Kulmasoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Kulmasoutu Raivoon Saakka 🔥

Meta description: Raskaan kauhan perusliike, joka repii yläselkään tiheää lihaskuitua ja vahvistaa sekä voimaa että paksuutta. Tämä on selkäpäivän todellinen...

Lihasryhmän treenaaminen kolme kertaa viikossa on mielestäni aika patentti käytäntö jos intensiteetti ja volyymi säädetään kohdilleen, mutta itse kyllä mieluummin kierrättäisin 2-3 liikettä kuin tekisin yhtä ja samaa koko ajan. Eri variaatioita kierrättämällä voidaan kuitenkin säästää sekä niveliä että hermostoa verrattuna pelkän yhden liikkeen ainaiseen takomiseen.

:offtopic: Tuliko tuossa Hulkilta jo vastaus miettimääni asiaan, eli kannattaako ennemmin tehdä kahta tai jopa kolmea koko vartalon treeniä eri liikkeillä kuin tehdä joka kerta lähes sama liikkeet? Kokonaisvolyymin tietenkään muuttumatta.
(Kuitenkin mielellään tekisi joka kerta kaikki liikkeet.)
säästääkö hermostoa myös vaihtelu toistomäärissä joka kerta?

kannattaako ennemmin tehdä kahta tai jopa kolmea koko vartalon treeniä eri liikkeillä kuin tehdä joka kerta lähes sama liikkeet?
IMO kannattaa kierrättää vähintään kahta erilaista treeniä, kolmekin onnistuu mutta saattaa mennä jo vähän liialliseksi säätämiseksi.
säästääkö hermostoa myös vaihtelu toistomäärissä joka kerta?
Myös toistomäärien vaihtelu pienentää ylirasitusriskiä.

Lihasryhmän treenaaminen kolme kertaa viikossa on mielestäni aika patentti käytäntö jos intensiteetti ja volyymi säädetään kohdilleen, mutta itse kyllä mieluummin kierrättäisin 2-3 liikettä kuin tekisin yhtä ja samaa koko ajan. Eri variaatioita kierrättämällä voidaan kuitenkin säästää sekä niveliä että hermostoa verrattuna pelkän yhden liikkeen ainaiseen takomiseen.

Tätä mieltä olen itsekin ja näin toiminkin treenissäni. Jotenkin vain en ole löytänyt toista läheskään yhtä hyvää soutavaa liikettä kuin kulmasoutu tangolla ihan normaalilla otteella. Jospa tosta tuetusta kp-soudusta sitten saisi tolla kaverin.

Jotenkin tuntuu turhalta tehdä jotain liikettä joka ei mene läheskään yhtä hyvin perille, vertaa nyt vaikka alataljaa ja kulmasoutua.

Koko vartalo treeniä voi tehdä vaikka 4 eri treeniä, ne liikkeet & progressio siinä ratkaisee.
Voi keskittyä joissain liikkeissä hieman eri toistoalueisiinkin, ei tartte välttämättä mitään HST 15-10-5-juttuja.
Itse asiassa kannattaa valita vain 4-5 liikettä per koko vartalo treeni ja voluumia ei ihan mahdottomasti, mikäli treenaa vähänkin tiuhemmin (esim. 1 on, 1-2 off). Liikkeitä tyyliin:

Penkki
Etukyykky
Leuanveto vastaotteella
SJMV

Pystypunnerrus seisten
Maastaveto
Dippi
Pohkeet

Hack tangolla
Kulmasoutu myötäotteella
Rinnalle veto & punnerrus (partial clean & press)
Hauiskääntö tangolla

Kyykky
Penkki käsipainoilla
Kulmasoutu vastaotteella
Leuanveto myötäotteella

..jotain tällaista simppeliä..
Suoraa/epäsuoraa rasitusta lähes koko keholle joka kerta.

Oli muuten hyvä nosto.

onko näis tuloksis jotai epätasapainosuutta? ku tuntuu että kulmasoutua saan tehtyä aika hyvin mutta taljaliikkeet on heikot? kulmasoudus meni tänää 7x100kg remmeillä ja oon aika hyvin saanu lisäillä painoo siihen..teen selkäpäivänä sen aina ekana. 5x sarjoja 10kg:n nostoilla toistomäärää vähentäen. kun taas sen jälkeen tulee tehtyä alataljaa 3x50-70kg ja ylätaljaa suurinpiirtein samoil. näis liikkeissä en enää käytä remmejä vaikka ehkä syytä olis. mutta pitäisikö taljatulosten olla parempia?

Oisko jollain neuvoja miten js row tehdään oikein? Käsittääkseni selkä 90 asteen kulmassa ja tanko palaa joka toiston jälkeen maahan lepäämään, josta se sitten nostetaan ylävatsaa kohti vai olenko väärässä? Ainakin eilisen treenin jäliltä on latsit aivan jumissa tuolla tyylillä tehtynä:thumbs: ! Tällaista tunnetta en oo koskaan saanu normaalilla kulmasoudulla (osasyyllisenä vaikeahko tekniikka)

http://www.elitefitness.com/forum/showpost.php?p=4697367&postcount=301

tuolla linkki.

Itse asiassa 2 versiota: toisessa selkä on valmiiksi notkolla aloitusasennossa (tuolla kuvissa se nuorempi jannu), tämä vaatii enemmän notkeutta alakropalta että pääsee aloitusasentoon (eli tanko maassa tietenkin). Toisessa versiossa taas - kuten tuolla selitetään, yläselkä on kaarella aloitusasennossa ja samalla kun vedetään, yläselkä taivutetaan "toisinpäin" notkolle niin ikään. Tämä kaariliike itsessään ei ole suuri ja se on tärkeää tehdä oikein - niin, että ALASELKÄ EI SILTI OLE KAARELLA EIKÄ LIIKU. Helpottaa kun visualisoi tosiaan, kuinka yläselkä työskentelee kun soutaa venettä. Siinähän tosiaan myös yläselkä taipuu eteenpäin ja vedossa supistuu/suoristuu.

Kannattaa lukea tuolta, siitä on kunnon selvennykset.

Itse aloitin noi soudut 50 kg:sta kaikessa rauhassa ja sain silläkin paikat helläksi (yates-tyylin ja vähän lattiatasoa lähempänäkin olevassa soudussa oli kuitenkin sarjapainot yli 100kg säännöllisesti). Nyt olen kuitenkin JS row:ta tehnyt yli 90 kg:llakin, muistaakseni kolmosia jopa 97,5 kg:lla.

Aina välillä "lepoperiodeilla" olen koittanut tehdä noita "modernin kehoilun" soutuja yläkroppa pystymmässä mutta ei ne tuon jälkeen vain oikein "tunnu miltään".

Tulipa mieleen kun tässä kulmasoutua tein tänään..

Eli, siirtyykö se liikaa hauisliikkeeksi, jos tekee vastaotteella? Saan helvetin kovan supistuksen latsiin vastaotteella, mutta käy hauiksiinkin enemmän - viekö pois selkäreenistä kun siirtyy liikaa hauiksille? :david:

Se on Jns`varmaan parempi jos se kerran tuntuu paremmin selässä. Varmaankin aika henk kohtasta ja jos tekee oikein niin en usko että on poissa selkäreenistä. Ainakin jos on luottamista lukemiini juttuihin kulmasoudusta niin ei pitäs olla merkittävää eroo, jokku vaan tykkää toisesta ja jokku toisesta tavasta.

Itse teen siinä 20-30 asteen kulmassa ja hyvin tuntuu tehoavan. Mut ei kai sillä niin väliä kunhan vaan tehoa ja paikat eivät mene paskaksi?

Pystyssä yates-tyyliin ja sekä myötä-, että vastaotteella. Hitaammat negatiiviset, kontrolloidut toistot. Ei todellakaan mitään vauhtipumppausta.

Pelkästään repimällä tulee tehtyä.:thumbs:
Paljon paremmin menee täällä tuollalain alhaalta vauhtia hakemalla perille kuin jos tekisi jossain 90 asteen kulmassa tai pystyssä kohautusmaisesti.

Itse kerran viisaana ajattelin yhdistää SJMV:n ja kulmasoudun. Eka painot polvista ylös ja sit samalla liike-energialla ylös kulmasoutuun. Kolmannen toiston kohdalla niskan seutuvilta kuului naks. Tämä riitti. Homojen liike (siis tuo yhdistetty)...

Omalla kohdalla toimii parhaite kun tekee maltillisen venytyksen sinne melkein 90 asteen kulmaan, jonka jälkeen vetää selällä rutistaen ja samalla kroppaa nostaen siihen vajaaseen 45 asteen kulmaan. Tolla tekniikalla tulee huomattavasti pidempi liikerata kulmasoutuun, kun pitää liikkeen hieman joustavampana. Enkä tolla tarkota mitään alaselällä heilumista, vaan rauhallisia toistoja teen aina.

Back
Ylös Bottom