Kun väsymys menee hengenvaaralliseksi.

Joskus tein kans 16h duunivuoroa+2h ajomatkaa töihin ja kotiin, eli hereillä 18h työn puitteissa. Minulla auttoi hyvinkin simppeli konsti, otin pienen huikan mehua tai vettä aina kun kävi väsyttämään. En tiedä mihin ilmiöön se perustui, mutta todella väsyneenä huomasi pienen piristysvaikutuksen joka huikalla, eikä tarvii muuta kun kastaa suuta.

Toinen vähemmän järkevä konsti on kaahata. Toimii hyvin ainakin mutkaisilla sivuteillä, joissa on 80km/h yleisnopeusrajoitus. Adrenaliini vissiin pitää ukon hereillä.

Myös ruokatauolla ja kahvitauoilla voi ottaa pienet torkut, auttavat kummasti jaksamaan. Jos työ on fyysistä, niin siirtyminen istumaan autoon on tosi v-mäistä, tuntuu jotenkin korostuvan se väsymys.

100h viikossa tietää mellevästi palkkaa, mikä varmaankin on monilla syynä ylipitkiin päiviin. Pienyrittäjilläkin tahtoo olla vähän sitä vikaa, että työtuntimäärät on välillä aika huikeita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos musiikki soi, laula mukana täysillä! Jaksaa pari sataa kilometriä pitempään eikä tule sitä torkahtamiseen tarvittavaa mukavuuden tunnetta.

En voinut olla kuvittelematta tilannetta, jossa sikaniskainen pakkislainen raikaa liikennevaloissa radiosta tulevaa Britney Spearsia.:D

Itse tuli kesällä ajeltua kalareissulta aamuyöstä aivan sairaan väsyneenä pois, 70 km matkalla piti ottaa mm kaksi torkkua. Pakko oli, kun monta kertaa havahduin keskiviivan heräteurien murinaan kun puoli autoa oli vastaantulevien kaistalla. Silmät vielä sai suunnilleen pidettyä auki, mutta oli mahdotonta tarkentaa katsetta mihinkään, näkyi vain sumua. Aivan hirveää jos tuota joutuisi harrastamaan jatkuvasti.
Nuo torkut eivät kyllä minua paljon auttaneet, joskus on auttanut enemmän kun oon käyny heittämässä pienen juoksulenkin jossakin sivutiellä. Ja kylmiä väreitä aiheuttavien / muuten hyvien biisien kuuntelu toimii kanssa. :rock:

Ei kannata pitää autossa lämmitystä päällä jos väsyttää. Semmonen hieman epämukavan kylmä auttaa mulla ainakin sen verran että aina olen töistä kotio selvinnyt. Mä ainakin meinaan nukahtaa autoon jos on lämmin kuin olisi petissä vällyjen välissä.

Radion kovalla huudattaminen ei kyl tosiaankaan toimi, mutta jos laulat (lue: huudat) siinä mukana, niin varmasti pysyt hereillä. Kaikenlaiset ihmeäänet, mitä vain pystyt päästää pitämättä itseäsi täysin idioottina auttaa kanssa kummasti. Vaastaan tulevat voi toki hieman naureskella, sit kun meno alkaa yltymään. Usein itse huomannut jo ajomatkojen alussa, että väsyttäähän sitä taas, aina pitää kaikki kikat kokeilla, mutta ei mulla oikeasti toimi mikään muu kun toi älytönriehuminen ja kiekuminen siellä ratin takana.

Radion kovalla huudattaminen ei kyl tosiaankaan toimi, mutta jos laulat (lue: huudat) siinä mukana, niin varmasti pysyt hereillä. Kaikenlaiset ihmeäänet, mitä vain pystyt päästää pitämättä itseäsi täysin idioottina auttaa kanssa kummasti. Vaastaan tulevat voi toki hieman naureskella, sit kun meno alkaa yltymään. Usein itse huomannut jo ajomatkojen alussa, että väsyttäähän sitä taas, aina pitää kaikki kikat kokeilla, mutta ei mulla oikeasti toimi mikään muu kun toi älytönriehuminen ja kiekuminen siellä ratin takana.

Toi tommonen älyvapaa melskaaminen toimii sopivassa kaveriporukassa ihan älyttömän hyvin. Usein meinaa kuolla nauruun ennen kuin rattiin nukahtamiseen :lol2:

Se riehuminen ratin takana on ihan yhtä vaarallista kuin nukahtaminenkin.

Itselläni tuntuisi toi hoilottaminen auttavan pieneen väsymykseen, isommista ei ole onneksi kokemusta.

Jaa.... Rattiin nukahtaminen aiheuttaa aina kolarin tai ulosajon, ratissa huutaminen harvemmin.

ööh. aina?

ja ei siinä, samalla lailla tuo riehuminen vaarantaa liikenneturvallisuutta. vartin torkut toimii paremmin kuin kaikenlainen häslääminen mikä vie huomiota pois siitä tuulilasista.

Jaa.... Rattiin nukahtaminen aiheuttaa aina kolarin tai ulosajon, ratissa huutaminen harvemmin.
Jos keskittyy kavereiden kanssa riehumiseen, puhelimeen puhumiseen, takapenkillä istuvan koiran rapsutteluun tai mihin tahansa muuhun mikä vie huomiota liikenteen seuraamiselta, on ihan yhtä vaarallista kuin saman pituiset torkut ratissa. Ei sillä niinkään väliä ole mitä sen ajan tekee kun ei huomioi liikennettä vaan sillä että sitä ei huomioi. Itse meinasin ajaa ojaan kun eilen yritin kaivaa radio rockia radiosta eikä siinäkään mennyt kuin n. 2 sekuntia kun sitä räpelsin :jahas:

edit: En siis tarkoita että vieruskaverin kanssa juttelu tms. haittaisi ajamista, jos keskittyy ensisijaisesti liikenteeseen.

Joo en mäkään tarkottanu että kuskin kannattaisi hereillä pysyäkseen osallistua takapenkkiläisten kädenväännön mestaruuskisoihin, vaan että kun koko porukka heittää ihan älytöntä läppää niin siinä pysyy kuskikin helpommin hereillä. :)

Taksarin suusta: Viimesiä keinoja hereilläpysymiseen on kuulemma takahampailla kieleen pureminen. Sillon on siis jo mankka huutamassa ja kävelyt ja viilennykset hoidettu.

Mutta mutta... auttaako nämä kikat sitten yhtään, jos nyt kuitenkin saa pidettyä silmänsä auki, mutta tuleekin joku rutiinista poikkeava tilanne vastaan. Vaikka hirvi hyppää eteen tai vastaavaa? Reaktioajat tuskin on mitkään erinomaiset kun aivot pyörii nollaa... Normiajo sujunee hampaita purren, mutta miten sitten nämä erikoisemmat sattumat?

Tehokas, mutta ei mukava tapa on juoda yön aikana niin paljon nestettä, että on koko matkan ajan tuskallinen vessahätä.

Nukahdin siis kävellessä. Näkyhän noita intissä. Seisaalleen nukahtaneita miehiä ja milloin ukot nukahteli kahvikuppi kädessä. Tää oli mun henkilökohtainen enkka. Oon kyl nukkunu kännykän herätyksen puhki muutamia kertoja ja joskus oon pysähtynyt pari kertaa duunimatkalla vetää pikku tirsat, mut en oo koskaan aiemmin hyytyny tolpilleni.

Takavuosilta muistin työkaverin, jonka kanssa vedettiin yövuoroa. Seisottiin vierekkäin kahvia hörsien, kun huomasin, että kaverin kahvikuppi alkoi hitaasti kallistua peukalon ja etusormen välissä. Kahvi valuin noroina maahan. Leuka tippui samaa vauhtia ja silmät olivat lasittuneet. Oli nukahtanut seisaalleen silmät auki :D
Nappasin nopeasti käsipuolesta kiinni, kun ruumis alkoi löystyä ja maa kutsua. Aika säpsähdyksellä siitä tokeentuikin.

Sitten kun tarpeeksi nukuttaa, niin ei siihen mikään auta muu kuin nukkuminen. Minulle ei auta musiikki, kylmyys, viima tai itsensä satuttaminen...

Itse olen nukahtanut rattiin ja ajanut jalkakäytävän kanttaria päin reilun 2 km:n työmatkalla.

No tosta kyl joku mainitsikin, mut oikeesti ei se riitä, että vaan pysyy hereillä. Itse ainaki jos on oikeesti väsyny, ni kaikki menee ihan ohi. En tarkoita siis ratissa, vaan ihan normaalissa elämässä. Reaktioaika on joku 2 sekuntia helposti ja kovalla vauhdilla se on todella pitkä aika.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom