Kulmasoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Kulmasoutu Raivoon Saakka 🔥

Meta description: Raskaan kauhan perusliike, joka repii yläselkään tiheää lihaskuitua ja vahvistaa sekä voimaa että paksuutta. Tämä on selkäpäivän todellinen...

Ajattelinpa tässä viritellä keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa vanhasta kunnon liikkeestä, nimittäin kulmasoudusta tangolla. Tämä liikehän on yksi niistä arvostetuimmista, joka kuuluu ylimpään kategoriaan yhtenä perusliikeistä yhdessä penkin, kyykyn ym. kanssa. Omasta mielestäni liike on erittäin vaikea tehdä oikein ts. niin, että rasitus saadaan kohdistettua yläselän lihaksiin koko sarjan ajan ilman, että paketti hajoaa.
Salilla näkee usein nytkyteltävän tätä liikettä lähes pystyasennossa jumalattomilla romuilla ilman, että tanko edes hipaisee kehoa yläasennossa. Mielestäni tällaiset suoritteet muistuttavat lähinnä "kulmaolankohautusta". Pienemmillä painoilla ja puhtaammalla tekniikalla päästäisiin varmasti parempiin tuloksiin.

Salilla nyt näkee muutenkin kaikenlaisia versioita kaikista liikkeistä ettei niihin jaksa enää edes kiinnittää huomioita..
Itse kutsun niitä "pelleliikkeiksi".

Kyllä sen kulmasoudun saa menemään perille vähän pysymmälläkin asennolla. Tietysti jos ne painot on 20 kg enemmän mitä voimaa löytyy, menee se väkin koheutteluksi ja järki siitä on silloin kaukana.

Kannattaa siis ensin opetella liike reilulla kulmalla ja pienillä painoilla, menee sitten perille se pystympikin asento ja isommat romut.

itse teen hiukan pystymmässä, romut on mitä on. Perille menee kuitenkin. kulmasoudun ottaa myös trapseihin muun selän ohella.

epäkkäät saa mielestäni pois hyvin pelistä, kun ottaa vastaotteella ( sama kuin hauista tekisi suoralla tangolla ). Silloin vähenee epäkkäiden mukaan tulo ja kulmasoudusta tulee kulmasoutu, vaikka vähän isommillakin painoilla.

Ajattelinpa tässä viritellä keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa vanhasta kunnon liikkeestä, nimittäin kulmasoudusta tangolla. Tämä liikehän on yksi niistä arvostetuimmista, joka kuuluu ylimpään kategoriaan yhtenä perusliikeistä yhdessä penkin, kyykyn ym. kanssa. Omasta mielestäni liike on erittäin vaikea tehdä oikein ts. niin, että rasitus saadaan kohdistettua yläselän lihaksiin koko sarjan ajan ilman, että paketti hajoaa.
Salilla näkee usein nytkyteltävän tätä liikettä lähes pystyasennossa jumalattomilla romuilla ilman, että tanko edes hipaisee kehoa yläasennossa. Mielestäni tällaiset suoritteet muistuttavat lähinnä "kulmaolankohautusta". Pienemmillä painoilla ja puhtaammalla tekniikalla päästäisiin varmasti parempiin tuloksiin.

Kuullostaa kateelisen treenarin itkulta...

Itse olen joskus vedellyt voimaa lisätäkseni pystymmässä enkä ole anina kiskonu tankoa napaan..ei aina tarvii treenata samalla tavalla,välissä voi runtata kunnolla.

Mulle on muodostunut sellainen kuva, että monet tuomitsee ton pystymmän asennon ihan vain sen takia, että se näyttää huijaamiselta itse sen enempää paneutumatta liikkeeseen. Kuten Yates aikoinaan taisi sanoa, pystymmässä asennossa selän lihakset pääsee työskentelemään luontevammin ja voimaa saa "ulos" lihoista paremmin.

Yatesillähän oli varsinkin epäkkään ala ja keskiosat todella massiiviset ja uskoisin vastaotteella suoritetun kulmasoudun olleen suurin "syyllinen" tähän. Toki siivetkin oli ihan kivat. Oteleveydellä voi tähän vaikuttaa. Jos ote on aivan kapea menee enemmän epäkkäiden ala ja keskiosille ja taas hiukan leventämällä(paljoa ei voi toki edes leventää tässä liikkeessä) siivetkin saa hittiä. Noin karkeasti ottaen.

Itsellä kaikkein kovimmat romut tuppasivat menemään myös hauiksille ilkeästi, joten en ihmettele, että esim. Yatesillä katkesi hauis tätä liikettä tehtäessä muinoin. Kolikon kääntöpuoli on taas tässä se, että kovilla romuilla hauiksetkin saavat lisää voimaa mikä ei aina ole niin helppoa hauisten ollessa kyseessä.

Summa summarum: hyvä liike, jota kummeksutaan välillä suottakin. Toki tässäkin liikkeessä voi laittaa rautaa liikaa ja silloin homma menee lähinnä epäkkäiden yläosille ja alaselän soutamiseksi, mutta se ei nyt ole itse liikkeen vika. Yllättävän paljon sitä rautaa voi lisäillä kuitenkin kun homman aloittaa, joten ihan tyylittelyäkään en suosittelisi kyllä.

[avautuu] Mua jaksaa aina huvittaa porukan itku siitä, että joku tekee jotain liikettä isoilla painoilla. Eihän se ole keneltäkään pois, hä? [/avautuu]

Mutta itse aiheeseen eli samoilla linjoilla Timban kanssa. Eka kannattaa etsiä tuntuma selkään pienillä painoilla (monille varsinkin aloittelijoille vaikea saada kunnon tunnetta selkään). Kun selkä "oppii" jännittymään, voi tehdä niin isoilla painoilla kuin ilkeää ja siltikin tuntuisi menevän perille! ;)

Kiitos ja anteex.

Itse tykkään tehdä tankosoudun nimenomaan kunnon romuilla... Selkäpäivänä mave ensin ja sit kulmasoutu. Välillä on suht pystykin asento ja pieni alaselkä heijari, mutta saapa mennä selkään kauttaaltaan. Käytän vyötä ja pyrin käyttään tangon aina vyön soljessa kiinni. Pumppailut ja latseihin keskittyminen jää sitten muihin liikkeisiin. Kukin tavallaan.

[avautuu] Mua jaksaa aina huvittaa porukan itku siitä, että joku tekee jotain liikettä isoilla painoilla. Eihän se ole keneltäkään pois, hä? [/avautuu]

Mutta itse aiheeseen eli samoilla linjoilla Timban kanssa. Eka kannattaa etsiä tuntuma selkään pienillä painoilla (monille varsinkin aloittelijoille vaikea saada kunnon tunnetta selkään). Kun selkä "oppii" jännittymään, voi tehdä niin isoilla painoilla kuin ilkeää ja siltikin tuntuisi menevän perille! ;)

Kiitos ja anteex.

Näin on ja vielä kun lisää sitä painoa vähän kerrallaan eikä hyppää heti sinne sarjamaksimiin, niin hyvin pysyy selkä mukana pelissä.

En ole tosissani pitkään aikaan kokeillutkaan tehdä vastaotteella kulmasotua, luulis kyllä että tämä ottaa jo ihan oikeasti paljon enemmän hauiksille mitä tuo myötote. Täytyykin huvikseen testata tuo.

Joo nyt ei ole kyseessä itku siitä, ettei kukin saisi tehdä miten haluaa. Toki saa, ei ollut siihen tarkoitus puuttua. Mutta olisi mielenkiintoista kuulla perusteluita, miksi näin tehdään. Onhan esimerkiksi runkkupenkkaaminenkin suurimmalle osalle saitilla kävijöistä punainen vaate. Minusta se nyt on vaan typerän näköistä, kun seisotaan suorana lähes mavepainot käsissä ja nytkäitetään koko vartalolla painoja 15 senttiä ylöspäin ja annetaan niiden tippua painonvoimalla takaisin ala-asentoon.

Sama täällä. Näistä saa sellaisen kuvan, että joillakin on mennyt puhtaasti treenaaminen jo pahasti yli. Joskus on ihan jokaisen hyvä ottaa isommillakin romuilla ja antaa tekniikan olla mitä on. Sillä edellytyksellä tietysti ettei riko itseään. Liian puhdas tekniikka ei pitemmän päälle oikein tulosta tuo, kun painoista joudutaan tinkimään. Menee ns. pumppailuksi.

No, sanotaan se nyt suoraan vähän provoilevaan sävyyn: Liika tekniikan tuijottaminen ei johda yhtään mihinkään, koska painot pysyy yksinkertaisesti liian pienenä, ja treenikin on siinä vaiheessa lähes puhdasta pumppitreeniä.

Tekniikan pitää tottakai olla kunnossa, että saadaan se rasitus oikeaan paikkaan eikä loukata itseään. Mutta liika tekniikan tuijottaminen onkin sitten vaan pahasta, kun vipareita tehdessäkin täytyy seistä kuin tikku paskassa. Jos vähänkin heilahtaa, niin mennään hakkaamaan päätä pukuhuoneen seinään ja itketään, kun tuli vahingossa huijattua.

Itsekin teen kulmasoudun pystyssä ja vähän isommilla painoilla ja nimenomaan, tuo Yates ote on todella hyvä tässä liikkeessä! IMO ihan turhaa jossain kulmasoudussa käy tekemään täysin puhtaasti ne voi hoitaa jossain hilavitkutin laitteessa..

Haha, Poweri puhuu asiaa jälleen kerran! Ja tuo viparit on hyvä esimerkkiä vaikka tässä yhteydessä meneekin vähän ohi aiheen. Itse runttaan niitä yksi käsi kerrallaan toisen pitäessä tukea, 20 kilon painolla menee 12 toistoa, ei ehkä mitään kauniita, muuta perille menee helvetin hyvin. Ja on tässä jo senverran treeniuraa takana, että ei tossa itseään riko kun ei mitään hosumista ja huitomista sentään ole. Mutta joku tekniikan puolesta pilkkua nussiva varmaan kusis alleen kun nuo näkis. ;)

Joo turhaa itkemistä. Omasta kokemuksesta voin sanoa, kun joskus tein selkätreenin toisena liikkeenä kulmasoutua 160 kg:lla 8-10 toistoa oli selässä lihaakin. Nyt 50 kiloa vähemmän ja ei se selkäkään niin lihaksikas ole sinne päinkään.

Liikkeestä on paljon eri variaatioita ja mielestäni kaikki ovat ok.

Ronnie Coleman teki 220 kg:lla aivan sikatyyliin.
Dorian Yates katkaisi hauiksensa noin 210 kilolla.
Sitten se Covacs jollain ufolla 260 kilolla ja muka vaakatasossa lattian kanssa.
Marko Savolainen 220-kilolla muistaakseni.

Eli on melko turha itkeä sitäkään, että he osaavat kohdistaa rasituksen selkään. Samanlaisesti joku 70-kiloinen rääpäle nostaa kulmasoudussa painoa selkälihaksillaan, vaikka onhan se helppo kynäniskaa nauraa hänen huonoa tekniikkaansa. Selän lihaksikkuus johtuu paljolti myös geeneistä, myrkyistä jne...eikä välttämättä siitä tekeekö kulmasoudun ties milläkin tyylillä.

Haha, Poweri puhuu asiaa jälleen kerran! Ja tuo viparit on hyvä esimerkkiä vaikka tässä yhteydessä meneekin vähän ohi aiheen. Itse runttaan niitä yksi käsi kerrallaan toisen pitäessä tukea, 20 kilon painolla menee 12 toistoa, ei ehkä mitään kauniita, muuta perille menee helvetin hyvin. Ja on tässä jo senverran treeniuraa takana, että ei tossa itseään riko kun ei mitään hosumista ja huitomista sentään ole. Mutta joku tekniikan puolesta pilkkua nussiva varmaan kusis alleen kun nuo näkis. ;)

Itse teen samoin vipareissa ja olen kokenut tuon hyväksi tavaksi. Puhtaan tekniikan puolestapuhujana en ajatellutkan kunnostautua tätä threadia avatessani. Pikku cheattaaminen on OK, mutta liika on turhaa. Kultainen keskitie voisi tässäkin tapauksessa olla, että syklitetään se treeni vaikkapa voima/body tyyliseksi ja tehdään niitä "likaisempia" toistoja niinä voimapäivinä.

Ite sain joskus selän aika räjähtävään kasvuun just tollasilla vähän epäpuhtaammilla raskailla kulmasouduilla. Tein sen kulmasoudun tangolla kuitenki sellasessa noin 45 asteen kulmassa eli just siitä väliltä onko ihan pystyssä vai vaakatasossa. Laitto vaan sitten aina ihan vitusti romua tankoon ja veti niin saatanasti. Kyllä mä siinäkin yritin edes jotenkin tekniikkaan kiinnittää huomiota ja supistaa niitä latseja mut vaikka se latissimus dorsi ei siitä ihan täydelliseen supistuksen tilaan mennytkään niin kyllä se seuraavana päivänä muistutti olemassaolostaan. Tein siis yleensä selkäpäivänä eka maastavedon, sitten kulmasoudun tangolla ja käsipainoilla raskaasti ja sen jälkeen vielä puhdasta punppailua ylä- ja alataljassa.

Eli mun pointti oli lähinnä, että jos ei anna sen tekniikan lähteä ihan lapasesta, niin tollasissa vapailla painoilla tehtävissä perusliikkeissä voi välillä ottaa vähän ronskimmin jos haluu kasvaa natuna.

Niinkuin täällä aiemmin sanottu... "viimeinen hauiskääntö vedetään aina fuskaamalla".. :):rock: :)

Kato prkl, 500 postauksen verran tälläkin palstalla hankittu elämää.. :)

Itselleni avautui koko kulmasoutaminen vasta sitten, kun rupesin treenaamaan aika lailla pystyasennossa. Joten mikäli kaikkien salilla treenaavien suoritustekniikka ei ole ihan samanlainen kuin viikingin voimaoppaassa tai weiderin kuvalehdissä neuvotaan, ei välttämättä kannata mennä väliin viisastelemaan.

Back
Ylös Bottom