Kuvia pakkiksen Mikestä? Q&A

Meta title: 💥 Kuvia Pakkiksen Mikestä? – Q&A joka selvittää onko legenda lihaa, luuta vai pelkkää foorumimyyttiä

Meta description: Keskustelua PakkisMiken kuvista, taustoista ja yleisön kysymyksistä – kuka mies on ja mitä haluat tietää?**

Jos edes miettii asiaa, että saako parempia kuvia, niin silloin on edes jotain taustaa kuvaamisessa jos osaa kyseenalaistaa puhelinten kuvanlaadun.
Mun mielestä tuollaiseen kysymykseen sisältyy muutakin kuin pelkkä kuvanlaatu. Esimerkiksi juuri mun lomakuvakäytössä järkkäri ei tuo mitään lisäarvoa ja siksi en sitä käytä. Kuvanlaatu siinä on parempi, se on selvä, mutta se ei ole ainoa asia millä on merkitystä. Sekin tietysti vaikuttaa missä lomailee. Voin mäkin järkkäriä lomalla käyttää ja olen käyttänytkin, jos olen jossain missä on oikeasti jotain muuta kuvattavaa kuin omat varpaat biitsillä.

E: tuossa keväällä käytiin Dominikaanisessa tasavallassa ja siellä oli tasan yksi puolen päivän reissu missä olisin voinut kuvitella käyttäväni järkkäriä. Kaikki muut oli sellaisia tilannekuvia mitkä hoituu puhelimella helpommin.

Monien puhelinvalmistajien (Apple, Samsung, Huawei jne.) nykyisillä huippumalleilla saa kyllä aika hyviä "lomaräpsyjä" aikaiseksi. Toki sitten zoomit on rajallisia/puutteellisia ja hämärässä ei välttämättä saa laadukkaita kuvia, mutta mielestäni ne ovat monessa tapauksessa "riittävän" hyviä.

Monien puhelinvalmistajien (Apple, Samsung, Huawei jne.) nykyisillä huippumalleilla saa kyllä aika hyviä "lomaräpsyjä" aikaiseksi. Toki sitten zoomit on rajallisia/puutteellisia ja hämärässä ei välttämättä saa laadukkaita kuvia, mutta mielestäni ne ovat monessa tapauksessa "riittävän" hyviä.
Saa lomaräpsyjä, mutta niissä ei ole läheskään sama kohinataso tai yleinen kuvanlaatu kun zomataan maksimikokoon. Puhelinten kuvat on todella surkeita täydessä koossa versus järkkärit.

Tossa croppi täydessä koossa puhelimesta 5SE ja sitten Nikon.

IMG_9175.webp
800_3864.webp

Jengi on nykyaan jarkyttavan kujalla puhelimien kameran laadun kanssa. Toki ne paranee ajan kanssa mutta fyysiset rajoitteet vetaa rajan siihen miten "hyvia" ne voi olla. Toki moni kuva nayttaa ihan mukiin menevalta 10 sentin kokoisella ruudulla mutta kannattaisi miettia myos sita etta tulevaisuudessa varmaan olohuoneen seina tulee olemaan yksi iso 8k (tai tarkempi) naytto. Mahtaa kannykalla otetut kuvat nayttaa hienolta siina. Jo 27 tuuman ruudulla kaytannossa kaikki kannykalla otetut kuvat nayttaa aivan suttuisilta ellei kuvaa oteta erityisolosuhteissa jalustajan kanssa jne., eli mita kukaan ei ikina tee.

Jos "riittavan hyva" kelpaa ja nayttona on kannykan naytto niin ei sitten mitaan, antaa menna vaan.

Jengi on nykyaan jarkyttavan kujalla puhelimien kameran laadun kanssa. Toki ne paranee ajan kanssa mutta fyysiset rajoitteet vetaa rajan siihen miten "hyvia" ne voi olla. Toki moni kuva nayttaa ihan mukiin menevalta 10 sentin kokoisella ruudulla mutta kannattaisi miettia myos sita etta tulevaisuudessa varmaan olohuoneen seina tulee olemaan yksi iso 8k (tai tarkempi) naytto. Mahtaa kannykalla otetut kuvat nayttaa hienolta siina. Jo 27 tuuman ruudulla kaytannossa kaikki kannykalla otetut kuvat nayttaa aivan suttuisilta ellei kuvaa oteta erityisolosuhteissa jalustajan kanssa jne., eli mita kukaan ei ikina tee.

Jos "riittavan hyva" kelpaa ja nayttona on kannykan naytto niin ei sitten mitaan, antaa menna vaan.
Sitten kun olohuoneen seinät ovat 8k näyttöjä niin luulenpa, että kännyköiden kamerat ovat muös kehittyneet. Kuvataan vaan aikakauden kalustolla. Meinaan, että niitä paperisia kymppikuviakin voi olla hankala katsoa 8k näytöltä.

Toki järkkäri vie kuvanlaadussa, mutta harvassa on tarve perustallaajalla suurentaa kuvaa siinä määrin, että erot arkipäivän kuvauksissa olisivat merkittäviä. Itsekin olen aloitteleva järkkärikuvaaja ja yritän järkkärillä leikkiä ja muutaman kerran olen saanut ihan kohtuullisia kuvia, mutta esim. uudella iphonella saa jo peruskuvaajan silmään mageita kuvia joissa on nättiä bokehia.

Edit: mitä tulee lomakuviin, niin tottakai joku joka harrastaa ja nauttii valokuvauksesta mielellään tekee sitä lomareissuilla ja hifistelee kameran kanssa jo siksi koska nauttii siitä. Se on valokuvaajan tapa viettää lomaa. Vähän sama kuin bodari tykkää käydä salilla ja kulinaristi hienoissa ravintoloissa. Mutta jos ei oikeasti nauti kuvauksesta ja kameran kanssa hifistelystä ja järkkärin roudaaminen ahdistaa niin siinähän menee vain loma hukkaan kun yrittää olla valokuvaaja. Ei ole yksi tai kaksi kaveria, jotka ovat järkkärin hankkineet mutta mielenkiinto ei ole riittänyt edes ohjekirjan selailuun. Sellaisen kaverin ei kyllä maksa vaivaa roudata järkkäriä yhtään mihinkään.

Viimeksi muokattu:
Edit: mitä tulee lomakuviin, niin tottakai joku joka harrastaa ja nauttii valokuvauksesta mielellään tekee sitä lomareissuilla ja hifistelee kameran kanssa jo siksi koska nauttii siitä. Se on valokuvaajan tapa viettää lomaa. Vähän sama kuin bodari tykkää käydä salilla ja kulinaristi hienoissa ravintoloissa. Mutta jos ei oikeasti nauti kuvauksesta ja kameran kanssa hifistelystä ja järkkärin roudaaminen ahdistaa niin siinähän menee vain loma hukkaan kun yrittää olla valokuvaaja. Ei ole yksi tai kaksi kaveria, jotka ovat järkkärin hankkineet mutta mielenkiinto ei ole riittänyt edes ohjekirjan selailuun. Sellaisen kaverin ei kyllä maksa vaivaa roudata järkkäriä yhtään mihinkään.
Tämä, itse en voisi kuvitella lähteväni lomalle ilman järkkäriä ja muutamaa putkea, silti räpsin kuvia myös kännykällä. Itselleni toimivaa ja kivaa. Kaikki lomakuvat, paitsi kännykkäkuvat, kulkee sitten Ligthroomin kautta ja käsitellyt kuvat katson 55" 4K ruudulta. Lomalla pitää nauttia, minulle yksi osa sitä on kameran kanssa heiluminen.

Tämä, itse en voisi kuvitella lähteväni lomalle ilman järkkäriä ja muutamaa putkea, silti räpsin kuvia myös kännykällä. Itselleni toimivaa ja kivaa. Kaikki lomakuvat, paitsi kännykkäkuvat, kulkee sitten Ligthroomin kautta ja käsitellyt kuvat katson 55" 4K ruudulta. Lomalla pitää nauttia, minulle yksi osa sitä on kameran kanssa heiluminen.
Nimenomaan tämä. Mulla taas menee osa lomakuvista Faceen tai instaan ja lopuilla en tee oikeastaan ikinä mitään, enkä katsele niitä mistään tv:n näytöltä, niin puhelin on täysin riittävä. Järkkärin käyttö tuohon hommaan olisi sulaa hulluutta.

Mun mimmihän kuvasi Japanissa tietenkin kokonaan puhelimella ja ihan hyvin se riittää instaan. Ja insta nyt on oma juttunsa. Olen huomannut siellä erikoisen jutun, siellä kuvan laadusta rangaistaan, mitä paremmin tehty, sitä vähemmän siitä pidetään. Eli jos otan saman hauisposen peilistä puhelin kädessä tai Nikon kädessä, niin se puhelimella otettu saa enemmän tykkäyksiä ja reilusti. Sama homma jos otan oikeasta treenistä screenin joka on kuvattu Canonilla, niin se saa yhtälailla vähemmän tykkäyksiä kuin samasta treenistä samasta liikkeestä samanlainen kuva puhelimella.

