Kuntoon II/12 mennessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KalaFIN
  • Aloitettu Aloitettu
Eli siis armeijaan lähtö odottelee heinäkuussa ja ei kuitenkaan sinne kävelysauvalinjalle kiinnosta joutua. 20v ja 181/72
Sen verran nyt täältä lukenu että tärkeetä olis syyä hyvin tai siis suht tiheeseen ja sitten tietty treenata mutta viimeks oon jotain treenannu 2009 amiksen liikunnassa. Tällä hetkellä kotona oon vähän punnertanu ja tehny vatsoja. Ja just testasin suunnilleen maksimit mitä jaksan ja tulokset on seuraavat:

Nykykunto:
Vatsoja 30 ja minuutti palautumista sen jälkeen 25 ja minuutti palautumista ennen punnerruksia joita sitten meni 20 ja minuutti palautumista ja sitten 12. Jaksan hölkätä noin 4km ja siihen matkaan menee noin 40 minuuttia.

Ruokailu:
Syön aika epäsäännöllisesti eli aamupalan syön 8-10 välissä jos edes syön. Aamupala yleensä 1 kokonainen ruispala (kansi ja pohja:D) ja lasi mehua tai vettä. Päivällä syön 11-16 välissä riippuu miten ehtii. Päivällinen on jotain. Joskus pitsaa, joskus pihvi ja salaattia joskus jotain muuta. Illalla syön leipää tai jugurttia tai jotain oikeaa ruokaa jos jaksan lämmittää.

Unirytmi:
Nukkumaan 00-04 ja herätys 7-9

Jos puuttuu jotain niin kysykää ja antakaa hyviä harjoittelu ohjeita. Salille aion mennä ja yritän jo tällä viikolla saada salille kortin että voin alkaa treenata.

Minkälainen kunto voisi mahdollisesti olla sitten heinäkuussa jos oikein aktiivisesti treenaisi?

Ruokailu on 70% kokonaisuudesta, joten se kannattaa pistää kuntoon. Rasvaa min. 1 gramma per rasvaton painokilo, proteiinia 2-3 grammaa ja hiilareita loput, sillä tavalla että menee muutama sata kaloria plussalle, jos haluaa että lihasta tulee. Armeijassa tosin painotetaan kestävyyttä, mutta sijoitustappiollinen syöminen ei kyllä sitäkään varten ole mikään hyvä asia. Nukkuakin voi pari tuntia enemmän, riippuen miltä tuntuu, itse tarvitsen ainakin pari tuntia enemmän unta että tunnen nukkuneeni hyvin.

Jos haluat painottaa armeijan kuntotestejä varten, niin älytön lihasmassa ei ole tarpeen sinne, vaan kestävyys, eli juoksulenkkejä ja ns. perusliikkeitä, kuten punnerruksia, leukoja, vatsoja, jne. On hankala sanoa, miten puolessa vuodessa kehittyy, mutta varmaa on se, että siinä ajassa voi kehittyä huimasti. Itse vuosia sitten ilman minkäänlaista treenitaustaa puhtaalta pöydältä reilussa 4 kuukaudessa sain esimerkiksi nostettua nollasta leuasta 20 leukaan, vaikka treenasin miinuskaloreilla. :)

Itse en ressannut tuosta menemisestä vaan kohotin kuntoa sitten siellä intissä, pakko sille oli joku järkevä syy keksiä ja 6kk kuntokoulu oli hyvä juttu esim, coopperi parani 2000 --> 2600 ja lihaskunto testi parani myös, mutta tottakai kannattaa treenata sitä varten jos siltä tuntuu! Intissä kyllä tuo uni ja syömis rytmi menee pakollakin kuntoo!

Mitä olen kuullut niin lihaskunnoksi riittää kunhan omalla painolla jaksat niitä istumaannousuja, punnerruksia ja leukoja tehdä, vain niitä siellä mitataan. Lähinnä aerobisesta kunnosta on hyötyä, oikeastaan mitä vähemmän lihasmassaa niin sen parempi :)

Keskikroppa ja varsinkin ryhti kannattaa olla kunnossa, niin ei haittaa kävellä pitkiäkään matkoja isot taakat kannossa.

Lenkkeillä kannattaa, ihan jo pelkästään sen takia että jalat tottuu liikkumiseen ja ehkäiset pahimpia penikkakipuja alussa.

Jos vaikka haaveilit siitä yhdestä ylimääräisestä lomapäivästä, mikä intissä lihaskuntotesteissä loistaneille annetaan, niin kokonaisuus kuntoon.

Tee leukoja, vatsoja, punnerruksia, selkiä... puhtaita sellaisia. Juoksukuntoa saa puolessa vuodessa nostettua huikeasti. En muista tarkkoja rajoja erinomaisille suorituksille, mutta itse jäin siitä ainakin leuoissa. Niitä pitää tehdä muistaakseni jopa 15. Kolmen tontun cooperista saa lomapäivän, mutta muistaakseni myös erikseen siitä, että "keskiarvo" on erinomainen, eli cooperikin saa jäädä alle 3000.

Jos vaikka haaveilit siitä yhdestä ylimääräisestä lomapäivästä, mikä intissä lihaskuntotesteissä loistaneille annetaan, niin kokonaisuus kuntoon.

Tee leukoja, vatsoja, punnerruksia, selkiä... puhtaita sellaisia. Juoksukuntoa saa puolessa vuodessa nostettua huikeasti. En muista tarkkoja rajoja erinomaisille suorituksille, mutta itse jäin siitä ainakin leuoissa. Niitä pitää tehdä muistaakseni jopa 15. Kolmen tontun cooperista saa lomapäivän, mutta muistaakseni myös erikseen siitä, että "keskiarvo" on erinomainen, eli cooperikin saa jäädä alle 3000.
Leukoja ei enää kuntotesteissä tehdä. Maksimipisteet sai ennen 14 toistolla.

Kiitettävästä lihaskunnosta ei saa yleensä kuntoisuuslomaa. Kuntoisuusloman saa kiitettävästä cooperista sekä joissain varuskunnissa kiitettävällä kunto-indeksillä (cooper sekä lihaskunto) voi vielä sen loman saada jos sitä ei pelkästä cooperista saanut. Kuitenkin tässäkin tapauksessa se 1 lomapäivä max.

Puolenvuoden miehen kannattaa kyllä metsästää alussa kaikki mahdolliset kl-lomat. Johtajilla sitten tulee niitä mahdollisuuksia vähän enemmän myöhemmässä vaiheessa paljon. joten ei niin merkitystä. Mä en olisi ainakaan ehtinyt käyttää enää yhtään enempää kuntoisuuslomapäivää, n. 20 niitä tuli ansaittua yhteensä ja monilla oli paljon enemmän.

Itse en juuri yleiskuntoa reenannu yhtään armeijaan mennessäni (II/10 saapumiserä). Lihaskunto oli hyvä mutta juoksu kunto aika heikko. Ensimmäinen cooperin testi oli 2300m armeijassa ja vajaan puolen vuoden päästä kotiutus testissä oli kunto noussut 2810m cooper tulokseen asti. Siellä ei tosiaankaan alussa aleta rääkkäämään hirveillä juoksu maratoneilla vaan nousujohteisesti pikkuhiljaa ilman varustusta jonka jälkeen sitä lisäillään aina eli ei sinne todellakaan kuole vaikka huonokuntosena sinne meneekin. Ei siitä tietenkään haittaa ole jos haluat olla kunnossa kun sinne menee mutta ei kannata myöskään olla aivan huippukunnossa(lihakunto) koska silloin tulokset luultavasti laskevat kun ei siellä tule pidettyä juuri sitä omaa ruokavaliota/päivä reeni ohjelmaa.

ei nykyään intissä tarvi olla kovinkaan kummonen kunto että voi intin käydä, meilläki oli pari läskiä rjk:ssa Ivalossa, tosin olihan ne vempassa kokoajan. Eli kyllä siitä intistä selviää, eri asia sit miten haluaa sen käydä, jos tosiaan haluat suorittaa sen kunnialla ja/tai pyrkiä vielä johtajakoulutukseen.

ps. nykyään intin kuntotesti on aivan säälittävä, siellä mitataan vauhditon pituus, vatsat ja etunojapunnerrukset.

tärkeämpänä pidän kuiten tuota kuntoilua ihan muuten vaan, tee sitä itseäsi varten äläkä upseereita varten. ;)

Ne etunojapunnerruksetkin oli ihan naurettavat. Siinä ohjeostettiin kaveri pitämään kättä nyrkissä sun alla ja nostomatka näin surkean lyhyt. Siitä nyrkistä on myös hyvä hakea pientä pomppua.

Nimimerkillä 99 punerrusta minuutissa, laskija valitti että käteen sattui... :D

:wtf: Jeesus miten paljon vastauksia tullu! Kiitos kaikille :) Joo eli syöntiä olen yrittänyt jo tänään parannella ja yritän pitää sen suht kunnossa. Sitten mitenkäs noita leukoja sais treenattua? Roikkumalla tangosta ja tekemällä niitä "vauhdillisia" leukoja? Ja riittääkö nämä neljä liikettä (leuat, vatsat, punnerrukset ja selät) siihen että saan vähän parempia suorituksia tehtyä? Entäs miten selkää olis paras treenata kun ryhti on päässy "hitusen" lötkähtämään :D Lähinnä istuminen näyttää jo etukenolta.

Back
Ylös Bottom