Vastatkaa nyt koulukiusaajat tähän ketjuun, mikä sai teidät lopettamaan kiusaamisen? Nyrkki naamaan? Opettajan torut? Pakkikseltakin löytyy varmasti useampi kiusaaja - puntinkolistelun pariin ei aina ne viisaimmat kaverit eksy.
Puhuisin ihan yleisesti kiusaamisesta. Itse olin näitä passiivisia kiusaajia eli en koskaan aloittanut mitään, mutta en myöskään ollut sitä vastaan. Lukion alussa vaihdoin sitten puolta kun älysin, että kuinka tyhmää se on. Ei ollut mitään ulkopuolista painetta joka oisi saanut minut lopettamaan. Ylä-asteella jouduin kuraattorin puhutteluun pariin otteeseen, mutta se oli vain bensaa liekkeihin siinä iässä. En minä tuosta ylpeä ole ja pahoillani kiusattuja kohtaan. Vaikka en nyt enää voi sitä perua niin yritän ainakin tulevaisuudessa pelkästään puolustella ihmisiä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta: kiusaan edelleen, mutta vain jotain toista kiusaajaa ja siinä en nää mitään väärää.
Voisin vielä tarkentaa, että minun kiusaaminen oli aika lailla henkistä. Ala-asteen jälkeen ei ole ollut fyysistä kiusaamista.