Sitten kun olohuoneen seinät ovat 8k näyttöjä niin luulenpa, että kännyköiden kamerat ovat muös kehittyneet. Kuvataan vaan aikakauden kalustolla. Meinaan, että niitä paperisia kymppikuviakin voi olla hankala katsoa 8k näytöltä.

Toki järkkäri vie kuvanlaadussa, mutta harvassa on tarve perustallaajalla suurentaa kuvaa siinä määrin, että erot arkipäivän kuvauksissa olisivat merkittäviä. Itsekin olen aloitteleva järkkärikuvaaja ja yritän järkkärillä leikkiä ja muutaman kerran olen saanut ihan kohtuullisia kuvia, mutta esim. uudella iphonella saa jo peruskuvaajan silmään mageita kuvia joissa on nättiä bokehia.

Nyt sä et ymmärrä kyllä yhtään mistä sä puhut. Paperisten kymppikuvien tekemiseen käytetyt negatiivit riittää vallan mainiosti 8K ja vielä paljon parempaanki tarkkuuteen.

Ja sit kun ne kännyköiden kamerat on kehittyneet tulevaisuudessa niin niin on järkkäritkin. Fysiikka ei kuitenkaan muutu ajan saatossa niin se vaan tulee olemaan fakta että ne kännykkäkamerat ei ikinä tule olemaan yhtä hyviä kun järkkärin kokoinen optiikka.

Jossain vaiheessa toki molemmista tulee niin hyviä että tavalliseen käyttöön käy kumpikin. Mut vielä ei olla sillä tasolla eikä vielä moneen vuosikymmeneen. Kännykkäkamerat ei oo hetkeen ottanu mitään hyppyä ja se johtuu siitä et nykysen tekniikan rajat alkaa tuleen vastaan. Tarvitaan joku uus innovaatio että saadaan kierrettyä nykyset fysiikan asettamat rajotukset.

Ja iphonen "bokehlla" ei oo mitään mitään tekemistä bokehin tai syväterävyysalueen kanssa. Se on vaan softatrikki joka matkii sitä eikä sisällä kaikkia samoja ominaisuuksia.

Nyt sä et ymmärrä kyllä yhtään mistä sä puhut. Paperisten kymppikuvien tekemiseen käytetyt negatiivit riittää vallan mainiosti 8K ja vielä paljon parempaanki tarkkuuteen.

Ja sit kun ne kännyköiden kamerat on kehittyneet tulevaisuudessa niin niin on järkkäritkin. Fysiikka ei kuitenkaan muutu ajan saatossa niin se vaan tulee olemaan fakta että ne kännykkäkamerat ei ikinä tule olemaan yhtä hyviä kun järkkärin kokoinen optiikka.

Jossain vaiheessa toki molemmista tulee niin hyviä että tavalliseen käyttöön käy kumpikin. Mut vielä ei olla sillä tasolla eikä vielä moneen vuosikymmeneen. Kännykkäkamerat ei oo hetkeen ottanu mitään hyppyä ja se johtuu siitä et nykysen tekniikan rajat alkaa tuleen vastaan. Tarvitaan joku uus innovaatio että saadaan kierrettyä nykyset fysiikan asettamat rajotukset.

Ja iphonen "bokehlla" ei oo mitään mitään tekemistä bokehin tai syväterävyysalueen kanssa. Se on vaan softatrikki joka matkii sitä eikä sisällä kaikkia samoja ominaisuuksia.
Kuinka paljon veikkaat, että tulet teettämään niistä sun vanhoista negatiiveistas digikuvia joita sit katsot 8k näytöltä. Onko sulle edes negatiivit tallella?

Kännyjen kuvat tulevat olemaan riittäviä 8k näytöille se, että onko ne yhtä hyviä järkkäreiden kanssa on normikäytössä epäolellista, kun katsot mitä kirjoitin yllä.

Joo se bokeh on täyttä paskaa, koska se on tehty softalla, vaikka se näyttäisikin silmällä katsoen hyvältä. Vähän sama kuin sushikaan ei voi olla hyvää jossei se ole jaoanilaisen tekemää, huolimatta siitä, vaikka se maistuis parhaalta. Hifistelijät pilaavat kaiken tuolla knobbailullaan, vaikka käytännössä ne iphonen "bokeh" kuvat ovat oikeasti hienompia kuin järkkärin kittilinssillä ja automaattiasetuksilla otetut räpsyt.

Itsekin tykkään kuvailla kun tulee varsinkin kesäisin luonnossa liikuttua. Saukkoja, joutsenia, metsoja, mitä eläimiä milloinkin vastaan tulee. Välillä ihan maisemiakin. Yleensä mä olen vain siellä virveli kädessä, niin ei tulisi mieleenkään raahata samalla järkkäriä mukana. S7 edgellä saa sellaisia kuvia, että minä erotan niistä, että mitä ruudulla on. Melkein väittäisin, että parempia kuin mitä minä saan järkkärillä, jos on 5 sekuntia aikaa heittää kalastusvehkeet sivuun ja kaivaa kamera kamera esiin ja napata kuva. Näin esimerkiksi kun joutsenparvi lentää kesällä suoraan yli.

Ymmärrän kyllä, että sellaiselle jolle valokuvaus on se harrastus, niin järkkäri on aivan ehdoton juttu. Itse omasinkin muutaman vuoden ajan Nikonin halpisjärkkärin ja siihen oli isän jäljiltä yhteensopivaa Sigmaa ym putkea. Eihän mulla ikinä riittänyt into opetella sitä kunnolla kuvaamista, niin myin kameran turhana pois.

Onhan nwnoihin kännyihin lisänneet nioitä linssejä ja sillä saadaan etuja kuvanlaatuun. Huaweilla on tulossa 3 linssin känny ja tällainen systeemikin on kehitteillä. Tosin ei vielä kännyssä, mutta kohta meillä on kännyjen selkäpuolet tätnnä linssejä keräämässä sormenjälkiä...
https://www.google.fi/amp/s/amp.fas...d-camera-aims-to-kick-bulky-dslrs-to-the-curb

Eiköhän se ole niin, että parhaan kuvan saa kameralla joka on mukana.
Männä vuosina jenkeissä paras kuva tuli kännykällä. :( Järkkärillä tuli räimittyä tuhansia kuvia, kännykällä parikymmentä mutta tilanteeseen sopivin kuvaushärpäke voitti sen kisan.
Ei saanu kyllä edes A3 kokoista mutta A4 kokosen tulosteen ja nätti on. Oisko ollu Samsung active g4 (vai s4 vai mikä olikaan) kännykkänä.

Itse tykkään Miken kuvista juurikin sen takia, että niissä on niin paljon teknisiä ja laadullisia onnistumisia että niitä katselee pitkään. Paljon on tullu katseltua podikuvia mutta useimmat unohtuu mielestäkin, kun ei niissä ole mitään teknistä yksityiskohtaa joka jäisi mieleen.

Itse tykkään Miken kuvista juurikin sen takia, että niissä on niin paljon teknisiä ja laadullisia onnistumisia että niitä katselee pitkään.
Eipä nyt vähään aikaan mikään teoksiani kohtaan tullut kommentti ole lämmittänyt niin paljon mitä tämä.

Onhan nwnoihin kännyihin lisänneet nioitä linssejä ja sillä saadaan etuja kuvanlaatuun. Huaweilla on tulossa 3 linssin känny ja tällainen systeemikin on kehitteillä. Tosin ei vielä kännyssä, mutta kohta meillä on kännyjen selkäpuolet tätnnä linssejä keräämässä sormenjälkiä...
https://www.google.fi/amp/s/amp.fas...d-camera-aims-to-kick-bulky-dslrs-to-the-curb
Joo, esim. tuolla on spekulaatiota Huawein tulevasta kännykästä, jossa olisi Leican kolmen linssin kameramoduuli 40MP:n resoluutiolla. Väitän, että tuollainen riittäisi jo ainakin 80% taviskuvaajista ja kuvaustilanteista.
https://www.digitaltrends.com/mobile/huawei-triple-lens-camera-news/

En kyllä riskeerais. Kovaa tehdessä tulee kuitenkin jännitettyä kovaa lihaksia. Voi hyvästä lastasta huolimatta altistaa huonoon asentoon luutumiselle. Sen kun huonoon asentoon sitten saat, niin haittaa jatkossa aina kävelyä ja jalan käyttöä. Kyseessä ei kuitenkaan ole kuin muutama viikko. Yläkroppa priorisaatiota kehiin mä suosittelen.

Varvasmurtumiakin on monenlaisia. Oman varpaan murtumisesta ekaan mave treeniin meni 2pv ja kyykkyyn kai 4pv. Hyvin parani. Toki murtumakin oli ns harmiton. On murtumia varpaissa milloin en treenasi ja milloin treenaisin.

Luu on siitä poikkeavaa kudosta että paraneminen kiihtyy rasituksesta tietyn vaiheen jälkeen.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom