Kulmasoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Kulmasoutu Raivoon Saakka 🔥

Meta description: Raskaan kauhan perusliike, joka repii yläselkään tiheää lihaskuitua ja vahvistaa sekä voimaa että paksuutta. Tämä on selkäpäivän todellinen...

Kulmasoudussa on tarkotuksen vetää se tanko ikäänkuin reisiä myöten vyötärön kieppeille, sillon se ei rasita niin paljon epäkkäitä ja olkapäitä.

Jep ja olkapäitä EI SAA nostaa kohti korvia, muuten se menee kohautteluksi. Eli ne lavat kun saa liikkumaan, menee tuo kulmis perille pystymmälläkin asennolla sinne minne pitääkin. Toki tossa osansa ottaa esim. epäkkäätkin, mutta ei sitä nyt miksikään epäkästreeniksi voi sanoa tai sitten on tekniikka persiillään.

Kokeilin tänään kulmasoutua tangolla. Sain tuntumaa kyllä latseihin, mutta mitä teen väärin kun liike tuntuu yhtä paljon olkapäissä? :david:

Kokeilin tänään kulmasoutua tangolla. Sain tuntumaa kyllä latseihin, mutta mitä teen väärin kun liike tuntuu yhtä paljon olkapäissä? :david:

Vedit varmaan tankoa joko, liian ylös, tai sitten sulla oli kädet liian leveällä. Elikkäs, vedät sen tangon tonne hieman navan alle ja kädet hartioiden leveydellä. Muuttamalla tuollaisia ns. pikkuseikkoja löydät varmasti sen tyylin jolla se sulla iskee selkään parhaiten.

Oisko jollain neuvoja miten js row tehdään oikein? Käsittääkseni selkä 90 asteen kulmassa ja tanko palaa joka toiston jälkeen maahan lepäämään, josta se sitten nostetaan ylävatsaa kohti vai olenko väärässä? Ainakin eilisen treenin jäliltä on latsit aivan jumissa tuolla tyylillä tehtynä:thumbs: ! Tällaista tunnetta en oo koskaan saanu normaalilla kulmasoudulla (osasyyllisenä vaikeahko tekniikka)

onks siel salilla semmosta kulmasoutu laitetta? :O jos on nii kokeile ihmeessä sain ite ainaki tosi hyvän tuntuman sillä... ite ainaki oon vähän alle 90asteen kulmassa ja nostan vyötärölle reisiä pitkin muttei kumminkaa et se hinkkaa reisiä koko ajan ja sit suorille käsille alas....

Joo kyllä löytyy, mutta se on noin 45 asteen kulmassa. Tuossa ohjelmassa mitä nyt teen ei ole tarkotus käyttää laitteita vaan ihan tangolla vaan kaikki liikkeet mitä voi. Hyvän tuntuman oon saanu tuolla js row:lla eikä oo tullu paikat kipeäks muuta ku hyvällä tavalla, joten siinä pysytään:)

Kulmasoutaako täällä kukaan (koko kropan kerralla treenaava) kolmesti viikossa?

Mulla on siis koko kroppa kerralla ohjelma nyt menossa ja selkätreenissä tehdään kaksi liikettä ja molemmissa kaksi sarjaa. Toinen on joku vetoliike ja toinen soutuliike. Vetoliikkeinä kierätän nyt leuanvetoa ja ylätaljaa.

Soutuliikkeenä olen kierrättänyt kulmasoutua ja alataljaa, mutta tuntuu tuo alatalja niin haistapaskaliikkeeltä kulmasoutuun verrattuna.

Ajattelinkin siis alkaa kulmasoutamaan kolmesti viikossa, eli tulisi sitten 3x2 sarjaa kulmasoutua per viikko.

Onko kellään kokemusta asiasta? Itse luulisin että ongelmia ei tästä tule esim. alaselän suhteen.

Kulmasoutaako täällä kukaan (koko kropan kerralla treenaava) kolmesti viikossa?

Mulla on siis koko kroppa kerralla ohjelma nyt menossa ja selkätreenissä tehdään kaksi liikettä ja molemmissa kaksi sarjaa. Toinen on joku vetoliike ja toinen soutuliike. Vetoliikkeinä kierätän nyt leuanvetoa ja ylätaljaa.

Soutuliikkeenä olen kierrättänyt kulmasoutua ja alataljaa, mutta tuntuu tuo alatalja niin haistapaskaliikkeeltä kulmasoutuun verrattuna.

Ajattelinkin siis alkaa kulmasoutamaan kolmesti viikossa, eli tulisi sitten 3x2 sarjaa kulmasoutua per viikko.

Onko kellään kokemusta asiasta? Itse luulisin että ongelmia ei tästä tule esim. alaselän suhteen.

Ei tuon pitäisi ongelma olla, jos on suunniteltu progressio eikä vedä liian loppuun.

En muista onko tullut soudeltua kolmesti viikossa jossain vaiheessa, mutta ainakin kahdesti tulee soudeltua, jos treenaa Dual Factorilla. Ja sarjoja viikossa tulee silloin 10 eli ei tuon 6 sarjaa luulisi olevan ongelma.

Mutta kuten aina, kokeilemallahan tuo selviää... ;)

Mulla on ainakin hyvin toiminut joka kerta vastaavalla 1-jakoisella. On se vaan niin hyvä liike. :)

Voi olla ja toivotaan, ettei alaselkäongelmia tule. Alaselän lihakset kestävät kyllä yllättävän paljon rasitusta, mutta muistelisin sinunkin olevan altis välilevykivuille. Joidenkin selkärakenteelle kulmasoutu jo liikkeenä on kyseenalainen, kun joutuu olemaan staattisessa asennossa, jossa rankaan kohdistuu hankalansuuntaisia vetovoimia. Vielä jos kulmasoutaa usein, niin kannattaa olla tarkkana.

Soudan..en kirkkovenettä, vaan muuten n. 3 kertaa viikossa (joskus 2, joskus 3 kertaa) rriipuen mistä roikkuu, eli teenkö 1- vai 2-jakoista.

Resepti voipi olla:
leuanveto niskan taa & t-kulmasoutu (v-kahvalla)
leuanveto vastaotteella & kulmasoutu myötäotteella
leuanveto myötäotteella & kulmasoutu vastaotteella

Leuanvedoissa kova RP-meininki ja souduissa 1 kova, suora sarja. Ongelmia alaselän kanssa ei tule, mikäli ottaa huomioon treenien suunnittelussa nuo takareiskat (samana päivänä 2-jakoisessa ja luonnollisesti 1-jakoisessa..mulla liikkeinä esim. reiden koukistus k.painolla, SJMV ja reverse hypers tai julle)

Olen tehnyt kulmasoutua elokuun alusta ensin HST:llä kolmesti viikossa ja nyt 2x8 sarjoilla kolmesti viikossa, ma,ke,pe, enkä koe sitä liian rasittavaksi. Tosin en tee sitä 100+ kiloilla. Tein myös keväällä kaksi HST sykliä ja niissäkin oli kulmasoutu kolmesti viikossa eikä silloinkaan muistaakseni tullut mitään ongelmia.

Voishan tossa soveltaa myös tangolla ja käsipainoilla tehtävää soutua.
esim. 2 x viikossa tangolla ja kerran kässäreillä.

Minua harmittaa juuri tämä asia, eli haluaisin kulmasoutaa monta kertaa viikossa, mutta alaselkä kipeytyi pahasti pari kk sitten, enkä ole sittemmin uskaltanut sitä koittaa.
Silti olen sitä mieltä, että JS row, eli selkä vaakatasossa ja painot lähtee lattialta -tyyli sopii selälleni kuitenkin edes jotenkin. Pystymmässä tehty rasittaa alaselkääni huomattavasti enemmän, kun minullakin on rakenteellisia ongelmia selän kanssa.
Olen kyllä samaa mieltä siinä, että kulmasoudun jälkeen alatalja on aika laimee.

Voi olla ja toivotaan, ettei alaselkäongelmia tule. Alaselän lihakset kestävät kyllä yllättävän paljon rasitusta, mutta muistelisin sinunkin olevan altis välilevykivuille. Joidenkin selkärakenteelle kulmasoutu jo liikkeenä on kyseenalainen, kun joutuu olemaan staattisessa asennossa, jossa rankaan kohdistuu hankalansuuntaisia vetovoimia. Vielä jos kulmasoutaa usein, niin kannattaa olla tarkkana.

Mä teen kulmasoudun kohtuu pystyssä (kuitenkin tietysti niin että menee oikeaan paikkaan perille) ja käytän vyötä. Todella hyvin on selkä toiminut ainakin kahdesti viikossa soutamisen kanssa. Ja yritän myös "heilua" mahdollisimman vähän, eli ei oteta alaselällä mitään vauhtia siihen soutamiseen.

Yussi: Muuten kyllä kävis kp:tkin, mutta ei tahdo riittää painot niissä.

Timba79: -Ainakin itse teen melkein joka kerta kolistellessa kulmasoudun. Vaihtelen paljon kulmaa, otteen leveyttä ja osan teen myötä ja osan vastaotteella. Yleensä levällä myötäotteella teen yläkroppa lattian kanssa saman suuntaisesti ja kapealla vastaotteella melkopystyssä. Loput on tuolta väliltä:) Hyvin se selkä siihen totuu, kun totutetaan!

Muuten kyllä kävis kp:tkin, mutta ei tahdo riittää painot niissä.

Kulmasoutua itsekin duunailen kolmesti viikossa, mutta välissä myös käsipainoilla (Meidän salilta löytyy isoja käsipainoja. Isoin 69,5kg plus sellainen kahvapaino, joka painaa reilu 90 kiloa :D )

Hyvin tullut selkään kokoa ja voimaa näillä liikkeillä.

Voishan tossa soveltaa myös tangolla ja käsipainoilla tehtävää soutua.
esim. 2 x viikossa tangolla ja kerran kässäreillä.

Mä olen tehnyt elokuusta lähtien juuri noin eli 2 x viikossa tangolla eri oteleveyksillä ja kerran käsipainolla. Hyvin on selkä kestänyt, tosin painotkin on suht aloittelijan tasolla. :)

Jos minä tekisin kulmasoutua viikossa kolome kertaa niin tekins Chad Waterburyn ohjeen mukaan ja vaihtelisin sarjapituuksia sekä laskisin volyymin (tai mikä lie). Eli tähän malliin:

"So for an advanced person doing bentover rows, here's how it all breaks down for three workouts per week for four weeks:

WEEK 1

Workout 1
24 (6 x 4) x 240 pounds (300 x 80%) = 5760 pounds

Workout 2
28 (4 x 7) x 225 pounds (300 x 75%) = 6300 pounds

Workout 3
40 (4 x 10) x 204 pounds (300 x 68%) = 8160 pounds

WEEK 2

Workout 1
28 (7 x 4) x 240 pounds (300 x 80%) = 6720 pounds

Workout 2
32 (4 x 8) x 225 pounds (300 x 75%) = 7200 pounds

Workout 3
40 (4 x 10) x 210 pounds (300 x 70%) = 8400 pounds

WEEK 3

Workout 1
32 (8 x 4) x 240 pounds (300 x 80%) = 7680 pounds

Workout 2
36 (4 x 9) x 225 pounds (300 x 75%) = 8100 pounds

Workout 3
40 (4 x 10) x 216 pounds (300 x 72%) = 8640 pounds

WEEK 4 (Unloading)

Workout 1
24 (6 x 4) x 240 pounds (300 x 80%) = 5760 pounds

Workout 2
27 (3 x 9) x 225 pounds (300 x 75%) = 6075 pounds

Workout 3
30 (3 x 10) x 216 pounds (300 x 72%) = 6480 pounds

(Week 5 resumes with a progression that must beat your performances from week 3.)"

Back
Ylös Bottom