Kuitu – suoliston ja aineenvaihdunnan perusta

Meta title: 🧵 Kuitu – suoliston ja aineenvaihdunnan perusta

Meta description: Kuitu tukee suoliston toimintaa, tasaa verensokeria, edistää kylläisyyttä ja auttaa kolesterolin hallinnassa osana monipuolista ruokavaliota.

Anssi Manninen sanoi:
Kyllä se proteiini edelleen täyttää parhaiten, sanokoon pullabulvaanit mitä lystää. Mitään tutkimuksia ei ole ilmeisestynyt TIETEELLISIIN lehtiin.

Koko tutkimus löytyy täältä:
http://www.vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2004/T2234.pdf

Kyllähän tuollakin sanotaan jo tiivistelmässä, että:
"Ravintoaineista rasva pitää huonoiten kylläisyyttä, proteiini parhaiten hiilihydraattien sijoittuessa näiden kahden väliin."

En jaksanut lukea tuota tutkimusta kokonaan, mutta Finfoodin jutussa oli kai kyse siitä, että tuotteisiin lisätään kuitua, jolloin niiden kylläisyysvaikutus kasvaa eniten. Eli leipään kannattaa laittaa ennemmin leseitä kuin heraa, jotta sen kylläisyysvaikutus kasvaa. Yllätys :hyper:

En usko tippaakaan siihen, että proteiini antaisi kylläisen tunteen.

Ei päde mulla. Hiilarit ja rasvat pitää nälän poissa.

Mutta siis, mähän en välitä onko nälkä vai ei, täytyy aina pitää kirjaa siitä mitä on syönyt, niin tietää, onko kyseessä "HYÖTY NÄLKÄ" vaiko "MÄÄRÄ NÄLKÄ". Joka 1h30min se 20g-30g prodee, hiilareita ei tarvitse kuin muutama banaani päivän mittaan ja jotain vihreetäkin, se siitä.

Anssi Manninen sanoi:
Kyllä se proteiini edelleen täyttää parhaiten, sanokoon pullabulvaanit mitä lystää. Mitään tutkimuksia ei ole ilmeisestynyt TIETEELLISIIN lehtiin.

Loistava nimitys! :lol2:

Cocktonin empiiriset tutkimukset, osa 279:

aamupala ennen
- 2 dl rasvatonta maitoa
- 2 dl mysliä
- banaani
- 2 ruispalaa
- kevytmargariinia
- kalkkunaleikettä
- puolikas tomaatti

kalorit: 740 kcal, makrot: 28/130/11

=> nälkä ~2-3 tuntia syömisestä

aamupala nykyään
- 3 suikaletta pekonia
- 2 kananmunaa
- 1 rkl mustaleimaemmentaalia
- 2 tl tomaattipyrettä
- 0,25 dl kuohukermaa

kalorit: 560 kcal, makrot: 25/2,5/53

=> nälkä ~4-5 tuntia syömisestä.

Conclusions:

Rasva ja proteiini pitävät nälän poissa pidempään vähemmällä kalorimäärällä kuin hiilihydraatti ja proteiini.

En nyt taas superhuolellisesti jaksanu lukea, mutta tiesikö tyypit mitä juomaa ne kulloinkin joi eli oliko sokkoutettu? Toi nälän "mittaaminen" on kyllä aika vaikeeta, ihmisillä varmaan aika paljon vaihtelee miten kovalta nälkä itsestä tuntuu ja vaikuttaahan siihen sekin onko tekemässä jotain (vie ajatukset pois nälästä) vai odottaako sielä tutkimushuoneessa että koskas se nälkä tulee...

Ja tosiaan, miksei loistotutkimusta julkaistu missään tiedelehdessä :jahas:

Eikö se kuitu kuitenkin turpoa vatsassa, joten pitäisihän sen kylläisyyden tunne tuoda hyvin nopeasti.

Tuo on aika helppo itsekkin testata. Toisena iltana vetää 40g heradrinkin ja toiselle kertaa 80g vehnäleseitä (50% kuitua). Hera drinkki ei varmasti tunnu missään, mutta noiden leseiden jälkeen ei varmasti tee mieli syödä mitään :D

Ei prode&rava pidä itsellä nälkää yhtään. Lihaa voi vetää vaikka kilon kerralla ja siitä vasta nälkä tuleekin.

Muistan toiselta palstalta lukeneeni, että tuossa oltiin kyselytutkimuksella mitattu tilannetta 2 tuntia aterian jälkeen.

Olisivat mitanneet edes seuraavaan ateriaan saakka, niin tuosta voisi olla jotain hyötyäkin. Ei paljon kiinnosta millä ruoka-aineella saa itsensä tuntemaan tungetuksi heti aterian jälkeen, tärkeämpää on että ennen seuraavaa ateriaa ei tuu sellainen nälkä, että pistelis vaikka irtokiviä.

jarska sanoi:
Ei prode&rava pidä itsellä nälkää yhtään. Lihaa voi vetää vaikka kilon kerralla ja siitä vasta nälkä tuleekin.

Tällaiset tuntemukset minullakin oli dieetin alussa. Mutta tässä nyt ollaan 4 kk oltu dieetillä (kohta onneksi loppuu) ja nykyään tuntuu pitävän nälkää ihan hyvin pelkkä rasva&prode. Mutta lienee jotain tottumista tämä vain.

Timba79 sanoi:
Tällaiset tuntemukset minullakin oli dieetin alussa. Mutta tässä nyt ollaan 4 kk oltu dieetillä (kohta onneksi loppuu) ja nykyään tuntuu pitävän nälkää ihan hyvin pelkkä rasva&prode. Mutta lienee jotain tottumista tämä vain.

Aika jännä, mulla oli ihan välitön tuo ero edellä raportoidussa aamupalatutkimuksessa :)

Tai mikäs jännä se nyt on, yksilöitähän tässä ollaan aineenvaihduntaa myöten :D

Mulla nyt 4 viikkoa takana lowcarb diettiä, hh alle 100g/päivä (useimpina alle 50g) ja rasvaa lähtenyt ihan mukavasti. Ongelmana se, että nyt vatsakivut ja vaivat alkaa olemaan aivan tuskaisia kun kuituja ei tule juuri mistään.
Miten tälläisellä dietillä kannattaa hoitaa kuitujen saanti ja mikä on yleensä hiilihydraatittomalle dietillä se sopivan mittainen jakso?
Muistelen että ketoa ei suositella vetämään montaa viikkoa mutta tarkemmin en asiasta muista.

..kuituja saat mm. vehnäleseet aamulla naamariin, ja lounaalla ja päivällisellä pussit parsaa.. that´s it;) sopivanpituinen jakso tietenki ku kunto on hyvä!! oon ite vetäny nyt n. 2kk ketoa, arkipäivinä hiilarit 15-30g, prodet >300g, ja rasvat 80-130g;) rasvoilla oon pelannu kaloreiden saannin ja buustannu rasva-aineenvaihduntaa..aerobiset joka arkiaamu ja sali 4krt/vko... viikonloppuna oon sit tankannu hiilarivarastot täyteen... mut jos keto vetää kovin heikoksi, tulokset laskee yms.. niin sit mun mielestä kannattas jatkoa miettiä,et kuinka pitkää diettaa.. mulla reenit senku parantunu ja rasvat tirissy...

jotku sanonu ettei pää pelaa ketolla, mut mulla pelaa ehkä jopa paremmin, tentit ja työtki hoituu ongelmitta. ei väsytä eikä oo nälkä!! sit ku lauantaina alkaa vetään hiilareita niin ollaanki sit ihan "tööt tööt" ja piirrellään tikku-ukkoja;)

Pantera sanoi:
Muistelen että ketoa ei suositella vetämään montaa viikkoa mutta tarkemmin en asiasta muista.

