Kun pitää mahtua alempaan painoluokkaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LaQla
  • Aloitettu Aloitettu
Apua tarvisin nyt todella kipeesti, eli ohjeita punnituspäivälle.
Tilanne on se, että normisti kisaan (kahvakuulaurheilu) sarjassa alle 63 kg, mutta nyt oon menossa 9.6. sellaisen liiton kisoihin jossa luokat on alle 60 ja alle 70 kg. Aika iso heitto siis joten rupesin pudottaa tuossa jo ajat sitten sitä muutamaa kiloa.
Näyttää siltä, että saan niukinnaukin tiputettua painon kyllä sinne 59 nurkille, mutta sitten on vielä yksi jännitysmomentti lisää tässä, eli punnituspäivä 8.6. on samalla matkustuspäivä. Lennän iltapäivästä yhdellä vaihdolla Hampuriin ja illalla sitten vaakaan.

Löytyiskö keltään vinkkejä siihen, että millaisella paastolla mä sen matkapäivän vedän?
Eritoten juomapuoli huolettaa: jos ei juo niin turpoaa ja vointi on surkea, mutta mikä ois sellainen määrä nestettä (ja oisko jotain muita kikkoja?) ettei se jää kroppaan? Kahvia? Vihreää teetä?
Saunaa siellä perillä ei ole.

Illalla saan tankata sitten kisaa varten eikä tuo paasto siis muuten pitäs tuottaa mitään ongelmaa, normistikin elelen pätkäpaastolla ja malkoisen alhaisilla hiilareilla (alle 100 g).

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon pahoillani, jos oon ymmärtäny tässä nyt jotain väärin, mut en kyllä tajuu, et missä on ongelma? Pierase varren kanssa ennen puntaria? Puntarin jälkeen nesteytät ja täytät glykogeenivarastoja, vaikka ilmeisesti siis diettaat läskeistä ton painon, etkä edes vedä nesteistä?

Hyvinhän tuossa on aikaa. Voit vaikka viikkoa ennen kokeilla miten paino käyttäytyy, kun et päivää ennen kuvitteellista punnituspäivää syö hirveästi hiilareita ja vältät suoloja ja sitten punnituspäivänä syöt vain sen mitä tarvitsee, etkä juo päivän aikana juuri mitään. Enpä ole aikaisemmin kuullut juomattomuuden aiheuttamasta turpoamisesta, voinnin kanssa toki itselläkin on vähän niin ja näin. Puntarin jälkeen sitten heti ruokaa ja vettä nassuun.

Palstalla on muuten ollut joskus juttua painonvedoista, kun ovat tuiki tavallisia kamppailulajien puolella. Vielä selvennyksenä: Jos nyt oletetaan puntarin olevan perjantaina (usein näin on), niin punnitusviikolla itse karsin hiilareita ja tyhjennän kropan, samalla juon reilusti vettä. Torstaina voin jättää hiilarit jo kokonaan pois ja välttelen jo suoloja. Perjantaina aamulla syön pari kananmunaa ja tarkistan, kuinka paljon paino on yli rajan. Päivän aikana voin pahimpaan hätään juoda desin tai pari. Itse voin aamulla olla noin 3 kiloa yli painoluokan ja illalla mennä heittämällä läpi. Touhu helpottuu kokemuksella.

Tämmöstä et tarvii mutta näin isot pojat tiputtaa painoa kisoja varten

-kuidut pois noin viikko ennen kisaa
-juo ihan vitusti pari päivää ennen kisaa ja sitte jätät nesteet todella vähille viimesenä 24h aikana
-saunomalla lisää nesteitä pois
-hiilarit ja muut safkat vähille 24h ennen vaakaa

etc

Iso kiitos näistä!
Eritoten ilmarille täsmällisistä ohjeista.

Tossahan se ongelma onkin kun ei oo yhtään kokemusta enkä mä tälläseen nytkään lähtis jos ei ois "pakko". Noviisina tietty jänskättää sekin, että paljo siinä vaa'assa on heittoa kotivaakaan. Jos siis on siinä hilkulla noiden kilojensa kanssa.
Mä yritin kyllä kaivella näitä ohjeita täältä foorumilta mutta en keksinyt oikeita hakusanoja :/

Semmonen painijoiden hikipuku ja meet sen kanssa saunaan. Paino lähtee heittämällä. Lopetat nesteet ja hiilarit kokonaan 24h ennen.

Kuis pitkä punnituksesta kisaan, siinä sitten nesteytät ja tankkaat varastot kuntoon. Ilmarilla on hyvät vihjeet, lisään siihen vain tuon hikipuvun: maksaa jotain 30-40e. Näppärä jos painoluokissa pitää kisata.

Jos paino on kerran kohdillaan jo punnituspäivän aamuna? niin eihän tässä pitäisi tosiaan olla mitään ongelmaa. Kuten ilmari vihjaisi, painonvedon testaaminen on fiksua ennen kisoja, jos ei ole aikaisemmin joutunut tekemään. Tässä tilanteessa en kuitenkaan liikaa jännittäs siitä olotilasta, jos oot perjantain juomatta, mutta et joudu vetämään muuten nesteistä ja pääset illalla tankkaamaan niin olon pitäis olla kisapäivänä aivan normaali :) Muistat vaan, että se paino tippuu helposti useamman kilon punnituspäivän aikana juomattomuuden takia, vaikket hikijumppia vedäkkään. Onnea ja menestystä tuleviin koitoksiin!

Suositut

Back
Ylös Bottom