Kun väsymys menee hengenvaaralliseksi.

Kun yövuoron jälkeinen ajomatka autolla käy hengenvaaralliseksi, kiinnostaisi kaikki mahdolliset vinkit mahdollisesti muilta samassa tilanteessa olleilta tai muuten asiasta tietäviltä.

Teen 16-18h yövuoroa aika ajoin. Sieltä kun lähtee aamulla ajamaan autolla kotiinpäin, alkaa yllättävän äkkiä yksinkertaisesti nukahtelemaan, eikä tätä vastaan pysty taistelemaan millään. Välillä havahtuu ajettuaan jopa satoja metrejä muissa maailmoissa, ja muutenkin huomiokyky on niin pois pelistä, että jos joku hyppäisi tielle eteen, tuskin reagoisi millään tavalla vaikka näkisikin hyvissä ajoin. Läheltä-piti tilanteita kirjaimellisesti senteistä puhuttaessa on ollut, ja riskit ovat todella suuret.

Autossa luonnollisesti musiikkia kovalla / hiljaisella, tuulettimesta viileää ilmaa, jopa ikkuna auki loppukesällä.. ei vaikuta. Ennen ajomatkaa on tullut kokeiltua litkiä mm. kahvia, red bullia, batterya, vita novaa, Ediä, vähän nämä kyllä auttavat mutta eivät tarpeeksi. Lisäksi ainakin Ed aiheuttaa närästystä.

Mitäpä vinkkejä olisi porukalla tarjota, tai minkä sortin piristeitä tuohon olisi mahdollista hakea avuksi? Saako lääkäriltä jotain toimivia piristeitä tähän tarkoitukseen?

Muuten en piristeitä käytä (edes kahvia) enkä suosi, mutta hengissä olisi tarkoitus pysyä, ja tilanteesta on leikki kaukana.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä olen ajanut autoa työkseni 4 kesänä ja olen kanssa huomannut että stereoiden huudattaminen ja ikkunan avaaminen, tuuletukset.. mitkään ei auta.

Mutta 15-30min nokoset just ennen ajoa auttaa ainakin mulla ihan hitosti, jaksaa ainakin tunnin ajaa ilman pilkkimistä. Suosittelen :thumbs:

turvallista ajomatkaa

turre101 sanoi:
Saako lääkäriltä jotain toimivia piristeitä tähän tarkoitukseen?
Tuskinpa. Lääkäri kysyisi varmasti ensin, että missä työpaikassa tuollaisia vuoroja tehdään ja sen jälkeen sanoisi että älä tee sellaisia vuoroja enää. Näin työterveyslääkäri ainakin minulle, kun heitin läppää 18 h työpäivistä eräällä (parin viikon) ulkomaan keikalla.

Piristeitä et tule mistään saamaan.

Onko mahdollista kulkea julkisilla työmatkat?

Tuo nokosten otto ennen ajoa on kans ihan hyvä idea.

paras keino, auttaa mua aina!
istun 40000km ratin takana vuodessa ja joskus sitä väsyttää, sille ei vaan voi mitään.
pysäytä auto turvalliseen paikkaan, ota avain-nippu tms. käteen ja roikota sitä niin että jos päästät irti se putoo lattialle, sitten silmät kiinni ja yritä nukkua, kun nukahdat pudotat samalla automaattisesti nipun lattialle ja heräät siihen!
tämän jälkeen jaksaa taas ajaa vaikka pidemmänkin matkan
itse olen 2 kertaa nukahtanut ja herännyt siihen kun auto pyyhkii penkereellä, ikinä en enää aio nukkua ratissa on se niin vaarallista

joo noi on aika tuttuja noi pitkät työvuorot, raskaita ne on. Nuorena on tehtävä kun vielä jaksaa

Extreme temppu olisi pulahtaa hyytävässä avannossa työvuoron päätteeksi. Kylmä suihkukin voisi toimia. Itsellä ainakin unohtuu väsymys kun pääsee vähän vilposampaan veteen uimaan, ja kroppa alkaa käymään kierroksilla. Tän pulahduksen jälkeen voi rouhia vielä pari-kolme 100mg kofutabsia, niin eiköhän nyt ainakin seuraavan tunnin pysy huoletta hereillä.

Kaikki kofeiinia vahvemmat piristeet taitavatkin olla sitten doping-aineita tai huumausaineita.

Kuten jo edellä on moneen kertaan sanottu väsymykseen ei auta muu kuin nukkuminen, jos vaikka vain vartin ehtii nukkumaan niin tämäkin tekee jo ihmeitä.

Jos ei työvuoroja tai niiden pituuksia saa järkevimmiksi niin:

1. Ota jotain tymäkkää rasvanpolttajaa ennen ajoon lähtöä. Niissä on paljon kofeiinia ja muita piristeitä jotka luultavasti toimivat sinulla hyvin kun et kerran muuten käytä piristeitä.

2. Paremmat energiajuomat. Itse joudun heräämään joka aamu puoli kuudelta ja kun univelkaa kertyy tarpeeksi niin ajaessa alkaa pilkkimään. Itselläni on tuon takia autossa nykyään aina pullo ABB:n Adrenalin Stackia joka päihittää redbullit ja batteryt mennen tullen. Muitakin hyviä merkkejä varmaan löytyy.

3. Tavalliset kofeiinipilleritkin (apteekista) voisivat auttaa, tai luontaistuotekaupasta saatava guarana.

En lähtisi piristeillä leikkimään tuollaisessa asiassa. Voi olla epävarma vaikutus ja yöunet häiriintyy tuossa vaiheessa varmasti.
15-30min nokoset ennen lähtöä lienee ainut järkevä vaihtoehto. Tai sitten pää ikkunasta ulkona -10 pakkasessa :hyper: (niisk).

Kaikenkaikkiaan kannattaa kysyä itseltään onko se sellainen työ jota haluaa tehdä koko valveillaolo aikansa ja lisäksi vaarantaa terveytensä?

Jos musiikki soi, laula mukana täysillä! Jaksaa pari sataa kilometriä pitempään eikä tule sitä torkahtamiseen tarvittavaa mukavuuden tunnetta.

yhteen väliin jouduin ajaan n600km yhteen suuntaan työ-matkoja niin huomasin ettei auta tuuletukset tai stereoden huudatus.ainoa keino joka auttoi,ainaki pari kertaa oli ottaa kengät ja sukat pois.oudon kuulonen konsti mutta se virkisti.hajuhaittoja saattaa tosin ilmetä :D

Kun on ollut muutaman kerran pakko ajaa pirun väsyneenä, niin olen ottanut noin puoli tuntia ennen matkan alkua kaksi kofunappia heti. Sitten matkalla noin 1,5 tunnin välein yksi nappi. Ei ole mikään hyvä eikä suositeltava keino eikä tod.näk. onnistu nukkuminen kovin heti ajomatkan jälkeen, mutta pysyt varmasti hereillä, varsinkin, jos ei ole kofeiinille toleranssia pahemmin (niinkuin mulla ei ole, koska en juoa kahvia).

Jos on pakko ajaa väsyneenä (onko IHAN pakko? kerkeisikö esim. 20min torkkuja ottamaan?), niin ei kannata pelleillä turvallisuuden kanssa siten, ettei tee väsymykselle mitään. Vaihtoehdot ovat joko piristeet tai torkut.

Juu, kannattaa tosiaan olla varovainen ton väsyneenä ajamisen kanssa. Kaverin sisko kuoli kuskin nukahdettua rattiin...

Kannattaa yrittää torkahtaa edes hetki ennen kuin lähtee. Ei kannata lähteä liikenteeseen pilkkimään.

make72 sanoi:
yhteen väliin jouduin ajaan n600km yhteen suuntaan työ-matkoja niin huomasin ettei auta tuuletukset tai stereoden huudatus.ainoa keino joka auttoi,ainaki pari kertaa oli ottaa kengät ja sukat pois.oudon kuulonen konsti mutta se virkisti.hajuhaittoja saattaa tosin ilmetä :D
tyhmältä kuulostaa mutta toimii..

T:600km viikossa pelkästään työmatkoihin.

Väsyneenä ratissa=humalassa ratissa. Ei siinä, että vaarantaa itsensä, mutta kun tästä voi sivullisillakin mennä henkikulta. Itse pääsin yövuorosta pois, koska työnantaja katsoi 70 kilometrin kotimatkan liian vaaralliseksi aamulla ja väsyneenä. Kaikki työpaikat eivät ole näin ymmärtäväisiä. Toisena vaihtoehtona pidin loparien ottamista. Mikä olisi järkyttävämpää, kuin kuolla matkalla töistä kotiin.

NuuNuu sanoi:
paras keino, auttaa mua aina!
istun 40000km ratin takana vuodessa ja joskus sitä väsyttää, sille ei vaan voi mitään.
pysäytä auto turvalliseen paikkaan, ota avain-nippu tms. käteen ja roikota sitä niin että jos päästät irti se putoo lattialle, sitten silmät kiinni ja yritä nukkua, kun nukahdat pudotat samalla automaattisesti nipun lattialle ja heräät siihen!
tämän jälkeen jaksaa taas ajaa vaikka pidemmänkin matkan
Tämän kikan olen kuullut aiemminkin, mutten ymmärrä miten toi voisi auttaa :joulu5:
Siinähän ei siis tule nukuttua varsinaisesti yhtään, joten miten se voi piristää? :confused:

Pecman sanoi:
Tämän kikan olen kuullut aiemminkin, mutten ymmärrä miten toi voisi auttaa :joulu5:
Siinähän ei siis tule nukuttua varsinaisesti yhtään, joten miten se voi piristää? :confused:

Oletko koskaan koittanut? Nimittäin tuossa ehtii käydä kevyessä unessa pienen hetken ja se todellakin piristää pitkäksi aikaa. Toimii :thumbs:

Torkahdin hetkeks rattiin aikoinaan kun palasin takaisin varuskuntaan iltavapaalta. Oli kiva huomata, että olin siirtynyt vasemmanpuoleisimmalta kaistalta oikeanpuoleisimmalle 3-kaistaisella tiellä, vielä muutama sekunti unta niin olisin ollut kaiteessa. Jumalauta, että säikähdin.

Antzu sanoi:
Torkahdin hetkeks rattiin aikoinaan kun palasin takaisin varuskuntaan iltavapaalta. Oli kiva huomata, että olin siirtynyt vasemmanpuoleisimmalta kaistalta oikeanpuoleisimmalle 3-kaistaisella tiellä, vielä muutama sekunti unta niin olisin ollut kaiteessa. Jumalauta, että säikähdin.

Sama juttu Rahikaisella.

Joskus 20 vuotta sitten oltiin saatu Lappeenrannan Rakuunapataljoonasta iltaloma klo 24 saakka. Sain sitten isältäni Ooppelin viikoksi lainaksi matkojen taittamiseen.

Illalla klo 22 ja risat sitten kohti Lrantaa: Haminan jälkeen Taavetin tiellä pää alkaa nuokkua, mutta tsemppaamalla muka pysyy ajotaito yllä. Yö on pimeä, tie on suora mutta kumpareinen. Kumpareen laella muistan nähneeni vastakkaiseelta kumpareelta, parin sadan metrin päästä tulevan tukkirekan, autojen valossa tie näytti suoralta. Auto lähti alamäkeen ja seuraava havahdus oli ohi kiitävän rekan tuottama humahdus, tajusin koko asian kun rekka oli jo taustapeilissä. Perkele, että säikähdin ja asiasta ! Kahden-kolmen sekunnin nukahdus ja henki oli lähteä nokkakolarissa rekan kanssa.

Loppumatkaa varten avasin sivuikkunan ja jäädytin poskeni raittiissa ilmassa (taukoa en tietenkään tajunnut ajatella...) - tämän jälkeen olen ollut pirun paljon varovasempi, esim pari vuotta sitten väsymyksen työmatkalla tajusin olevani niin väsynyt, että ajamiseni oli tosi riski itselle ja muille. Ei muuta kuin seuraavalle huoltsikalle ja 20 minuutin torkut väkisin, sitten muutaman minuutin kävely. Tämä auttoi.

Viime vuoden kesänä tuotiin autoa Suomesta Saksaan rouvan kanssa. Finnjetillä Rostockissa klo 19. Matka venyi ja klo 1-2 aamuyöstä alkoi väsyttämään. Tällä reissulla auttoivat:

- stereoista Leeviä, mukanalaulaminen pakollista :)
- pysähtyminen tunnin välein huoltsikoille tms, jotta keho pääsee heräämään eikä aivojen vain tarvitse tapella kropan väsymystä vastaan. Kävelyä, kuppi kahvia, keskustelua huoltsikan pitäjän kanssa jne. Sellaisesta piristyy, mutta temppu täytyy uusia tunnin päästä.

Kotona oltiin klo 3.45 aamulla, rankka reissu, mutta turvarajojen puitteissa :rock:

Turvallista matkaa kaikille !

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom