Korkea, esim. yli 7 euron kertamaksu on tehty torjumaan kertakävijät.
Liiketoimintamallina tämä on aika mielenkiintoinen. Tässä vähän pohdintaa...
Yleensä kertasuoritteet pyritään karsimaan, jos ne poikkeavat prosessista aiheuttaen lisäkuluja. Esimerkiksi McDonaldsissa keittiö pystyisi valmistamaan pihviannoksen ilman sämpylää, mutta näitä pyyntöjä ei kannata ottaa vastaan, koska ne häiritsevät linjan toimintaa. Autotehtaassa voit saada täysin omien määritysten mukaisen värin autoosi, mutta tälle laitetaan todella kova hinta perusautoissa, koska linja täytyy pysäyttää, pestä ruiskut, vaihtaa maalit ja taas pestä ruiskut. Kauppiaalta voidaan isossa kaupungissa kysyä nykyään tosi harvoin kotiinkuljetusta. Kauppias antaa kovan hinnan tälle palvelulle, koska muuten on kallista lähettää auto erikseen toiselle puolelle kaupunkia viemään maitopurkkia.
Kuntosalin näkökulmasta kulupuoli ei ole merkittävä kertasuoritteesta. Kassalla ei yleensä ole ihmisiä jonoksi asti, kertamaksun rahastus käy nopeasti.
Kertasuoritteita voidaan rajoittaa myös sen takia, että kapasiteetti saattaa loppua. Esim. yrittäjä, joka tekee maalausurakoita isoille rakennusyhtiöille, saattaa kieltäytyä (suoraan tai kovan hinnan ilmoittamalla) pienistä maalauskeikoista, koska ne sitovat hänen henkilöresurssejaan vakioasiakkaiden kustannuksella.
Kuntosaleilla kapasiteetti tuskin muodostuu ongelmaksi, ellei kertakävijöitä tule isoina ryppäinä ruuhka-aikaan (hyvin epätodennäköistä). Tällöinkin voidaan sanoa, että juuri nyt emme ota kertakävijöitä. Jos salilla kiertää ohjaajia, kertakävijä voi teoriassa sitoa näiden aikaa kyselemällä, jolloin vakioasiakas jää palvelusta paitsi. Tämäkin on lähinnä teoreettinen ajatus.
Kolmas syy, miksi kertaostoja ei suosita, on tuotteen heikkoudet tai vaihdettavuus (substituutio). Jos myyt asiakkaalle heikkoa autoa, parempi lyödä kaupat kiinni heti eikä vasta koeajon jälkeen. Substituutiolla tarkoitan, että loppujen lopuksi yksi sali on hyvin samanlainen kuin mikä tahansa muu sali. Jos asiakkaalla on matala kynnys tutustua kaikkiin saleihin, hieman epäedullisemmassa tilanteessa olevan salin ei kannata tähän ryhtyä, ts. tarjota edullista tutustumista. Jos sali on edes hieman kilpailijoitaan heikompi, asiakas todennäköisesti ei kertakäynnin jälkeen. Tämäkin perustelu ontuu hieman, sillä useat salit järjestävät tämän tästä tutustumis/avoimien ovien päiviä. Usko omaan tuotteeseen vaikuttaa kovalta.
Luulen, että salit eivät ole analysoineet näitä asioita kovin pitkälle. Arvaukseni on, että he pitävät kertakävijöitä ihmisinä, jotka treenaavat silloin tällöin, esim. kerran kuussa. Näin he näkevät näissä asiakaspotentiaalin, joka on saatava kk-korttilaiseksi heti kohdattaessa. Totuus kuitenkin on, että kertakävijät ovat yleensä aktiivitreenaajia matkoilla toisessa kaupungissa tai kaupunginosassa, tai muuten vain vaihtelunhalusta kokeilevat jotain toista salia. Nämä rahat jäävät korkeilla maksuilla saamatta.