Kulmasoutu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Kulmasoutu Raivoon Saakka 🔥

Meta description: Raskaan kauhan perusliike, joka repii yläselkään tiheää lihaskuitua ja vahvistaa sekä voimaa että paksuutta. Tämä on selkäpäivän todellinen...

Otinpa selkäpäivälle kokeeksi uusina liikkeinä sekä kulmasoudun että pulloverin ja voi LUOJA miten meni selkä kipeäksi seuraavana päivänä. Menee kyllä vakkariohjelmaan, sen verran hyvin tuntuu ottavan :thumbs:

Ku tän liikkeen oppii vääntämään oikein... ooooh. aivan korvaamaton selän kasvatukseen! Ja se tuntuma :kuola:

Mä olen tykästynyt kulmasoutuun käsipainolla. Siinä on kivasti mennyt painotkin ylöspäin... muistan tehneeni sitä joskus pari vuotta sitten 18kg käsipainoilla. Sen jälkeen se jäi ohjelmasta pois, ja nyt kun se on taas mukana niin soutelen 30 kilolla - uuden ohjelman myötä oon siis saanut nostettua painoja jostain 25 kilosta (jolla uudemman kerran nyt aloitin) ylöspäin. :)

Sitten kysymys: onko väliä, miten itsensä tuossa käsipainosoudussa tukee? Tasapenkki vs. vinopenkki? Liike tuntuu luonnollisemmalta, kun penkki on ihan hitusen kulmassa, tosin silloin selkäkään ei ole ihan samansuuntaisesti lattian kanssa. Monesti vaan on tuota puhetta, että selän pitäisi olla vaakatasossa tai muuten liike menee epäkkäille. Tai no, ehkä silloin tarkoitetaan ennemmin että vaakasuora vs. lähes pystysuora asento...

Nykyään treenaan kyllä niin, että teen kuten itselle parhaalta tuntuu, sanoi muut mitä hyvänsä. Miten kukaan muu voisi toisen kehoa tuntea? Mutta kunhan tässä nyt mietin vaan mitä muut lienee tästä mieltä. :)

Kohautukset ja kulmasoutu tuntuu vähä vaikeilta tehdä niin millä ne kannattaa korvata? :rock:

En saa kulmasoudusta ku hauikset kipeäksi.

Oletko varma että teet kulmasoudun oikein?

Ok, en minä saa ainakaan siinä hauiksia kipeiksi :) Mutta eipä tuo liity asiaan. Olisiko "hyviä" korvaavia liikkeitä esim. alatalja? pystysoutu?

Liian usein näkee yli 180cm ja ~70kg treenareita jotka tekee kulmasoutua 90kg ja isommillakin raudoilla. Tekniikkaa ei ole ja pääasia että tanko nytkähtää, eli suoritus on jotain maasvavedon - tempauksen ja kyykyn välimaastosta :jahas:

Itse aloitin kulmasoudun tekemisen pelkällä tangolla ja sain silläkin (20kg) paikat kasvamaan. Varmaan saisin vieläkin selkään lihaa pelkällä tangolla, mutta tällä hetkellä tykkään käyttää isompaa kuormaa. Supista niitä selkälihoja, supista joka toistolla sekuntti tai kaksi ja tee aina selkä kaarella eikä kumarassa.

Itse aloitin kulmasoudun tekemisen pelkällä tangolla ja sain silläkin (20kg) paikat kasvamaan. Varmaan saisin vieläkin selkään lihaa pelkällä tangolla, mutta tällä hetkellä tykkään käyttää isompaa kuormaa.

kannattaa vielä suositella tätä pelkällä tangolla tekemistä kaikille, sekä todeta että se on turvallista. lisäksihän pelkkä tanko on pitkän iän ja helvetin ison selän salaisuus.

Raaka rive ilman kyykkyä. Ottaa tosi hyvin epäkkäisiin ja latseihin. Mave tietty mukaan ohjelmaan.

Tasan kuukausi aikaa Faidran postauksesta niin pakkohan tähän on jotain laittaa.

Itte oon tykästyny tekemään tasapenkillä tuon kulmiksen kp:illa. Kun selkä on lattian kanssa samansuuntainen niin venytys on parempi ala-asennossa. Lisäksi on helpompi seurata kehitystä kun tekee aina samalla tavalla.

Kokeilin kuitenkin eilen salilla tätä vinopenkkitapaa, ja totesin ettei mulle sovi niin hyvin kuin tasapenkillä tehty... varmaan tottumiskysymys. Kässäri toisaalta vedetään kuitenkin tuonne vyötärölle päin eikä suoraan ylös, niin luulisin ettei epäkkäät pääsis siinä hirveästi auttamaan. Enemmänkin vakauttavat liikettä.

Tosin, kun tasapenkillä nostaa kässärin ylös, vartalo kiertyy pakostakin hitusen siten että rinta kääntyy kässäripuolelle. Tällöinhän nostava puoli vartalosta on selvästi eri kulmassa lattian kanssa eli asento on sama kuin vinopenkillä tehdyssä liikkeessä on heti alusta... ero mun tekniikalla on siis vaan tuossa alkuasennossa (tasapenkki - aluksi lattian kanssa samansuuntainen, mutta lopussa kuitenkin vinossa; vinopenkki - heti alusta lähtien vinossa).

Täytyy kyllä kompata että sarjapainot kulmiksessa kp:illä nousee melko rivakasti ja ennen kaikkea kauan. Välillä tuntuu että tässä liikkeessä pää ratkaisee paljon - hyvänä päivänä voi heittää 5kg lisää entiseen sarjamaksimiin ja tehdä saman verran toistoja... vieläpä niiden vanhojen sarjamaksimitoistojen päälle! :thumbs:

Back
Ylös Bottom