Kumpi ensimmäisenä? massakausi vai diettaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zubrus
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
elikkä olen laihduttanut 43kiloa ja nyt sitten olen käynyt salilla 3viikon ajan tavoitteena olisi jossain tulevaisuudessa saada rasvat tippumaan ja kiinteytymään.... jonka jälkeen kasvattaa voimaa maltillisesti , todellakin meinasi jäädä painot sanomatta painoa 88-90 välissä ja pituutta sen 186-188cm heitteillä. En halua itsestäni kauheata jättiläistä mutta hoikan ja kiinteän lihaksikkaan vartalon. Joten kumpaa ekana Bulkkia vai diettausta siihen vaiheeseen kun tyytyväinen rasvatilanteeseen jonka jälkeen maltillinen bulkkaus?

Jälkimmäinen on useimmiten järkevämpi vaihtoehto. Voi bulkatakkin paremmalla mielellä kun rasvat on lähtltilanteessa matalat. Onneksi olkoon upeasta painonpudotuksesta! :thumbs:

Kiitos! Onko dietillä järkee syödä protskuja vai ihan vaa natuna vetäen? näin kun alla ei ole vielä lihasta paljoakaan....

Kiitos! Onko dietillä järkee syödä protskuja vai ihan vaa natuna vetäen? näin kun alla ei ole vielä lihasta paljoakaan....

No kyllä proteiinia kannattaa syödä. Nyt taitaa olla termistö aika hukassa joten selaileppas aloittelijoiden osion stickyjä.

Treenit menee näin riippuu kuinka monta kertaa kerkeää salilla käymään....

3krt/vko ma , ke , pe

Kyykky/prässi
Pena
viparit (sivulle)
kulmasoutu
pohkeet
ylätalja
hauiskääntö tangolla
ojentajat taljassa/käsipainoilla
pakarat/takareisi (yhden jalan prässi)

5krt/vko

Ma1 , ti2 , ke1 , to2 , la1/2

Treeni 1

Pena
pystypunnerrus
kulmasoutu
ylätalja
ojentajat
haiuskääntö

Treeni 2

Kyykky
hack/prässi
reiden koukistus
pohkeet
vatsat

tollasella ohjelmalla sarjoi 3x15-20 toistoo ja miinukaloridieetti?

Mulla on periaatteessa sama homma edessä, taikka pikemminkin juuri alkanut.

Eli olen pudottanut sen parikymmentä kiloa, ja nyt painoa hieman yli 90kg. Tästä ajattelin bulkata joku 3 kk ja katsoa sen jälkeen, että miten kävi. Tietysti sitten tämän bulkkauksen jälkeen dieettaan taas.

...
tollasella ohjelmalla sarjoi 3x15-20 toistoo ja miinukaloridieetti?

Nopealla vilkaisulla liikevalikoimissa ei isoa huomautettavaa, mutta älä nyt ihmeessä noin pitkää sarjaa tee ainakaan koko ajan. Vaihtele sarjapituuksia välillä 1-20 jollain aikajaksolla. Enimmäkseen toistot kannattanee pitää jossain 5-10 tienoolla.

Jos tosiaan peilikuvan kanssa vielä tule toimeen, niin ei muutaku jatka sitä dieettiä niin kauan että miellyttää ja sitten siirry maltillisille plussille ja nosta painoa pikkuhiljaa, niin ei rasvaa kerry kovin paljoa. Heti samantien voit unohtaa tuon "en halua itsestäni jättiläistä" -mentaliteetin, sillä joudut treenaamaan kuitenkin täysillä tovin, että saat edes sen kiinteän lihaksikkaan vartalon. Siksi tuollainen mentaalinen jarruttelu on haitaksi.

Bulkkaamistahan puoltaisi esim. seuraavat asiat:
- Saat lisää lihasmassaa = enemmän kulutusta sen jälkeisellä dieetillä
- Saat lisää rautaa sarjapainoihin = enemmän kulutusta sen jälkeisellä dieetillä
- Pollalle helpotusta (jos ylipäätään on missään vaiheessa ottanut dieetti koville, itse ainakin olen ihan nauttinut ketoosidieetistä)
- Kroppa tykkää vaihtelusta, dieettijakson jälkeinen bulkki tehostaa bulkkia ja bulkkijakson jälkeinen dieetti tehostaa dieettiä.
- Dieettimotivaation nousu, kun peilistä kurkistelee isompikokoinen sälli - mutta lihaserottuvuutta tekisi mieli poistaa vähentämällä rasvaa

Molemmilla vaihtoehdoilla on kuitenkin hyvät puolensa, kysymys kannattaakin esittää lähinnä itsellensä:
Miten dieetti kulkee nyt? Putoaako paino edelleen tasaisesti? Tuntuuko ajatus 2kk kestoisesta lisädieetistä ahdistavalta, vai helpolta kun olet jo kerran päässyt vauhtiin?

_Ja kaikista tärkein:_
Jos nyt alottaisit bulkkaamaan, niin uskotko että dieetille siirtyminen onnistuisi taas helposti, tai jos ei helposti, niin jostain löytyisi kuitenkin tarpeeksi selkärankaa sen aloittamiseen?

Nopealla vilkaisulla liikevalikoimissa ei isoa huomautettavaa, mutta älä nyt ihmeessä noin pitkää sarjaa tee ainakaan koko ajan. Vaihtele sarjapituuksia välillä 1-20 jollain aikajaksolla. Enimmäkseen toistot kannattanee pitää jossain 5-10 tienoolla.

Jos tosiaan peilikuvan kanssa vielä tule toimeen, niin ei muutaku jatka sitä dieettiä niin kauan että miellyttää ja sitten siirry maltillisille plussille ja nosta painoa pikkuhiljaa, niin ei rasvaa kerry kovin paljoa. Heti samantien voit unohtaa tuon "en halua itsestäni jättiläistä" -mentaliteetin, sillä joudut treenaamaan kuitenkin täysillä tovin, että saat edes sen kiinteän lihaksikkaan vartalon. Siksi tuollainen mentaalinen jarruttelu on haitaksi.

No toi aikajaksoittain vaihtelu on varmaan aika makuasia. Itse teen vain, että toistot on haarukasta 6-15+. Vaihtelen niitä, mutta on mulla liikkeitä, missä teen aina lyhyempää sarjaa (Mave esim.) ja aina pitempää sarjaa (Pushdown, viparit esim.) ja kyykyssä esimerkiksi yleensä 10-12, koska tekniikkaa pitää hakea. Anteeksi avautuminen, tuossa vain minun mielipide. Kait kolme tärkeintä asiaa alkuun on että ruokavalio on kunnossa, tarpeeksi lepoa ja sarjapainojen nousu.

Normaalisti jos kehoilu on lajina niin kannattaa ensin dietata ja sit bulkkailla. Ei ainakaan pääse rasvasolujen määrä lisääntymään. Mutta koska oot dietannut jo ihan vitusti niin vähintään 2-3kk kevyt massakausi olisi paikallaan. Siitä sitten taas matka kohti tavoitekuntoa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Rasvasolujen määrähän ei lisäänny.

Mutta asiaan, ehkä kannattaa katsoa ihan noilla eväillä miten kunto etenee, katsoa sitten tarvitseeko olla miinuksilla vai ei..:)

- 3 viikkoa on tätä harrastusta NIIN lyhyt aika, että kunnon treeni, ravintoa ja lepoa vaan, ja anna itsellesi aikaa katsoa miten tosiaan kunto etenee, ei kannata paljon dieteistä stressiä repiä minun mielestä, etpä sinä nytkään mikään ylipainava ole. Paremmin se lihaskin kasvaa plussilla vaikka aloittelija olisikin kyseessä, treeniä vaan nii kyllä se kroppa on vuoden pästäkin jo ihan eri näköinen!

Ei kannata puhua sellaisesta mistä ei tiedä mitään.

Näin lääketieteilijän tietopohjalla väittäisin hänen olleen aivan oikeassa. Nykyisen tutkimustiedon perusteella ajatellaan rasvasolujen määrän kehittyvän perinataalikaudella ja varhaislapsuudessa. Perimällä on siis suurin vaikutus adiposyyttien määrään ja kokoon. Lapsuuden merkittävällä lihavuudella on kuitenkin osoitettu olevan jotain korrelaatiota rasvasoujen määrään, mutta kokonaiskuvaa katsottaessa sen merkitys on varsin vähäinen.

Eli jos torppailet jonkun käsityksiä noin hanakasti niin kehottaisin sinua myös perustelemaan omat teesisi.

Näin lääketieteilijän tietopohjalla väittäisin hänen olleen aivan oikeassa. Nykyisen tutkimustiedon perusteella ajatellaan rasvasolujen määrän kehittyvän perinataalikaudella ja varhaislapsuudessa. Perimällä on siis suurin vaikutus adiposyyttien määrään ja kokoon. Lapsuuden merkittävällä lihavuudella on kuitenkin osoitettu olevan jotain korrelaatiota rasvasoujen määrään, mutta kokonaiskuvaa katsottaessa sen merkitys on varsin vähäinen.

Eli jos torppailet jonkun käsityksiä noin hanakasti niin kehottaisin sinua myös perustelemaan omat teesisi.

Esim. wikipedia.

If excess weight is gained as an adult, fat cells increase in size about fourfold before dividing and increasing the absolute number of fat cells present.

Esim. wikipedia.

Niin, tokihan voi miettiä vapaan verkkotietosanakirjan tietojen paikkaansapitävyyttä versus 30 vuotta asiaa tutkineita professoreita. En mene sanomaan, että olisin yhtään enempää oikealla kannalla kuin sinäkään. Absoluuttista varmuutta asiaan tuskin saadaan lähitulevaisuudessa. Luotan kuitenkin tieteellisiin tuloksiin.

Niin, tokihan voi miettiä vapaan verkkotietosanakirjan tietojen paikkaansapitävyyttä versus 30 vuotta asiaa tutkineita professoreita. En mene sanomaan, että olisin yhtään enempää oikealla kannalla kuin sinäkään. Absoluuttista varmuutta asiaan tuskin saadaan lähitulevaisuudessa. Luotan kuitenkin tieteellisiin tuloksiin.
Olen sanaton.

Ite katoin joku aika sitten telkkarista ohjelman, olikohan jotain laihdutuksesta. Siinä väitettiin että rasvasolujen määrä lisääntyy syömällä (paljon), eikä lisääntynyt rasvasolu häviä millään. Ainakaan itsekseen. En muista tarkkaan mitä siinä kerrottiin mutta ymmärtääkseni ihan asiantuntijat oli asialla.

Back
Ylös Bottom