Kulmasoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Kulmasoutu Raivoon Saakka 🔥

Meta description: Raskaan kauhan perusliike, joka repii yläselkään tiheää lihaskuitua ja vahvistaa sekä voimaa että paksuutta. Tämä on selkäpäivän todellinen...

Tulipa tehtyä näillä neuvoilla kulmasoutua ja varmaan ekaa kertaa sai kunnolla tuntumaa latseihin ja se vielä plussaa että ei ole koko ajan sellainen olo että nyt alaselkä napsahtaa, tuon loivemman kulman takia :)

Teettekö kulmasoudun myötä- vai vastaotteella? Minulle joskus joku salilla mainitsi että kannattaa kokeilla vastaotteella ja se tuntuu ainakin ihan hyvin selässä, vaikka "kuningasliikkeeltä" voisi enemmänkin olettaa. Entäs ote leveys? itse teen noin olkapäiden leveydeltä.:rock:

Teettekö kulmasoudun myötä- vai vastaotteella? Minulle joskus joku salilla mainitsi että kannattaa kokeilla vastaotteella ja se tuntuu ainakin ihan hyvin selässä, vaikka "kuningasliikkeeltä" voisi enemmänkin olettaa. Entäs ote leveys? itse teen noin olkapäiden leveydeltä.:rock:

mulla on selälle vasta- ja myötäotepäivät. vuorotellen leuat ja soutu jommalla kummalla. tekee qtaa.

Tänään sain vihdoin tekniikan jos en ihan kuntoon, niin ainakin paremmaksi. Kaks treeniä män hukkaan huonolla tekniikalla, mutta tänään sain hyvän tuntuman. Latseissa tuntuu tosi vahvasti, kun noston aikana suoristaa asentoa pustympään ja työntää rintaa ulos vetäen lavat yhteen selässä. Tangolla ja myötäotteella tein siis.

mulla on ollu kokoajan kulmasoudun asento hakusessa, yleensä liian pystyssä ja muistuttaa enemmän kohautuksia. kuhan pääsee taas kunnolla salille niin vois vaihteeks kokeilla tota selkä lattian suuntaisest -tyyliä ja kattoo saako paremman poltteen. pitäis vielä pystyä keskittyy lapojen liikkuvuuteen... noh, tämmöstä hiomistahan tää vielä on... vastaotteella kuitenkin ite saanu paremmin tuntumaan

noh, tuli sitten kokeiltua se kulmasoutu. vastaotteella melkein lattiantasoisesti selkä ja kasin sarjoja, tuntu hyvä polte kyllä selässä. vieläkun lopussa keskitty just niihin lapoihin, niin ai että, kertaheitolla melkeinpä lempiliikkeeksi.

Ollut kanssa selän lempiliike pitkän aikaa saa loistavasti tuntumaan kun jaksaa opetella tekniikan oikein...ja onhan se selkä kasvanut "myös kavereiden mielestä" :D

Itte oon miettiny,että kummin päin tuo liike kannattas tehdä,enemmän pystyasennossa vai kumarassa. Jotenkin tuntunu,että pystyasennossa ei ota liikaa alaselkään ja saa paremmin keskityttyä yläselkään,mutta sitten taas liike tuntuu menevän osittain olankohautuksiks vaan. Kumaremmassa asennossa tehtäessä alaselkään ottaa enemmän ja jostain syystä menee niskat aivan paskaks,mutta lavat saa paremmin yhteen. Osa sanoo,että pystyasennossa tehty on vaan sitä "olankohauttelua",että liike menee minne sattuu..

Dorian Yates taitaa olla asiasta eri mieltä...

Toki, mutta ei se Doriankaan ihmisen anatomiaa ole uusiksi kirjoittanut, vaikka lihasmassan veikin käytännössä uudelle tasolle 90-luvun alussa :)
Tässä tullaan juuri siihen vanhaan viisauteen, jonka mukaan koskaan ei pitäisi kysyä lihasryhmän treenaamiseen neuvoa siltä, jolla se on kaikkein suurin tahi friikein..pienenä provona sinänsä, on sitä yhtä kohti aina 1000 huonompaakin ohjeen antajaa toki olemassa kuin Yates, mutta mitä sen treeniohjauspätkiä on katsellut, niin ei siinä mitään kovin syväluotaavaa tai ihmeellistä olla tekemässä.

Lisäksi uskon, että tuo pysty asento (jonka kaltaisella olen itsekin aikoinaan tehnyt paljon soutuja) ei ole sinänsä yhtään turvallisempi alaselälle, koska
a) painot kasvaa suuremmiksi ja pienikin nykäisy/asennon muutos on riskialttiimpi
b) alaselkä jää osaltaan "kehittymättä" ja ennen kuin joku viisastelee, että sitä alaselkää treenataan sitten ihan erikseen:
c) keho on tarkoitettu toimimaan kokonaisuutena, ja jos sen treenaa ainoastaan pieninä palasina, ne palaset ei välttämättä pelaakaan yhteen yksittäisten voimiensa summana saati sitten sen ylittäen, vaan päinvastoin ja silloin jotain helposti hajoaa. Eli selänojennusten tai maastanostojen tekeminen (vaikka tarpeellisia osaltaan ovatkin) ei ole sama liike kuin kannatella sillä lähes staattisesti painoa ja sen muuttuvia voimia kehon ollessa lattian suuntaisena.

Ei tuo pystymmässä tehty mikään susiliike toki ole, ja miksei sitä vaihteluna voisi tehdäkin mutta trapsit jne ottaa suhteessa faktisesti paljon suuremman osan taakasta siinä ja varsinkin kun tekee vyön kanssa, kuten monet tekee - on riski käyttää painoja, joita keho ei "oikeasti" olisikaan valmis kantamaan.

Itse tein (en ole hetkeen tehnytkään, voisin taas kokeilla) ainakin pystymmässä, koska en veny yhtään. Kyllähän se latseissakin tuntui, mutta valitettavasti myös trapsit olivat aika kovilla.

Vielä lisäyksenä noista kehonrakentajista, jotka vannoo, että juuri tämä liike on heidän selkänsä tai rintansa tai minkävaan rakentanut, niin voisi kysyä, että:
kuinka moni heistä on tehnyt vain sitä liikettä ko.lihasryhmälle vaikkapa kuukauden ajan ja sitten vaihtanut sen toiseen ja havainnut siinä olellisen eron? Kuinka moni on systemaattiseti mitannut "kehitystään" juuri spesifisesti sen liikkeen vaikutuksen osalta?

..vai sitten oikeasti: kuinka moni on kuitenkin tehnyt kaikki vuotensa sille selälle aina sen 4-5 eri liikettä siinä "selkätreenissä", eikä oikeasti pystyisi ikinä erittelemään edes mittalaitteiden ja tieteellisten analyysien avulla, mikä niistä liikkeistä on hänelle ollut juuri se kehityksen avain?

Joo,Dorian Yatesilta kopsaten aikoinaan tuon pystyasennon kulmasoudussa otin käyttöön,nyttemmin uudestaan punttihommia aloitellessa oon vaan miettiny asiaa taas uudemmin. Painothan pystyasennossa on isommat,mutta liike ei ehkä mee täysin latseille tai en vaan osaa tehä oikein. Vois melkein kuukauden vetää kumaremmalla tyylillä ja kattoa mitä tuleman pitää.Ego ei nyt ole niin suuri etteikö niitä painoja kärsis tiputtaa,kun ois tarkotuksena kuitenkin saada paras mahdollinen vaikutus selän alueelle. Olankohautukset on liike erikseen.

Kyl Pendlay-soutu vaan on IMO paras, toki noita kannattaa vaihdella. Ite saan selkeesti parhaan supistuksen Pendlay-tyylillä. Sit jos haluu vähä ronskimmin vetää ni otan Yates-tyylin mukaan. T-tankosoutuki on helvetin jees.

Mulla on maanantain treeneissä kulmasoudut, eli kun teen kulmasoudut myötäotteella, niin onko järkeä tehdä ne myös vastaotteella samalla kerralla? Vai kannattaisko tehdä et vaikka huomenna tekisin soudut myötäotteella ja seuraavana maanantaina vastaotteella eli joka toisella kerralla aina jompaa kumpaa.

Onko sillä sinällään muka jotain eroa, tekeekö myötä- vai vastaotteella? Okei, myötäote ottaa enemmän haukkariin, mut selälle ei taida olla väliä et kummalla tekee. Ite saan myötäotteella paremman tuntuman selkään, joten teen sillä. Tee vaikka vuoroviikoin jos siltä tuntuu.

Back
Ylös Bottom