Kulje ilman kenkiä -> jalat vahvistuvat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ratu
  • Aloitettu Aloitettu
Avokki kävi fysioterapeutilla valittamassa jalkakipuja. Terapeutti kertoi, että nykyään ihmisten jalkakivut ja -vaivat ovat yleistyneet, koska kukaan ei enää kävele paljain jaloin. Koska jalkojen suojana käytetään aina sukkia ja kenkiä, eivät jalkaterän ja -pohjan pienet tukilihakset pääse kehittymään.

Tästä viisastuneena aion ainakin itse käpytellä tulevan kesän paljainjaloin niinkuin kunnon hippi ainakin. Jalanpohjan lihasten kehittäminen varmasti parantaa myös tasapainoa esim. jalkakyykyssä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kyllähän tuota tulee kesällä tehtyä. Alku on vaan aika tuskallista jos sepelin päällä kävelee tai tallustaa mukavasti käpyyn.

Hmm, jalkateriä pystyy myös treenaa.. mulla oli pienenä semmonen että toinen jalka astui aina vähän vinoon ja kulutti kenkiä hassusti vain toiselta puolelta yms. Jalka lääkäri antoin semmosia jalka treenejä et piti nostaa kynää lattialta varpailla päivittäin, kävellä päkiöillä taloa ympäri tietty määrä ja yks tais olla et kävellä jalkaterien ulkoreunoilla (vasen ja oikee) emmä osaa selittää sitä kunnolla :D oli niitä kai muitaki mutten millään saa mieleen.. mut kyllä ne autto :) Ja sit jos noita alkaa treenaa ni niitä voi yhtä nohevasti kutsua "jalkajutuiksi" niinkuin minä pikkupoikana "sori pete, emmä pääse ulos leikkii ku pitää tehä jalkajutut" "ai että mitkä?" :D

Näinhän se menee. Paljain jaloin kävelyä minullekin suositeltiin ollessani ekalla luokalla koulussa 29v sitten, kun kouluterveydenhoitajan mielestä omasin lättäjalat. Jalat ovat tosin edelleen melkoiset räpylät...

Tai sitten käyttää kovapohjaisia kenkiä, kuten maihareita, puukenkiä jne. Lenkkitossut taitaa olla kaikista pahimmat kengät jalkapohjien lihaksille.

Asvaltilla kävely on varmasti ihan mukavaa ilman kenkiä. Himaan ku tulee pitää yrittää hinkata jalanpohjat puhtaiksi. Kokeilin Espanjassa, en kokeile enää.

Muistan miten joskus alle kouluikäsenä pystyin jopa juokseen sepelillä, sen verran tuli aina kesäsin käveltyä ilman kenkiä PALJON. Jalkapohjien iho oli ihan sikapaksu ja niitä kaipailen kyllä takasin :) nykyään hyvä jos pystyy hiekalla käveleen niin ettei jalkapohjiin satu :D

puuppa sanoi:
Tai sitten käyttää kovapohjaisia kenkiä, kuten maihareita, puukenkiä jne. Lenkkitossut taitaa olla kaikista pahimmat kengät jalkapohjien lihaksille.
Kovapohjaiset kengät ei varmaan oo sama asia, kuin kokonaan ilman käveleminen. Ne "tukee" kumminkin, ja jalkapohja ei osu luonnollisesti lattiaan/muuhun alustaan.

Hyvin vaimentavat/tukevat lenkkarit on kuulemma tosiaan ne pahimmat, kun blokkaavat jalkapohjien omat lihakset pois tuellaan.

Joskus kuulin "jostain" että mahdollisimman monilla erilaisilla kengillä + paljain jaloin käveleminen olis paras vaihtoehto.

Paljain jaloin on kiva kävellä nurmikolla tai sileällä hiekalla, mutta siinä se sitten onkin. Asfaltilla kävely likaannuttaa jalat niin pahasti ettei niitä saa edes juuriharjan avulla hinkattua illalla puhtaaksi ja koivet jää ihan paskaisiksi. Murumaisella hiekalla/kivillä kävely taas sattuu aluksi ihan perkeleesti, ja sitten kun ei enää satu niin jalkapohjat ovat kovettuneet ja känsäiset, todella epämukavaa, rumaa, repii lakanoita ja muutenkin aika epäeroottista :(

Itse kävelen kyllä ympäri vuoden kotosalla paljain jaloin varpaisillani läpsytellen, ja joissakin määrin esim mökillä ulkona, mutta siihen se sitten rajoittuukin sillä en halua kovia koppurajalkoja, tai sitten sellaista kestolikaa mikä ei lähde kuin hapolla räjäyttämällä.

No kyllä sitä mieluummin kärsii kesällä likaa ja koppurajalkoja, kuin sitten vanhempana toistuvia jalkakipuja.

Eikä kesällä tartte sisällä hengata muuta kuin ehkä töissä. Ja kotona voi pitää släbäreitä jos ei kerran jaksa jalkojaan pestä.

Editti: eikä tietty tarvitse wanhaksi elää, kun jalkaongelmat alkavat vaivaamaan. Avokki 29 vasta vee ja joutui ostamaan 120e maksavat ergonomiapohjalliset kenkiinsä kuin vaivaisenluut menivät niin pahaksi.

puuppa sanoi:

Mun mielestä kivikovapohjaiset kengät on ehkä kamalinta mitä jaloille voi tehdä. Ainakin intissä oli selkä ja jalat aivan paskana kun niillä betonipohjaisilla maihareilla pisteli menemään. Muut piti maihareita aina jos vaan oli mahdollisuus, meikäläinen piti kumisaappaita :D

Ei ne kovapohjaiset kengät auta, kuten ei auta sisällä paljain jaloin käveleminenkään. Idis on siinä, että jalan lihakset joutuvat työskentelemään epätasaisessa maastossa.

Jakob sanoi:
Mun mielestä kivikovapohjaiset kengät on ehkä kamalinta mitä jaloille voi tehdä. Ainakin intissä oli selkä ja jalat aivan paskana kun niillä betonipohjaisilla maihareilla pisteli menemään.
Olen päinvastaista mieltä näistä. Ite tykkäsin kovasti mannesaappaista ja niistä vanhan mallisista maihareista, missä oli samat pohjat, kuin mannesaappaissa. Käytin niitä aina, kun mahdollista. Uudet m91 maiharit on mielestäni pilattu lenkkarimaisen pehmeillä pohjilla.

Kotona olen aina avojaloin ja kesälläkin tulee joskus käveltyä avojaloin. Avojalkaisuus on kivaa, tulee ilmava fiilis. :) Asvaltilla tosin kävelen avojaloin hyvin rajoitetusti, koska se vaan tuntuu niin ankealta alustalta ja likaa turhan tehokkaasti. Välttelen vaimentavia ja pehmeitä pohjia, lenkkarit ovat vain juoksemista varten, muuten niitä ei mun jaloissa nää. Tanakan kovat pohjat kun on kengissä, niin :thumbs:

Ratu sanoi:
Ei ne kovapohjaiset kengät auta, kuten ei auta sisällä paljain jaloin käveleminenkään. Idis on siinä, että jalan lihakset joutuvat työskentelemään epätasaisessa maastossa.

Omalla mökillä onneksi voi kävellä hyvin mielin epätasaisessa maastossa, pelkäämättä mieletöntä jalkojen likaantumista ja kipuja [ellei astu kävyn päälle]. Siellä maasto on vaihtelevaa, on nurmea, heinikkoa, kanervikkoa, neulaisia polkuja, hiekkarantaa, kivikkoa, kaikkea mitä olla voi, mutta kaupungissa paljain jaloin kävely on jo riski sinänsä, ja asfaltti varmaan on pahinta mitä keksin, se piki kun ei jaloista lähde pois millään [plus kaduilla kaikenlaista roskaa kuten siruja, purkkaa jne jotka kivasti takertuvat jalkoihin...]

Aika harvalla varmaan on mahis kävellä paljain jaloin kodin ulkopuolella, ihan kaupungin keskustoissa sitä varmaan harvempi aikoo ihan noin turvallisuussyistäkään harrastaa...

Ratu sanoi:
Juurikin näin. Jos on jo rakenteellista vikaa, niin kovapohjaiset kengät tekevät jalat vain kipeämmiksi. Ei tosin pehmeät lussutkaan auta. Ja jos oikein on jalat solmussa niin silloin ei tuo treenikään pelasta, vaikka siitä jotain apua voi ollakin. Ainoa apu tulee periaatteessa muotoilluista pohjallisista.

MissEvilEve sanoi:
Aika harvalla varmaan on mahis kävellä paljain jaloin kodin ulkopuolella, ihan kaupungin keskustoissa sitä varmaan harvempi aikoo ihan noin turvallisuussyistäkään harrastaa...

Itse ajattelin pakata ulos lähtiessä vaikka sandaalit reppuun, jotka voi sitten livauttaa jalkaan kun eteen tulee asvalttia tai lasinsiruja vastaan.

Onhan noita hiekkateitä, pururatoja ja puistoja kaupungit täynnä... köpöttelee niitä pitkin ja pitää kengät mukana varmuuden vuoksi.

Suurin pelko taitaa olla että tallaa avojaloin koirien jätöksiin. :urjo:

Mä en kyllä ihan allekirjoita tota, että lenkkarit on kaikista pahimmat. Itse tallustelen jatkuvasti tollasilla kauheilla "Frankensteinkengillä", jotka painaa kilon kappale. On siis melko paksupohjaiset, eikä jousta yhtään mihinkään. Välillä kun käy lenkkareilla kävelyllä, on jalkapohjat ihan vitun kipet sen jälkeen, koska ne joutuu töihin. Lenkkarit katsokaas joustaa, ja se antaa jalkapohjille töitä. Sellaiset kovat pohjat mitkä ei jousta mihinkään, on kaikista hirveimmät jalkojen hyvinvointia ajatellen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom