Kuka menee failureen asti?

Mielenkiintoni heräsi noista kommenteista tuolla hauis-treeni threadiassa. Itse ainakin vedän 95% sarjat loppuun.

Teen aina lämmittely liikket vain kunkin lihasryhmän ensinmäiselle liikkeelle.

tässä esimerkki habatreenistä:

hauiskääntö vinopenkissä käsipainoilla 2x15 2x6-12
scott istuen ez:lla 2x6-8
keskitetty 2x6-8
taljassa 2x12-15

Eli aina vaan ekassa liikkessä lämmittely sarjat. Esim. Penkin jälkeen en tee enää lämmitteylyä vinopenassa. Ja noi kaikki työsarjat aina loppuun asti!

Yhdyn täysin edelliseen puhujaan.

edit: S225T kommentoi väliin, joten tarkennetaan. Mulla failure tarkoittaa sitä, että en saa enää täyttä toistoa. Ja siihen asti valitettavasti lähes aina treenaan, tai ainakin joka liikkeen viimeisessä sarjassa. Lämmittelyt juuri saman lailla kuin kysyjälläkin.

Varmistetaan että kaikki puhuu samasta asiasta:
Tarkoittaahan "loppuun asti" nyt tässä sitä, että painon liikuttaminen ei enää ole mahdollista kovimmastakaan ponnistelusta huolimatta. Eli todella "epäonnistutaan" viimeisessä toistossa.

Originally posted by S225T
Eli todella "epäonnistutaan" viimeisessä toistossa.

Äärimmäisen harvoin failureen eli S225T:n määrittelemään loppuun asti. Voimareenissä ei liene tarpeenkaan.

Joo, failure on ainakin mulle se absoluuttinen voiman loppuminen, eli en saa rautoja enää liikutettua. Joskus esim. hauiskäännössä seisten teen sitte vielä lopussa pari heijariakian ja se menee jo failuren tuolle puolen :D

Mä en laske sarjaa kovaksi sarjaksi jos ei tehdä vähintään positiiviseen failureen saakka. Työsarjaksi laskeminen onkin sitten jo eri juttu, esim. 10x10-treenissä lasken olevan 1-2 kovaa sarjaa (ne viimeiset) ja kaikki on työsarjoja (ei lämmittelysarjoja).

No sitten kaikki mun sarjat on kovia sarjoja lämmittelyitä lukuunottamatta. Erikoistekniikoista tulee käytettyä ainakin pakkotoistoja, osatoistoja ja supersarjoja.

Kevyitä treeniviikkoja en osaaa pitää ollenkaan, eli treenaan aina täysillä tai sitten en treenaa ollenkaan. Toisaalta pidän sitte kuitenki muutaman kerran viikossa viikon tai kahden paussin. Nytkin on ollut kaksi viikkoa taukoa salilta flunssan takia.

Originally posted by Hulkki
Mä en laske sarjaa kovaksi sarjaksi jos ei tehdä vähintään positiiviseen failureen saakka. Työsarjaksi laskeminen onkin sitten jo eri juttu, esim. 10x10-treenissä lasken olevan 1-2 kovaa sarjaa (ne viimeiset) ja kaikki on työsarjoja (ei lämmittelysarjoja).

Heh, mä en tiennytkään etten tee enää ollenkaan kovia sarjoja.

:rolleyes:

Itsellenikin osui tuo aiempi threadi silmään, mutta en vielä avannut suutani siellä. Eli itse teen sarjat pääsääntöisesti 3x10 (sarjat x toistot) -tyylisesti samalla painolla (lämmittely erikseen). Kaksi sarjaa menee mukavasti ja toisen sarjan perusteella yleensä päätän, vähennetäänkö, lisätäänkö vai pidetäänkö painot samoina viimeisessä sarjassa. Tavoitteena on kuitenkin tehdä se 10 toistoa siinäkin ja jos on rahkeita niin pari lisää päälle. Ainahan se ei onnistu eli joskus viimeinen sarja jää esim. 8 toistoon (to failure). Pitäsikö painoja siis ehkä hieman tiputtaa, jotta tuo kymmenen tulisi täyteen ja periaatteessa jäisi varaa vielä vaikka pariin toistoon? Nykyiselläkin tyylillä tulee kehitystä, mutta miksei sitten ottaa kerralla kaikkea irti, jos tehokkaampia keinojakin on.

Siis tästäkö S225T:n treenissä on kyse?

Aina ihan failureen saakka, ja pakkotoistoja lähes joka treenissä, kaikissa liikkeissä missä vaan niitä pystyy tekemään ja jos onnistun pongaamaan osaavan avustajan.

Esim selkätreeni.
Alle 3 lämmittelysarjaa ekassa liikkeessä
Muissa 1 ns. tuntumasarja.
Kovat sarjat:

Ylätalja eteen, leveä lapio ote. 4 sarjaa esim. 15+3,12+3,10+3,10+3
ylätalja kapealla kahvalla 3 sarjaa 15+3,12+3,12+3
Kulmasoutu vastaottella 4 sarjaa 12,12,10,10
Vipuvarsiveto ylhäältä 3 sarjaa 12+3,11+3,10+3
Alatalja 2-3 kertaa 12

Harvemmin teen sarjoja loppuun saakka, ei taida edes joka treenissä tulla sellasta toistoa joka jäis puoleenväliin ja sillonkin se on saattanut tulla vahingossa.

Originally posted by Richard75
Alatalja 2-3 kertaa 12

Ihan mielenkiintoista olisi udella, että kuinka suurilla painolla on Richard tuota selkäänsä kurittanut, jotta se on noin kauhiaksi kasvanut...

Originally posted by Hannibal
Ihan mielenkiintoista olisi udella, että kuinka suurilla painolla on Richard tuota selkäänsä kurittanut, jotta se on noin kauhiaksi kasvanut...

Eipä millään kovin suurilla, kun mikään vahva en ole ikinä ollut. Uskonut aina enemmän todella puhtaaseen suoritukseen, ja varsinkin selkätreenissä hieman pidempiin toistoihin.

Hyvänä päivänä ylätaljassa teen sitä viidentoista sarjaa
n.150kg:lla
Ja kulmasoudussa 150-160kg:lla sitä kahtatoista, siis puhtaita, ei mitään kohautus/kulmasoutu välimuotoa.

Originally posted by LSA_Vinnie
Itsellenikin osui tuo aiempi threadi silmään, mutta en vielä avannut suutani siellä. Eli itse teen sarjat pääsääntöisesti 3x10 (sarjat x toistot) -tyylisesti samalla painolla (lämmittely erikseen). Kaksi sarjaa menee mukavasti ja toisen sarjan perusteella yleensä päätän, vähennetäänkö, lisätäänkö vai pidetäänkö painot samoina viimeisessä sarjassa. Tavoitteena on kuitenkin tehdä se 10 toistoa siinäkin ja jos on rahkeita niin pari lisää päälle. Ainahan se ei onnistu eli joskus viimeinen sarja jää esim. 8 toistoon (to failure). Pitäsikö painoja siis ehkä hieman tiputtaa, jotta tuo kymmenen tulisi täyteen ja periaatteessa jäisi varaa vielä vaikka pariin toistoon? Nykyiselläkin tyylillä tulee kehitystä, mutta miksei sitten ottaa kerralla kaikkea irti, jos tehokkaampia keinojakin on.

Siis tästäkö S225T:n treenissä on kyse?

Ei.
:p

En yksinkertaisesti tee sitä viimeistä toistoa, jonka 98% tapauksista TIEDÄN jäävän tulematta. Se 2% erehdyn - luulen että jaksan senkin ja jää vajaaksi. Silloin huomaan sen heti enkä jää puristelemaan paikallani vaan heivaan painot helvettiin saman tien.

Laitetaan nyt konkreettinen esimerkki vaikkapa rintatreenin eka liike - joka voisi olla vaikka tasapenkki käsipainoilla
lämppäreiden jälkeen otan vaikkapa 2x40kg ja teen niillä rauhallisen, syvän ja puhtaan sarjan, tähtäimessä about 12 toistoa - en ala rykimään tai hötkyilemään loppua kohden, vaan kun tuntuu että seuraava toisto lienee jo mahdoton tehdä samalla tavalla, lopetan - oli sitten 10 tai 13 toistoa.

Pari kolme minuuttia ja toinen sarja - esim. 2x48kg
teen reippaammin, vapaammin, silti kontrollilla. Tarkoitus saada ainakin 8. Vedän vaikka pienellä cheatilla mutta kun tuntuu että seuraava ei enää tule ylös ollenkaan, lopetan siihen.

Treenaan aina kovaa enkä todellakaan pidättele.
En jätä mitään "varaa" tarkoituksella paitsi kevyellä viikolla.
vältän VAIN epäonnistumista, mikä on hermostolle rankkaa.

Kuten sanottu, olen jossain vaiheessa harrastustani treenannut 6-7 vuotta vain HD-pohjalta kehittyneitä treenejä kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa muodoissaan. Tämä kehittää MUA yksinkertaisesti paremmin.

En sano, ettei HIT-treenimetodi toimi eri muodoissaan, päinvastoin.
Älähdän vain, jos joku väittää että PITÄÄ treenata epäonnistumiseen että voi ylipäätään kehittyä.

Eipä millään kovin suurilla, kun mikään vahva en ole ikinä ollut. Uskonut aina enemmän todella puhtaaseen suoritukseen, ja varsinkin selkätreenissä hieman pidempiin toistoihin.

Hyvänä päivänä ylätaljassa teen sitä viidentoista sarjaa
n.150kg:lla
Ja kulmasoudussa 150-160kg:lla sitä kahtatoista, siis puhtaita, ei mitään kohautus/kulmasoutu välimuotoa.

No niin, nyt on vähän vertailukohtaakin nähtävissä tähän hommaan...

Siis kyllähän nuo ovat varsin "isot" painot, katsoo tuota selkäkuvaasi tai ei. Pisti vain silmään taannoisessa selkäkeskustelussa, kun joku sanoi saaneensa "yläselkään hyvän tuntuman painojen puolittamisella ja ultrapuhtaalla tekniikalla". Tuskin kovin moni vetelee kuitenkaan 300 kilolla kulmasoudussa 12 toistoa vaikka tyyli olisi kuinka vapaa...

Itse teen kanssa samallalailla kun S225T, mitä tulee tuohon "failureen" ja pyrin muutenkin välttämään "epäonnistumisia" reenissä, koska parin lämmittelysarjan jälkeen tiedän päivän kuntoni, enkä aio yrittää mitään settejä joihin tiedän etten pysty. Ne pari kertaa kuussa sitten kun kulkee oikein kunnolla vedetään tavallista isommila raudoilla, mutta silti päätän aina sarjan onnistuneeseen suoritukseen.

Ja Rikhard75, kyllä noi sun selkäreenipainot puhtaalla tekniikalla, ilman turhaa heilumista ja nitkumista saa ainakin mun kunnioituksen osakseen.

Kai joku alemmuuskompleksi, :) kun omasta mielestä ne tuntuneet kovin kummoisilta raudoilta.
Saispa vaan muutkin lihasryhmät kehittymään.
Ajattelin ruveta kokeilemaan noita pitemmänpuoleisia toistoja vähän muihinkin lihaksiin, jos sais jotain aikaiseksi..

Aina ihan failureen saakka, ja pakkotoistoja lähes joka treenissä, kaikissa liikkeissä missä vaan niitä pystyy tekemään ja jos onnistun pongaamaan osaavan avustajan.

Esim selkätreeni.
Alle 3 lämmittelysarjaa ekassa liikkeessä
Muissa 1 ns. tuntumasarja.
Kovat sarjat:

Alatalja 2-3 kertaa 12

Huhu.. aika supermies oot kun tollasia reenejä vetelet :)
Mä en itse jaksais mitenkään tehdä noin paljon sarjoja selälle.. Mutta eipä pidä kyseenalaistaakaan sun treenien tehokkuutta kun vilkasee tuota kuvaa teikäläisen selästä :D

Mielenkiintoista!

Olen treenannut noin 2½ vuotta ja vasta reilu kuukausi sitten otin kokeiluun maustamattoman treenin, eli heitin KAIKKI erikoistehosteet v***uun. Odotin tästä seuraavan räjähdysmäistä voimien nousua, mutta niin ei kuitenkaan käynyt, paitsi reisissä. Jalkaprässissä tuli nimittäin ylitettyä vanha enkka 60 kilolla! Kyykky on myös lähtenyt erittäin kiitettävään nousuun, mutta kuten sanoin muissa liikkeissä tai lihasryhmissä en ole huomannut mainittavaa eroa.
Tästä lähtien aion treenata näiden kahden ääripää treenimetodien kombinaatiolla, eli penaa sekä muita rinnalle tehtäviä punnerrusliikkeitä ja kaikkia reisiliikkeitä aion jatkossa treenata pääasiassa maustamattomana kun taas kaikissa muissa liikkeissä alan jälleen käyttämään erikoistehosteita, tosin en yhtä paljon kuin ennen.

Esimerkki rinta & hauispäivästä:
Pena 8,6,3,2,6 - ei erikoistehosteita
Haukkari kp:llä 8,8+2,8+2
Haukkari tangolla 6,8+2, 8 + vähennys 4
Hauiskääntökone 10,10+2,10 + vähennys 4

Eli toisinsanoen teen PP,MN ja JK voimatyylillä ja muut liikkeet/ lihasryhmät kehoilutyylillä, miltä kuulostaa?

Back
Ylös Bottom