Kun puhe ei riitä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kiukku
  • Aloitettu Aloitettu
Toivottavasti loppu siihen. Aikanaan amiksen tokalla yks kusipää alotti säännöllisen suunsoiton mulle ja tökki kynillä/heitteli jollain kumin paloilla teoriatunneilla.. aikani sitä kuuntelin ja kattelin ja kehotin lopettaan, ei..
Sit kerran se istu mun takana ja tökki kynällä selkään koko tunnin, sanoin monesti, että lopeta, eihän se lopettanu. Tunti kun loppu, käännyin ja vetäsin semmosella 10cm paksulla kirjalla täysiä päin näköö ja sanoin että lopeta nyt vaan. Opettaja totes, että "noh noh pojat.." ja kynillä tökkiminenhän loppu totaalisesti siihen. Se on todella ikävää, että pitää tehdä jotain fyysistä, että saa kusipään lopettamaan kiusaamisen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Se tässä on hauskaa, kun kyseisiä idiotteja löytyy ihan mistä vain ja mistä ikäryhmästä tahansa. On koulukiusausta ja aikuisten maailmassa on työpaikkakiusausta.

No joo, ihan totta. Toiset tökkii kynällä, toiset virnuilee ja eristää porukasta. Kumpi nuistakaan sitten pahempi on? Ihmetyttää sinänsä, miten aikuisiällä ihmiset uskaltavat ottaa vihamiehiä. Voi monelle käydä kalpaten.

Hyvähän se on oppia että väkivalta ratkaisee, itse en uskaltanu koskaan kokeilla. Nykyään kokeilisin huumoria vittuilemati ja tuon jälkeen kysyisin pomolta että kumpi lähtee.

Mua kiusattiin ala-asteella sekä henkisesti että fyysisesti. Hakkaaminen sun muu skeida loppu ekan luokan aikana opettajan puututtua asiaan, mut se jatkuva vittuilu, huutelu ja syrjiminen jatku vielä pari vuotta. Kelailin että eiköhän ne mulkerot aikanaan pitkästy, mutta ei. Lopulta kyllästyin ite siihen ja seurauksena oliki sitte aivotärähdys sekä vekki yhen kiusaajan päässä. Sittemmin olin, ja olen edelleen ihan ok väleissä kaikkien entisten kiusaajien kanssa.
En nyt omien muksujeni toivo välttämättä ottavan minusta mallia, mutta aion kuitenki opettaa sen että johonki raja täytyy vetää. Jos puhumalla ei tommoset ongelmat selviä, pitää myös olla valmis tekemään jotain muuta.

Viime vuonna amiksen ekalla kun kasattiin luokat, ja tutustuttiin muihin oppilaisiin, niin oli koko porukka ihan mukavia sällejä.
Noh pari viikkoo myöhemmin, eräs äijä, joku noin 21 vuotias (minä oon 16) rupes käymää vähä häiritseväks kun tuli tunnin välein kehumaan kuinka paljo häneltä löytyy enemmän voimaa kun multa, koska tekee duunia faijansa kanssa joka on fyysisesti raskasta ja siinä tarttee voimaa. Vissiin vähän tota kertoi sen takia kun ties mun käyvän salilla ja yritti jotenki provosoida, mä vaan sanoin aina että okei, hyvä juttu, aijaa etc. Noh, se suuttu kun mä en oikee huomioinnu sen juttuja, se haasto mut kädenvääntöö :D
Noh, otettiin sitten eka vasemmalla kädellä, voitin n. 5-10 sekunissa, ja sama homma oli oikealla kädellä. Noh, hävis kuulema sen takii kun on ollu vähän flunssaa päällä, sanoin vaan taas että okei.

Pari päivää se sitten oli ihan hiljaa, kunnes yks aamu yhtäkkiä alko sanoa mua tissiposkeks, kysyin että anteeks mitä? Sano vaan että tissiposki, tajusin sitten että sitä vituttaa se kädenvääntö tappio, kysyin että vituttaako sua oikeesti noin paljon se kädenvääntö.
Sano vaan että ei vituta yhtää, se hoki sitten varmaan viikon sitä tissiposki juttua ja mä vaan nauroin päälle, noh, mua ei häirinny se, ja sehän sitä vitutti.
Se rupes vaan yhtäkkiä tönimään mua, vähän tönin aina takasin, sellast pientä nahistelua oli pari päivää ja sanoin vaan että lopettaa ennen ku käyn oikeesti päälle, ei se uskonu, sit yks päivä tissiposki jutun ja tönimisen jälkeen sanoin et mä varotan viimesen kerran, ei se kiinnostanu sitä. Noh, mä löin nyrkillä nenään, niin että murtu. Ei vittuillu enään sen jälkeen.

Jotkut voi sanoa että ylireagoin, mut en mä mun mielestä ylireagoinnu, koska se autto oikeesti. Ja peruskoulusta mä tiedän, että jos en ois asialle tehny jotain, niin oisin jääny taas alakynteen ja vittuilu ja kiusaaminen ois alkanut TAAS.

^Toi kaveri oikeen kaivamalla kaivo näköjään verta nenästään ja halusi saada turpaansa. Joten teit oikein kun annoit hänelle sitä mitä se halus!

Jep, hauskinta tossa on ku aikunen mies ei osannut käyttäytyä ja kehtas viel vittuilla ja tulla tönimään alaikästä. :face:

Ootte te kyllä aikamoisia velikultia täällä pakkiksella, se täytyy sanoa. Heti kun vähän joku vinoilee, niin lättyyn vaan notta rutisee! :fuckyeah:

Koulu on kova paikka perkele. Turpiin vaan ja onnee vai miten se meni? Pitäis pakkislaisilla olla koulussa pakkispaita päällä nii osais kaikki kusipäät suosiolla olla vittuilematta, koska täältä saa aika lailla yhdenlaiset ohjeet vittuilemisen lopettamiseksi! :rock: :D

No kiusaajatkin on vaan ihmisiä ja tekee virheitä. Joka päivä. Useasti päivässä. Useiden kuukausien, jopa vuosien ajan. Tahallaan. On täällä nykyään kyllä sinisilmästä/silmät ummistavaa porukkaa. Ite ottaisin kyllä milloin vaan mielummin kerran nyrkin naamaan, kun kestäisin päivittäistä kiusaamista kuukausien tai jopa vuosien ajan.

Itseä kiusattiin 1-3 luokalla ja kerrostalopiirissä. (vinot silmä, vaikka ihan suomalais taustanen) Vähän väliä tappelussa yms muiden kanssa. Sit muutettiin vanhempien pienemmälle kotipakkakunnalle, missä ala-aste meni hyvin.

Yläasteelle sit siirryttiin isommalle paikkakunnalle ja jouduin heti silmätikuksi siellä, mutta kukaan ei uskaltanut tehdään mitään 7 luokalla. Koska seudun pahimmat pojat oli samalta pikkupaikkakunnalta ja 9 luokalla.

Mutta 8 luokalla homma repes kun ns "suojelijat poistu". Aivan nonstop kiusaamista, tönimistä, tuuppimistä, huutelua ja lumipesuja, repun heitelyä pitkin käytävään ja ikkunasta ulos, tavaroiden levittelyä.
8 luokan tätä jaksoin kunnes 9 luokalla meni hermot.
Ensimmäsen kiusaajan hoidin 9 luokalla ekapäivänä, kun tuli aukomaan päätänsä, nappasin pillistä kiinni ja sanoin "vihellä sit kun happi loppuu" (olin ollu muurari ukon mukana rakennuksilla töissä useamman vuoden lomilla yms), yllättävän äkkiä se rupes yrittämään viheltämistä.
Tästä oma itseluottammus kasvo aika paljon, melkein toiseen äärilaitaan, kun tajusin et olen aika paljon fyysisesti voimakkaampi.
Tosin kiusaaja lauma kanssa yhdistivoimansa tästä tapauksesta. Paria viikkoa myöhemmin sain sit 4 pahinta kiusaajaa kimppuuni. Ajattelin et vitut, täräytin ekaa suoraan kuonoon, muut hieman häkelty ja saman tien toista nekkuun... Sit alkokin kunnon härdelli... joka loppu nopeesti kun opettajat oli välissä.
Tämän jälkeen sain olla rauhassa suht pitkään. Kunnes eräs pääkiusaaja otti minut silmätikuksi. Sen isällä oli ongelmia ja ampu aivonsa pitkin kattoja. Eräs päivä se huuteli taas kaikkea paskaa, sanoin sille " mitens isäs voi" ja sehän veti kilarit ja tuli päälle. joka loppu siihen jo muodostuneeseen tavaramerkkiin,"vihellä sit kun happi loppuu". Tähän loppui minun kiusaaminen yläasteella.
9 luokalla huomasin, että minut oli ylennetty ns pahaksi pojaksi ja jota porukka kunnioitti yms yläaste sontaa. Vaikka en ketään kiusannu yms vaan olin ihan normaali.

Tämän jälkeen oli muutamia yhteen ottoja myöhemmin kaupungilla, mutta ikinä antanu periksi ja sutena päälle. Ja lopulta sai olla rauhassa ja ns kulmien kundit rupes moikkailee ja tarjoilee juotavaa yms. Ihme vaikutus kun vedät jotain turpaan... :)

Nykypäivä Kaikki nämä on vielä muistissa kuin polttoraudalla painettuna mieleen. Muistan vielä jopa ala-asteen 1-3 luokalta kasvot, äänenpainot yms.
Ja VIHAAN kaikkea missä kiusataan pienempiä, mopottajaisia, "perinteitä" yms paskaa. Ja enkä arkaile puuttua siihen.

Loppusanat, jos kyvyt ja tahto riittää. Niin väkivalta ratkaisee monta ongelmaa, mutta se pitää kohdistaa niihin jotka sen anasaitsee. Joku törttöilee liikenteessä so what, akka mäkättää joninjoutavista, so what... uuden työpaikan tervetuloillassa on pakkosaunottamista 110C saunassa ja yritetään teetättää kaikkea hölmöä... Ei onnistu...

Jahas, tänään kaverilla oli pientä vittuilua vielä mukana, mutta kun sen kaveri häipyi (Se kenet ekaks pyörittelin) niin oli täysin hiljaa, eikä puhunut sanaakaan. En edes katsonut päin. Nyt on se hauska juttu, kun se sohaisi silmään ja löi varottamatta, on musta silmä ja toinenpuoli silmämunasta punainen, kävin päivystyksessä tarkastamassa sen, päivä saikkua varmuuden vuoksi kun oli turvonnut, lääkärin laput tallessa, kuvat silmästä yms., ja kaverilla ei ole mitään naamassa siitä mun huitaisusta kun ei kunnolla osunut vaikka naamaansa valittelikin. Noh, opettajan puheille huomenna, saas nähä mitä opettajat sanoo :) Kaveri on saanut nyt jo tosimulkun maineen kaikilta, kun itse aukoi päätään ja alkoi vielä lyömään päälle. Ja mikä parasta, paikanpäällä oli vielä todistaja (asiakas), kaveri oli mietteliään oloinen kun alkoi multa kyselemään "miks opettaja tuli mulle puhuu tosta episodista et tää selvitetään" päläpälä, et miten sille näy käy kun tajus että aikalailla huonossa asemassa on.

Vastatkaa nyt koulukiusaajat tähän ketjuun, mikä sai teidät lopettamaan kiusaamisen? Nyrkki naamaan? Opettajan torut? Pakkikseltakin löytyy varmasti useampi kiusaaja - puntinkolistelun pariin ei aina ne viisaimmat kaverit eksy.

Jahas, tänään kaverilla oli pientä vittuilua vielä mukana, mutta kun sen kaveri häipyi (Se kenet ekaks pyörittelin) niin oli täysin hiljaa, eikä puhunut sanaakaan. En edes katsonut päin. Nyt on se hauska juttu, kun se sohaisi silmään ja löi varottamatta, on musta silmä ja toinenpuoli silmämunasta punainen, kävin päivystyksessä tarkastamassa sen, päivä saikkua varmuuden vuoksi kun oli turvonnut, lääkärin laput tallessa, kuvat silmästä yms., ja kaverilla ei ole mitään naamassa siitä mun huitaisusta kun ei kunnolla osunut vaikka naamaansa valittelikin. Noh, opettajan puheille huomenna, saas nähä mitä opettajat sanoo :) Kaveri on saanut nyt jo tosimulkun maineen kaikilta, kun itse aukoi päätään ja alkoi vielä lyömään päälle. Ja mikä parasta, paikanpäällä oli vielä todistaja (asiakas), kaveri oli mietteliään oloinen kun alkoi multa kyselemään "miks opettaja tuli mulle puhuu tosta episodista et tää selvitetään" päläpälä, et miten sille näy käy kun tajus että aikalailla huonossa asemassa on.

Pää pystyssä ja rehellisesti asiat kertoen sitten kun sen keskustelun aika tulee.
Mun mielestä ihan oikea ratkaisu kaiken sen jälkeen mitä luin taustoista. Muitakin tapoja ratkaista olis varmaan ollut, mutta ei yhtä nopeaa ja selvää rajan vetoa siihen että tästä eteenpäin et tuota enää suostu kuuntelemaan.

Edit. Kommenttina tuosta lyöjästä, ei se tainnutkaan olla ihan niin kova jätkä kuin yritti kuvan antaa jos alkoi jo tuollaisia kyselemään. Noihin "tiedusteluihin" vastaisin kohtuu välinpitämättömästi ja ääni ilman huolen häivääkään että katsotaan mitä tuleman pitää.

Entisenä kiusaajana (nykyinen puolustaja :)) oon ite miettinyt asiaa ja tullut tämmöiseen suunnitelmaan.

Koulujen päätyttyä nykäise kaveria hihasta, että tuus tänne. Jalat haarallaan vankasti maassa ja puhut matalalla ja kovalla äänellä. Kerrot ettet tykkää tuosta vittuilusta ja miten se vaikuttaa suhun. Sanot että haluat sen loppuvan, etkä enää halua kuulla yhtäkään kuittailemista. Noni, vaikein kohta ohi. Lopuksi kysyt, että ymmärtääkö se. Jotku koittaa pelata itseään pois tilanteesta heittämällä kättä ja naureskelemalla "Se on pelkkää läppää hei älä ota sitä niin tosissas. Ei me oikeesti..". Kysyt vaan uudelleen kokoajan silmiin katsoen "Ymmärrätkö vai et?". Nuo on ne kaksi ainoaa vastausta, jotka tulet hyväksymään.

Jos on kehonkieli ja äänenkäyttö hallussa, niin älä ylläty jos kiusaaminen loppuu siihen. Pahimmassa tapauksessa vittuilijan kannalta se menee räkättämään muille tästä tilanteesta. Silloin kävelet seuraavalla kerralla sitä vastaan ja hymyilet kysyen jotain jonninjoutavaa ohimennen ja heti lähellä käyt päälle.

--> Porukka näkee että sun kanssa ei pelleillä. Eikä kaikki välttämättä edes kato hyvällä tuommoisesta juoruamista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom