Mun mielestä ristiäislahjan kanssa kannattaa kääntyä lapsen vanhempien puoleen. He kyllä osaavat informoida mitä haluavat sinun tuovan. Todennäköisesti se on kummilusikka, vauvalle tarkoitettu kummisormus, hienot kaiverrettavat kehykset, tai esimerkiksi sellainen tinasta valmistettu kastetodistuksen säilytyskotelo. Varmaankin haluavat jotain pysyvää, kultasepänliikkeestä ostettavaa.
Itselläni on yksi kummilapsi, tällä hetkellä reilu 4-vuotias tyttö. Yritän olla mahdollisimman paljon hänen kanssaan tekemisissä senkin lisäksi että muistan lahjalla nimi-, ja syntymäpäivänä, sekä jouluna. Vierailen heillä ihan muutenkin, ja vierailujen aikana panostan kummityttööni. Leikin, laulatan, kutitan, höpsöttelen, kyselen kuulumisia ja osoitan mielenkiintoa juuri hänen huonettaan/tavaroitaan/vaatteitaan kohtaan ym.
Pyydän kummityttöäni myös omaan kotiini kylään ja voin tarvittaessa ottaa myös hoitoon jos vanhemmat näin haluavat. Olen koonnut hänelle ison kauniin pahvilaatikollisen erilaisia leluja. Muutama pikkunukke, kirjoja, safarin eläimiä, käsilaukku, piirrustusvehkeet ym mitkä otetaan aina esille silloin kun hän tulee käymään kylässä. Joskus hankin sinne jotain uutta ja yllättävää tai vien hänelle jotain kivaa lahjaa ilman sen kummempaa tarkoitusta. Yleensä nämä jutut ovat ihan muutaman euron juttuja. Juurikin lapsille tarkoitettua mielenkiintoista pikkulelua ja tilpehööriä, tai tytöille mieluisia hiuspinni+lenksujuttuja. Muistamisen ei tarvi olla kallista, eikä aina tavaraakaan. Pääasia on mielestäni se että on mukana henkisesti. Osoittaa kiinnostusta ja kiintymystä
Itse toivoisin että vanhempana olen kummitytölleni samanlainen kummitäti kuin oma läheisempi kummini oli minulle. Se cool, hauska ja rento nainen joka ymmärsi kaikkia juttujani, kuunteli ja oli kiinnostunut tekemisistäni. Se jolle kertoi sellaisia juttuja joita vanhemmille ei välttämättä olisi jutellut. Kummin ja kummilapsen yhteys muodostuu usein juuri sellaiseksi kuin sen haluaa muodostuvan, kaikki on itsestään kiinni. Itse haluan kummina olla lähellä, jos en fyysisesti niin ainakin henkisesti, muistaa kummilapsen olemassaolon, viedä häntä jonnekin erikoisiin paikkoihin joskus tms. Kun lapsi oppii lukemaan niin kummihan voi välillä kirjoittaa sähköpostia ja kysellä lapsen kuulumisia, tai vaikkapa laittaa ihan aidon perinteisen postikortin tai kirjeen silloin tällöin, vaikkapa parin valokuvan kera. Silloin yhteydet säilyvät hyvin vaikkei aina olisikaan mahdollisuutta nähdä kasvotusten
Minulla ei vielä ole lapsia, mutta tulevaisuudessa, jos jälkikasvua tulee niin vaadin kummeilta samoja asioita joita oma kummini oli minulle, ja itse olen kummitytölleni. Muistamista, läsnäoloa, aitoa kiinnostusta lapsesta. Mahdollisuuksien mukaan kaikkea muutakin hoitamisesta yhteisiin retkiin ym, mutta nuo kolme ensiksi mainittua ovat ne tärkeimmät.
Mielestäni myös kummilapsen [silloin kun lapsi liian pieni tajuamaan niin hänen vanhempiensa] tulee huolehtia myös kummitädin/sedän muistamisesta syntymäpäivänä ja jouluna. Ei välttämättä lahjaa [itse olen saanut itsetehtyjä askarteluja, pipareista leivottuja joulukuusenkoristeita ym] mutta ainakin kortti, osoitus siitä että myös kummia muistetaan. Itselleni jos joskus tulee lapsia niin puhun kyllä tuleville kummeille etukäteen mitä odotan kummiudelta, ja sen jälkeen voivat tehdä päätöksen haluavatko sen tehtävän itselleen ottaa.
Minulla on kaksi kummitätiä, toinen äitini nuoruudenkaveri ja perhetuttu, toinen isäni sisko. Perhetutun kanssa olin paljon tekemisissä teini-ikään asti, sen jälkeen hän on pitänyt välejä vain äitiini. Itse lähetän hänelle kyllä joka vuosi joulukortin. Sen sijaan toinen kummini on ehdottomasti läheisin sukulaiseni oman perheeni jälkeen. Hän on muistanut minua kohta 28 vuoden ajan jokaikisinä nimi-, ja syntymäpäivänä, sekä jouluisin useilla lahjoilla, ollut tukena ja kuuntelijana muutenkin, ja tästä kiitokseksi myös minä muistan häntä
Oman äitini kummitäti on nyt 80-vuotias, ja kutoi viime jouluksikin äiskälle villasukat ja purkitti itse hunajaa ja sinappia ;) :haart: