Kuolemattomia sanontoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Venla
  • Aloitettu Aloitettu
Älä sano näin -threadissä murrehirmulit ovat päässeet niin vauhtiin että voisi oman ketjunsa laittaa näille murresananparsille ja muille sanonnoille, jotka ovat tarttuneet mutta ehkä sitten vähemmän ärsyttäviä. Itsestäni ainakin nämä letkautukset ovat viihdyttävää luettavaa, toivottavasti muistakin.

Itseeni on tarttunut viime aikoina tämä Oulun murre: "Ekkö nää?" "On se nuinki." Ihana murre kyllä. Mutta on sitä tullut viime aikoina porilaisittainkin puhuttua. Ja pohojalaasittain.

Minuun murteet tarttuvat aina. Kuolemattomia murrelausahduksia ovat muun muassa Tuntemattoman sotilaan klassikot "tälhä mä pärjänkki pual vuat", "kyl mää ny ole hämmästyny, kuulkka poja", "kuule sie vänskä!" ja tietenkin se hämäläismurteella jupistu "saatanan riukusääri!" Telkkarisarjoista vanha kunnon Reinikainen oli tietysti hämäläismurteenpuhujien aatelia. Muun muassa Sepi80:llä oli tuolla älä sano näin -ketjussa ihan loistavia! Laita tänneki!

Tarttuneita sanontoja näin pohjustukseksi (osa varmaan myös kiellettyjen listalla:D ):
- Sama vika rahikaisella
- Kaikkee sitä pitää...
- No HUH-HUH ja tietyllä intonaatiolla sanottu niin-niin...
- Sellasta sattuu sano Katajiston Arvo ku ponsan kurvis mossen ratti kouraan irtos.:hyper:
- AivammMIELETÖN
- Hyvin SÄ vedät
- Lajista (tietyllä äänenpainolla): Tää on ihan kiva laji ja KOVAA mutta KIVAA!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla oli jo myös mielessä, että pitäisi jatkaa näistä toisessa ketjussa, kun alkoi mennä pahasti ot:n puolelle -älä sano näin- asioiden seassa.

Mitähän vielä tulis mieleen, lisää PKr-sanontoja:

- Yleisanonta jos joku kysyy jotain: "Ka enpä tuota tiiä nimittäin."

- "Arvele!" Jos esim. joku kehuu jotain asiaa, voi siihen toinen tokaista: "Arvele!" Voi käyttää myös tehostesanana: "Sain 10 kilon hauen, arvele!"

- Määrää kuvaava ilmaisu: "Lintuja on niin että livettää" Käytetään esim. sorsametsällä kun on nähty paljon sorsia.

Nämä minun sanonnat on lähinnä eräaiheisia, kun oon näitä kuullut vanhoilta metsä-/kalamiehiltä.

Sepi80 sanoi:
- "Arvele!" Jos esim. joku kehuu jotain asiaa, voi siihen toinen tokaista: "Arvele!" Voi käyttää myös tehostesanana: "Sain 10 kilon hauen, arvele!"

:hyper: Ei hitto, AIVAMMIELETÖN!! Haluaisinpa törmätä tähän tositilanteessa, en ole nimittäin tainnut koskaan kuulla.

Itseeni on tarttunut jotakin niinkin järjetöntä (itse kehitetty tapaluokka) kuin potentiaalin imperatiivi. "Saapune luokseni!" "Liene paikalla!" Toista siis kehotetaan mahdollisesti tekemään jotakin :rolleyes: .

Kotona Kainuussa käytetään nykyään sanaa "koollaillaan" tarkoittaen soitellaan, tulee siis enklannista sanasta call, niin ne murteet muuttuu

Mike sanoi:
Mistä tämä Rahikainen juttu on tullut? Mikä vika Rahikaisella nyt aikanaan on ollut? Miksi Rahikainen komppaa vioissa kaikkia muita?
Mua kiinnostaa tää kans. Aina kuulee ja itekin tulee käytettyä tota "sama vika Rahikaisella" heittoa. En kyllä tiedä mistä hitosta sekin tulee.

Eihän se vaan Tuntemattomasta Sotilaasta ole? Oliko siinä Rahikainen? :nolo:

Yks legendaarinen läppä tulee mieleen. En muista tämänkään alkuperää. Epäilen, että voisi olla joku suomalainen leffa.

