Kuntosalin ja aerobisen yhdistäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PeKsE
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli olen käynyt salilla nyt n. 6kk ja tulostakin on tullut ihan kiitettävästi. Nyt kuitenkin tekisi mieli lisätä treeneihin tätä aerobistakin puolta eli lenkkeilyä ja kysyisinkin, että minä päivinä aerobista kannattaisi harjoittaa. Haluaisin myös tietää, että millä sykkeellä lenkkiä kannattaisi tehdä mahdollisimman tehokkaita tuloksia ajatellen.Kaksi lepopäivää pitäisi jäädä, sillä tarvitseehan se keho lepoakin. Treenijako on tällainen:
Ma:Kuntosali(kädet,rintalihakset)
Ti:Lepo
Ke:Kuntosali(jalat,vatsat)
To:Lepo
Pe:Kuntosali(selät,olkapäät)
La:Lepo
Su:Lepo
Eli mille päiville kannattaisi nuo aerobiset sijoittaa ja miten pitkiä lenkkejä(pituudeltaan ja kestoltaan) kannattaisi nyt alkuun tehdä?
Kerrotaan nyt vielä Coopertulos että saatte vähän osviittaa siitä minkälaisessa rapakunnossa olen: 2500m
Kiitos jo etukäteen vastauksista :worship:

Minusta sunnuntai olis ihan hyvä päivä aerobiselle, jalat saa palautua keskiviikon treenistä kunnolla, itse juoksen kerran viikossa 6 km lenkin näin ollen se ei häiritse painoharjoittelua.
Jos massaa hankkii, niin silloin kyllä juoksut voi ainakin jäädä massa kaudella, tässä minun mielipide.

Se lenkki käy hyvin vaikka sunnuntaille, kuten edellä sanottiin. Tekee siinä vaikka sitten vähän pidemmän ja kovemman lenkin. Muuten voi sitten ottaa vielä 1-2 kertaa viikossa rauhallista aerobista puntin perään. 20-30 minuuttia on ihan hyvä aika.

Mä tekisin näin:

Ma:Kuntosali(jalat,vatsat)
Ti:Lepo
Ke:Kuntosali(selät,olkapäät)
To:Aerobinen(lenkki)
Pe:Kuntosali(kädet,rintalihakset)
La:Aerobinen(lenkki)
Su:Lepo

Lenkki sitten miten itse haluaa. Ehkä toinen vois olla tasavauhtinen 30-45min aika rennosti ja toinen vähän reilumpaa vauhtia tasavauhtia tai jotain intervallihässäkkää. Tämä siis pelkkä ehdotus, ei mitään totuuksia.

Kuinkas raskaita ne lenkit voi/kannattaa olla. En siis ole ennen juossut melkein ollenkaan eli kunto on aika nollissa. Jos joku kertoisi sykkeen jota kannattaa pitää lenkillä yllä niin olisi hyvä,koska sykehän on suhteessa juoksijan kuntoon.

Varmaan aluksi kannattaa muutaman viikon ajan (3-4 viikkoa) tehdä tasavauhtisia lenkkejä 120-150 sykkeellä. Kun jalat, pumppu, keuhkot ja kaikki muutkin paikat alkaa tottumaan siihen lenkkeilyyn, niin voit toista lenkkiä viikossa tehdä vähän kovemmallakin sykkeellä (150-170). Nuo sykerajat on sellaisia nyrkkisääntöjä ja vaihtelevat yksilöllisesti. Tärkeimpänä kuitenkin pitäisin sitä, että totutat aluksi kroppasi lenkkeilyyn rauhallisilla ja tasavauhtisilla lenkeillä. Treblan ehdottama 30-45 min kuulostaa hyvältä. Voit sitten myöhemmin pidentää lenkkejä kun siltä tuntuu.

Lenkkeilyn aloittaminen on ainakin omalla kohdallani tehtävä rauhallisesti. Nytkin on polvi paskana, kun aloitin pitkän tauon jälkeen liian pitkällä lenkillä. Älä tee samaa virhettä.

Meikäläisellä on tapana juosta 2-3 kertaa viikossa tuommonen 6 kilometrin lenkki ja hyvin toimii ainakin mulla.Kolme kertaa viikossa käyn puntilla.

Sain nyt vasta raahattua itseni tuonne lenkkipolulle ja huomasin että kuntoni on huonompi kuin odotinkaan. Vähän aikaa käveltyäni syke oli jo 100-120 paikkeilla ja pienen matkan hölkättyäni syke nousi jo 150-170 välille. Kannattaisiko nuo ensimmäisen viikon lenkit tehdä siis kävellen vai sellaseilla todella hidastempoisella hölkkäyksella?
Luin muista topiceista että lenkillä ei kannattaisi käydä jos haluaa kasvattaa massaa,onko tämä totta,ja jos on niin voisiko joku perustella tämän?

PeKsE sanoi:
Sain nyt vasta raahattua itseni tuonne lenkkipolulle ja huomasin että kuntoni on huonompi kuin odotinkaan. Vähän aikaa käveltyäni syke oli jo 100-120 paikkeilla ja pienen matkan hölkättyäni syke nousi jo 150-170 välille. Kannattaisiko nuo ensimmäisen viikon lenkit tehdä siis kävellen vai sellaseilla todella hidastempoisella hölkkäyksella?
Luin muista topiceista että lenkillä ei kannattaisi käydä jos haluaa kasvattaa massaa,onko tämä totta,ja jos on niin voisiko joku perustella tämän?

Voit sä tehdä kovemmallakin sykkeellä noita lenkkejä, siitä tuksin haittaa on. Mutta ehkä kuitenkin olisi järkevämpi aloittaa kevyesti jos kunto kerran on huono ja lisäillä sitten sitä vauhtia pikkuhiljaa. Saattaa muuten kipeytyä koivet ikävästi.

Ja tuosta massankasvatuksesta ja lenkkeilystä ollaan montaa mieltä, mun mielestä massaa saa kasvatettua vaikka lenkkeilisi ahkerasti, mutta pitää muistaa SYÖDÄ TODELLA PALJON, koska aerobinen kuluttaa kaloreita reilusti ja huolehtia lihashuollosta entistä tarkemmin.

ite ainakin korostaisin rauhallista alottamista niinku useemmat on jo sanonu.. mut ainaki omien kokemusten pohjalta suosittelisin panostamaan kenkiin ja ehkäpä juoksemaan hieman pehmeämmällä alustalla ku asfaltti.. viime torstain ylipitkä lenkki paskoilla lenkkareilla ja asfaltilla aiheutti sen et polvi ja jalkapohjat oli kipeet koko viikonlopun ja selkäkin hiukan jumissa.. niin ja omalla kohdalla tietysti vaikuttaa et polvi on kerran menny ja painoa löytyy..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
IMO Lenkkeilyssä niinkuin punttailussakin, eli rauhallisesti liikkeelle. Ensin voi aloittaa ihan kävelystä. 1-1,5 kävelylenkki parantaa kummasti peruskuntoa. Sitten voi jonkin ajan päästä lisätä lyhyitä juoksuosuuksia ja vähän lyhentää aikaa tms.

Back
Ylös Bottom