Kuntosaliohjelma 16 v. tytölle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Anskuu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Täytän parin viikon päästä 16. Harrastan yleisurheiluu, ja käyn satunnaisesti salilla ja teen vähän "mitä sattuu". En oo saanu kauheesti tuloksia. Painan 44 kiloo ja pituus on 153½. Pituuskasvu loppu jo muutama vuos sitten, ja päätin jo vähän aikaa sitte hankkia kunnollisen ohjelman. Tavotteena ois ainaki saada painoa lisää (lihaksia) ja voimaa myös :)

Mulla on aikaa käydä salilla maanantaisin ja lauantaisin niin pitkää ku haluun sekä torstaisin 1 tunti. Minkälainen ois järkevä ohjelma?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kai naisille kelpaa sama ohjelmat kuin miehillekin? Toivootavasti :)
Alottelijoille suositellaan paljon joko arnoldin g6 tai sitten starting strenght. SS:n löydät noista stickyistä alottelujoiden osiossa. Älä pelkää syödä kunnolla, paljon proteiinia naamaan ja kalorit pikkasen plussan puolella :)

Zone-sarja -42%
mitä yleisurheilulajia harrastat ja millä sarjatasolla? panostatko siihen itse lajiin vai onko se vain harrastus? jos meinaa treenata salilla ja hankkia lihaksia niin kannattaa tuota lajikohtaista treeniä tietty tehdä muun treenauksen ohella. ehkäpä parhaiten sopisi mielestäni koko kehon kattava kuntopiiri harjoittelu.

Harrastan pikajuoksuu ja pituushyppyä. Oon ihan perustasoa, panostan paljon mut tiijän etten koskaa tuu olemaa eliittiä :)

Sulla ei ilmeisesti oo voimavalmentajaa, joka ohjais salilla ja tekis ohjelman? Olis erittäin tarpeellista, että joku opettais sulle ainakin perusliikkeet. Sun lajeja tukee raskaat kokonaisvaltaset liikkeet esim. maastaveto, kyykky ja rinnalleveto. Muutenkin on todella suositeltavaa opetella tehokkaita moninivelliikkeitä ja sisällyttää niitä sun treeniohjelmaas.

Omatoimisesti kun otat selvää asioista, niin pääset jo aika pitkälle ja voit opetella liikkeitä itsenäisesti. Olis kuitenkin hyvä, jos saisit neuvoja valmentajilta. Kukaan täällä ei oikeen ilmaiseksi viitsi antaa sulle kovin tarkkoja ohjeita, koska kokonaisvaltaisten ohjeiden antaminen on todella aikaavievää ja lisäksi pitäis tietää aika paljon taustojakin (sitäpaitsi harva meistä on pätevä neuvoja, en minäkään). Siksi sun omatoimisuutes on tärkeää.

Itsellä tälläinen kuntosaliohjelma jolla on tulosta syntynyt. Reenataan siis koko kroppa kerralla, vaihdan välillä kylläkin nelijakoiseen mutta tällä olen nyt muutaman kuukauden tehnyt.

Kyykky 5 x isoimmalla painolla millä jaksaa, toistoja niin monta kuin jaksaa. (lämmittelyksi pari sarjaa tangolla alkuun)
Maastaveto suorinjaloin 3x6-8 toistoa isolla painolla, jolla juuri ja juuri jaksaa tehdä nuo määrät.
Penkkipunnerrus 4x5-6 Painoja suurennetaan kokoajan jotta kehitys ei pysähdy. Heti kun jaksat tehä tietyllä painolla yli 10 toistoa, niin suurenna painoa.
Leuanvedot avustetusti 3x8
Pystypunnerrus 3x8-10
Hauiskääntö tangolla 3x8-10 tähänkin tarpeeksi isot painot koska hauis ei kasva kovinkaan helposti eli painoa reippaasti.
Lopuksi vatsoja erilaisin liikkein, muista syvät vatsat esimerkiksi voimapyörällä tai hoover liikkeellä.

Mulle on sopinut tämän kaltainen ohjelma, ja kehitys ei ole vielä pysähtynyt, kun en jumita tietyssä painossa, vaan nostan ja vaihtelen painoja sopivin väliajoin.

Itsellä tälläinen kuntosaliohjelma jolla on tulosta syntynyt. Reenataan siis koko kroppa kerralla, vaihdan välillä kylläkin nelijakoiseen mutta tällä olen nyt muutaman kuukauden tehnyt.

Kyykky 5 x isoimmalla painolla millä jaksaa, toistoja niin monta kuin jaksaa. (lämmittelyksi pari sarjaa tangolla alkuun)...
Mulle on sopinut tämän kaltainen ohjelma, ja kehitys ei ole vielä pysähtynyt, kun en jumita tietyssä painossa, vaan nostan ja vaihtelen painoja sopivin väliajoin.
Kyllähän sitä voimaa tulee mutta onko se lajia tukevaa harjoittelua? Itse jos lähtisin valmentamaan tämän tyyppistä henkilöä niin tähtäisin siihen että liikkeet saataisiin opittua niin hyvin että voisi alkaa tekemään nopeusvoima harjoittelua.

Ja sitten Anskulle: Oletko jossain seurassa? Eikö sieltä saa valmentajilta neuvoja? Kysele kokeneemmilta yleisurheilijoilta vinkkejä, esim. että kuka heille on opettanut voimaharjoittelua.

Olen samaa mieltä Elun kanssa siitä, että kannattaa hommata joku näyttämään miten liikkeet tehdään oikein. Valmentaja rokkaa tässä asiassa. On vähän hankala antaa netin kautta mitään tarkkoja ohjeita, kun ei näe toisen fysiikkaa tai siinä olevia puutteita. Saat myös väärällä tekniikalla paikat helposti rikki, ja silloin voi yleisurheilut ainakin hetkeksi unohtaa. Saliohjelmaan sisällyttäisin myös yhtä tärkeänä lihashuollon, eli aktiivisen venyttelyn, hieronnan ja muun lihaksia ja lihaskalvoja manipuloivan aktiviteetin. Varsinkin yleisurheilijalle tämä on tärkeää.

Pikajuoksua ja pituushyppyä harjoittelevan ohjelmaan laittaisin koko takaketjua sekä hermostoa aktivoivia ja lihasta kasvattavia moninivelliikkeitä. Osan liikkeistä voisi tehdä räjähtävästi. Sopivia liikkeitä voisivat olla esimerkiksi askelkyykky/etukyykky -yhdistelmät, maastaveto ja sen variaatiot, rinnalleveto ja tempausvala. Tämän lisäksi plyometrisiä harjoitteita, eli hyppyjä erilaisin variaatioin. Koko ohjelma voisi olla yhdistelmä perusharjoitteita ja toiminnallisia harjoitteita. Toki ohjelma muuttuu ja elää koko ajan yleisurheilutreenien mukana (kausivaihtelut, nopeusvoima/maksimivoima/kestävyysvoima/koordinaatio...).

Jos taas haluaa puhtaasti massaa ja yleisurheilu evvk, niin ruokapuoli kuntoon ja melkein mikä tahansa perusohjelma muutamaksi kuukaudeksi. Sen jälkeen vasta katsotaan setti uusiksi.

Jos taas haluaa lihasta kiinteytymismielessä, sekä olla kesällä uimarantojen hot-ass-babe, niin toiminnallisen harjoittelun yhdistäminen naisellisia muotoja korostavaan kuntosaliohjelmaan hoitaa homman kotiin. Jos tässä on tuo yleisurheilupuoli vielä mukana, niin ruokailun merkitys korostuu entisestään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hikeä nostattava ja lihaksia kasvattava

Oon 17 vuotias tyttö, haluan erottuvat lihakset ja voimaakin. Mulla on omasta mielestä hyvä kunto (cooper 2650) ja harrastelen vähän kaikkea. Kuntosaleilun alotin vuos sitten, mutta tuloksia ei oo juurikaan tullu. Pari ekaa kuukautta mentiin vauhilla mut sen jälkee kehitystä ei oo tapahtunu. Johtuen siitä että oon vaan menny kuntosalille ja tehny sitä sun tätä ja lihakset harvoin tulee edes kipeeks.

On myös myös turhauttavaa kun kuntosalilla ei tule edes hiki ja tuntuu että aikaa menee hukkaan ku oottelee 2-3 min että pystyy taas tekemään jotain..

Jotain neuvoja? Onko mahdollista tehdä salilla ohjelmaa kuntopiirityyppisesti ettei tule noita palautusminuutteja väliin (toki peräkkäiset liikkeet on kohdistettu eri lihakselle??)

306719_494467603908141_434838825_n.jpg
< tossa on mun lähtötilanne.

Kaipaisin oikeasti tuloksia ja apuja! :)

Yleensä palautumisaika sarjojen välillä on noin 30sekuntia -2min, kun treenataan bodytyylillä ja voimapainotteisessa treenissä on sitten hieman pidemmät tauot.

Jos haluat hengästyä ja saada kunnon pumpin lihaksiin kuntosalitreenin yhteydessä, niin teeppä seuraavasti: valitset jonkun raskaan perusliikkeen kuten kyykyn tai maastavedon. Sitten teet sellaisia 10 toiston sarjoja 30 sekunnon palautumisilla sarjojen välillä. Sarjoja teet sitten mielesi mukaan niin paljon kuin viitsit ja jaksat. Raskaissa perusliikkeissä saat takuulla hien virtaamaan ja sykkeen nousemaan todella korkealle. Älä tee mitään eristäviä liikkeitä.

Oon 17 vuotias tyttö, haluan erottuvat lihakset ja voimaakin. Mulla on omasta mielestä hyvä kunto (cooper 2650) ja harrastelen vähän kaikkea. Kuntosaleilun alotin vuos sitten, mutta tuloksia ei oo juurikaan tullu. Pari ekaa kuukautta mentiin vauhilla mut sen jälkee kehitystä ei oo tapahtunu. Johtuen siitä että oon vaan menny kuntosalille ja tehny sitä sun tätä ja lihakset harvoin tulee edes kipeeks.

Hetkinen nyt.

Vuosi sitten loit tämän ketjun ja pyysit sitä ohjelmaa. Tuossa tuli vastauksia ja nyt sanot, että olet tämän vuoden tehnyt tuota jonka lihavoin. Ei nyt millään pahalla, mutta miksi pyydät taas ohjelmaa, kun olet vuosi sitten sellaisen tuosta saanut, etkä ole sitä edes tehnyt?:confused:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom