Kymmenen vuotta punttitreeniä - urheilija ei tervettä päivää näe?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ilmo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
36
Ongelmani on aika moninainen ja en tiedä, pitäisikö käydä lääkärillä, fysioterapeutilla, personal trainerilla vai millä, joten ajattelin kysyä hieman neuvoja täältä, kaikki vinkit ja kommentit otetaan kiitollisena vastaan. Näin pitkää asiaa on lääkärin kanssa myös hankala käydä kerralla läpi, kun vastaanottoajat ovat niin lyhyitä, eikä lääkäreitä kiinnosta tehdä juurikaan täydentäviä kysymyksiä. Tuntuu, että vaivoistani yksikään ei yksittäisenä ole kovin vakava, mutta kokonaisuus aiheuttaa kuitenkin harmia. Tästä tulee aika pitkä kirjoitus, joten jaan sen väliotsikoilla aihealueittain. Kaikki tiedot eivät välttämättä ole hirveän olennaisia, mutta kirjoittelen kuitenkin.

Taustaa
Olen 28-vuotias mies, mitat tällä hetkellä 182/82. Teen asiantuntijatyötä, eli täysin istumatyötä. Olen treenannut punttisalilla 17-vuotiaasta asti säännöllisesti, ainoa poikkeus 6kk armeija-aija 19-vuotiaana, jolloin ei tullut montaa treeniä tehtyä. Ensimmäiset vuodet treenasin aina 3x viikossa kokeillen erilaisia treenijakoja 1-jakoisesta 3-jakoiseen. Viimeiset 3-4 vuotta olen treenannut keskimäärin 4 kertaa viikossa lähes yksinomaan 3-jakoisella. 95-prosenttisesti treenaamiseni on koostunut punttitreeneistä satunnaisia futis- tai lätkäpelejä lukuunottamatta. Viime vuosina mukaan on tullut jonkin verran juoksuakin aina 2-4kk kausina 1-2 kertaa viikossa, mutta voi sanoa, että aerobinen treeni ei ole minun juttuni.

Olen hieman vaihdellut tavoitettani lihaksenkasvatuksen ja voimankasvatuksen välillä, nykyään niin tarkkoja tavoitteita ole, vaan olisi tarkoitus tulla vaan maltillisesti lihaksekkaammaksi ja vahvemmaksi. Kun aloitin treenaamisen, siitä tuli minulle jonkinlainen addiktio lähes välittömästi, eli salilla käyminen on minulle hyvin tärkeää henkisesti. Vaikka en siellä käykään niin tavoitteellisesti, niin tuntuisi järjettömältä käydä vaan hieman pumppailemassa ilman minkäänlaisia kehitysnäkymiä.

Treeni
Treenijakoni on seuraava: 1) Etureidet/Rinta/Vatsat 2) Selkä/Hauis/Pohkeet 3) Takareidet/Olkapäät/Ojentajat, jonka olen havainnut kohdallani perinteisiä 3-jakoisia toimivammaksi.

Ennen jokaista treeniä venyttelen n. 5-10min painottaen sinä päivänä treenattavia lihasryhmiä ja sitten teen rivakan minuutin soudun, jotta vähän hengästyn. Jonkin verran venyttelen kohdelihaksia myös sarjojen välissä, mutta treenin jälkeen en pahemmin venyttele erikseen.

Pääliikkeissä teen yleensä 2-3x6-8 ja apuliikkeissä 2x10-15 sarjoja. Teen liikkeitä hieman "lomittain", eli aloitan esim. etureisitreenin aikana jo rinnan lämmittelysarjoja ja voin tehdä vuorotellen hauissarjoja ja pohjesarjoja. Treenit kestävät yleensä n. tunnin, max. 1,5h jos on paljon isoja liikkeitä ja kovia sarjoja. Pääliikkeissä teen 4-5 lämmittelysarjaa nousevilla painoilla, apuliikkeitä en välttämättä enää lämmittele jos samaa lihasryhmää on jo treenattu samassa treenissä kunnolla. Kovia sarjoja per lihasryhmä tulee 5-7. Viime vuosina olen oppinut jättämään sarjoihin myös hieman varaa, ettei joka treeniä tehdä aivan hampaat irvessä failureen asti. Tämä jo senkin takia, että treenimääräni ovat hieman nousseet vuosien varrella ja punttitreenejä voi tulla joinain viikkoina viisikin.

Olen kokeillut kevyitä viikkoja silloin tällöin, mutta niitä tulee harvemmin harrastettua, koska työni takia minulla tulee aika usein 5-7pv taukoja muutenkin. Jos tulee esim. työmatkan ja flunssan takia parin viikon treenitauko, teen aina sen jälkeen ensimmäisen viikon kevyempänä. Vuoteen mahtuu yleensä yksi pitempi 2-3vko tauko ja viikon taukoja sitten useampia, mitään motivaatiotaukoja treenaamisesta en ole koskaan pitänyt.

Ravinto ja lepo
Nukun yössä yleensä n. 7 tuntia, joinain ajanjaksoina on ollut hieman univaikeuksia, mutta pystyn kuitenkin yleensä hieman väsyneenäkin tekemään aika täysipainoisen treenin, vaikka joskus harvoin tulee siirrettyä koko treeni seuraavalle päivällekin.

Noudatan aika tavallista ruokavaliota, eli ruokia en punnitse tai kaloreita laske, vaan yritän syödä fiksusti ja suht. proteiinipainotteisesti, mutta samalla kuitenkin rennosti. Alla esimerkkipäivän ruokailut:

Klo 7.30 Aamupala: 2 siivua ruisleipää margariinilla, juustolla ja kinkulla, kahvikuppi maidolla (kahvia lisäksi työpäivän aikana n. 4 kuppia)
Klo 9.00 Välipala: Töissä 250g rahkaa mehukeitolla
Klo 12.00 Lounas: Toimiston ruokalassa pieni lautasellinen vihreää salaattia ja pääruoka reilusti kanaa ja riisiä, vähän kastiketta.
Klo 15.00 Välipala: Töissä 250g rahkaa mehukeitolla tai proteiinipatukka, jos olen asiakkaalla
Klo 18.00 Palautusjuoma treenin jälkeen: 1dl herakonsentraatti, 1dl malto
Klo 20.00 Illallinen: Reilu annos lohipastaa, kastike ruokakermaa. Sen jälkeen omega3, monivitamiini, magnesium ja D3-vitamiini.
Klo 23.00 Iltapala: 250g rahkaa mehukeitolla ja puurohiutaleilla

Nykyään en syö pääruoilla hirveään ähkyyn, vaan pyrin syömään sopivasti ja päivän aikana usein. Illallista syön joskus hieman pienemmän määrän ruokaa ja lisään kylkeen 1dl raejuustoa. Kotona teen aina ruoan itse, enkä syö minkäänlaisia valmisruokia ja muutenkin roskaruokaa hyvin harvoin. Maitorahkan määrä on aika suuri ja aiheuttaa hieman turvotusta, mutta en ole sitä korvaamaan keksinyt mitään muutakaan järkevää vaihtoehtoa.

Painoni on n. 1-3v välein muuttunut about seuraavasti: 60-70-80-90-80, viimeiset pari vuotta se on ollut hyvin vakaa tuossa 80kg tuntumassa. Ulkomuoto on melko lihaksikas, mutta vatsan kohdalla hieman ylimääräistä kuitenkin on, varsinaista sixpackia ei ole koskaan ollut.

Tulokset
Aloittaessani treenaamisen olin hyvin hintelä ja painoin n. 60kg, penkkasin 30kg jne. Kehitykseni on ollut aina melko hidasta, mutta jokaisella 2v jaksolla kuitenkin aina huomattavaa. Olen ihan tyytyväinen pitkän aikavälin kehitykseeni, vaikka joku lahjakkaampi sen saakin aikaiseksi parin vuoden treenillä.

Tässä joitain tämänhetkisiä ennätystuloksiani:

Käsipainopenkki: 2x7x40kg (per käsi)
Takakyykky: 1x140kg
Sumomave: 2x6x185kg
SJMV: 3x8x115kg
Leuanveto: 2x6x20kg lisäpaino
Pystypunnerrus istuen tangolla: 2x8x57,5kg
Kapea penkki: 2x7x82,5kg

Alla listaamani syyt ovat kuitenkin hidastaneet kehitystäni.

Yleinen terveydentila
Olin lapsena aika usein kipeänä ja myös astma minulla oli ala-asteikäisenä. Hieman vastaavanlaisia oireita on ollut viime vuosinakin, mutta tänä vuonna tehdyn pef-mittauksen perusteella ei aikuisiän astmadiagnoosia annettu.

Viime vuosina kuumeellista kunnon flunssaa on ollut harvemmin, n. 1x vuodessa, mutta muuten tuntuu, että olen usein kipeänä tai hieman puolikuntoinen. Kurkku on usein kipeä ja nenä saattaa vuotaa, joiden takia välillä jätänkin 1-4pv treenejä väliin. Eilen aamupäivällä kävin matolla juoksemassa 30min pitkästä aikaa suht rivakkaa tahtia, jonka jälkeen illalla kurkku tuli kipeäksi, joka jatkuu myös tänään ja nenä hieman vuotaa ja on hieman flunssainen olo. Usein nämä jatkuvat muutaman päivän. Lääkäreidenkin kanssa tästä on keskusteltu, mutta yleensä he eivät osaa antaa mitään yleispäteviä neuvoja, miten toimia "pikkuflunssassa". Selkeästi kipeänä en koskaan treenaa, mutta pienten oireiden kanssa joskus.

Usein olo on varsinkin talvisin aamulla heti herättyä tukkoinen ja flunssainen ja kurkku on kipeä, mutta sitten päivän aikana se paranee niin, että työpäivän lopussa on aika normaali olo, jolloin olen käynyt salilla, eikä olo ole illalla huonontunut.

Viime talvena tein paljon töitä, alkuvuodesta 48-60h viikkoa ja hankin siihen energiaa treenaamalla 5-6x viikossa samalla, eli usein päiväni oli seuraava: töissä toimistolla tai asiakkaalla 8h, sitten kotiin ja treeni ja sitten vielä kotona töitä 2-4h illalla. Jossain vaiheessa kai pääsi tästä johtuen kehittymään ylirasitustila, ja alkoi tuntua, ettei henki oikein kulje ja esim. portaissa hengästyy ihan valtavasti. Lääkärit tekivät erilaisia testejä, mutta mitään varsinaista syytä oireille ei löydetty. Muutenkin usein oli pieniä kurkkukipu yms. jaksoja.

Kuten ylempänä kirjoitin, tulostasot ovat kuitenkin olleet ihan hyviä ja yläkropan osalta olenkin melkein kaikissa liikkeissä (lähes) ennätyspainoissa tällä hetkellä.

Olkapäät

Olkapäävaivat alkoivat jo n. 6v sitten, heräilin yöllä tosi terävään kipuun olkapäiden sisällä (kiertäjäkalvosin). Lopetin tankopenkin tekemisen kokonaan ja fysioterapeutin ohjeiden mukaisesti aloin tekemään kuminauhajumppaa ja tällä akuutein kipu pysyykin yleensä poissa. Kipua kuitenkin esiintyy välillä käsipainopenkissä tai yllättäen esim. scott-hauiksessa tai juoksun yhteydessä. Lievään kipuun on jotenkin jo tottunut, en tiedä voiko siitä päästä lopullisesti eroon mitenkään. Fysioterapeuttikin sanoi, että sitä voisi esiintyä myös, vaikka ei harrastaisi minkäänlaista liikuntaa.

Alaselkä

Alaselkävaivat alkoivat viime kesänä, kun nostin huolimattomasti pienehkön käsipainon telineestä. Hetken päästä tuli voimakas jumi ja pari seuraavaa päivää oli tämän takia liikkumisvaikeuksia, kengännauhojen sitominen lähes mahdoton tehtävä. Kävin sitten hieronnassa, joka auttoikin heti, joten treenitaukoa taisi kertyä vaan reilun viikon verran. Parin kuukauden päästä selkä meni kuitenkin jumiin uudestaan suht harmittomassa liikkeessä salilla, ja sillä kerralla hieronnasta ei ollutkaan apua, vaan jumi kesti hieman lievempänä paljon pidempään, eikä oikein ole kokonaan mennyt pois nyt vuodenkaan päästä.

Fysioterapeutin ohjeiden mukaan olen jättänyt syväkyykyn pois ja keskittynyt muutenkin tekniikoihin enemmän ja tehnyt aluksi joka päivä, sitten satunnaisemmin paria venytystä, jotka kyllä auttavat, mutta eivät kokonaan paranna vaivaa. Tästä syystä viimeisen vuoden jalkatreenit ovat olleet aika heikkoja ja kehitys jalkojen osalta negatiivista.

Vaiva ei välttämättä ole täysin treenipohjaista, vaan johtuu myös siitä, että istun paljon ja viime vuoteen asti myös selkä aika lysyssä. Viimeisen vuoden ajan olenkin yrittänyt kiinnittää enemmän huomiota istuma-asentoon ja ryhtiin, mutta hyvä se ei varmasti vieläkään ole.

Niska

Niskavaivoja esiintyi aluksi jostain syystä eniten silloin, jos oli tullut nukuttua ryypiskelyn jälkeen pitkään. Nykyään kuitenkin niitä on aika usein ilman tuotakin ja esim. eilisen juoksun jälkeen niska oli samana ja seuraavanakin päivänä aika jumissa/kipeä. Olen koittanut venytellä sitä ennen ja jälkeen treenien ja muutenkin, mutta ei juurikaan auta. Samoin kuumatyyny auttaa vähän, tai tarvittaessa burana. Joskus olen huolimattomasti tehnyt mavetreenin ilman niskan venyttelyä ennen sitä, ja se on myös mennyt aivan jumiin ymmärrettävästikin.

Muut
Välillä on myös muita pienempiä vaivoja, esim. rannekipua, polvikipua, mutta nämä eivät yleensä kestä pitkään ja eivät ylly kroonisiksi.

Yhteenveto

Onko muilla ollut vastaavanlaista historiaa? Onko tämä normaali "olotila", vai pitäisikö tehdä radikaalejakin muutoksia treeniin, lepoon, venyttelyyn, ruokavalioon tms.? Kannattaisiko jostain asiasta käydä juttelemassa jonkun asiantuntijan kanssa? En mielestäni kuitenkaan treenaa juurikaan keskivertoa rankemmin tai muutenkaan juokse vapaa-ajalla jatkuvasti paikasta toiseen, mikä veisi energiaa. Töitä tulee tietysti tehtyä ajoittain melko paljon, mutta nautin kyllä työstäni, vaikka siinä hieman paineita välillä tuleekin. Tuntuu vaan, ettei sellaista jaksoa, kun ei mitään vaivaa olisi, ole oikeastaan koskaan, vaikka normaalia elämää pystynkin elämään.

Salilla jutellessa kyllä tuntuu kaikilla treenaajilla olevan vastaavanlaisia ongelmia, mutta onko minulla ehkä niitä enemmän kuin muilla? Toivottavasti kukaan ei ehdota ratkaisuksi esim. vuoden treenitaukoa, koska siihen en pystyisi :) Kiitos niille, jotka jaksoivat lukea wall-of-textin läpi ja mahdollisille vastaajille!

Noista sun vaivoista ei voi päätellä oikein yhtään mitään, kun et kerro tarkempia oireita.

Tuliko olkapääongelma kyljellään nukkuessa ja aiheuttaako se paikallista kipua olkapäähän vai tuleeko kipua/pistelyä/tunnottomuutta käsiin?
Missä liikkeissä tuo haittaa?
Sama juttu alaselässä, tuleeko jalkoihin mitään iskiasoireita?
Sanoiko fyssäri mitään sun rangasta?
Teetko mitään lihashuoltoa?

Minusta vähän erikoista, että otetaan heti kaikki parhaat perusliikkeet pois. Tankopenkki on täysin turvallinen, kun sen tekee hyvällä tekniikalla ja muistaa treenata ulkokiertäjiä sekä olkapäät sivu- ja takalohkoja ettei mitään epätasapainoa synny. Terve, vahva selkä ei hajoa mistään kevyen käsipainon siirtelyistä. Eipä tuosta nyt voi vielä muuta sanoa. Voimatasot on minusta vähän heikot 10 vuotta treenanneelle.

Noista sun vaivoista ei voi päätellä oikein yhtään mitään, kun et kerro tarkempia oireita.

Tuliko olkapääongelma kyljellään nukkuessa ja aiheuttaako se paikallista kipua olkapäähän vai tuleeko kipua/pistelyä/tunnottomuutta käsiin?
Missä liikkeissä tuo haittaa?
Sama juttu alaselässä, tuleeko jalkoihin mitään iskiasoireita?
Sanoiko fyssäri mitään sun rangasta?
Teetko mitään lihashuoltoa?

Minusta vähän erikoista, että otetaan heti kaikki parhaat perusliikkeet pois. Tankopenkki on täysin turvallinen, kun sen tekee hyvällä tekniikalla ja muistaa treenata ulkokiertäjiä sekä olkapäät sivu- ja takalohkoja ettei mitään epätasapainoa synny. Terve, vahva selkä ei hajoa mistään kevyen käsipainon siirtelyistä. Eipä tuosta nyt voi vielä muuta sanoa. Voimatasot on minusta vähän heikot 10 vuotta treenanneelle.

Nimenomaan kyljellään nukkuessa, mutta ei siis ole häirinnyt alkuaikojen jälkeen, vaan nyt kipu tulee lähinnä punttitreenin/juoksun yhteydessä/jälkeen. Kipu vain tuolla olkapään ja ehkä aavistuksen haiuksen alueella.
Haittasi nimenomaan tankopenkissä (lopetin sen tekemisen jo ennen fyssarikäyntejä yms. koska se oli helppo yhdistää siihen). Muita liikkeitä tossa jo listasinkin. Sen huomaa olkapääkipuna jos tulee hauisliikkeissä esim. puserrettua liian isoilla painoilla, jolloin tulee avitettua olkapäillä. Olkapäätreenissä harvemmin tulee mitään oireita, ehkä joskus pystärissä tangolla jotain pieniä tuntemuksia.
Alaselän osalta en ole huomannut jaloissa mitään oireita. SJMV:tä olen pystynyt aika hyvin tekemään kun pitää paketin tiukkana, mutta takakyykky tuottaa vaikeuksia. Myös esim. kulmasoutu käsipainolla on sen verran alaselkää rasittava liike, että olen sen jättänyt myös pois.
Fyssari sanoi, että todennäköisesti mitään välilevynpullistumaa ei sinänsä (vielä) ole, mutta jonkinlainen tulehdus, jossa välilevyistä tihkuu jotain nestettä tms. Sanoi myös, että "lantion kontrolli" on aika olematon, kun neuvoi minua tekemään noita venytyksiä kontillaan.

Lihashuoltoa en siis pahemmin tee. Olen muutaman kerran käynyt hieronnassa, mutta harvemmin. Kokeilin myös putkirullausta, mutta en ole havainnut siitä hyötyä. Voisi varmaan olla hyvä idea lisätä jotain tällaista viikkorutiineihin?

Tankopenkki ei ole oikein koskaan sopinut minulle, kehitys oli todella heikkoa kauttaaltaan ennenkin olkapääongelmia, vaikka yritin kyllä kiinnittää huomiota tekniikkaan eikä lahnana menty. Mulla on jonkinasteinen kuopparinta ja pitkähköt kädet, mikä varmaan vaikeuttaa asiaa. Uskoisin, että tämä on jossain määrin yksilöllistä, kaikki liikkeet eivät varmasti sovi kaikille. Tietysti jonkun asiantuntijan opastuksella tuonkin tekniikan voisi saada opeteltua turvalliseksi, mutta en koe sitä tarpeelliseksi, koska rinnan kehitykseni lähti suorastaan uuteen lentoon sen jälkeen, kun lopetin tankopenkin tekemisen, kässäripenkki on minulle aika ylivertainen rintaliike kaikin puolin.

Selässä varmasti oli piilevää ongelmaa ennen tuota kässärin nostoa, mutta se vaan toi ongelman akuutiksi. En ole varmasti kiinnittänyt aikaisemmin tarpeeksi huomiota keskikropan voimaan ja liikkuvuuteen ylipäänsä.

Ottamatta kantaa mihinkään muuhun, niin lihaskasvun kannalta käsipainopenkki lienee nyt muutenkin parempi pidemmän liikeradan, ja sen suoman eksentrisyyden lisäämisen myötä.

Tankopenkki on täysin turvallinen, kun sen tekee hyvällä tekniikalla ja muistaa treenata ulkokiertäjiä sekä olkapäät sivu- ja takalohkoja ettei mitään epätasapainoa synny. Terve, vahva selkä ei hajoa mistään kevyen käsipainon siirtelyistä. Eipä tuosta nyt voi vielä muuta sanoa. Voimatasot on minusta vähän heikot 10 vuotta treenanneelle.

Olen näistä eri mieltä. olkapäissä voi olla muutakin häikkää kun kiertäjät, esimerkiksi ahtauma voi haitata aika rajusti nimenomaan tankopenkissä. Selkä voi olla vahva ja periaatteessa terve, mutta silti jumissa tai lukossa. Tuollainen pienehkön/kevyen liikkeen aiheuttama akuutti kipu viittaa yleensä jonkinlaiseen venähdykseen tai vastaavaan, jolle voi altistaa lihaksen jäykkyys tai ärtyneisyys.

Olen näistä eri mieltä. olkapäissä voi olla muutakin häikkää kun kiertäjät, esimerkiksi ahtauma voi haitata aika rajusti nimenomaan tankopenkissä. Selkä voi olla vahva ja periaatteessa terve, mutta silti jumissa tai lukossa. Tuollainen pienehkön/kevyen liikkeen aiheuttama akuutti kipu viittaa yleensä jonkinlaiseen venähdykseen tai vastaavaan, jolle voi altistaa lihaksen jäykkyys tai ärtyneisyys.

Sanoinko mä ettei voi olla muuta häikkää? Siellä voi olla miljoona asiaa mitkä haittaa. Pointti oli, että terveellä ihmisellä tankopenkki on 100% turvallinen ja helvetin hyvä liike, kunhan hartian alueen lihastasapainosta pitää huolta. Mun kokemuksen mukaan 9/10 näistä mitkä selittää ettei penkki sovi niille ollenkaan ja olkapäät ei kestä sitä, penkkaa paskalla tekniikalla.

Koitan hiukan tiivistää noita ongelmiasi, jos niitä olisi helpompi analysoida...

Yleinen terveydentila - puolikuntoisuutta, kurkkukipua ja lievää flunssaisuutta usein. ehkä ylirasitusta?

Oletko kokeillut taukoa treenistä, kuinka pitkään, ja onko sillä vaikutusta tähän?
Millainen on ruokavalio, saatko/syötkö vitamiineja, maitohappobakteereja, hivenaineita?
Sanoit, että olet aamuisin usein tukkoinen ja kurkku on kipeä. Kuinka pitkään nukut ja millainen unihygienia? Onko sänky hyvä, liinavaatteet puhtaat, ei pölyä, millainen ilmanvaihto ja lämpötila?

Olkapäät kipeytyvät öisin ja tietyissä liikkeissä, kipu nopeaa ja terävää

Voisiko kyseessä olla se kuuluisa ahtauma? Tuntuu, että puhun tästä 90% viesteissäni, mutta nuo oireet voisivat täsmätä siihen jos kipu on ns valikoivaa. Tsekkaa esim keskustelut näistä viesteistä eteenpäin:

https://pakkotoisto.com/threads/urh...-uuden-kysymyksen.125562/page-32#post-5040369
https://pakkotoisto.com/threads/olkapää-kipeenä.46463/page-45#post-5042583

Alaselkä - akuutti kipu/jumiutuminen painoa nostaessa

Tuo kuulostaa kuvauksesi perusteella aika perinteiseltä venähdykseltä tai ns. noidannuolelta. Tälle altistaa helposti se, jos lihakset on kylmänä tai jäykkänä ja tulee jokin kevytkin liike sopivassa kulmassa. Jos istut noin paljon, veikkaan että sulla on selkä melkoisessa syväjumissa. Tämä voi vaatia enemmän kuin muutaman hierontakerran. Lisäksi jos ryhdissä on mitään häikkää tai ranka lukossa, se myös kuormittaa selän lihaksia ja aiheuttaa selän väsymistä, kipuilua ja altistaa venähdyksille.

Niska - kipuilua/särkyä joskus nukkumisen jälkeen, joskus treenin aikana tai ihan muuten vaan.

Tämä voisi mennä myös tuon pitkän istumisen piikkiin. Ellei istuma-asento ole ihan täydellinen, tai vaikka olisi, se kuormittaa niskaa ja jäykät lihakset voivat olla kipeät ja altistaa myös venähdyksille. Kannattaa lukea tämä ketju läpi: https://pakkotoisto.com/threads/jännitysniska-eli-tension-neck.116132/

Tarkkaile omaa ryhtiä niin istuessa kuin muuten. Onko pää tai hartiat eteenpäin työntyneet? Jos niska on ärsyyntynyt/kuormittunut, venyttely ei välttämättä auta vaan sen niskan rauhoittaminen ja asennon korjaaminen on tärkeämpää.

Tiivistettynä sanoisin, että et ole ainakaan tekstisi perusteella saanut fysioterapeutilta ihan tarpeeksi syväluotaavaa apua ongelmiin. Suosittelisin vähintään yhden toisen mielipiteen hakemista, etsi tai koita saada suosituksia hyvästä omt fyssarista alueeltasi. Täytyy muistaa, että jokaisella ammatilaisellakin on oma näkökanta, osaamisalueet ja omanlainen tietotaito tulkita ongelmia. Etenkin tällaisissa monimutkaisissa kuvioissa voi tarvita usean asiantuntijan apua, itse juoksin aikoinaan yhteensä yli toistakymmentä fyssaria, ortopedia, kiropraktikkoa ym läpi selkävaivojen kanssa ennen kuin homma valkeni.

Useinhan se selän välilevy menee juuri jossain viattomassa tilanteessa eikä silloin, kun tehdään kaikki tukilihakset kontrollissa jotain kovaa mavesarjaa. Itsellä paukahti mm. kun kumarruin solmimaan kengännauhoja. Toinen kerta oli kulmasoudun lämmittelyssä 40kg painolla. Yksilöllistä nämäkin on. Toisilla taas ei koskaan mene yhtäkään välilevyä. Eli selkä voi olla vahva ja nostaa vaikka 200kg maasta mutta jonkun mitättömän horjaduksen yhteydessä sitten välilevy luiskahtaa

Useinhan se selän välilevy menee juuri jossain viattomassa tilanteessa eikä silloin, kun tehdään kaikki tukilihakset kontrollissa jotain kovaa mavesarjaa. Itsellä paukahti mm. kun kumarruin solmimaan kengännauhoja. Toinen kerta oli kulmasoudun lämmittelyssä 40kg painolla. Yksilöllistä nämäkin on. Toisilla taas ei koskaan mene yhtäkään välilevyä. Eli selkä voi olla vahva ja nostaa vaikka 200kg maasta mutta jonkun mitättömän horjaduksen yhteydessä sitten välilevy luiskahtaa

Piti juuri välilevystä vielä kirjoittaa, mutta ei anna muokata viesti enää...

Onko ollut mitään säteilyä, puutumista tms jaloissa?

Koitan hiukan tiivistää noita ongelmiasi, jos niitä olisi helpompi analysoida...

Yleinen terveydentila - puolikuntoisuutta, kurkkukipua ja lievää flunssaisuutta usein. ehkä ylirasitusta?

Oletko kokeillut taukoa treenistä, kuinka pitkään, ja onko sillä vaikutusta tähän?
Millainen on ruokavalio, saatko/syötkö vitamiineja, maitohappobakteereja, hivenaineita?
Sanoit, että olet aamuisin usein tukkoinen ja kurkku on kipeä. Kuinka pitkään nukut ja millainen unihygienia? Onko sänky hyvä, liinavaatteet puhtaat, ei pölyä, millainen ilmanvaihto ja lämpötila?

Olkapäät kipeytyvät öisin ja tietyissä liikkeissä, kipu nopeaa ja terävää

Voisiko kyseessä olla se kuuluisa ahtauma? Tuntuu, että puhun tästä 90% viesteissäni, mutta nuo oireet voisivat täsmätä siihen jos kipu on ns valikoivaa. Tsekkaa esim keskustelut näistä viesteistä eteenpäin:

https://pakkotoisto.com/threads/urheiluvammojen-kysymykset-lue-ketju-läpi-ennenkuin-postaat-uuden-kysymyksen.125562/page-32#post-5040369
https://pakkotoisto.com/threads/olkapää-kipeenä.46463/page-45#post-5042583

Alaselkä - akuutti kipu/jumiutuminen painoa nostaessa

Tuo kuulostaa kuvauksesi perusteella aika perinteiseltä venähdykseltä tai ns. noidannuolelta. Tälle altistaa helposti se, jos lihakset on kylmänä tai jäykkänä ja tulee jokin kevytkin liike sopivassa kulmassa. Jos istut noin paljon, veikkaan että sulla on selkä melkoisessa syväjumissa. Tämä voi vaatia enemmän kuin muutaman hierontakerran. Lisäksi jos ryhdissä on mitään häikkää tai ranka lukossa, se myös kuormittaa selän lihaksia ja aiheuttaa selän väsymistä, kipuilua ja altistaa venähdyksille.

Niska - kipuilua/särkyä joskus nukkumisen jälkeen, joskus treenin aikana tai ihan muuten vaan.

Tämä voisi mennä myös tuon pitkän istumisen piikkiin. Ellei istuma-asento ole ihan täydellinen, tai vaikka olisi, se kuormittaa niskaa ja jäykät lihakset voivat olla kipeät ja altistaa myös venähdyksille. Kannattaa lukea tämä ketju läpi: https://pakkotoisto.com/threads/jännitysniska-eli-tension-neck.116132/

Tarkkaile omaa ryhtiä niin istuessa kuin muuten. Onko pää tai hartiat eteenpäin työntyneet? Jos niska on ärsyyntynyt/kuormittunut, venyttely ei välttämättä auta vaan sen niskan rauhoittaminen ja asennon korjaaminen on tärkeämpää.

Tiivistettynä sanoisin, että et ole ainakaan tekstisi perusteella saanut fysioterapeutilta ihan tarpeeksi syväluotaavaa apua ongelmiin. Suosittelisin vähintään yhden toisen mielipiteen hakemista, etsi tai koita saada suosituksia hyvästä omt fyssarista alueeltasi. Täytyy muistaa, että jokaisella ammatilaisellakin on oma näkökanta, osaamisalueet ja omanlainen tietotaito tulkita ongelmia. Etenkin tällaisissa monimutkaisissa kuvioissa voi tarvita usean asiantuntijan apua, itse juoksin aikoinaan yhteensä yli toistakymmentä fyssaria, ortopedia, kiropraktikkoa ym läpi selkävaivojen kanssa ennen kuin homma valkeni.

Onko ollut mitään säteilyä, puutumista tms jaloissa?

Olen kokeillut 1-2vko taukoja, mutta on ollut vähän vaikea analysoida, ovatko ne oikeasti auttaneet, eli selvää korrelaatiota ei tuntuisi olevan. Viime talven pahempi tilanne meni ohi kun tein muutaman viikon vain satunnaisia treenejä, toisaalta samalla pahin kiireaika töissäkin hellitti.

Perusruokavalio (kts. yllä), syön fitnesstukun omega3, monivitamiini, magnesium ja D3-vitamiini + normaalisti sinkkiäkin, mutta se on nyt lopussa. Maitohappobakteereja en syö.

Nukun n. 7h yössä. Minulla on uusi paksu ja pehmeä petari, ei varmaan ihan optimaalinen ja juuri hankin myös Tempurin tyynyn. Liinavaatteet pitäisi olla puhtaat, mutta muuten ehkä pölyä jonkin verran huoneessa. Kärsin pölyallergiasta, jonka huomaa helposti, jos vaikka pyyhkäisee kädellä pölyistä tasoa tms. niin alkaa ahdistamaan henkeä aika voimakkaasti. Makuuhuoneessa on aika kuuma ja ilmanvaihto ei varmaankaan mikään optimaalinen, tuntuu jotenkin myös, että tulen helposti kipeäksi, jos nukun ikkuna auki. Joku lääkäri on joskus kommentoinut, että kuiva sisäilma voisi aiheuttaa tällaisia oireita ja jotain ilmankosteuttajaa voisi kokeilla.

Kyllä tuo olkapäiden ahtauma voisi matchata oireisiini.

Joo itsekin ajattelin aluksi, että joku akuutti noidannuoli vaan tuli, mutta oireet ovat nyt jatkuneet kuitenkin jo vuoden verran. Todennäköisesti lantioni on vinossa, koska toinen käsi roikkuu rentona selvästi (n. 2cm) alempana, kuin toinen ja hartialinjassakin on selvä ero. Lisäksi mulla on varmasti eteenpäinkääntyneet olkapäät ja myös pää on tosi edessä istuessa tai kävellessäkin.

Jännitysniskan oireita kuten huimausta tai näköongelmia minulla ei ole, mutta muuten ketjussa oli kyllä hyödyllisiä juttuja, joita tulen kokeilemaan.

Fysioterapeutista olen samaa mieltä, olkapäiden osalta käynnistä on jo 5 vuotta ja alaselän vuosi, enkä ollut ihan tyytyväinen ainakaan jälkimmäiseen fyssariin. Pitää hoitaa työterveyden kautta OMT-fyssarille aika ja toivoa, että uusi mielipide auttaisi kokonaisvaltaisemman ratkaisun saamisessa.

Säteilyä tai puutumista jaloissa ei ole.

Kiitos vinkeistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ehdotellaan jotain omaa suht marginaalista vaivaa aina syyksi muiden oireisiin.

Tai sitten koko joka kolotukseen sitä samaa, vailla mitään käsitystä mistä puhutaan. Olkapää kipeä -> ahtauma, polvi kipeä -> kierukka, selkä kipeä -> SI-nivel tiloiltaan.

Tai sitten koko joka kolotukseen sitä samaa, vailla mitään käsitystä mistä puhutaan. Olkapää kipeä -> ahtauma, polvi kipeä -> kierukka, selkä kipeä -> SI-nivel tiloiltaan.

Ja sitten nuokin on vielä alkujaan helposti ensimmäisen "asiantuntijan" itsediagnosoituja juttuja.

Se on kans tosi muodikkaan oloista, että vaivaa haetaan jostain ihan muualta kuin oirepaikasta. Olkapää on kipeä -> ahtauma -> se johtuu pikkuvarpaan virheasennosta -> itse olkapäälle ei kannata tehdä mitään. "Kato ku keho toimii kokonaisuutena ja itse oireen hoitamisesta ei oo mitään hyötyä, jos vaivan syytä ei hoideta." Tottahan tuo on, mutta ei sitä liioitella kannata.

Musta tuntuu, että tuo Tietzen oireyhtymä on ollut viimeaikoina aika trendikäs diagnoosi täällä kaikissa rinnan alueen ongelmissa. Kumma kyllä tietämys tuntuu rajoittuvan tuohon yhteen (käytännössä) lähteettömään Wikipedia-artikkeliin.

Suurin osa noista kivuista voisi ihan hyvin johtua paskasta sängystä. Niskakivut nukkumisen jälkee, selkä jumissa, olkapää jumissa. Huono nukkumisasento, helvetin kova treeni määrä lihashuoltoon nähden ja ei ihme että joka paikka on jumissa.

Mitä mä voitin?

Valitettavasti jos on taipumusta astmaan, niin kärsii useammin flunssista. Mutta tuo ilmankosteus nyt kannattaa ensimmäisenä tsekata. Uusissa taloissa koneellisen ilmanvaihdon (takia) äkkiä pirun kuiva sisäilma, joka sai itselläni astman oireilut taas esiin. Joku halpa kosteusmittari, minun kämpässä oli 27% kosteus, kun se kesällä olisi ihan jees jossain 45-60 välillä, talvella 35-45 ihan ok. Jos taas on joku vanha kämppä, niin muitakin sisäilman ongelmia voisi epäillä, varsinkin jos CRP on viitteissä.

Itse puhallan kyllä PEF mittarit tappiin, vaikka henkeä vähän ahdistaisikin. Viitearvot tuohon ovat ihan perseestä, kyllä sen tuntee kun ahdistaa, niin ahdistaa, vaikka PEF puhaltaisikin hyvät arvot. Hoitava lääkitys kondikseen, pelkkiä avaavia ei kannata alkaa käyttämään, sillä vaste niihin laskee pitkäaikaisessa käytössä ilman hoitavaa lääkitystä (kortisoni). Uusi bufomix on ihan ok kombinaatio molempia ja edullisella hinnalla.

Olkapäiden kuminauhajumpista en tiedä, mutta ytwl liike on ehdoton ykkönen olkapäille. Videossa muutakin hyvää matskua olkapäistä ->

View: https://www.youtube.com/watch?v=IKc6hwPvsHg

Treeneihin rohkeasti lisää variaatiota ja progressiivisuutta, vaikka oletkin monia asioita kokeillut. Suosittelen ehdottomasti ruokavaliosi perusteella kokeilemaan nykyaikaisia pre ja intraprotokollia aminohapoista ja hiilihydraateista koostuen antamaan lisää puhtia treeneihin ja minimoimaan kataboliaa. Vähän mainospuheita hyödyistä:

"
  • Insulin levels are kept high, thus ensuring that nutrients can be carried directly to muscle cells.
  • High insulin levels keep levels of catabolic hormones like glucagon, epinephrine, and cortisol low.
  • Protein synthesis is kept high.
  • Furnace-like fat oxidation ensues.
  • Protein breakdown is halted.
  • ATP and creatine levels are maintained.
  • Free radicals and muscle damage in general are minimized.
  • Inflammation is minimized, facilitating quicker and more efficient recovery.
  • Muscle growth is maximized. "

https://www.t-nation.com/supplements/post-workout-nutrition-is-dead

Ikää on reilu kymmenen vuotta enemmän ja treenihistoriaa melkein kanssa.

Kaikkia noista on tavalla tai toisella ollu ja niiden kanssa tullut kärvisteltyä vuosikaupalla, kunnes veteraanimpi kaveri kertoi sen tosiasian, että ajan kanssa tuollaiset tulehdustilat vain pahenevat ja kroonistuvat kunnes ei oikein mistään treenistä tai elämisestä tule mitään.

Nyt siis kannattaa ottaa itsensä kuntoon laittaminen ykkösprioriteetiksi. Vaikka sitten vähä maksaisikin.
Täällä tuli jo ne kaksi tärkeintä juttua esille:
- OMT fyssari / todella taitava urheiluhieroja ja ramppaat näillä tarvittaessa asiantuntijaa vaihtaen niin kauan, että selkä/olkapää/niska -akseli on kunnossa.
- Todennäköisesti ylikuntoa on. Pidät alkuun kuukauden mittaisen tauon, jonka ensimmäisen kahden viikon jälkeen alat kuntouttamaan fyssarin ohjeiden mukaan lihasepätasapainoja kohdalleen.

Sitten hiukan amatööri-fyssarin mutua omiin istumatyöläisen kokemuksiin perustuen :
- Todennäköisesti lapatuki yläkehon punnerrusliikkeissä olematon ja ryhti etukumara. Takaolkapäät, yläselän lihakset ja serratus heikot, tai eivät vaan aktivoidu. Eli siis ahtauma, koska lapaluu ei käänny punnerrettaessa oikeaan asentoon. Hauiksien runttaaminen kunnolla vielä pahentaa tilannetta koska tulehtunut hauiksen jänne vielä vähentää tilaa olkapäässä.

- Veikkaisin, että myös lantion asento eteenpäin kallistunut. Normaalissa elämässä ja myös salilla asento on perse pitkällä, kuin akuankalla. Tämä vie tarpeettomasti rasitusta alaselän lihaksille ja altistaa selkäkivuille.

Kun edellisten kaveriksi pistetään hiipivä krooninen ylikunto, niin...

Laitetaas tänne pienen tauon jälkeen hieman päivitystä tilanteeseen.

Hankkiuduin tuossa OMT-fyssarille ketjun vinkkien mukaisesti ja tilanne on jonkin verran edennyt. Kävin tänään kolmannen kerran tuolla fyssarilla.

Kerroin aluksi pääpiirteittäin kaikki vaivani ja sitten niitä lähdettiin oikeastaan vaiva per käynti käsittelemään. Fyssari ei ollut mikään kovin puhelias, mutta laitan tähän suurin piirtein mitä hän sanoi.

Olkapäät
Fyssarin mukaan nämä vaivat voivat johtua osittain jopa istumisesta, koska lysyssä olevan asentoni takia rintalastani ei "pysty ylhäällä", joten lapaluu jotenkin hinkkaa olkapäätä (voi olla, että kirjoittamani kuvaus tähän on aivan päin seiniä, mutta you get the point). Hän tutki olkapäiden liikkuvuutta liikuttelemalla käsivarsiani eri suuntiin ja laittoi sitten molempiin olkapäihin kahteen paikkaan akupunktioneulat n. 10min ajaksi, jotta tulehduksen parantuminen alkaisi. Hän epäili, että hauiksen lyhyt pää ("pahkura" olkapäässä, joka on ollut arka todella pitkään, varmaan osittain hieman yksipuolisen hauistreenin takia) on kroonisesti tulehtunut, joten siihen kohtaan tuli yksi neula ja toinen olkapään keskelle. Muutama päivä tämän käsittelyn jälkeen olkapäät olivat vähän kipeät ja treenasin vain puolivaloilla, mutta sitten huomasin kyllä, että olkapäiden tila on selkeästi parempi. Pitää ainakin jonkin aikaa myös olla treenatessa hieman tarkempi, ettei hauis- ja rintaliikkeissä tule "puskettua" olkapäillä.

Alaselkä
Fyssari epäili pientä tulehdustilaa alaselässä, mahdollisesti välilevyissä. Kehotti olemaan rasittamatta toistaiseksi ainakaan maveilla tai kyykyllä, eikä suositellut myöskään varsinaisesti venyttelyä. Takareisien kireys voi myös vaikuttaa tähän, joten näytti pari venyttelyä, joilla sitä voisi lievittää. Fyssari laittoi lisäksi n. 10min ajaksi 4kpl akupunktioneuloja alaselkääni, jotta ne mahdollisesti avaisivat jotain jumeja tai lievittäisivät tulehduksia. Kaikki käynnit sisälsivät myös reilusti selän ja niskan rusauttelua ja painelua. Luulen, että tästä alueesta on vielä vähän aikaista sanoa, oliko käynnistä apua ja millä aikataululla parantuminen voisi tapahtua, koska vielä ainakin on jonkinlaista kipua. Syviin vatsa/selkälihaksiin pitäisi myös kiinnittää enemmän huomiota jatkossa.

Niska
Niskakivun fyssari uskoi johtuvan pääasiassa nukkumisesta, ei treenistä tai istumisesta. Jos tyyny on väärän korkuinen tai niska on muuten huonossa asennossa nukkuessa, se rasittuu ja on varsinkin aamulla pitempien unien jälkeen herätessä kipeä. Nukkumisasentoon pitäisi siis kiinnittää huomiota (vaikeaa, koska olen unessa...). Tähänkin ongelmaan osahoitona oli yksi akupunktioneula tuonne vasemman puolen hartian/epäkkään tienoille ja niskan rusauttelua ja painelua.

Jännä kyllä huomata, että kolmella fyssarilla voi olla täysin erilaiset ratkaisut samoihin ongelmiin. En nyt vielä uskalla sanoa oliko tämä pätevin toistaiseksi. Pidän nyt käynneissä hieman taukoa ja katson, miten tilanne kehittyy. Tämä fyssari ei suositellut siis juurikaan venyttäviä liikkeitä eikä esim. hierontaa tai kokonaista treenitaukoa.

Back
Ylös Bottom