Pakko nostaa yli 5 vuotta vanha aihe ylös kun se sattui tulemaan googlella vastaan. Olen paininut hyvin samankuuloisen ongelman kanssa pitkään joten tässä kokemuksia, jos niistä vaikka olisi apua jollekin toiselle.
Itsellä veti pari vuotta sitten usein niska ja hartiaseutu ikävästi jumiin. Kesti pitkään tajuta, mistä tämä johtuu ja kävinkin parilla fysioterapeutilla, joilla oli erinäisiä näkemyksiä asiasta muttei mitään ihmeparannusta. Vuoden ajoittaisten vaivojen jälkeen kävin kiropraktikolla, joka kohdisti ongelman lapaluun seutuville ja nimenomaan ylempien kylkiluiden liitoksiin rangassa. Niitä sai aikalailla takoa, että lukot aukesivat kun olivat olleet todella pitkään jumissa. pikkuhiljaa kiropraktikolla ja hierojalla käynti alkoi auttamaan, mutta aika helposti veti uudelleen jumiin. Varsinaista syytä ei kukaan ole suoraan osannut kertoa, kävin ortopedilläkin kerran kun oli muuta asiaa sinne, mutta hän ei suoraan sanoen tuntunut ymmärtävän ongelmaa.
Tällä hetkellä vaiva jatkuu edelleen, mutta olen oppinut avaamaan lukot itse. Vetää kuitenkin uudelleen jumiin todella nopeasti jos istun työpöydän ääressä tai autossa. Jos olen päivän tekemättä kumpaakaan, eipä ole juurikaan ongelmaa.
Olen nyt itse keskusteltuani fysioterapeutin ja kiropraktikon kanssa tullut siihen uskomukseen, että ongelmat johtuvat:
a) huonosta ryhdistä - itsellä on aina hartiat työntyneet hieman eteenpäin ja tästä johtuen niska ja lapaluut ovat huonossa asennossa
b) huono työasento - teen paljon töitä työpöydän ja tietokoneen ääressä, joka edesauttaa huono ryhtiä ja epäluonnollista asentoa, kädet ovat esimerkiksi liian korkealla kun käytän hiirtä ja näppäimistöä
Olen lukenut ja kuullut, että sama tai vastaavan tyylinen ongelma voi johtua myös epätasapainoisista olkapäistä/hartioista, jotka taas voivat johtua epätasapainoisesta treenistä. Ylitreenattu rintapuoli voi aiheuttaa tuota hartioiden etupainoisuutta, joskin itsellä en usko olevan kysymys siitä, sillä treenaan reilusti enemmän selkäpuolta. Kuitenkin selkäpuolta harjoittamalla uskon tämän helpottavan itsellänikin.
Tässä on mielenkiintoinen lontoonkielinen opas vastaavasta ongelmasta ("Rib joint pain"):
http://www.nespineinstitute.com/file/sites|*|39|*|RibPain.pdf
Ja tässä erittäin hyvä artikkeli joka sivuaa olkapäiden epätasapainoa ja siihen liittyvää harjoittelua:
T NATION | Push-Ups, Face Pulls, and Shrugs