Joo, no "asiantuntijat" eivät suosittele vetämään ketoa päivääkään. Mutta ketoilu on ihmiselle aivan luonnollista, esim. inuiitit ovat valtaosan elämästään ketoosissa, ennen kuin kuolevat liiallisen omega-3:n aiheuttamiin verenvuotoihin.

Kuitujen merkitystä korostetaan nykypäivänä, vaikka niiden terveysvaikutkset ovat olemattomia/negatiivisia. Mutta jos vatsakivut tosiaan ovat ylitsepääsemättömät, niin lisääpä ruokavalioosi esim. suolapähkinöitä. Kenties kuidut ovat suolapähkinöissä maittavammassa muodossa kuin leseissä. :D

Lähinnä tuo suositus ketoilun aikarajasta pohjautuu kahteen seikkaan: Ensinnäkin, ketoillessa tulee herkästi puutostiloja, JOS ei ole tarkkana. Toiseksi, useimmille ihmisille hiilarit 20g/päivä tahti käy tylsäksi ja kaivataan vaihtelua. Mutta siis mitään estettä ketoilun jatkamiselle ei ole, kunhan pidät huolen hivenaineista ja vitamiineista. :kippis1:

Itse olen nauttinut kuituvalmisteita ketoillessa ja ei ole vatsan kanssa ollut mitään ongelmia. Psyliumkuitujauhetta teelusikallisen lasilliseen vettä olen ottanut aamulla. Tota saa luontaistuotekaupasta suhteellisen edullisesti..

Hyvä kuituvalmiste on visiblin, sitä saa kalorillista ja kaloritonta (tai ainakin lähes) versiota, ja apteekista siis.

Eli apteekkiin vaan, se on todellakin toimivaa tavaraa eikä itselläni tulisi ilman sitä dietistä yhtään mitään. Harmillista on se, että kela on poistanut tuotteen korvattavien listalta, eli enää ei ole reseptistä mitään hyötyä tuon kanssa.

Eli oon vedelly nyt pitemmän aikaa vähähiilarista diettiä, ei mitään ketoa mutta kaikki ylimääräset hiilarit pois ja then some. Ruisleipää menee pari palaa päivässä ja jonkun verran vihanneksia. Mistä saisi parhaiten kuitua / kcal kohden? Itse dietti on potkinut perkeleen hyvin mutta nyt vatsavaivojen takia pitäis kuitumäärää nostaa.

Lisävihanneksista. Jossain parsakaalissa ja vastaavissa on mitättömän vähän kaloreita mutta kuitua kohtuullisesti.

Vehnälese, finelin mukaan kuitua 37,5g/100g, 156kcal/100g

edit: Sydänystävä-laatikon kyljestä tarkastettuna tosiaan ovat siinä 140kcal/100g, 48g/100g

frs sanoi:
Eli oon vedelly nyt pitemmän aikaa vähähiilarista diettiä, ei mitään ketoa mutta kaikki ylimääräset hiilarit pois ja then some. Ruisleipää menee pari palaa päivässä ja jonkun verran vihanneksia. Mistä saisi parhaiten kuitua / kcal kohden? Itse dietti on potkinut perkeleen hyvin mutta nyt vatsavaivojen takia pitäis kuitumäärää nostaa.
En tiedä mitä kaikkea sinun aamiaisen kuulu, mutta vehnäleseet olisi esimerkiksi erinomainen vaihtoehto. 140kcal/100g, 48g/100g kuitua ja 1dl vehnäleseitä on 20g. Minulla esim monesti mene Eloveena kaurahiutaleita, johon reilusti vehnäleseitä (oma variaatio Kuntokaura nimisestä tuotteesta). Jos et halua lisätä hiilareita päivääsi, niin jätä vaikka nuo parit ruisleivät pois ja tämä tilalle, kuitua tule paljon enemmän kun ruisleivistä (joista puolet varma vehnäjauhoja).
Ja saahan sitä kuitulisä apteekistä, mutta muut valaiskoon sen asian paremmin

Back
Ylös Bottom