Kuntoon ennen armeijaa

Terve!

Kuten otsikko sanoo olisi tarkoitus päästä (kovaan) kuntoon ennen armeijaa, sillä tarkoituksena olisi päästä Elektronisen Sodankäynnin (ELSO) erikoisjoukkoihin II/2011. Valintakokeet ovat 2011 maaliskuussa. Tämä erikoisjoukko ei siis ole lähellekkään yhtä raskas kuin esimerkiksi Taistelusukeltajien tai Laskuvarjojääkärien koulutus. Kunnon puolella ainoa pääsyvaatimus on periaatteessa 2600m tai enemmän cooperissa (+ muut kuntotestit, mutta niistä olen pitänyt jo huolen).

Perustaa: Olen siis nörtti joka on viettänyt suurimman osan elämästään sisätiloissa ja tietokoneen äärellä, mutta viime vuoden aikana on tullut harrastettua liikuntaa entistä enemmän ja paino on tippunut 91kg -> 78kg, josta olen varsin tyytyväinen. Pituutta on 176cm.

Painonpudotus ei ole enään päämääränä, sillä olen varsin tyytyväinen siihen tällä hetkellä, tärkeämpänä pidän tällä hetkellä etenkin hengitys- ja verenkiertoelimistön harjoittamista. Olen nyt puolen vuoden ajan käynyt salilla kaksi kertaa viikossa ja tulosta on tullut mukavasti, ja tarkoitus olisi jatkaa samaa rataa valintakokeisiin saakka. Ainoa heikkolenkki minulla on siis juoksukuntoni. Viime vuonna meni cooperissa semmoinen 1600m, mutta tänä vuonna meni jo peräti 2000m ilman minkäänlaista kävely/juoksu harjoittelua, joten ainakin jotain edistystä on tapahtunut. Tavoitteenna olisi noin 14kk aikana kohottaa cooper -tulosta mahdollisimman paljon, +2800m ja olisin hyvin tyytyväinen.

Lähiaikoina on tullut poljettua kuntopyörällä 60-90min kerrallaan (lääkärin neuvo, koska minulla on ylitaipuvat nivelet joten pitää kehittää polvilihaksia mahdollisimman paljon) neljä kertaa viikossa + voimistelua salilla kaksi kertaa viikossa. Ja kun kelit muuttuvat paremmiksi niin olisi tarkoitus aloittaa jonkinlainen lenkkeily.

Varsinainen kysymykseni on siis: onko ylipäätään mahdollista parantaa juoksukuntoani näin paljon reilussa vuodessa? Pitäisikö minun ensin aloittaa peruskunnon kohottaminen vai siirtyä suoraan lenkkeilyyn? Ja viimeisenä tietenkin, onko mitään erikoisen hyvää harjoittelumuotoa vai kannattaako vain lenkkeillä 3-4 kertaa viikossa ja kunto kasvaa itsestään?

Kiitos etukäteen vastauksista! :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Paras tapa kehittää juoksukuntoa on juosta oikein, joka tosin usealla on helpommin sanottu kuin tehty. Peruskunto kohoaa pitkillä hidasvauhtisilla/kevyillä lenkeillä luoden pohjaa kovalle treenille. Lyhyemmät kovavauhtiset vedot taas lisäävät nopeutta. Puhutaan siis perus- ja vauhtikestävyysalueista. Suosittelisin nyt alkajaisiksi ottamaan 30-45min peruskestävyyslenkkejä silloin kun säät sallii, vaikka 3krt viikossa. Sitten kun alkaa jalkojen nivelet ja lihakset tottumaan juoksun rasitukseen niin pidennät hallitusti peruskestävyyslenkkien pituutta siten että ne tuntuvat sopivan haasteellisilta (30-100min) ja kerran/pari viikkoon 5-10min vauhtikuntovetoja (ei siis tarkoita maksimivauhtia, vaan sellaista että pystyt tuon ajan juoksemaan tuntien selkeästi kovempaa rasitusta mutta pystyt vielä jatkamaan lenkkiä vaikka vähän pahalta tuntuukin). Kun noihin totut niin niiden pituutta ja toistomäärää voi taas lisätä. Cooperin parantamiseen löytyy pakkikselta jo varmaan useampi topicci jossa juoksuharjottelusta enemmän tietävät on jo vastanneet asiantuntemuksella, mutta oma tuntuma olisi se että jos haluaa cooperin juosta kovaa, se täytyy silloin tällöin juostakin, koska silloin saat vietyä itsesi maksimiin.

intervalli

Suosittelen intervalliharjoituksia, kävele reippaasti, sitten vaikka 100-200 meetrin spurtti, kävele, spurttaa.. lisäksi kuntonyrkkeily on hyvä käsivarsille, stressille ja hapenkuletuelimistölle! Tsemppiä! Onnistut, kun olet muuten jo hyvässä peruskondiksessa! PS. käsittääkseni tuo 2600 ei ole ihan ehdoton, ELSO on nörttikomppania, ei siellä ramboja tarvita, tosin voin olla väärässä.. Nimim. Itsekkin piti ELSOon hakea, mutta matka Porin alueelta Riihimäellä ja Auk jossain keski- suomessa ei nappaa ja syöksyvene rupesi kiinnostamaan enemmän :)

Unohda intervallit, juokse peruskestävyys lenkkejä ja välillä lyhyempiä vähän reippaampia lenkkejä. Peruskunnolla juoksee 2600 ihan kevyesti, tai hölkkää itseasiassa. Yli 3000 tarvitaan vasta jotain haponkesto vetoja/vauhtikestävyyttä.

Unohda intervallit, juokse peruskestävyys lenkkejä ja välillä lyhyempiä vähän reippaampia lenkkejä. Peruskunnolla juoksee 2600 ihan kevyesti, tai hölkkää itseasiassa. Yli 3000 tarvitaan vasta jotain haponkesto vetoja/vauhtikestävyyttä.

Mutta helpommin tottuu juoksemaan/hölkkäämään yhtäsoittoa, jos siihen totuttautuu pikkuhiljaa. Tosin ihmisiä on erilaisia.

Noin lyhyet intervallit saattaa olla aika raakoja vetoja heti alkuun. Jos rauhalliset lenkit ei kiinnosta niin miten olisi esim. 1000m vedot ~150 sykkeellä ja 1-3min palautukset kävellen?

Pyri tekemään lenkkeilystä/juoksemista itelles tapa viettää aikaa, ja yritä nauttia siitä. Kukaan ei jaksa kovin kauaa jos lenkillelähtöön pitää aina pakottaa ittensä. Älä myöskään innostu alussa liikaa, parempi alottaa vähän pehmeämmin, vaikka ihan kävellen parit ekat lenkit.

Itse aloitin juoksuharrastukseni varsin lyhyillä matkoilla, noin kolmen kilometrin hiekkatiejuoksuilla. Oikeastaan juoksen edelleenkin varsin lyhyitä reittejä, yleensä korkeintaan viiden kilometrin matkoja. Tästä on etua etenkin cooperia ajatellen, sillä harjoittelemalla 3-5 kilometrin matkoja harjoittelet samalla juuri cooperia varten. Yhteistä kaikille juoksuilleni on se, että vauhti on kova. En pidä alkuunkaan juoksukulttuurista, jossa lönkötellään hitaasti tunnin lenkkejä. Lähtötaso oli ehkä 2600, nyt 3200-3300.
Mielestäni nuo lyhyet, nopeat lenkit ovat erinomaista harjoitetta juuri armeijaa varten. En usko että tavanomaisessa palveluksessa on tarvetta hyvälle kestävyyskunnolle, eri asia on sitten erikoisjoukot kuten ErikRJK tai LJK.

Pahoitteluni etten ole kirjoitellut tänne vähään aikaan, on ollut kiireinen koeviikko ja muuta tärkeää tekemistä.

Meillä oli kuntotestit koulussa jokunen aika sitten ja ns. piippi-juoksussa tuli juostua 61 "kierrosta", luokan paras oli 69 joten antaa jotain ideaa luokkani kuntotasosta. Opettaja sanoi että tuo vastaisi suurinpiirtein 2200m cooper tulosta, joten päätin käydä kaverin kanssa cooperin juoksemassa ja tulokseksi tuli 2150m. Olen varsin tyytyväinen tulokseen sillä en ole vieläkään minkäänlaista juoksuharjoittelua aloitellut. Pelkästään tuota aiemmin mainitsemaani kuntopyöräilyä 3-4 kertaa viikossa ja kuntosalia.

Olen harkinnut näitä juoksuehdotuksia, mutta en ole vielä päättänyt minkälaisella ohjelmalla alkaisin juosta. Ihan mielenkiinnon vuoksi ajattelin, että harjoittelisin ainoastaan kuntopyöräilemällä (ja kuntosalilla) jonnekin maalis-, huhtikuuhun saakka kunnes kelit paranevat. Kenties tekisin eräänlaisen projektin tästä ihan huvin vuoksi ja katsoisin kuinka hyviä tuloksia kuntopyörällä saa aikaan. 2 kuukaudessa (edellinen cooper juostiin koulun kanssa joulukuun alkupuolella) on siis noin 150m tullut lisää tulosta cooperiin ja muutenkin kuntopyöräilyssä pystynyt tekemään pitempiä lenkkejä voimakkaamilla vastuksilla. Joten ei se kuntopyöräily aivan surkea harjoitusmuoto voi olla. :)

Ei siinä oikeestaan imo mitään juoksuohjelmaa tarvita jos cooppertulosta haluaa parantaa kuhan vaan menee sinne lenkille ;P

Sitten 1 asia mikä parantaa aika hyvin cooppertulosta on juoksu- ja hengitystekniikka. Muutama kaveri tosiaan on ihan ok kuntosia ja silleen mutta coopperissa meni huonosti koska ne ei ymmärtäny kuinka tärkeetä on hengittää oikein. Niin ja juoksutekniikasta senverran että pääset huomattavasti nopeammin, taloudellisemmin ja tehokkaammin kun käytät mahdollisimman monia alaraajojen lihaksia etkä vaan potkaise sitä jalkaa pohkeella maasta, eli siis reidet ja pakarat töihin. Hyvä tekniikka on rullaus ja sitä voi harjoitella siten että juokset pienessä etukenossa jolloin jalkojen täytyy tehdä enemmän reisillä töitä kuin muutenvaan hölkätessä.

Sen jälkeen kun tekniikka on kunnossa niin cooppertulos paranee paljon paremmin ja pienemmällä vaivalla + se on mukavampi kun ei oo sitten isompana nivelet ihan sökönä. Vielä 1 tärkeä asia mikä kannattaa ottaa huomioon on RYTMI, elikkä ota huomioon että teet asiat tietynlaisessa järjestyksessä. Esim hengitys aina tietyn ajan välein ettei mee sellaseks huohottamiseksi ja kädet siten että ne menee samaa tahtia jalkojen kanssa.

Intervalleista senverran että kannattaa ottaa lenkille joku mp3 / ipod ja varata sinne paljon eritempoisia biisejä ja laittaa sekoitus päälle ja sitten lenkillä koittaa juosta musiikin tahdissa.

Toivottavasti näistä oli jotain apua mutta jos ei ollut niin tulipahan tekstiä :D

Suositut

Back
Ylös Bottom