Kulma/T-tankosoutu & erikoistekniikat (vinkkejä?)

Eli oisin kiinnostunu kuulemaan millasia reseptejä ihmiset on ajan kuluessa keksiny kulma/T-tankosoutuun kun halutaan oikein shokeerata noita lihoja. Sen verran tuntumaherkkä liike et vaikee soveltaa erikoistekniikoita, lähinnä rest-pause ja pudotussarja tulee tässä mieleen jotka saattais toimia. Jos jotain pakkotoistojakin rupee miettimään ni niit avustajiaki pitäs olla kaksi melkeen ja jokanen tietää et saahan sen tangon heijarilla itekkin vedettyä siin mieles ylös mut eipä se rasitus sinne haluttuun paikkaa oikeen sit enää mee.

Ainoo kikka jonka oon löytäny on siit Pauliina Taluksen kirjasta lukemani eli pari sarjaa ylätaljaa esirasitukses alle ni latsit mukavasti pumpis enne kulmista, muutenhan se kirja oli mielestäni suht :down:

itse teen vain kahdella tavalla ... joka toinen kerta pumppi 20-30 toistoa siististi tuntumalla(välillä pudotus sarjoja) ja seuraavalla kerralla maksimaalisilla painoilla "rumalla"tekniikalla 6-8 toistoa

alkuviikosta ja loppuviikosta

Nimenomaan kuten sanoit, että saahan sen itsekkin sinne ylös kiskottua, ainakin tiettyyn pisteeseen saakka. Kaveri on paras apu, tekniikan pysyessä samana kaveri helpottaa toistoja jaksamisen mukaan, jotta saadaan sarjaa jatkettua.

Nimenomaan kuten sanoit, että saahan sen itsekkin sinne ylös kiskottua, ainakin tiettyyn pisteeseen saakka. Kaveri on paras apu, tekniikan pysyessä samana kaveri helpottaa toistoja jaksamisen mukaan, jotta saadaan sarjaa jatkettua.

Jees, mites tossa soudussa ihan teknisesti se kaverin auttaminen tapahtuu? T-tangossahan on se heppi siin keskellä mistä voi auttaa, mut mites kulmis?

Pyramidi on kiva kulmasoudussa. Tosin varsinkin kun tekee maven jälkeen niin ei paljoa kumarrella viikkoon kun alaselkä voi olla pikkusen kipiä :)

Alaselän rasitusta saa vähennettyä tekemällä liikkeen pystymmässä. Toki vaikutuskin muuttuu, kun ei mene ihan samoille radoille liike silloin.

Ite saan helvetin hyvän tuntuman molemmilla liikkeellä juurikin latseihin. Johtuneeko siitä että selkä ollut jalkojen ohella aina kovin lihasryhmä mulla. Ite oon tykännyt tehdä pudotuksia, mutta niitten ohella myös seuraavaa: kropan heijarilla ja jaloilla auttaen tanko ylös, ja pysäytys & todella hidas negatiivinen vaihe (tämä siis siihen perään kun puhtaita toistoja ei enää mene) Muutenkin negatiivisen vaiheen painottamisella olen saanut selän hyvin kipeäksi oikeista paikoista seuraaviksi päiviksi ja onhan kehitystäkin tullut :)

Itellä toimii kanssa toi eksentrisen korostaminen vähän heijarilla kun ei puhtaita enää tuu. Ja sitten vielä kunnon ennen uutta nostoa toimii kanssa. Ja selkä kiittää.

Mahdollisimman suuren liikeradan ja pienemmät painot mahdollistaa 90 asteen kulmassa tehtävä kulmasoutu. Tällä liikkeellä itse olen saanut parhaat tulokset selän kehittymisen kannalta. Kannattaa kiinnittää huomiota lapojen supistukseen ylhäällä, mikä lisää tuntumaa huomattavasti. Sarjoja paljon, 4-6 on itselleni sopiva. Selkä kestää huomattavasti enemmän kun tekee puhtaalla tekniikalla.

Itse kulmasoutua tehdessä olen huomannut että tietyn painomäärän ylittäessä liike muuttuu liian rykimiseksi niskalla ja hartioilla joten olen pitänyt painot maltillisina tehden pitempää sarjaa. Alaselkä kiittää myös ja saa mukavan pumpin aikaan kun tekee 4-5 sarjaa:puntti:

JS-row / bent-over-row toimii mielestäni huomattavasti paremmin kuin normi kulmasoutu missä selkä on lähemmäs pystysuorassa maahan nähden. 2-sekunnin pysäytykset ja samalla helvetillinen puristus lavoilla antaa hyvän tuntuman. Toimii paremmin tuetuissa souduissa, mutta myös vapaalla tangolla tehtäessä.

Jees, mites tossa soudussa ihan teknisesti se kaverin auttaminen tapahtuu? T-tangossahan on se heppi siin keskellä mistä voi auttaa, mut mites kulmis?

Kaveri vaan kosimisasentoon, mikäli toteuttaa haluaa. On tullut joskus kaveria jeesittyä :D

Esiväsytykseksi sopii vallan mainiosti esim pullover, muulla liikkeellä ei ainakaan latseihin saa samanlaista pumppia. Jossei ole vääntänyt, niin suosittelen myös kulmasoutua vastaotteella, lapojen työskentelyyn on helpompi keskittyä, aka siihen rutistukseen. Siinä missä myötäotteella usein menee vain heilutteluksi.

Hyvä keino tekniikkaan on nojata otsalla johonkin ja pitää otsa paikallaan (ja siis muukin kroppa samalla). Lapojen työstöön käy myös liike, jossa maataan penkillä, kässärit lattialla ja vedetään ne loppurutistusasentoon, näin niinkuin lämmittelyiksi/esiväsytykseksi, eikä varmasti rassaa alaselkää.

Back
Ylös Bottom