Kuitu – suoliston ja aineenvaihdunnan perusta

Meta title: 🧵 Kuitu – suoliston ja aineenvaihdunnan perusta

Meta description: Kuitu tukee suoliston toimintaa, tasaa verensokeria, edistää kylläisyyttä ja auttaa kolesterolin hallinnassa osana monipuolista ruokavaliota.

Noniiin kävin ostamassa sitä Vi-Sibiliä apteekista, koska kahdesta prismasta ei sitä löytynyt, ja 250g paketti taisi maksoi n. 13e, eli huomattavasti kalliinpaa kuin tuo pellavarouhe.

Maku on hyvä ja maistuu kauheasti sokerilta.

Miksi ostit sitä vaikka moneen otteeseen kirjoitettiin että sitä kuituosaa eli psylliumia saa muun merkkisenä huomattavasti halvemmalla. Lisäksi pelkkä psylliumjauhe ei maistu miltään, toisin kuin tuo vi-siblin jossa on sokeria aika paljon, kuten tuossa ylhääälläkin se on todettu jo.

Psylliumia tulee itse vedettyä aina vähän väliä 5-10g päivässä. Itse tosin sekoitan suoraan veteen ja juon sellaisenaan.

Chia-siemenet ei ehkä mene sinne edullisimpaan päähän (pussi maksaa jotain kympin?) mutta on ainakin musta hyvän makusia/ melko neutraaleja ja käyttöominaisuuksiltaan vastaavia kuin pellavansiemenet. Plussana kaikenmaailman vitamiineja sun muita (googlaa, en nyt muista tarkemmin ;)).

Mulle myös on suositeltu sellasta tuotetta kun KauraKuitunen, mutta en ole ainakaan vielä kokeillut. Kuulemma siis kaurasta tehty kuitulisä, joka pitäisi olla erityisen vatsaystävällistä ja voi sekottaa suoraan suunnilleen mihin vaan ruokaan. Tota saa ihan tavan marketeista mutta en muista hintaa.

Miksi ostit sitä vaikka moneen otteeseen kirjoitettiin että sitä kuituosaa eli psylliumia saa muun merkkisenä huomattavasti halvemmalla. Lisäksi pelkkä psylliumjauhe ei maistu miltään, toisin kuin tuo vi-siblin jossa on sokeria aika paljon, kuten tuossa ylhääälläkin se on todettu jo.

Psylliumia tulee itse vedettyä aina vähän väliä 5-10g päivässä. Itse tosin sekoitan suoraan veteen ja juon sellaisenaan.

Itellä ainakin toi Vi-Siblin toimii helvetisti paremmin kuin tämän hetkinen CocoVin psyllium-jauhe. 500g Visibliniä taitaa maksaa vaan muutaman euron enemmän kuin toi 250g loota jos nyt jotain kiinnostaa. En tiiä sitten että onko nuo jotenkin eri muodoissa tai onks Visiblinissä jotain lisättynä, mutta huomattavasti pienemmällä määrällä tulee mulle parempaa tulosta kuin tän hetkisellä määrällä perus psylliumia.

Pitänee testata ens kerralla jonkun muun merkin tuotetta ja sitten uudestaan tota Visibliniä perään.

Vi-Siblinissä on sokeria lisättynä. Tietysti jos tuo toimii paremmin niin kannattaa sitä silloin käytellä. Lähtökohtaisesti jos vain haetaan kuitulisää ilman mitään muuta vaikutusta niin silloin vi-siblin on aika kallista.

Mulla epäillään IBS:sää jonka seurauksena oon joutunu gluteenittomalle, laktoosittomalle, sipulittomalle, palkokasvittomalle jnejnejne. FODMAP-ruokavaliolle ja tarviisin jeesiä.

Elikkäs oon nyt kaupassa pyörinyt pariin otteeseen ja herranjumala kuinka vaikeeta on löytää gluteenittomia tuotteita ja paljonko ne maksaa. Kaurahan ei vissinkään sisällä gluteenia niin ensikatsomalla valikoimaa on vaikka kuinka paljon, mutta kun tsekkaat tuoteselostees niin kontaminaatioriski todennäköinen ja muuta viljaa saattaa olla seassa tai onkin ihan merkattuna esim sisältää vehnän gluteenia vaikka 100% kauraa lukee pakkauksessa. 1.20e/kilo maksaa normi kaurahiutale ja joku yli 4euroa on 600g gluteenitonta kauraa herranjumala.

Jos 25grammaa kuitua pitäs suositusten mukaan vähintään saada päivässä kuitua niin oisko vinkkejä mitä ostaa ja millasella setillä selviis ilman konkurssia ottaen huomioon ton gluteenittomuuden ?

Voisitteko heittää jotain ihan esim konkreettisia tuote-ehdotuksia ja sitten vaikka jotain smoothie reseptejä mistä sais helposti noita revittyä. Arvostaisin siis niin paljon!
ps. jos on ihan konkreettisia IBS neuvoja niin niitä voi myös pistää!

Itse en muutenkaan syö paljoa kuitua viljoista. Parempaa liukenevaa kuitua tulee marjoista ja kasviksista.

Tämmösestä purkista härkäpapuja tulee jo semmonen 13g kuitua.

3083681003888

Olen aamupalaan lisännyt kuitukamaa kauhallisen. Ensin pellavansiemenrouhetta, sitten hampunsiemenrouhetta ja nyt on Oatlawsin Oats fiberiä.

Kaksi ensimmäistä on melko halpoja, mutta maku vaatii totuttelua. Oats fiber on hyvää, mutta kallista.

Seuraavaksi voisi tilata jotain kuitutuotetta.

Ite heittelin psylliumia puuroon ja jugurttiin kun olin pätkäpaastolla. Halpaa kuin saippua minimanin hevososastolla :LOL: Samaa tavaraa myydään ihmisille 60e/kg. Ei maistukkaan juuri miltään.

Olen aamupalaan lisännyt kuitukamaa kauhallisen. Ensin pellavansiemenrouhetta, sitten hampunsiemenrouhetta ja nyt on Oatlawsin Oats fiberiä.

Kaksi ensimmäistä on melko halpoja, mutta maku vaatii totuttelua. Oats fiber on hyvää, mutta kallista.

Seuraavaksi voisi tilata jotain kuitutuotetta.
Pitää kyllä varmaan käydä nappaamassa blenderi että saa vedettyä jonku marja/siemen sekotuksen heti aamusta ja siintä ne tarvittavat kuidut :cautious:

Marjat, hedelmät (mitkä menee), gluteeniton kaura. Gluteenittomissa leivissä on melko vähän kuituja, mutta niitä voi kokeilla kanssa. Vaihtelua niissä on paljon. Psyllium on kyllä todella hyvä, mitä tuossa aikaisemminkin jo kehuttiin.

Pellavansiemeniä ei kannata ainakaan älyttömästi vetää. Lisäksi tuo rouhe on todella helposti härskiintyvää, kannattaa säilyttää jääkaapissa.

Flaxseed Products
Flaxseed is a food that lowers testosterone levels. Flaxseed products are incredibly popular at the moment, and this is due to their high omega-3 fatty-acid content, which in itself, can be ruled as a positive benefit of flax consumption.

However, when it comes to flaxseed products, I believe that the negative effects outweigh the benefits, especially if you’re a guy.

You see, flax products are incredibly dense in compounds called “lignans”. In fact, flaxseeds are known of having dietary lignan levels 800-fold over that of most other foods1.

Why would this be a problem?

Well, not only are the lignans highly estrogenic2, there’s some evidence suggesting that they reduce total and free testosterone levels, while also suppressing the enzyme 5-a reductase3 which converts testosterone into its more potent form of dihydrotestosterone (DHT). Lignans work by increasing the levels of SHBG (sex hormone binding globulin), which binds into free-testosterone molecules and renders them “inactive” for the direct use of the androgen receptors.

The studies on the subject point heavily towards the conclusion that flaxseed products and androgens are not exactly a match made in heaven.

Firstly, there’s a case study of this 31-year old woman who had high testosterone levels which caused her to develop a condition called hirsutism4 (excessive facial hair growth). In an effort to control the hirsutism and drive down her high T-levels, the researchers told her to eat 30g/day of flaxseeds for 4 months. The results? Serum total testosterone dropped by a whopping 70%, and free-testosterone went down by a staggering 89%.

Well, you’re probably not a woman with hirsutism, so how would flaxseed consumption affect men’s hormone levels?

Turns out there’s a study where the same dose (30g/day) was given to 40 male subjects for a month5. The decrease in total testosterone was not nearly as significant as in the case-study above (only a mere ~10% decrease), but still, it’s evidence pointing towards the fact that flaxseeds can have a T-suppressing effect, even at such low dosages (2 tablespoons/day).

The same researchers had done a study with similar design (25 male subjects, 30g/day flaxseeds) 7 years earlier6. In that study, the average total testosterone levels dropped by ~15%, whereas free testosterone went down by ~20%. The difference in this previous study was that the subjects were told not to consume more than 20% of daily calories from dietary fat.

Few older in-vitro/animal studies have also shown that the lignans in flaxseed can increase SHBG count, thus resulting in lower bio-availability of testosterone for the receptors7,8.

So unless you’re a woman who battles with hirsutism, flaxseed is a food that lowers testosterone and I wouldn’t recommend eating too much of it. https://www.anabolicmen.com/foods-that-decrease-testosterone/

SVT: Pellavansiemenrouhe ei sovellu elintarvikkeeksi
Rasvainen tuote härskiintyy nopeasti.
https://www.ess.fi/teemat/ruoka/art2317235

Jo mainittukkin psylliumi ja ite syön tosi paljon esim. kanawokkia ...eli kasviksia ja juureksia vaan naamaan. Hedelmät vihannekset, marjat, siemenet ja mitäs näitä nyt on.

Back
Ylös Bottom