Kylki- ja lapakipu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tulinpa täältä mahdollista kokemusperäistä tietoa hakemaan kun vaivaani ei ole apua muualta vielä löytynyt. Ongelmana on oikealla puolella ilmenevä kipu kylkiluiden alueella sekä keskiselässä ja lapaluun alueella. Toisinaan kipu heijastelee myös oikealle ylävatsalle/kylkikaaren viereen aivan rintalastan alle.

Olen siis reilu 30 -vuotias, normaalipainoinen nainen ja harrastanut kuntosalia jo vuosia (4-6 krt/viikossa). Aerobista liikunta tulee juoksun ja kävelyn muodossa. Rintaranka on todettu hiukan jäykäksi ja lanneranka puolestaan liikkuvaksi. Mitään tapaturmaa ei ole salilla tai muuallakaan koskaan sattunut. Ensimmäisen kerran tämä vaiva ilmoitteli itsestään syksyllä 2019 ja tuolloin myös hakeuduin tarkempiin tutkimuksiin. Kaikki veriarvot olivat hyvät ja kylki ja ylävatsa ultrattiin eikä sieltäkään löytynyt mitään poikkeavaa. OMT-fysioterapeuttikäynnit saivat vaivan hiukan helpottumaan, mutta varsinaista syytä oireilulle ei hänkään keksinyt. Jokin juoste pitkässä selkälihaksessa oli poikkeuksellisen kireä. Viime kesä meni suhteellisen hyvin, aina silloin tällöin tunsin tuttua kipua kyseisellä alueella, mutta se meni ohitse.

Marraskuun alkupuolella vaiva alkoi pahenemaan oikein kunnolla. Olen käynyt kahdella eri OMT-fysioterapeutilla ja heidän mielestään kyseessä ei ole mikään välilevyperäinen vaiva. Kipu paheni aina salitreenin jälkeen ja siksi en ole nyt enää puntilla uskaltanut käydä. Kävely on ok, tietokoneella istuminen ja töiden tekeminen puolestaan pahentaa vaivaa. Särkylääkkeet vähän helpottavat mutta eivät vie kipua/jäytävää tunnetta kylkiluiden alueelta kokonaan pois. Olen käyttänyt kylmägeelejä, Voltarenia ja Burana-geeliä mutta näistäkin on vain hetkellinen apu. Oikean puolen pitkä selkälihas näyttää toisinaan olevan hieman turvoksissa.

Olen taas huomenna menossa fyssarille, mutta toivo tämän vaivan helpottamisesta alkaa jo olla vähän hutera. Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa vastaavasta? Olisiko järkevintä välttää edelleenkin salitreeniä ja voiko esimerkiksi lihaksen tulehtuminen oireilla näin kauan? Olen ihan neuvoton.

Rintarangan avaukseen voisi kokeila seuraan videon mukaista liikettä alkaa kohdasta 3:37(varsinkin jos ei ole tehty liikkuvuuharjoituksia):

Itellä tuo ainakin auttaa lapajumeihin

Yksi mahdollinen syy epämääräisiin kipuihin/jumeihin on psoas-syndrooma, joka on siis rasitusvamma. Iltalehdessä on vasta artikkeli aiheesta, jossa oli asiantuntijana Kiropraktikko( https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/1ef08d64-2d44-422e-a449-4f5c25c5bf14). Tuon jutun mukaan tuon syndrooman voi aiheuttaa se että tiettyä lonkankoukistajaliikettä tehdään paljon.

Thomsonin testillä voi testata onko psoas jumissa:

Itse olen tehnyt seuraavalla videolla olevaa liikettä:

Tuo video löytyi sivulta:
http://www.super-sets.com/2014/05/04/vaarinymmarretyt-lonkankoukistajat/2553/

Todennäköisesti sulla jokin tukilihas aktivoituu selässä huonosti ja selkä kombensoi sitä jollakin vahvemmalla lihaksella, kuten leveällä selkälihaksella tai pienellä rintalihaksella. Tietysti näin ketään näkemättä syitä voi olla enemmän kun vaivoja, mutta paria vinkkiä vaivan paikantamiseen pystyn antamaan.

laita kädet eteen n. hartian leveälle asennolle pikkurillit pois päin itsestä ja laita käsien väliin jokin hyvin kevyt vastus esim. ponnari / hyvin kevyt kuminauha. vie käsiä siitä ylöspäin kattoa kohden hitaasti niin, että koitat pitää kyynärpäät aivan suorana ja pidä pikkurillet osoitettuna pois päin. Tässä on siis hyvin tärkeää, että kyynärpäät eivät lähde missään kohtaa "leviämään", koska silloin leveäselkälihas rupeaa auttamaaan.

Jos tämän tekeminen tuottaa vaikeuksia niin ongelma saattaa olla trapsien alaosassa tai serratuksessa.

View: https://www.youtube.com/watch?v=0A51P5B36f8

Tuolla videolla on aika hyvin neuvottu miten tehdään.

Hieronnasta, fysioterapeutilta, kirolta, osteopaatilta jne. saat varmasti hetkellisiä apuja, mutta yksikään noista ei sun ongelmaa tule pitkälle aikavälille korjaamaan. Toki joku todellä lyhentynyt lihas saatetaan joutua avaamaan ennen kun varsinaista ongelmaa päästään korjaamaan.

Kaulan/niskan välilevyvammat saattaa säteillä kainalon/kyljen alueelle ja lapojen väliin. Kysyisin ihan lääkärin (erikoislääkäri) mielipidettä tohon et oisko kuvauksen paikka.

Back
Ylös Bottom