- Mist sie oot kotosin?
- Persiist.
-Jaa, sielt miekii, mut toist puolt kannast.

:lol2:

Itseä viehättää edelleen joskus muinoin Lieksa/Joensuu-tienoilla kuultu "mahetaan lähtee". Esim: "Lähtekääpäs pojat pois siitä norkoilemasta" -- "No mahetaan lähtee!".

Mutsin puoli suvusta on niin pohjois-savolaista että päästä heittää ja itsellekin tarttuu sieltä kaikenlaista kun tulee käytyä. Lempimurre on se, jos nyt niin voi sanoa. Mitteekä?

Mike sanoi:
Mistä tämä Rahikainen juttu on tullut? Mikä vika Rahikaisella nyt aikanaan on ollut? Miksi Rahikainen komppaa vioissa kaikkia muita?
Liekö paikkakunta/läänikohtaista, pohjoisemmassa on vanha kansa käyttänyt muotoa "sama vika Attsingilla." Itse kallistun Rahikaiseen jos pitää valita.
Historia ei tietääkseni tunne Jokista, jonka eväät ovat levinneet, joten sanontaan ilmeisesti otetaan joku mukavan kuuloinen sukunimi tekemisen kohteeksi/tekijäksi.

Makuasia, sanoi Musti kun muniaan nuoli.

venla sanoi:
:hyper: Ei hitto, AIVAMMIELETÖN!! Haluaisinpa törmätä tähän tositilanteessa, en ole nimittäin tainnut koskaan kuulla.

Sinun olis pitäny olla mukana kun joku aika sitten käytiin pilkillä ja mukana oli yksi ukko, suoraan katoavaa kansanperinnettä. Aivan uskomaton äijä, en kertakaikkiaan pystynyt hetkeäkään kuuntelemaan sitä pokkana. Mitään yksittäistä sanontaa ei jäänyt mieleen, mutta aivan mahtavaa herjaa se heitti, varmasti oikein murretutkijoiden aarre olisi. Siitä ei ollenkaan ottanut selvää milloin se puhuu tosissaan ja milloin ei. Tultiin sen pihaan, ristitään hänet vaikka Mutikaiseksi, ikinä ei oltu nähty häntä ennen. Tokaisi ensimmäiseksi meille kun katsoi vaatteita: "Työ sitä kylymittä! Vai kylymittäkö työ?" Meillä oli velipojan kanssa ihan WTF-ilme..esittäydyttiin siinä ja se tokaisi: "Mie en oo sitten Mutikainen." Taas oltiin WTF??? Vasta jonkun ajan päästä meille selvisi että kyllä oli se "Mutikainen", mutta puhui vain lämpimikseen..:) Tämän kaiken kruunasi ukon ulkomuoto ja artikulaatio: sellanen karvahattupäinen, ahavoituneet kasvot, puhui hieman epäselvällä äänellä niinkuin ei omistaisi kaikkia hampaita. Jotenkin tunsin suurta kunnioitusta tuota perisuomalaista jurria kohtaan! :worship:

Kainuulainen isäni on seuraavan lapsilta kielletyn sanonnan minulle opettanut, eli jos jotain tehdessä tuntuu, että kädet eivät oikein riitä, niin sanotaan "Kässie pitäsi olla ku Haverisen vitussa".:jahas: Liekkö sitten mistäpäin tuo sanonta lähtenyt liikkeelle.

Sepi80 sanoi:
"Työ sitä kylymittä! Vai kylymittäkö työ?"

Noi on mahtavia nuo tuallaaset tarinaniskijäukot kyllä. Nyt tuli mieleen tuolta kotoseudulta hämeen perukoilta naapurin isäntä. Se talsi yks ilta niitten maatalon pihassa siinä nahkasaappaissa ja työhaalarissa rähjänen lippis päässä ja huus yhtäkkiä notta "OLEVILLE tulkoot ja tuleville olkoot!" Ja sitten vaikeni. Kumma äijä.

Mä en kyllä tiedä mikä sitä Rahikaista vaivaa. Täytyneepä selevitellä.

Edit: tiedä sitten mistä tää on tullu: herramunjee!

Minä muistelisin sellaista klassikkosanontaa kuin
"Ei ole mies eikä mikkään jos ei ou ruokalusikkaa paskaa housuissa". Tää on 1800-luvun lopulta, ilmeisesti pohjanmaalta.

Eiköhän tämä Poden sanonta voida jo julistaa tuoreeltaan legendaksi:

Toiset tykkää mansikoista, toiset mustikoista, itse tykkään eniten omenoista.

Kukaan nähny telkkarissa sitä mainosta jossa jätkät istuu ulkona auton vieressä ja siihen tulee jotain tyttöjä, muistaakseni joku numeropalvelun mainos? Siinä on se näyttelijä-Lavikainen, joka esiintyy esim. Helmiä sioille -leffassa. Siinä on kyllä jätkä jolta tulee luonnostaan todella vahvaa Pohjois-Karjalan murretta, ihan sitä ihteään!

SniffDaddy sanoi:
Eiköhän tämä Poden sanonta voida jo julistaa tuoreeltaan legendaksi:

Repesin kyllä tälle. Täytyy ottaa käyttöön. :D

Shammer sanoi:
Kun muutin syksyllä Tampereelle Turusta, niin alkuun ärsytti tamperelaisten käyttämät "semmotteet" ja "tämmötteet" kun tarkoittavat "sellaisia" ja "tällaisia". Enää tuo ei ärsytä varsinaisesti, mutta korvaan käy kyllä vieläkin.

Entäs: simmottis, tämmöttis?! Sitäkin olen kuullut että sanotaan: "Oli sellatteissi" tai "semmotteissi..." Outoo. Itsellä oli taannoin vähän toisensuuntainen muuttoliike. En pysty vieläkään tajuamaan sitä Turun "ai joo vai?" -heittoa. Normaalit ihmiset sanoo siinä vaiheessa esimerkiksi että "niinkö?":rolleyes: .

Hämäläismurteissa on hienoja kommentteja mutta niihin liittyy yleensä se tietty vähättelevä elämänasenne ja intonaatio ja muut äänteelliset seikat; kirjoittaessa on vaikea kiteyttää niitä. "Ei tosta meirän likasta kyä koskaam mitään tu." "Älä ny räplää sitä! Se menee rikki." Ja tietty: "Ei tartte auttaa!" Hämeessä päin ei muuten koskaan mennä ennen matsia vaa'alle vaan vaakalle.

SniffDaddy sanoi:

Toiset tykkää äidistä ja toiset pannukakusta.

Rahikaisesta tuli mieleeni, joku Hakkarainen on kai kova valittaan, kun on tullut tää sanontakin: Harmi vaan, Hakkarainen.

Faija on aikamoinen fraasiaarre, kun hermostuu jostain:

Totesi kerran, kun olin apuna jossain rempassa mutten oikeen osannu ja sitä pahoittelin, että:
Apuna seki on ku lapsetki hässii.

Kaveri kertoi vaimoltaan oppineensa fraasin, joka kuvaa sitä kun aiottu tehtävä jää tekemättä kun keskitytään epäolennaiseen ja lorvaillaan vaan:

Tais mennä pillun koitteluksi koko mummon pesu.

Ja kerrattain se yritti pakittaa Saabillaan peräkärryä johonkin, eikä meinannut mennä ei niin millään suoraan, aina vähän vinossa.
Harmistuneena totesi että: On saatana kierossa ku karjun kyrpä.

Kiltimpi sanontahan menee että kierossa ku karjun/sian saparo, mut on se karjun kyrpäkin kuulemma aika kiero, varmistin eläinlääkärikaveriltani.

EDIT: Niin, ja tietty tuo tällä hetkellä sigussani oleva, ex-tyttökaverini lausahdus. Hän ihmetteli miksen osallistu innolla hänen ja ystäviensä poliittiseen keskusteluun yhteiskunnan tilasta. Totesin että kun tuntuu että en tiedä juuri mitään noista jutuista mitä te kelailette (ei tienneet hekään, mutta he oli tuolloin 21v, eli tiesi kaiken).
Tähän tyttöystäväni vastasi notta: Ei sun täydy asiasta tietää, se riittää että sulla on vahva mielipide."

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom