Kuivalihan valmistus

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%

IVa

Kaupunki
Oulu
Onko kuivalihan tekijöitä palstalla?

Muistin viimeinkin olla oikeaan aikaan liikkeellä ja laitoin viikko sitten satsin kuivalihaa roikkumaan. Tulevana viikonloppuna laitan vielä toisen satsin. Tämä on jo kahtena keväänä ollut suunnitelmissa mutta unohtunut ja kelit ehtineet liian lämpimäksi.

Kävin siis hakemassa pari kiloa naudan kulmapaistia, jonka siivutin vaihtelevan paksuiksi siivuiksi. Leveyttä noin 5-7cm, paksuutta 2-3cm. Suolausta varten tein 6.5% suolaliuoksen. Lisäksi laitoin veteen sokeria 1% joka pitäisi auttaa siistin pinnan saamisessa. Ilmeisesti suola puskee helposti pintaan jos sokeria ei käytetä/suolauksen jälkeen huuhdella huolellisesti. Tästä seurauksena voi olla valkoinen härmä lihan pinnassa.

Annoin lihojen olla suolassa +3 asteessa 18h ajan. Tämän jälkeen huuhtelin ensin juoksevalla vedellä, jonka jälkeen käytin vielä 1% sokeriliuoksessa, kuivasin ja ripustin metallikoukkuihin.

Kuivauspaikkana toimii 2.krs lasitettu parveke jossa on kuitenkin kohtuudella rakoja joista ilma vaihtuu tehokkaasti. Parveke on etelän puolella ja lihoista suurin osa varjossa koko ajan mutta pari siivua saa kokeeksi myös suoraa auringon valoa. Tähän liittyy ainoa kysymysmerkki hommassa, meneeköhän liian lämpimäksi auringonpaisteella. Toissa päivänä auringon paistaessa keskipäivällä lämpötila nousi melkein 10 asteeseen. Muutoin keli on ollut viikon ajan erittäin hyvä, yöllä pakkasta -10 ja päivisin käynyt plussalla sen verran että lihat pääsee sulamaan eikä keloudu.

Neuvoja hommaan liittyen otetaan vastaan, koitan ottaa muutamia kuvia hommasta viikonloppuna. Tarkoitus on kuivata 3 viikkoa, eli parin viikon päästä pääsisi ensimmäisestä satsista maistiaisia ottamaan!

Viimeksi uunissa noin kuukausi sitten.

1 cm x 1cm suikaletta kulhoon. Sekaan grillimaustetta, sipulijauhetta, valkosipulijauhetta, mustapippuria. Vatkaus ja bambutikkuihin uuniin roikkuun minimi lämmölle luukku auki 18 h.

Saksilla pätkiksi, pätkät vakuumipussiin ja pussit kaappiin odottamaan jotain ulkoilmareissua.

Omenarinkuloita kuivaan kattolistan pätkässä patterin päällä. Samoin kuivat rinkulat vakuumiin ja kaappiin.

Pohjoispuoli olis se perinteisempi paikka, mutta hankalahan sitä kämpän puolta tietty on vaihtaa yhtäkkiä. Tuuli pitäis kans päästä käymään, mutta saattahan se ilma siinä parvekkeellakin tarpeeksi vaihtua, en tiedä. Muuten kuulostas oikeelta mun korvaan. Olen tehny jokusen kerran melkolailla samoilla ohjeilla mutta tosiaan sellasen liiterin pohjoisseinällä ihan vapaassa ilmassa roikottaen verkko suojana. Suola saa olla mun makuun just ton verran ja aikakin on ollu tota luokkaa. Uskosin että onnistuu avan hyvin tolleen kun olet tehny jos vaan yöpakkasia riittää eikä mene jatkuvasti liian lämpimäksi nopeeta.

Viimeksi uunissa noin kuukausi sitten.

1 cm x 1cm suikaletta kulhoon. Sekaan grillimaustetta, sipulijauhetta, valkosipulijauhetta, mustapippuria. Vatkaus ja bambutikkuihin uuniin roikkuun minimi lämmölle luukku auki 18 h.

Saksilla pätkiksi, pätkät vakuumipussiin ja pussit kaappiin odottamaan jotain ulkoilmareissua.

Omenarinkuloita kuivaan kattolistan pätkässä patterin päällä. Samoin kuivat rinkulat vakuumiin ja kaappiin.

Olen katsellut myös noita uunikuivatusohjeita. Jos olet syönyt riiputtamalla kuivattua niin millaista tuo uunissa tehty on siihen verrattuna?

e: annatko lihojen maustua vai laitatko siis maustamisen jälkeen suoraan kuivumaan?

Pohjoispuoli olis se perinteisempi paikka, mutta hankalahan sitä kämpän puolta tietty on vaihtaa yhtäkkiä. Tuuli pitäis kans päästä käymään, mutta saattahan se ilma siinä parvekkeellakin tarpeeksi vaihtua, en tiedä. Muuten kuulostas oikeelta mun korvaan. Olen tehny jokusen kerran melkolailla samoilla ohjeilla mutta tosiaan sellasen liiterin pohjoisseinällä ihan vapaassa ilmassa roikottaen verkko suojana. Suola saa olla mun makuun just ton verran ja aikakin on ollu tota luokkaa. Uskosin että onnistuu avan hyvin tolleen kun olet tehny jos vaan yöpakkasia riittää eikä mene jatkuvasti liian lämpimäksi nopeeta.

Seuraava satsi menee pohjoisen seinän puolelle. Ehdin tekaista pienen verkkohäkin lihoille, ja pohjoisen puolella tuulikin puhaltaa meillä järveltä päin enemmän.

Näillä opeilla pitäisi ainakin selvitä kumpi metodi antaa paremman tuloksen, eteläseinä vähemmällä tuulella vai tuulisempi pohjoisseinä.

Onko mielipiteitä/kokemuksia eri ruhon osien käytöstä kuivauksessa? Meinasin käyttää tuota samaa kulmapaistia molemmissa satseissa.

En oo ite huomannu kyllä eroa eri paisteilla tai sitte se on aina vahingossa ollu samaa. Jotai kympin tarjouspaistia mikä millonkin on halvinta ollu, on tullu ostettua. Toisaalta en ole sitä sillä tavalla ikinä älynnyt ajatella ja vertaillakkaan. Sen parempia lihoja en ole tehny tolla tavalla.

Kerran kokeillut kuivalihaa, ei ollut mun juttu vaikka junnu tykkäs.
Ukki joka oli syntynyt 1920 luvulla osasi jutut ja kuivasi aina kalaa mutta kun ei silloin tajunnut mistään mitään ei osannut niistä asioista kysyä, harmittaa.

Kasvikuivurilla olen joitakin kiloja lihasta kuivannut. Pari vuorokautta pöhinää ja tavara valmista. Marinadissa ollut amerikkalaisittain ruokosokeria, sitruunaa, suolaa, worchestersoosia, piipuria, valkosipulia.

Tuleeko noilla uuneilla ja kuivureilla siitä sellasta ite ilmakuivatun tyyppistä vai enempi niitä kaupan pussibeefjerky tyyppisiä? En oikeen tosta jälkimmäisestä välitä. Kuivuri toisaalta olis ostoslistalla niin sais vaelluksille tehä evästä.

En oo ite huomannu kyllä eroa eri paisteilla tai sitte se on aina vahingossa ollu samaa. Jotai kympin tarjouspaistia mikä millonkin on halvinta ollu, on tullu ostettua. Toisaalta en ole sitä sillä tavalla ikinä älynnyt ajatella ja vertaillakkaan. Sen parempia lihoja en ole tehny tolla tavalla.

Itse olen sitä mieltä että "parempia" lihoja on aivan turha käyttää kuivaushommissa.

Olen katsellut myös noita uunikuivatusohjeita. Jos olet syönyt riiputtamalla kuivattua niin millaista tuo uunissa tehty on siihen verrattuna?

e: annatko lihojen maustua vai laitatko siis maustamisen jälkeen suoraan kuivumaan?
Paha sanoa mausta, kun riiputtamalla kuivattu on ollut poroa ja pelkällä suolalla. Samoin pala ollut isompi josta puukolla vuoltu palasia. Hyvää se sekin oli. Kumpi parempi, en osaa sanoa.

Kuivamausteet pintaan ja uuniin kuivuun. Sen verran ohkasta tuo liha, että vaikka mauste pinnassa, niin se maistuu suussa kuitenkin aivan tasaisesti.

Ensikerralla koitan pelkällä mustapippurilla ja suolalla.

M-Nutrition juomat hurjassa alessa, jopa puoleen hintaan

BCAA / EAA / PWO

TILAA TÄSTÄ
Nyt otin ekan erän pois, kaksi ja puoli viikkoa piteli hyviä kelejä ja testiksi leikkasin ohutta ja paksua palaa niin vaikutti sopivalta ajalta.

Ohuemmat siivut meni läpeensä kuivaksi ja tasaisen tummaksi, paksuimpiin jäi aavistuksen verran punertavaa keskelle. Painosta lähti 2/3 pois. Koostumus hyvä, suolaa säädä ensi keväänä hitusen vähemmäksi, 6.0-6.2 %.

Kerrassaan onnistunut yritys, viikon päästä sittn toinen mokoma satsi valmis.

Kissan perkeleetkin olis noita syöny innoissaan vaikka on nii suolaisia! Muuten ovat niin kranttuja ruokansa suhteen.

e: parempia lihoja tosiaan tämän perusteella turha laittaa, kulmapaisti rokkaa.

Ei liene juu lihalla väljä. Ite tein paistista, kun ei muuta ollut. Lähes kaikki meni vakuumiin. Pitäis varmaan maistella yks satsi, niin osais paremmin arpoa makua.

Olis taas aika laittaa lihat pihalle kuivumaan. Nyt on neljä kiloa kulmapaistia. Tuo riittää nippa nappa vuodeksi taas.
Ootko naudan sydäntä testannut? Työkaveri sanoi että ylivoimaisesti paras tulee siitä. Oli testannut myös naudan paistista vaan ei ollut hyvä. Itse en ole kuivalihasta koskaan tykännyt, porosta tehdystä, mutta toi sydän oli hyvää.

Ootko naudan sydäntä testannut? Työkaveri sanoi että ylivoimaisesti paras tulee siitä. Oli testannut myös naudan paistista vaan ei ollut hyvä. Itse en ole kuivalihasta koskaan tykännyt, porosta tehdystä, mutta toi sydän oli hyvää.
En oo tehny. Sen jälkeen kun aloitin threadin oon tehnyt kulmapaistista joka kevät.

Mistähän saisi ja mihin hintaan?

En oo tehny. Sen jälkeen kun aloitin threadin oon tehnyt kulmapaistista joka kevät.

Mistähän saisi ja mihin hintaan?
Täällä ainakin tuollainen kauppa kuin säästökuoppa myy 20kg laatikoissa mitkä maksaa 40€. Myyvät aina keväisin, ilmesesti juurikin tähän tarkoitukseen.

Täällä ainakin tuollainen kauppa kuin säästökuoppa myy 20kg laatikoissa mitkä maksaa 40€. Myyvät aina keväisin, ilmesesti juurikin tähän tarkoitukseen.
Liha ja kalakauppa näyttää myyvän 3€/kg mutta pakasteena. Eihän tuo olis pitkä matka hurauttaa puttaalle jos vaan tietää milloin niitä on säästökuopassa saatavilla. 20 kg on kyllä aikamoinen määrä.

Liha ja kalakauppa näyttää myyvän 3€/kg mutta pakasteena. Eihän tuo olis pitkä matka hurauttaa puttaalle jos vaan tietää milloin niitä on säästökuopassa saatavilla. 20 kg on kyllä aikamoinen määrä.
Työkaveri osti 40kg kun ei siitä 20kg kuulemma tule juuri mitään. Pakasteena ne ovat täälläkin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom