Kuntosalivaatteet ja kuntosalin aloittaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Power/
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kun olen nyt aloittamassa käymään tuolla kuntosalilla ensimmäistä kertaa niin minkälaiset vaatteet olisi hyvät tuolla kuntosalilla entä kengät? Ja kun menen tuonne kuntosalille ensimmäistä kertaa niin alanko heti kokeilemaan nostaa penkistä raskaita painoja vai mistä oikein olisi hyvä aloittaa? Varsinkaa kun en tiedä juuri mitään noista laitteista mitä noissa laitteissa tehdään.

Entä minkälaista porukkaa yleinsä noilla saleilla on? Kun ennakkoluuloni ovat nyt sellaiset, että tuolla kuntosaleilla käy vaan tyyliin 25-45v. himmeet bodarit... ja sitten kun menen itse tuonne salille 68kg / 176cm ja 16v. niin tunnen oloni varmaan hieman pieneksi(?) :D

Ja sitten viimeinen kysymys. Pidättekö salilla käydessänne juomapulloa mukana vaiko mitä?

Ja siis tarkoituksenani olisi kasvattaa tuolla salilla käydessäni lihasmassaa. :)

Kattele tuolta aloittelijoiden osioilta niitä stikattuja topikkeja:)

Saleilla käy porukkaa laidasta laitaan, todella isoista kavereista pieniin. Joukkoon vaan mukaan:)

Juomapullo kannattaa olla mukana, 0,5 litranen on sopiva. Ennen treeniä kannattaa juoda reilusti, sitten salilla voi hörppiä vain sarjojen välissä.

Kun olen nyt aloittamassa käymään tuolla kuntosalilla ensimmäistä kertaa niin minkälaiset vaatteet olisi hyvät tuolla kuntosalilla entä kengät? Ja kun menen tuonne kuntosalille ensimmäistä kertaa niin alanko heti kokeilemaan nostaa penkistä raskaita painoja vai mistä oikein olisi hyvä aloittaa? Varsinkaa kun en tiedä juuri mitään noista laitteista mitä noissa laitteissa tehdään.

Entä minkälaista porukkaa yleinsä noilla saleilla on? Kun ennakkoluuloni ovat nyt sellaiset, että tuolla kuntosaleilla käy vaan tyyliin 25-45v. himmeet bodarit... ja sitten kun menen itse tuonne salille 68kg / 176cm ja 16v. niin tunnen oloni varmaan hieman pieneksi(?) :D

Ja sitten viimeinen kysymys. Pidättekö salilla käydessänne juomapulloa mukana vaiko mitä?

Ja siis tarkoituksenani olisi kasvattaa tuolla salilla käydessäni lihasmassaa. :)

Treeni vaatteiksi käy vallan mainiosti t-paita ja jalkaan collegehousut tai verkkahousut. Ihan samat kamat mitä pidät sisäliikuntatunneilla. Vermeet missä on helppo liikkua ja mitkä ei hankaa mistään, eikä ole väliä vaikka hikoilee vaatteille. Kengäksi käy tukevat sisäpelikengät.

Salillä käy porukka laidasta laitaan, ihan turha miettiä mitä muut ajattelee, koska ei siellä kukaan seuraa muiden treenejä. Jos seuraakin niin mitä sitten? Teet sittä juttuas itelles et muille.

Ei kannata alottaa suorastaan maximi penkistä, vaan aloitat treenin ihan vain kokeilemalla eri liikkeitä. Olisi hyvä jos saisit jonkun kokeneemman mukaan katsomaan tekniikat kuntoon, tai vaikka jos salilla on mahdollisuus personaltrainerin tuntiin niin sitten hänen kanssaan katsoa treeniohjelman ja tekniikat.

Tossa aloittelijoiden osiolla on tärkeää kohdassa mallia treeniohjelmista ja ruokavaliosta, katoppa sieltä vähän mallia.

Tsemmpiä vaan treenaamiseen ja kysele kokeeneemilta neuvoja esim. salilla, kyllä ne kauemmin treenaanneet mielellään vähän neuvoo kunhan ei kesken sarjan tai keskittymisen mene mitään kysymään.

Viimeksi muokattu:
Ei kannata alottaa suorastaan maximi penkistä, vaan aloitat treenin ihan vain kokeilemalla eri liikkeitä. Olisi hyvä jos saisit jonkun kokeneemman mukaan katsomaan tekniikat kuntoon, tai vaikka jos salilla on mahdollisuus personaltrainerin tuntiin niin sitten hänen kanssaan katsoa treeniohjelman ja tekniikat.

Tossa aloittelijoiden osiolla on tärkeää kohdassa mallia treeniohjelmista ja ruokavaliosta, katoppa sieltä vähän mallia.

Tsemmpiä vaan treenaamiseen ja kysele kokeeneemilta neuvoja esim. salilla, kyllä ne kauemmin treenaanneet mielellään vähän neuvoo kunhan ei kesken sarjan tai keskittymisen mene mitään kysymään.

Tuota personaltraineria olenkin ajatellut jos sellaselle tunnille pääsin, mutta tuossa lähimmässä olevassa kuntosalillani ei kaiketi tälläistä palvelua ole. (ei ainakaan niiden nettisivuilla tälläistä lukennut, mutta kysymällähän se selviää)

Ja kiitos eiköhän se saliharjoittelu tästä lähde käyntiin ensi viikolla toivon mukaan.

Ja jos tuntuu, että jokin tekniikka mättää, niin kannattaa rohkeasti kysyä joltain muulta että onko tekniikka ok? Yleensä on sen verran avuliasta porukkaa, että ihan mielellään auttaa jos vähän haparointia liikkeissä :thumbs:

Tuntuu hassuilta noi stereotypiat, että salilla käy vaan armottoman kokoset äijät. Mutta eihän ne sellasina oo syntyny tai jos on, niin helvetin hyvät geenit:D

Viimeksi muokattu:
^^ Niinpä :)

Mulla on vanhat kesähousut käytössä ja joku nukkavieru t-paita. Jalassa 4v ikäiset painitossut ja juomiset hoidan salin hanasta.

En ole iso, mutta aion olla joskus! Ei kannata välittää, ei kukaan katso toista alaspäin, tai jos katsoo, niin vähän on vikaa jossain.

Mua on autettu ja opastettu ja olen tehnyt sitä itsekin kun kavereita tuonut mukana salille. Suurin osa on varmasti avointa porukkaa, eli ei kannata jännittää :)

Itse hommasin salihanskat sen takia kun tuppaa nämä nörtin kämmenet tykkäävän huonoa "raudan" käsittelystä.

Verkkarit, sisälenkkarit ja vaikka joku t-paita käyvät hyvin. Juomapullo on hyvä olla, niin sarjojen välissä voipi sitten ryystellä jos janottaa. Alussa on sellaset painot hyvät että nousee 3*12, parin minuutin tauot sarjojen välissä. Niitä painoja et voi tietää oikeastaan kuin kokeilemalla, mutta jos et koskaan ole käynyt salilla taikka kotona reenaillut niin suosittelen aloittamaan sen kokeilun aika pienistä painoista. Eka vaikka lämmittelet pelkällä tangolla, ja jos saat 20 toistoa helposti niin voit suoraan heittää tankoon 5-10kg lisää. Ja jos et tiedä mitä jossakin laittessa tehdään, niin nykäise jotakin lähellä olevaa treenaajaa hihasta ja kysy ihan rohkeasti. Useimmat salilla käyvät ihmiset auttavat ja neuvovat mielellään aloittelijoita, ja kokeneempiakin.
Tsemppiä vaan, kyllä se siitä lähtee!:rock:

noista kengistä: mahdollisimman matalapohjaiset.

jotkut painikengät on parhaita mahdollisia kenkiä, mutta järjen saa ottaa käteen kun preterot maksaa 90e ja asicsin jotkut suht karunoloiset 70e.
ite pärjäsin vuosia vanhoilla koristossuilla mutta nyt kun menin painitossut hommaamaan niin ei pelkoa että tekisi mieli vaihtaa takaisin koristossuihin.

itellä 5e kolitsihousut(ei olleet edes alekorista!) ja joku vanha kulahtanut t-paita. pääasia ettei kiristä.

Heh, merkkivaatteilla tietysti saa nopeammin ja varmemmin söpöä lihasta kainaloon ;) , mutta itse treenin kannalta on suloisen yhdentekevää mitä ne rytkyt ovat, kunhan ovat mukavat päällä eivätkä haise pahalta. Itselläni t-paita ja shortsit, kenkiä en ole viitsinyt hankkia. Mutta se tasapohjaisuus on varmasti etu, samoin se, ettei niissä ole mitään kyykyissä räjähteleviä ilmatyynyjä :)

Jos laittaa ekakerralla paljon painoa penkkiin, voipi tulla ruumiita. Ja jos se ei tapa, se ainakin sattuu saatanasti (seuraavana päivänä). Suosittelen siis aluksi kevyehköä totuttelutreeniä, niin että jää sellainen hirmuinen treeninälkä päälle. Tästä varmasti löytyy paaaljon tekstiä Pakkikselta.

Samoin suosittelen salia jolla ohjelma ja opastus kuuluvat hintaan - sellaisiakin on. Ei meilläkään mitään personaltreinereitä, mutta henkilökuntaa jolla on sopivasti motivaatiota työpaikkansa ylläpitoon asiakkaiden opastuksen muodossa.

Saleissa on eroja myös kävijöiden suhteen, "omallani" ikähaitari on jotakuinkin 15-100v ja painovaihtelu 35-200kg. Joten 68/176 ja 16v on ihan normaalin vaihtelun rajoissa. Pituuttakin näyttää olevan riittävästi kaikkiin laitteisiin :thumbs: . Jätkä mikään pieni ole, kuin voimanostolavalla korkeintaan, ja siellähän sitä kasvaa :rolleyes:

Juomapullo mukana, totta mooses. Ja siinä vettä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitos rohkaisuista! :) Huomenna olenkin menossa ostamaan punttisalikamoja ja sitten keskiviikkona toivonmukaan pääsenkin jo aloittamaan salilla harjoittelemisen! :rolleyes:

"Sikspäkki: Eka vaikka lämmittelet pelkällä tangolla, ja jos saat 20 toistoa helposti niin voit suoraan heittää tankoon 5-10kg lisää."

Testasinpa huvikseen tuolla talomme pommisuojassa nostella tuollaista tankoa (15kg) niin sain sen nousemaan 3*60 kertaa :D Eli varmaankin on jo heti alkuvaiheissa hyvä heittää tangon päihin painoja. Mutta sen näkee sitten keskiviikkona.

Ja tosiaan yksi suurin syy miksi ainakin mun osaltani salin aloittaminen on aina siirtynyt eteenpäin on johtunut siitä, että olen yrittänyt houkutella kaveriani/kavereitani tuonne salille mun kanssa, mutta kun näyttää noi mun kaverini olevan sen verran laiskoja ni nyt oon sitten päättänyt aloittaa tuon salilla käynnin yksin. Mikä nyt ei ole kovin hauskaa varsinkaa kun sinne salille joutuu yksin menemään ekaa kertaa aika tiätämättömänä... mutta samapa tuo.

Rohkeesti vaan, ei siellä ketään toisten treenit kiinnosta ja jos joku kyylää niin 2 kertaa vihasemmin takas vaan. :) Ja uskon kyllä, että salin henkilökunta voi tulla neuvomaan liikkeissä/laitteissa kun vaan rohkeasti kysyy. Toisaalta yleensä laitteissa on kuvat ja ohjeet ja nopeasti ne tekniikat oppii. Kevyesti vaan alotat kokeilemaan erilaisia liikkeitä koko kropalle ja rauhassa etenet. :)

Mites muuten jos käsilihaksiani alan harjottelemaan ensimmäiseksi niin harjottelenko eka 3*12 toistoa 20kg painoilla ja sen jälkeen pidän 10min tauon ja taas sen jälkeen yritän tehdä toiset 3*12 toistoa 20kg painoilla? Vai riittääkö se vain et teen yhtenä päivänä salilla 3*12 toistoa 20kg painoilla? Ei kuulostais kovin raskaalta jos käsilihaksillani tekisin noin vähän vain toistoja salilla ollessani... vai? Miten tää homma oikeen menee et mikä on oikea määrä toistoja käsilihaksille yhtenä päivänä?

Jos ihan ensimmisiä kertoja salille menet, niin esimerkiksi kevyt koko kropan treeni kolme kertaa viikossa vois toimia. Toimi ainakin itellä. Eli teet kevyesti puhtaaseen tekniikkaan panostaen ensimmäiset kerrat.

Käsilihaksila oletan sinun tarkoittavan ojentajia ja hauiksia. Ensin voisit vaikka tehdä ojentajia 3 sarjaa, jokaisessa 12 toistoa. Sarjojen välillä minuutti-pari lepoa. Sitten teet hauiksia samat 3 sarjaa, jokaisessa 12 toistoa. Sitten siirrytkin jo johonkin toiseen liikkeeseen. Ei kannata ahnehtia liikaa sarjoja, varsinkin jos treenaa samoja lihaksia useamman kerran viikossa.

Ja kannattaa kyllä heti alusta lähtien treenata kaikkia kehon lihaksia tasapuolisesti.

Testasinpa huvikseen tuolla talomme pommisuojassa nostella tuollaista tankoa (15kg) niin sain sen nousemaan 3*60 kertaa :D Eli varmaankin on jo heti alkuvaiheissa hyvä heittää tangon päihin painoja. Mutta sen näkee sitten keskiviikkona.

Ja tosiaan yksi suurin syy miksi ainakin mun osaltani salin aloittaminen on aina siirtynyt eteenpäin on johtunut siitä, että olen yrittänyt houkutella kaveriani/kavereitani tuonne salille mun kanssa, mutta kun näyttää noi mun kaverini olevan sen verran laiskoja ni nyt oon sitten päättänyt aloittaa tuon salilla käynnin yksin. Mikä nyt ei ole kovin hauskaa varsinkaa kun sinne salille joutuu yksin menemään ekaa kertaa aika tiätämättömänä... mutta samapa tuo.

No tarkoitus oli kyllä että teet vain sen 20 toistoa ja sitten laitat painoa lisää, mutta ihan hyvä noinkin:) Meidän kylässä taitaa kaikki tangot olla 10 tai 20kg, yhtään 15 kilon tankoa en ainakaan ole nähnyt(turha tieto, tuli vaan mieleen)

Itsekin olen yrittänyt kavereita houkutella mukaan, mutta ne on kans samanlaisia laiskiaisia. Mutta älä huoli, nimittäin jossakin vaiheessa opit todennäköisesti arvostamaan yksin salilla vietettyä aikaa. Viimeistään silloin kun sulla on vaimo ja lapsia, silloin nimittäin salireissu on melko varmasti ainut hetki jonka saat viettää yksin itsesi kanssa. Mutta hei, tsemppiä treeneihin!:):thumbs:

Pari päivää sitten sain taas hyvät sisäiset naurut pukuhuoneessa. Joku uusi jäsen joka oli ostanut kuukausikortin istuskeli siellä pukkarissa.

Siinä kun vaihtelin itse kamojani, huomasin, että tällä uudella kaverilla oli kassillinen Citymarketista ostettuja vaatteita. Siinä se sitten alkoi purkamaan kassiansa. Oli uusi Adidaksen t-paita, kukkashortsit, Niken valkoiset sukat ja uudet lenkkarit. Ja jokaisessa oli hintalappu.

Menin sitten salin puolelle polkemaan pyörää ja tämä herra ilmestyi viereiseen kuntopyörään. Siinä se polki, hiukset geelillä laitettuna, uudet kamat päällänsä aivan hikisenä jo parin minuutin jälkeen. Lähti takaisin pukuhuoneeseen, venytteli käytävällä hetken ja tuli tekemään käsipainoilla hauiskääntöä.

Siinä oman ohjelmani ohella kattelin mitä herra tekee. Hauiskääntöä pari kertaa liian isoilla painoilla, penkkiä puhersi pari kertaa jonka jälkeen siirty sitten jalkaprässiin. Hänen "ohjelmansa" kesti ehkäpä kymmenisen minuuttia, jonka jälkeen hän lähti salila. Ainakin äänestä päätellen.

Tälläisiä sankareita uusineen kamppeineen ja mahtavineen saliohjelmineen kyllä näkee usein.
Tarkoituksena nyt oli vaan sanoa, ettei ne salikamppeet miestä (tai naista) tee.

Perus verkkarit, t-paita ja juomapullo. Niillä pötkii jo pitkälle :thumbs:

Back
Ylös Bottom