Kylpyamme kerrostaloasuntoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Hola,

Nyt olisi iskenyt pitkäaikainen haave vähän vahvemmin päälle ja olen alkanut vakavasti miettimään ammeen hankkimista. Saunaa ei ole ja kylppäri on sellainen normikopperoa tilavampi mihin kyllä amme mahtuisi.

Mutta, kyseessä siis kerrostalokämppä(oma) enkä ole mikään rakennusihminen. Tuli mieleen että ammeet painavat tyhjänä sen toistasataa kiloa ja siihen se muutama sata kiloa lisää niin painoa tulee. Kestääkö kylppärin lattia tuollaista, vai olisiko se alusta lähtien jotenkin erikoisesti toteuttaa? Haluaisin nimenomaan irtonaisen ammeen, ei mitään kylppäriremppaa. Rakennus on uusi, 2007 valmistunut, jos sillä jotain lisämerkitystä on.

Olisiko vinkkejä kokemuksia asiasta?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hola,

Nyt olisi iskenyt pitkäaikainen haave vähän vahvemmin päälle ja olen alkanut vakavasti miettimään ammeen hankkimista. Saunaa ei ole ja kylppäri on sellainen normikopperoa tilavampi mihin kyllä amme mahtuisi.

Mutta, kyseessä siis kerrostalokämppä(oma) enkä ole mikään rakennusihminen. Tuli mieleen että ammeet painavat tyhjänä sen toistasataa kiloa ja siihen se muutama sata kiloa lisää niin painoa tulee. Kestääkö kylppärin lattia tuollaista, vai olisiko se alusta lähtien jotenkin erikoisesti toteuttaa? Haluaisin nimenomaan irtonaisen ammeen, ei mitään kylppäriremppaa. Rakennus on uusi, 2007 valmistunut, jos sillä jotain lisämerkitystä on.

Olisiko vinkkejä kokemuksia asiasta?

Jos siellä on kunnon betonilaatta, niin ei pitäisi olla ongelmia. Mutta tuo no syytä isännötsijältä varmistaa, tänäpäivänä ei varmaan saa muutenkaan enää As Oy:ssä ammetta pistää ilman lupaa? Spekuloida voidaan ja itse väitän että kestää jos ei mitään kahden kuution ammetta sinne tunge, mutta kysele isännöitsijältä kuitenkin vaikka saisit täältä mitä vastauksia.

Noi mitoitetaan niin suurelle kuormalle, että amme + korkeintaan kuutio vettä tällasessa tapauksessa on noin 700-1200kg, eli palttiarallaa 7-12kn. Lattian kantavuus on yleisesti "x" kn/m2, mutta prkl ku en tähän hätään muista paljonko se yleensä on käyttötilamitoituksessa. Mutta tuo "jotakin kilonewtonia" / m2 kerrottuna kylppärisi alalla, saadaan todennäköisesti tulokseksi joku summa, joka on reilusti yli 12kn... Tää on tallaista mutuilua, eli älä nyt vaan toimi tämän pohjalta :D joku varmasti korjaa jos olen väärässä.

Itselläni on sellainen jaloilla seisova amme, mikä on lasikuidusta tehty. Ei se nyt sentään toistasataakiloa paina. Lisäksi amme on puukerrostalossa, eikä ainakaan toistaiseksi ole mennyt lattiasta läpi vaikka ylimmäisessä kerroksessa asun. Mukula tuossa tykkää lähinnä kylpeä ja ottaa kierrokset jos yritän itse mennä "sen" kylpyammeeseen :D

Mutta, kyseessä siis kerrostalokämppä(oma) enkä ole mikään rakennusihminen. Tuli mieleen että ammeet painavat tyhjänä sen toistasataa kiloa ja siihen se muutama sata kiloa lisää niin painoa tulee.

Muovinen amme painaisi tyhjänä noin 50 kiloa.
Jos noita välipohjia mitotetaan semmoselle 2kN/m2 hyötykuormalle ja kuormayhdistelmissä niitä lasketaan 1,5 osavarmuuskertoimella, niin kyllä se nyt ainakin 3kN pitäisi kantaa neliöltä.

Zone-sarja -42%
Vanhemmissa kerrostaloissahan oli monissa amme kylppärissä vaikka olis ollu runsaan parin neliön peltikoppi. Omassakin on ollut ennen amme, tiedä sitten miten se on sinne ja sieltä pois saatu. :D

Jos ei tee mitään putkitöitä tai muita muutoksia niin ei kai ammeen tuomiseen mitään sen kummempia ilmoituksia edes tarvitse. Toki siitä nyt on asiallista jutella ja tyytyä johonkin vähän vaatimattomamman kokoiseen.

Latest posts

Back
Ylös Bottom