Kulmasoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Kulmasoutu Raivoon Saakka 🔥

Meta description: Raskaan kauhan perusliike, joka repii yläselkään tiheää lihaskuitua ja vahvistaa sekä voimaa että paksuutta. Tämä on selkäpäivän todellinen...

Vähän offtopic:

Vedättekö kulmasoudussa painot aina napaan asti? Eli onko se failure jos ette saa tankoa mahaan?

Itellä ainaki tuntuu, että siihen 10cm päähän mahasta asti tulee aina helposti, mutta se viimenen rutistus on sellasta cheattausta ettei mitään rajaa.

Kutakuinkin napaan.."Failure" on sellanen ovela käsite kulmasoudussa, koska painoja saa laittaa vaikka kuinka, jos cheattaa. Itse yritän tehdä sillai "strict form" -tyyliin ja eliminoida lantion vatkausta. Teen myös suht pystyasennolla, mutta menee selkään.
Teen myös suht hitaalla tempolla, en mitenkään pumpaten.

Kulmasoutu vinopenkissä on myös ihan kokeiltavan arvoinen.. eli makaat vatsallasi rinta viistossa olevalla puolella , kässärit kumpaakin käteen ja ei muuta kun soutamaan.

toinen hyvä on alataljassa köydellä, että istut selkänojallisella penkillä rinta selkänojaa vasten.

Ainiin, sähän treenaat siellä Elixialla ;)

Eipä noita yli 50 kilon käsipainoja kovin monelta salilta tunnu löytyvän, että ei tohon yksin Elixia ole syynä. Ja kyllä, joutuu käyttämään yli 50 kilon painoa jos ei halua kovin pitkiä sarjoja tehdä.

Keskity siihen penkkiin. ;)

Ei vaan varmasti pystyy tekemään 3 kertaa viikossa kulmasoutua, muttei kannata halveksia leuanvetoakaan.

Muuten, itse vedän tangon kulmasoudussa aika ylös, käytännössä juuri tissien alapuolelle. Selän pyrin asettamaan mahdollisimman vaakatasoon, tosin olen niin jäykkä takareisistä ja alaselästä etten pääse kovin alas (alemmas kuin normi kulmasoudussa kuitenkin). Liikkeen alaosassa tanko menee selvästi polvien alapuolelle. Painot ovat pienempiä kuin tavallisessa 45 asteen kulmasoudussa, jossa tanko vedetään alavatsaan tai jopa lantioon. Olen tehnyt 90 kilolla kuutosia, kun tavallisessa kulmiksessa tein jopa 5*115 kg.

Mitä mieltä olette? Liike tuntuu aika luontevalle.

Itse teen kulmasoutua kolmesti viikossa käsipainoilla ma,ke ja pe...Yleensä keskiviikko on hieman kevyempi kulmasoudun osalta kun itsellä ei aina ehdi selkä palutumaan ja perjantaina sitten taas kovempi sarja...

Itse teen myös yksijakoisella ja yläselälle tulee kolme reeniä / viikko. Teen sarjoja yläselälle n. 4-6 / treeni, eli n. 15 sarjaa / viikko. Kierrätän liikkeitä: Ylätalja, ylätalja leveällä kahvalla ja kulmasoutu. Sekaan satunnaisesti alataljaa. Hyvin tunuu potkivan eikä tunnu olevan liikaa reeniä ja epäilen, että vaikka tekisin pelkkää kulmasoutua, ei sekään menoa haittaisi.:thumbs:

Yksijakoisella 3xvko jumppailen
1. leuat, kulmis
2. mave, alatalja/ylätalja, takaolkapääsoutu
3. leuat, kulmis
Olen ajatellut ruveta tekemään kulmiksen tilalla tankosoutua toisella viikolla. Sitten taas alusta.

Paljonko tulee sarjoja viikolle?
1. leuat x2, kulmis x2
2. mave x2-4, ylätalja/alatalja x1-2, takaolkapääsoutu x2-3
3. leuat x2, kulmis x2
Aika reilusti sarjoja, mutta en tee tappiin saakka mitään liikettä, aina jää varaa 2-4 toistoa.
e: Kohennusta.
e2: Ylä-/alataljassa lähinnä lämmittelen latseja takaolkapääsoutua(vaikkei ko. liike olekaan latseille, on mielestäni mukavampi tehdä lämmittelyt taljassa ja päälle yksi lämmittely to-soutua) varten.

Täällä kulmasoudetaan ma ja pe, kumpanakin 5x5, ja keskiviikkona ylätaljaa 5x5.

Bill Starrin mukaan siis mennään, ei ole ollu ongelmia alaselän kanssa vaikka alaselkää rasittaa lisäksi vielä ma, ke ja pe kyykky 5x5; keskiviikkona mave 5x5 ja ma selkäojennus 2x10-15.

edellisessä HST-syklissä (uus alko maanantaina,ja edelleen sama ohjelma) kulmasoutua,kyykkyä ja mavea kaikkia 3 kertaa viikossa.pienten "käynnistysvaikeuksien" jälkeen ei mitään ongelmaa.(kulmiksessa ja mavessa oli kuitenkin koko ajan maltilliset painot,ja keskityin mahdollisimman puhtaaseen tekniikkaan.ja myös vähän opiskelin sitä kulmasoutua kun en ollut ihan varma tekniikastani.nyt olen ja treenipainot nousee kohisten :) )

Keskity siihen penkkiin. ;)

Ei vaan varmasti pystyy tekemään 3 kertaa viikossa kulmasoutua, muttei kannata halveksia leuanvetoakaan.

Muuten, itse vedän tangon kulmasoudussa aika ylös, käytännössä juuri tissien alapuolelle. Selän pyrin asettamaan mahdollisimman vaakatasoon, tosin olen niin jäykkä takareisistä ja alaselästä etten pääse kovin alas (alemmas kuin normi kulmasoudussa kuitenkin). Liikkeen alaosassa tanko menee selvästi polvien alapuolelle. Painot ovat pienempiä kuin tavallisessa 45 asteen kulmasoudussa, jossa tanko vedetään alavatsaan tai jopa lantioon. Olen tehnyt 90 kilolla kuutosia, kun tavallisessa kulmiksessa tein jopa 5*115 kg.

Mitä mieltä olette? Liike tuntuu aika luontevalle.

No totta munassa mä keskityn penkkiin, teen sen aina ennen kulmasoutua. ;)

On kokeiltu tuo erittäin jyrkässä kulmassa tekeminenkin. Tuli vaan se ongelma siinä, että alaselkä ei enää tykännyt kun piti painoja lisätä. Tuo vähä pystympi toimii hyvin ja viimeks meni 2x10x110 rikki siinä. Hauska nähä mihin rautoihin päästään kun tulee kutoset vuoroon joskus reilun kuukauden päästä.

Ja leuanvetoa teen nyt joka toinen kerta suurinpiirtein. En vielä ole siitä saanut mitään niin kovaa "ahaa elämystä" että ylätaljaa hylkäisin.

Tuo vähä pystympi toimii hyvin ja viimeks meni 2x10x110 rikki siinä. Hauska nähä mihin rautoihin päästään kun tulee kutoset vuoroon joskus reilun kuukauden päästä.

Teetkö smithissä vai vapaalla tangolla? Ite tykkään tehdä smithissä. Liikerata on siinä hallittu ja jotenkin keskitetympi. Tuntuu myös, että siinä saa liikuteltua suurempia rautoja. Sama on pystypunnerruksen kanssa.

Eipä noita yli 50 kilon käsipainoja kovin monelta salilta tunnu löytyvän, että ei tohon yksin Elixia ole syynä. Ja kyllä, joutuu käyttämään yli 50 kilon painoa jos ei halua kovin pitkiä sarjoja tehdä.

Kokeilepa tehdä tuettua kulmasoutua käsipainoilla. Ei muuta kun vinopenkille vatsalleen makaamaan ja käsipainot hanskoihin. Hyvä liike latseille ja ei paljon pysty cheettaamaan.

Ja riittää varmasti puolet pienemmätkin painot, vrt. 50kg.

Teetkö smithissä vai vapaalla tangolla? Ite tykkään tehdä smithissä. Liikerata on siinä hallittu ja jotenkin keskitetympi. Tuntuu myös, että siinä saa liikuteltua suurempia rautoja. Sama on pystypunnerruksen kanssa.

Vapaalla aina. En karta smithiä muuten mitenkään, mutta kulmasoudussa se rajoitettu liikerata tuntuu jotenkni hullulta.

Rufus sanoi:
Kokeilepa tehdä tuettua kulmasoutua käsipainoilla. Ei muuta kun vinopenkille vatsalleen makaamaan ja käsipainot hanskoihin. Hyvä liike latseille ja ei paljon pysty cheettaamaan.

Ja riittää varmasti puolet pienemmätkin painot, vrt. 50kg.

Kiitti vinkistä, tämä pitää kokeilla! Voisi nimittäin ihan hyvin kerta viikkoon tehdä tuolleenkin. Ihan vaikka jo varmuuden vuoksi alaselkää säästääkseni ja hyvää vaihtelua hakeakseni.

Miten isossa kulmassa oot selkänojan pitänyt? Varmaan aikalailla vaakatasossa saa olla...

Back
Ylös Bottom