Kuulantyöntö

Tän vois laittaa vaikka tähän ketjuun. Eli kaverin kanssa alettiin väitellä saako miesten 7,26kg kuulaa jollain muulla tavoin pidemmälle ku työntämällä. Eli joku pään yli heitto tai mikä tahansa tapa. Ilman apuvälineitä kuitenki...
Ite oon vahvasti sitä mieltä että ei saa. Toki semmoset ihmiset saa kahella kädellä pidemmälle, jotka ei kuulaa jaksa yhdellä kädellä nostaa, mut jos puhutaan isoista pojista.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tän vois laittaa vaikka tähän ketjuun. Eli kaverin kanssa alettiin väitellä saako miesten 7,26kg kuulaa jollain muulla tavoin pidemmälle ku työntämällä. Eli joku pään yli heitto tai mikä tahansa tapa. Ilman apuvälineitä kuitenki...
Ite oon vahvasti sitä mieltä että ei saa. Toki semmoset ihmiset saa kahella kädellä pidemmälle, jotka ei kuulaa jaksa yhdellä kädellä nostaa, mut jos puhutaan isoista pojista.

Päänyliheitolla varmaan saa paremman tuloksen kuin pukkaamalla, ainakin tavan kuulaa treenaamaton kaveri. Eri asia on, pysyykö sitä ringin sisässä.

Päänyliheitolla varmaan saa paremman tuloksen kuin pukkaamalla, ainakin tavan kuulaa treenaamaton kaveri. Eri asia on, pysyykö sitä ringin sisässä.

Pitää paikkaansa jos puhutaan sellaisista, jotka ei ole kuulaa pahemmin työntäneet, Mutta voin luvata, että kukaan ei saa heitettyä pään yli taakse 7,26kg kuulaa n.23m, mikä on kuulantyönnön ME.

Oon tänä kesänä tuossa nurmikolla työntänyt 2,5kg kuulaa pakittamalla parhaimmillaan 15,5 metriä. Siinä oli noin 5-10 asteen ylämäki.

Pituutta on nykyään 183cm ja penkkienkka 92,5kg. Painan 74 kg.

Vajaa 2 vuotta sitten työnsi liikuntatunnilla 5kg kuulaa vähän yli 11m.
Silloin oli pituutta 177, painoa 60 ja penkkimaximi noin 60kg.

Muistakaa kuulantyöntöä harrastaessa, treenata salilla voittopuolisesti vastakkaista kylkeä kuten myös SYVIÄ vatsoja ja selkiä(selkäongelmat vähenee). Pakitustyyli sopii aloittelijoille hyvin ja isommille kavereille en pyörähdystyyliä lähtisi suosittelemaan. Pyörähdystyylissä rikkoo suhteellisen helposti nilkkansa tai polvensa(varsinkin jos virheelliseen suoritukseen ei heti saada korjausta).
Aikaisemmin ketjussa oli puhetta tuosta jääkiekkoilijoiden/yleisurheilijoiden (vapaiden painojen)liikkeiden suorituspuhtaudesta. Itse näkisin suurimmaksi syyksi yleisurheilijoiden puhtaammat suoritukset johtuvan siitä yksinkertaisesta syystä että ohjaus on salilla helpompaa muutamalle kaverille kerrallaan kuin joukkueelliselle jääkiekonpelaajia.

2 metriä, kerran koittanut. ei oo turhamaisempaa lajia kuin kuulantyöntö, paitsi ehkä jalkapallon kattominen:urjo:

Turhamainen? Ei noi kuulantyöntäjät kovin turhamaisilta vaikuta, ihan tavallista (isompaa) verkkariväkeä. Jalkapallon katsomisesta en osaa sanoa mitään. Ainakin miespalloilijoiden mallimorsiamet kentän laidalla vaikuttavat joskus turhamaisilta.

Vai yrititkö sanoa "turhempaa"?

-k

Nostellaanpas nyt kun kesä tulee ja kuulaa on kiva paiskella. :)
Vuosien jälkeen(koulussa joskus paiskeltu) yks päivä tuota lajia koitin ja 11 metriä lennähti 7.26kg kuula. Pakitustekniikka ei ehkä ollut aivan hallinnassa koska paikaltaankin sain 10 metriä. :lol2:
Saas nähdä miten kaaret paranee syksyyn mennessä.

Tyhmä kysymys. Kumpi vaikuttaa positiivisemmin tulokseen? Maksimivoiman kehittäminen vai nopeuden/räjähtävyyden harjoittaminen. Voimahan ei ole nopeutta. Tyylin pysyessä samana.

Mitä enemmän on voimaa, sitä helpompaa tekeminen on. Edellyttäen, että sen saa myös räjähtävästi kropasta ulos. Eli molempia, mutta sopivassa suhteessa.

Jotain rajaa noihin juttuihin!

:curs:

Jos 120 penkillä työnneittäisiin 18m, niin taitaisipa nuo kuulatulokset olla oikeilla miehillä siinä 40m:n kieppeillä.

18m on sen verran kova kuulatulos, että sitä ei tällä hetkellä työnnä Suomessa kuin noin 5-10 kaveria. Joukossa ei varmasti ole 120 penkkaajia eikä edes 160 penkkaajia.

120 penkillä työnsin itse joskus alle 10m.

Ja nyt kun tuo tuli kerralla selväksi, niin johdan tuosta yleisen likiarvokaavan:

Penkki...Kuulatulos

100 ... 8m
120 ... 10m (Esim. minä joskus)
140 ... 12m
160 ... 14m
180 ... 17m
200 ... 19m (Esim. yksi Jakke joka oli perunut SM-osanottonsa)
240 ... 20m
280 ... 21m
310 ... 22m

ei näin :D:D itse viime kesänä 16 vuotiaana työnsin harjoituksissa 15 metriä 7,26kg kuulalla, penkkiennätyksen ollessa silloin hädin tuskin 120kg. Olen kuullut myös sellaista juttua, että eräs maailman vahvin mies olisi työntänyt kyseistä kuulaa 11m. Totta kuitenkin on että 20 metrin työntäminen vaatii noin 190 kg penkin poikkeuksia lukuunottamatta.

Ovaskan Astan kuulantyönnön naisten SE se vaan pitää yhä. 18,57m on ollut jo 20 vuotta voimassa. Kuulin vaan vähän huonoja uutisia että Astan nykykunto ei ole oikein enää kisa-aikojen vertainen, molemmat lonkat on kuulemma siinä kunnossa että proteesit olisi tulossa kumpaankin. :(
On Asta silti kyllä aika vakuuttava näky vastaan tullessa kun raamit on kropassa paremmat kuin itsellä.:wtf:
Naisten SE taitaa myös tulla pysymäänkin kun kilpailijat on sellaisia balleriinojen näköisiä:D

Tyhmä kysymys. Kumpi vaikuttaa positiivisemmin tulokseen? Maksimivoiman kehittäminen vai nopeuden/räjähtävyyden harjoittaminen. Voimahan ei ole nopeutta. Tyylin pysyessä samana.

Voima ei ole nopeutta vai? Pistetään kenen tahansa käteen jokin todella submaksimaalinen vastus, kuten tennispallo. Kuinka moni ei ole nopea tällä välineellä vaikka nopeustreeniä ei olekaan alla yhtään?

Voima ei ole nopeutta vai? Pistetään kenen tahansa käteen jokin todella submaksimaalinen vastus, kuten tennispallo. Kuinka moni ei ole nopea tällä välineellä vaikka nopeustreeniä ei olekaan alla yhtään?

Vastasit sitten melkein kolme vuotta vanhaan kysymykseen, mutta jatkanpa tästä :D

Jos maksimivoimalla ja nopeudella/räjähtävyydellä viitataan kyseisiin ominaisuuksiin esim. penkissä, niin vaikutus on mitätön kuulaan. Sen sijaan perusvoima eli lihasmassa on kova sana lajissa kuin lajissa, ja nopeus taas lajinomaisesti harjoiteltuna auttaa paljon. Molemmat pitää olla hanskassa.

Ja loppukaneettina: bodyvoima on nopeutta. Ei kuitenkaan täsmälleen sama kuin nopeus, siihen liittyy muitakin tekijöitä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom