu Intialaisilla jotka maustoi ruokansa jollain pippureilla jotka tappoi 100%bakteereista.

Mutta mennäänpä seuraavaan sarakkeeseen. Tässä on huomioitu koko joukko lisätekijöitä edellisten lisäksi, ainakin osalla on vahvaa näyttöä syöpäriskin lisääjinä: pituus, paino (nämä molemmat erillisinä mielestäni todella outoja, miten olisi vaikka BMI????), fyysinen aktiivisuus, tupakointi, ravintokuidun määrä (hyvä indikaattori kasviperäisen ruoan määrästä) ja alkoholin kulutus. Ihme ja kumma, enää tulokset eivät olekaan tilastollisesti merkitseviä.

Tuo on ilmeisesti totta mitä sanot, muttei nuo luvut ainakaan minua täysin huolettomaksi saa. Mikäs siinä on sattuman todennäköisyys sille, että tutkimuksessa saatiin otokselle suuremmat määrät syöpiä punalihan syöjille kuin ei-syöjille? En itse siis tiedä, mutta äkkiseltään luulisi sen olevan reilusti pienempi kuin fifty-sixty. Joka tapauksessa tämä yhteys näkyy mainittavan aika monesti, kun lihan kiroja julistetaan. Kuten nyt tuossakin.

Itse olen hiukka nirso brittilihan suhteen. Luomulihaa yritän suosia, mutta onpa pirun kallista se.

Mutta tiedetäänhän se, mistä kariesbakteeri tykkää... ...sokeria se on tärkkelyskin.

Sitähän se.. Mutta täytyy huomata tässä toki sekin, että karieskin (kuten esim vatsasyöpä, helikobakteeri siis) on enemmän ja vähemmän infektiotauti. Jos et lapsuudessa ole kariesbakteeria "tartuntana" (yleensä äidiltäsi) saanut, leegosi pysyvät todennäköisesti melkolailla hyvässä kunnossa vaikka sokeria söisit kaksin käsin.

Caitlyn: -Kiitoksia hyvästä vastauksesta linkkeineen.
Mutta kuten Muristo tuossa jo sanoikin, ikävän paljon nuita lähteitä löytyy viittaamaan runsaan punaisen lihan syömisen ja suolisto syöpien välille. Tosin pitäisi ilmeisesti alkaa tarkemmin tutkimaan lähteistä julkaisu vuodet ja varsinkin lähteinä käytettyjen opusten julkaisu vuodet. Voi olla että tuo jalostamattomien ja pitkällekkin jalostettujen lihatuotteiden yhteen niputtaminen on yleisempää nuissa tutkimuksissa kuin olen itseni antanut uskoa tai sitä edes huomannut.

No, runsaasti lihaa syövänä tulen itse jatkossakin suosimaan vaaleaa lihaa punaisen sijasta. Omalla kohdallani huomaan eron jo yleisessä vireys tilassa, pari päivää punaista lihaa (piffejä, patoja ym.) niin olo on koko ajan varsin tunkkainen ja väsynyt. Mutta voipi olla kyse ihan vain totuumuksestakin.

No sehän tietysti tehoaa, mihin uskoo. Usko tekee ihmeitä astmankin suhteen. Toiselle tehoaa lihan, toisille maitotuotteiden pois jättäminen, toisille Jeesus.

Olinpa minäkin viitisen vuotta viittä vaille vegaani (eli en sittenkään pystynyt luopumaan himostani tappaa ja syödä kaloja - :evil: ). Ja sen vain sanon etten ole huomannut olossani mitään eroa vaikka mitä olen syönyt. Ei käynyt kuin Gandhille, pihvi suli oikein mainiosti sekin. Piti meinaan kokeilla sitäkin kun tilaisuus oli.

Että sellaista se on. Puhdasta perusruokaa, kunnon raaka-aineista tehtyä eikä mitään HK:n sinistä ja ranskalaisia. Vaikka eipä niistäkään taida jäädä kroppaan muuta kuonaa kuin vararengas vyötärölle.

Hampaista sen verran, että olen kausittain oikea sokerirotta - ja koko elämäni aikana saanut vain yhden reiän. Ei hullummin tällaiselta haudan partaalla keikkuvalta 30v+ tädiltä, vai mitä? Toisaalta uskon vihreän teen juomisella olevan osuutta asiaan (sisältää mm. fluoria/juon sitä useamman litran päivässä).

Akikonomu: -"No sehän tietysti tehoaa, mihin uskoo. Usko tekee ihmeitä astmankin suhteen. Toiselle tehoaa lihan, toisille maitotuotteiden pois jättäminen, toisille Jeesus."
+
"Hampaista sen verran, että olen kausittain oikea sokerirotta - ja koko elämäni aikana saanut vain yhden reiän. Ei hullummin tällaiselta haudan partaalla keikkuvalta 30v+ tädiltä, vai mitä? Toisaalta uskon vihreän teen juomisella olevan osuutta asiaan (sisältää mm. fluoria/juon sitä useamman litran päivässä)."

Juuri näin, usko tekee ihmeitä:)

fifty-sixty

Sepä se :D . Tilastotiede on ihan kiva tiede. Jostain ihmeen syystä nämä ravitsemustieteen fifty-sixtyt eivät esim. valtiotieteellisenä tutkimuksena menisi mitenkään läpi. Ja meitä sentään haukutaan melkein humanisteiksi.

t. luopio luonnontieteilijä

Edit. ehkä kirjoitan pitemmänkin sepustuksen aiheesta, kun jaksan. Nyt nukuttaa.

Raakaravinto se vasta laittaakin mahaparan ja suolet vinkumaan työtaakkaansa.

Eipä silti, kasviksia kannattaa syödä. Paljon. Kuitenkin enimmäkseen kypsennettyinä.
Höpön löpön...yksilöllisiä eroja toki on mitenkä itse kunkin vatsa reagoi eri ravintoaineisiin...voin omasta kokemuksesta sanoa, että yhtään ei ole vatsa, taikka suolisto tykännyt kyttyrää raakaravinnosta...eikä tarvinnut tankata viljasta kuituja kulkua avittamaan.

Kypsentäminen on enemmänkin vain makukysymys...tuomaan vaihtelua ruokaan maullisti ja näöllisti.

Hygieniasta kannattaa kuitenkin pitää huoli...raaka-aineiden pesu...kuoriminen.

No ei se laatu, vaan määrä joka keskivertosaleilijan pitää raakarehua päivittäin mättää :hyper: . Kiitos vain, en ole hevonen. Mieluummin syön kypsennettyä(kin) ruokaa, pysyypi volyymi järjellisissä rajoissa ja proteiiniakin tulee ilman turhia pähkinöitä.

Ja todellakin, usko tekee ihmeitä, joskin teestä ja hampaista löytyy ihan faktatietoaki - kaikkea ne maailmalla tutkivatkin, kuten teen vaikutusta hampaisiin. Oli meinaan jonkinasteinen tarve ottaa asiasta vähän selvää kun on tällaiset elämäntava t:lol2:

Laitoin eilen papuskat turpoamaan. Tarkoitus kokeilla ensimmäisen kerran itujen kasvatusta. Kuivat herneet eivät maksa juuri mitään.

:D Vai ainoastaan kasvisruokavaliolla tehty kehoilu on todellaista naturaalia?
A gorilla has the strength equivalent to bench-pressing 4,000 pounds? Where does he get this super-strength? What does he eat?
:lol2:
Lapon supernaturaali ruokavalio sanoi:
A bluewhale has many tons of solid muscle. How is that possible? What does he eat? Can I do that too?
:jahas:

Eipä tähän voi sanoo kun:

image027.jpg

Ei kyllä pysty tajuamaan miksi joku ei syö lihaa. Eipä se minua sinällään haittaa, jää meikälle enemmän. Täysin luonnotonta jättää syömättä. Voisi kuvitella että lihallinen ruokavalio jossa on myös kasviksia & kuituja on huomattavasti terveellisempi kuin pelkkiä vihanneksia/hedelmiä/whatever sisältävä. :piis:

no ei se nyt kauheesti voi pilaantua jos kerta kasvua tapahtuu, vai niillä kuona-aineillako ne lihakset sitten kasvaa?en ole perehtynyt tämmöseen kasvi ranvintoon enkä todellakaan kiistä niiden tärkeyttä ruokavaliossa mutta oon aina ihmetelly että minkätakia saliharrastuksesta(jossa tarkotuksena lihasten kasvatus)täytyy tehdä vielä entistä vaikeampaa?kyllä minä ainakin haluan mahdollisimman "nopeaa" ja maksimaalista kehitystä oman tietämykseni puitteissa enkä kyllä jättäis lihaa saatikka maitotuotteita pois!

Ja se lihaskasvuhan on se ainoa arvo, jonka mukaan ravinto valitaan? Vaikka itsekin enemmän lihasta tavoittelen, niin enpä silti vain sen vuoksi pilaisi elimistöäni ja kuolisi aikaisemmin.

En sitten noista väitteistä kasvisravinnon puolesta osaa sanoa, mutta tuskin se aivan pahastakaan on.

Eipä tähän voi sanoo kun:

image027.jpg

Ei kyllä pysty tajuamaan miksi joku ei syö lihaa. Eipä se minua sinällään haittaa, jää meikälle enemmän. Täysin luonnotonta jättää syömättä. Voisi kuvitella että lihallinen ruokavalio jossa on myös kasviksia & kuituja on huomattavasti terveellisempi kuin pelkkiä vihanneksia/hedelmiä/whatever sisältävä. :piis:

No eipä tähänkään voi sanoa kuin: :jahas:

Jokaisella kasvissyöjällä on varmaan omat syynsä, toisilla terveydelliset, toisilla eettiset.

Laitoin eilen papuskat turpoamaan. Tarkoitus kokeilla ensimmäisen kerran itujen kasvatusta. Kuivat herneet eivät maksa juuri mitään.

On muuten helppoa. Muutama päivä siinä menee. On niissä hieman jänskä sivumaku, mutta ei kai mitään vaarallista. Toisella kerralla laitoin koko 500g, kun edellinen satsi tuli syötyä kesken pois.

Että nämä ketjut voivat aina mennä samalla tavalla, ihan asiallinen kysymys ruuasta joka ei siällä lihatuotteita ja 100 vastausta jotka kertoo miten hyvää se liha ihmiselle onkaan :) Itse vegenä 15vuotta ja hyvin potkii, joskus voisi kokeilla raw ruokavaliota mutta taitaa jäädä hamaan tulevaisuuteen.
Vegeruuan terveellisyydestä sen verran että vegaaneilla on moninverroin sekaruokailijoita vähemmän esim suolistosyöpiä ja sydän/verisuoni sairauksia.
Myöskin miesten yleisin syöpä eli eturauhassyöpä näyttää olevan vegaaneilla huomattavasti harvinaisempi.
Jotta mitään 100% varmaa voi kuitenkaan sanoa tarvitaan paljon lisää puolueettomia (rahoittajana ei petaa eikä liha/maidon-tuottajia) tutkimuksia.

Mä vedin melko raakaruokapainoitteista safkaa parin kuukauden ajan tuossa parisen vuotta sitten. Söin siinä ohessa kuitenkin satunnaisesti myös tofua, maitotuotteita ja kananmunia ja söin jonkin verran kalaa myös. Tarpeellisen proteiinimäärän hankkiminen olis ollut muuten liian työlästä. Olo oli kyllä todella hyvä ja kevyt. Proteiiniahan saa myös kypsentämättömistä kasvikunnan tuotteistakin, esimerkiksi hampunsiemenissä on 30% proteiinia. Tuollaisella rehupainoitteisella ruokavaliolla tarvii vaan muistaa tarpeellinen energiansaanti, joten esmes oliiviöljyä saa tunkea niihin salaatteihin ihan reippaalla kädellä ja siemeniä ja pähkinöitä kannattaa syödä myös.

e. Niin syy, miks tuohon lähdin oli mielenkiinto vitamiini- ja hivenainepitoisempaan ruokavalioon ja muutama extra talvikilo. Syy, miks siitä lopulta luovuin oli, et treenasin maratonille ja pisimpien lenkkipäivien kolmen tonnin kalorinkulutusta ei vaan kiskottu tuolla ruokavaliolla. Tai no, ei ainakaan helposti. :)

Nostetaas vähän ylös. Mä oon tällainen vähän kokeilija luonne ja masokisti ja tykkään välillä kokeilla ihmeellisiä ruokavalioita vähän aikaa. Nyt ajattelin kokeilla viikon tai pari raakaravintoa. Jaa miksi? No ihan huvikseni ja siksi että rehuja tulee normaalisti syötyä aivan liian vähän. Jos tästä jäis sellainen tapa päälle että lisäilis vähän kasvisten käyttöä. Samalla saa sitten omakohtaista kokemusta siitä miltä tällainen ruokavalio tuntuu, kun olen aina vähän ihmetellyt niitä joilla tällainen ruokavalio on, niin saa sitten ihmetellä entistä enemmän tai lopettaa ihmettelyn.

No, nyt on kolmas päivä menossa ja mulla on koko ajan nälkä. Ei niitä rehuja ja pähkinöitä saa tungettua niin paljon kurkusta alas, että nälkä pysyisi poissa. Ja väsyttää niin pirusti. Kolmatta päivää päällä ihan karmea väsymys. Teen fyysistä työtä ja olen koko ajan liikkeessä ja silti tuntuu että meinaa silmät painua kiinni. Pahinta on kuitenkin se, että tekee lihaa mieli koko ajan. Himoitsen hampurilaisia ja pizzoja jne... Mutta makeanhimoa ei ole ollut kyllä yhtään.

Ja sit nämä ruoat ja niiden maku. Aika yksitoikkoista kun eihän näistä mitään ihmeellistä valmisteta. Jotain hirssistä tehtyä raakapuuroa maistoin, kun netistä löysin reseptin mitä haukuttiin hyväksi. Juu oli sitten niin karmeaa paskaa että en kertakaikkiaan meinannut saada sitä alas. Ihan väkisin ja raivolla lusikoin sen kurkusta alas ja tunti siitä eteenpäin oli jotenkin etova olo. Oli kyllä todella todella pahaa. Varmaan hirveintä mitä olen koskaan maistanut. Ja emäntä oli samaa mieltä.

Saas nähdä sit miten pitkään tätä jaksaa. Maksimissaan jouluun asti, mutta todennäköisesti ratkean lauantaina.

Ootko laskenu miten paljon saat kaloreita päivän aikana? Kuten Tinkauskin tuossa ylempänä sanoo niin tarvittavat kalorit voi olla aika vaikea saada täyteen tällä ruokavaliolla. Vois olla yks syy tuohon väsymykseen. Jos ei olo ala parantua niin lisäile esim. perunaa, bataattia, riisiä, tattaria, papuja ym. vähän energiapitoisempaa mukaan..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom