Kumpi järkevämpää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Siru
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Hoi kaikki kokemusta seuraavasta omaavat..!

Mitä mieltä olette siitä miten nuo treenikaudet kannattaa jaksotella? Olen alkanut n.4,5 kk sitten tosissani treenaamaan salilla tavoitteena saada lisää lihasta. Olen mitoiltani 58kg, 166 cm laihdutustaustan omaava naikkonen. Olen pähkäilly onko järkevämpää ensin keskittyä lihasten kasvattamiseen ja sen jälkeen laihduttaa mahdollisesti siinä ohella tulleet rasvat pois?

En ole tälläkään hetkellä todellakaan mitenkään rasvaton, mutta tuossa 4,5 kk on rasvat jo tulleet n. neljä % alemmas vaikka paino on pysynyt samana. Tämä on ilmeisesti ihan normaalia kun on aloittelijasta kysymys.
Lähinnä se onkin se jatko mikä kiinnostaa... Pysähtyykö tuo rasva% lasku kun jatkan normaaleilla kaloreilla ja kovalla punttitreenillä+ aerobisella? Tarkoituksena edelleen saada niitä lihaksia.

Miten te jaksottelette nuo massa ja dieettikaudet? Tarviiko niitä tämmöinen tyttö, joka ei tähtää kisoihin vaan tekee tätä omaksi ilokseen? Eli esim. keväällä aina dieetti ja sitten muut ajat lihaksia lisää? :rolleyes:

Toivottavasti ilmaisen itseäni tarpeeksi selvästi ja joku innostuu vastaamaan..:)

Komppaan Lyle Mcdonaldia: Jos rasvaprosenttisi on alle 25%, niin aloittaisin bulkin. Mutta jos se on enemmän, niin kannattaa jatkaa diettiä vaan.

Eipä tuossa laihduttamaan ainakaan kannata lähteä. Muutama kuukausi kovaa treeniä maltillisilla plussakaloreilla, sitten tarpeen mukaan maltillista diettiä. Rasvaprosentti ei mitä ilmeisimminkään lähde nousuun, jos pidät kalorit maltillisina, koska tällöin liika kalorit menevät juuri lihasten kasvatteluun. Painoa ei kannata seurata kun kasvattaa lihaksia, koska lihashan painaa enemmän. Mutta jos oletetaan että painoa tulee lisään vaikka 2 kiloa maltillisilla plussilla, hyvällä ruokavaliolla ja kovalla treenillä, voidaan olettaa että suurin osa siitä on todellakin lihasta ja vain pieni osa rasvaa. Näin ollenhan rasvaprosenttisi itseasiassa pienenee jakson aikana!

criticalmass sanoi:
Komppaan Lyle Mcdonaldia: Jos rasvaprosenttisi on alle 25%, niin aloittaisin bulkin. Mutta jos se on enemmän, niin kannattaa jatkaa diettiä vaan.

Hmm, sinänsä kuulostaa järkevältä... Rasva% vaa´alla mitattuna 24:nolo: , mikä ei varmaankaan kerro totuutta, mutta ainakin suunta on oikea. Sinäänsä ei haluttaisi enää tuosta 58 kg:sta laihduttaa. Tai jos dieetille alkaa niin miten estää se ettei paino tipu vaan rasva% jatkossakin pienenee ( niin kuin tähän asti on käynyt ilman varsinaista dieettiä) ilman lihaskasvun pysähtymistä?

Huh näitä mun kysymyksiä.:D

Edit: Kiitos Missukka, olitkin jo mulle vastannut.. Mua ei toi painon nousu haittaa ollenkaan, mä oon päässy irti vaa´an kahleista...

Exä kokeili joskus useamman kuukauden bulkkia ja dieettiä kahden viikon jaksoissa, tulosta tuli varsin hyvin, vaikkei ihan aloittelija enää silloin ollutkaan. Rasvaa lähti ja lihaa tuli.

joo kyllä ite vetäisin ihan kovaa:whip: reeniä vähärasvasella ravinnolla,unohtamatta aeroobista...ruokavalion muutoksella eli vähärasvasta safkaa ni pitäs rasvan palaa jos harjoittelu on noin alussa vielä..

Siru sanoi:
Hmm, sinänsä kuulostaa järkevältä... Rasva% vaa´alla mitattuna 24:nolo: , mikä ei varmaankaan kerro totuutta, mutta ainakin suunta on oikea.

toi vaaka ei kyllä ainakaan mun tapauksessa anna ees oikeaa suuntaa. parhaan suuntaa-antavan saa kun käy ammattilaisen rasvapihti mittauksessa. vaaka ei sovellu edes rasva%:n tarkkailuun, koska se näyttää mitä sattuu. jos haluat tarkkailla mihin suuntaan se menee tee mielummin vaikka armeija tyylillä mitattu tai joku muu helppo ja nopea nettitesti, jonka suoritat sitten joka kerta samalla tavalla.

Nopeet hiilarit vaan pois ja rasvat vaihtaa hyvälaatusiks rasvoiks, niin sillä pääsee jo pitkälle, ei rasvoja kokonaan pois. Ja se 2-3h välein ruokailu on mulla ainakin hyvin auttanu siihen ettei tuu turhia välipaloja napsittua.

Ruokailu on saatu jo hyvälle mallille ja tosta vaa´asta sen verran, että suuntaa antavalla tarkotin sen lukeman pienenemistä. En niinkään sitä että se ois oikeesti noilla kieppeillä...:)

Mikkis sanoi:
Exä kokeili joskus useamman kuukauden bulkkia ja dieettiä kahden viikon jaksoissa, tulosta tuli varsin hyvin, vaikkei ihan aloittelija enää silloin ollutkaan. Rasvaa lähti ja lihaa tuli.

Itsekin olen syklitellyt viimeajat ja toimii hyvin. En tosin ihan aloittelijalle kuitenkaan suosittelisi (ainakaan enää tänäpäivänä ;) ).

Jonkinnäköiset syklit on kuitenkin syytä pitää, en näe mitään järkeä bulkata tyyliin vuosi putkeen ja sitten on pitkä dieetti edessä. Eli vaikkapa 2-3 kk plussalla ja sitten sopivaa dieettiä isompien rasvojen kiristelyyn. Mihinkään tosi kireään kuntoon ei itseään kannata pitkin vuotta vedellä. Jos rantakunnossa haluaa olla, niin sitten tähtää reilummat dieetit aina keväälle, muuten vain kiristelee isompia läskejä veks.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kompataan Timbaa. Joillekin käy se muutos parin viikon välein, "äärimmäisyydestä toiseen", henkisesti aika raskaaksi. Siinä tapauksessa on parempi heittää vähän pidempiä syklejä kehiin.
Ja aloittelijoille on imo parempi lähteä ihan niillä kuuluisilla perusasioilla liikkeelle, tuollaista parin viikon välein tapahtuvaa syklittelyä ruokagrammojen punnitsemisen ja kaloreiden laskemisen kanssa ehtii kyllä kokeilla myöhemminkin. Kai sitä voi jo vähän hifistelyksi kutsua?:)

edit: 200:)

Hifistelyähän se jo on, pidemmätkin syklit toimii takuulla hyvin. Kannatan kuitenkin jotain järkevänmittaista syklitystä esim. 2 kk plus ja 1 kk miinus. Ihan aloittelijan toki kannattaa ottaa kaikki siitä alun kasvupyrähdyksestä irti ja diettailla myöhemmin. Mutta esim. vuoden treenanneelle en suosittele mitään älyttömän pitkiä bulkkeja. Mitän pidempi bulkki, sitä varmemmin alkaa läskiä pukkaamaan loppuvaiheissa enemmän ja sitä pidempi dieetti on edessä. Ja taas kun dieetti venyy pitkäksi, alkaa väkisinkin lihasta palamaan turhan paljon.

Timba79 sanoi:
Ihan aloittelijan toki kannattaa ottaa kaikki siitä alun kasvupyrähdyksestä irti ja diettailla myöhemmin.

Nimenomaan. Jotenkin tuntuu siltä, että monella on semmonen läskin inho päällä. Usea on rupeamassa parin kuukauden salin jälkeen diettaamaan vaikka lihaa ei ole juuri tullut minkään eikä liiemmin läskiäkään. Kannattaa tosissaan se eka puolivuotta vetää puhdasta ruokaa napaan paljon ja treenata kovaa. Varsinkin jos on ollut laihapoika kun salihommat on aloittanut. Vielä jos nuori on niin siitä rasvata pääsee nopeasti eroon. Ei pidä tietenkään vauhtisokeus tulla kun puntarissa lukemat nousee vain ylöspäin, ettei huomaa että se paino on mahassa, mutta ei sitä ylimääräistä pidä kuitenkaan pelätä kuin ruttoa. Sitten sen puolen vuoden jälkeen kun on syönyt, niin voi pitää reilun kuukauden dietin, koska tässä vaiheessa lihaa on jo tullut ja saadaan rasvatkin kuriin. Dietin jälkeen taas syödään. Siitä sitten seuraava dietti voikin jo olla sellainen, että haetaan sitä kireyttä, koska tässä vaiheessa lihaakin on tullut jo sen verran että on jotain mitä kiristellä.

Eri asia on tietenkin se että jos on hieman ylipainoinen kun sali hommat aloittaa. Sillon melkein kannattaa semmonen peruskunto hommata ja heiman laihduttaa ja vasta sen jälkeen ruveta syömään enemmän.

oon ikuisella bulkilla. bodaushommat lopetin siihen paikkaan kun tajusin, että dieetin aika lähestyy. rasvaa, lihasta ihansamamitä kuhan paino nousee. en käsitä miks joku haluis vaivalla hankitut kilot dieetata pois :O

J_mp sanoi:
Nimenomaan. Jotenkin tuntuu siltä, että monella on semmonen läskin inho päällä. Usea on rupeamassa parin kuukauden salin jälkeen diettaamaan vaikka lihaa ei ole juuri tullut minkään eikä liiemmin läskiäkään. Kannattaa tosissaan se eka puolivuotta vetää puhdasta ruokaa napaan paljon ja treenata kovaa. Varsinkin jos on ollut laihapoika kun salihommat on aloittanut. Vielä jos nuori on niin siitä rasvata pääsee nopeasti eroon. Ei pidä tietenkään vauhtisokeus tulla kun puntarissa lukemat nousee vain ylöspäin, ettei huomaa että se paino on mahassa, mutta ei sitä ylimääräistä pidä kuitenkaan pelätä kuin ruttoa. Sitten sen puolen vuoden jälkeen kun on syönyt, niin voi pitää reilun kuukauden dietin, koska tässä vaiheessa lihaa on jo tullut ja saadaan rasvatkin kuriin. Dietin jälkeen taas syödään. Siitä sitten seuraava dietti voikin jo olla sellainen, että haetaan sitä kireyttä, koska tässä vaiheessa lihaakin on tullut jo sen verran että on jotain mitä kiristellä.

Eri asia on tietenkin se että jos on hieman ylipainoinen kun sali hommat aloittaa. Sillon melkein kannattaa semmonen peruskunto hommata ja heiman laihduttaa ja vasta sen jälkeen ruveta syömään enemmän.

Täsmälleen näin! FAQ kamaa tämä teksti ehdottomasti.

Eli tiivistetynä näin:

Jos aloittelijalla on rasvaa reilusti, eli rasvat yli 20%, kannattaa aloittaa dieetillä, mutta ehdottomasti se salitreeni tähän mukaan.

Jos taas on normaalisti hoikkavartaloinen, niin puhdasta safkaamista jonkun sata kaloria yli kulutuksen ja kovaa reeniä!

Noilla kun lähtee liikkeelle ei varmasti mene metsään.

Timba79 sanoi:
Täsmälleen näin! FAQ kamaa tämä teksti ehdottomasti.

Eli tiivistetynä näin:

Jos aloittelijalla on rasvaa reilusti, eli rasvat yli 20%, kannattaa aloittaa dieetillä, mutta ehdottomasti se salitreeni tähän mukaan.

Jos taas on normaalisti hoikkavartaloinen, niin puhdasta safkaamista jonkun sata kaloria yli kulutuksen ja kovaa reeniä!

Noilla kun lähtee liikkeelle ei varmasti mene metsään.

Kiitti kommenteista! :)

Ootko myös tota mieltä (rasva yli 20%) kun on nainen kysymyksessä?
Kai mun täytyy vaan kokeilemalla selvittää kumpi on mulle jrkevämpää, kun osa on sitä mieltä että dieetille vaan ja osa taas plussakalorien kannalla... Eli loppujen lopuksi mä oon lähtöpisteessä A. No, mutta keskustelua ainakin syntyi.:rolleyes:

Siru sanoi:

Naisillahan rasvaprosentti on luonnostaan korkeammalla mitä miehillä. Ihanteelliinen prosentti on 15-22%. En osaa sitten sanoa että mikä on se raja milloin kannattaa ruveta diettaamaan. Jonkun punttimimmin pitäs tulla kertomaan.

Siru sanoi:
Kiitti kommenteista! :)

Kai mun täytyy vaan kokeilemalla selvittää kumpi on mulle jrkevämpää, kun osa on sitä mieltä että dieetille vaan ja osa taas plussakalorien kannalla... Eli loppujen lopuksi mä oon lähtöpisteessä A. No, mutta keskustelua ainakin syntyi.:rolleyes:

Siis joo, ei varmaan tuo 20% pidä naisella paikkaansa. Sorry, ei muista aina tätä ottaa huomioon. Mä en nyt muista paljonko on vastaava prossa naisella jos miehen rasvat on 15, oiskohan just tuo 20? Eli silloin joku 25% voisi olla naiselle se "yläraja". Kommentoikaa joku joka tän tietää paremmin.

kaNi- sanoi:
oon ikuisella bulkilla. bodaushommat lopetin siihen paikkaan kun tajusin, että dieetin aika lähestyy. rasvaa, lihasta ihansamamitä kuhan paino nousee. en käsitä miks joku haluis vaivalla hankitut kilot dieetata pois :O

1. että ne lihakset joita on tullu näkyy = näytät paremmalle
2. ettet ole ryhävalas

bustedi sanoi:
1. että ne lihakset joita on tullu näkyy = näytät paremmalle
2. ettet ole ryhävalas

1. en keikaroi ilman paitaa pitkin pihoja
2. en ole ryhävalas

tarkoitus ei ollu provota enkä ala tästä asiasta tappelemaan vihaisten pakkis bodareiden kanssa.

Suositut

Back
Ylös Bottom