Kuinka usein treenitauko?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
36
Elikkäs kuinka usein on hyvä pitää esim. viikon treenitauko? Riittääkö viikon tauko? Itselläni on nyt neljä kuukautta aktiivista salilla käyntiä takana, kaksi-neljä kertaa viikossa, ja salilla käynti maistuu, mutta luulen että tauko tekisi hyvää. Kannattaako tauon aikana harrastaa aerobista, vai ei mitään liikuntaa viikon aikana?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kuuntele kroppaasi.Jos tulosta tulee ja salilla käynti maistuu niin turha silloin on muodon vuoksi taukoa pitää.Jos taas kehitystä ei ole tullut vähään aikaan ja ei oikein jaksaisi mennä salille ja olo on muutenkin vähän huono niin kannattaisi ehkä kevyttä viikkoa harkita.Eli korkeintaan 60%:lla maksimipainoista pumppailua,eikä mitään sarjoja ihan loppuun saakka.Voit toki totaalisen lepoviikonkin pitää,jos siltä tuntuu.Ei ne lihat viikossa mihinkään katoa.

Ite pidän totaalitauon n. joka viides tai kuude vko. Sen verran lujaa tulee vedettyä, että ei tee todellakaan pahaa huilia viikko. Tuo on kyllä aikamoinen shokki kropalle.. paikat hieman paskana tauon jälkeen, vaikka ei vetäisikään 110 lasissa.

Windir sanoi:
Kuuntele kroppaasi.Jos tulosta tulee ja salilla käynti maistuu niin turha silloin on muodon vuoksi taukoa pitää.Jos taas kehitystä ei ole tullut vähään aikaan ja ei oikein jaksaisi mennä salille ja olo on muutenkin vähän huono niin kannattaisi ehkä kevyttä viikkoa harkita.Eli korkeintaan 60%:lla maksimipainoista pumppailua,eikä mitään sarjoja ihan loppuun saakka.Voit toki totaalisen lepoviikonkin pitää,jos siltä tuntuu.Ei ne lihat viikossa mihinkään katoa.

Olo on hyvä kuten sanoinkin, mutta painot ei oikeen tunnu nousevan. Mikrosyklitystä harrastan ja muutenki erilaisia ohjelmia ni ei pitäs olla siinä vika. Pari kaveria kehu kuinka nousi tulokset viikon totaalitauon jälkeen. Ja eikös hermojen palautuminen tai jokin vie kauemmin aikaa tai jtn? :david:

Joka 5. tai 6. viikko on kevyt viikko. En vain osaa "kroppaa kuunnella".

Ja eikös hermojen palautuminen tai jokin vie kauemmin aikaa tai jtn?

Tulokset mittaat lihaksissa vai voimassa? Tauon jälkeen treenattuna lihas "säikähtää" ja sen takia lähtee kasvamaan nopeasti.

Tuosta hermoston palautumisesta en oikein tiedä, kait se sitten tarvitsee aikaa palautua.

Itse pidän joka neljäs viikko ns.kevyen viikon eli teen pienemmillä painoilla ja enemmän toistoja. Nyt vuoden aikana olen tainnut pitää 3 viikkoa totaalista lepoa osan sairasteluiden takia ja osan kiireitten takia.
Kun on pitänyt viikon taukoa niin kylläpä taas mennään innolla salille.

Ite tuli joskus pidettyä n. 5 viikon välein viikko taukoa, mutta nykyään vedän sillon tällön kierron pari kevyemmin, silloin kun siltä tuntuu. taukoa en pidä ku korkeintaan 3-4 päivää, paitsi pakottavista syistä (pitkä ryyppyreissu+krapula). on jotenkin vaikee päästä pisemmän tauon jälkeen reenien makuun.

Oonko minä vähemmistössä kun en treenaa viikonpäiviin sidotulla ohjelmalla? Eli ei ole tapana pitää mitään kevyitä viikkoja, vaan otetaan sitten 2-4 päivää huilia jos kroppa sitä vaatii. Mulle ei oikein sovin noi kevyet viikot, ei vaan viitti raahautua salille tekemään mitään puoliteholla. Mitään säännöllisiä taukoja mulla ei ole. Ja tulee niitä taukoja myös ihan pakollisten menojenkin takia silloin tällöin.

Sama homma kun timba79:llä. En pidä kevyitä viikkoja koska en tykkää puolella teholla treenaamisesta. Aika paljon tulee noita pakollisia taukoja... ne riittää... Tai on ainakin riittänyt tähän asti. :wall:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Timba79 sanoi:
Oonko minä vähemmistössä kun en treenaa viikonpäiviin sidotulla ohjelmalla? Eli ei ole tapana pitää mitään kevyitä viikkoja, vaan otetaan sitten 2-4 päivää huilia jos kroppa sitä vaatii. Mulle ei oikein sovin noi kevyet viikot, ei vaan viitti raahautua salille tekemään mitään puoliteholla. Mitään säännöllisiä taukoja mulla ei ole. Ja tulee niitä taukoja myös ihan pakollisten menojenkin takia silloin tällöin.

Et. Vähän samalla tavalla mä teen. Treenipäivät on kyllä vakiot, ma, ti, to, pe, mutta kevyitä viikkoja ja treenitaukoja pidän sillon kun siltä tuntuu. En ikinä laskeskele viikkoja, että nyt on kova ja seuraava viikko kevyt. Yleensä menee ihan luonnostaan niin että vedän 3 tai 4 kovaa ja yhden kevyen. Joskus saattaa olla niin että vedänkin kevyen, kovan ja taas kevyen jos siltä tuntuu. Salillekaan en väkisin raahaudu jos on tosi paska fiilis ja/tai ylikunto tulossa.

Timba79 sanoi:

Et ole vähemmistössä. Itse en pidä yhtään tarkoituksenmukaisia kevyitäviikkoja. Jos kroppa tuntuu hieman tukkoiselta niin saatan jättää yhden tai kaksi treeniä väliin ja huilia vaan sohvalla. Tietysti jos flunssan tms. satun itselleni onkimaan niin se onkin sitte asia erikseen. :)

Zone-sarja -42%
En pidä ikinä treeni taukoja sillä niitä tulee kumminkin kun kuumeilee ym ym, mutta kevennetyn treeni viikon pidän joka kuudes viikko jolloin teen noin 60-70% painoilla normaalin verrattuna ja niillä tosi keveitä 8-10toiston sarjoja.Olen joskus kokeillut myös totaali taukoa viikon, mutta se ei mielestäni ole niin hyvä kuin tuo kevennetty viikko.

Powerhousu sanoi:
Et. Vähän samalla tavalla mä teen. Treenipäivät on kyllä vakiot, ma, ti, to, pe, mutta kevyitä viikkoja ja treenitaukoja pidän sillon kun siltä tuntuu. En ikinä laskeskele viikkoja, että nyt on kova ja seuraava viikko kevyt. Yleensä menee ihan luonnostaan niin että vedän 3 tai 4 kovaa ja yhden kevyen. Joskus saattaa olla niin että vedänkin kevyen, kovan ja taas kevyen jos siltä tuntuu. Salillekaan en väkisin raahaudu jos on tosi paska fiilis ja/tai ylikunto tulossa.

Mutta ilmeisesti sulla ei kuitenkaan ole aina maanantaina tiettyä reeniä jne? Vaan reenipäivät on vakiot ja päivälle osuu sitten mikä reeni tahansa? Lähinnä tällä kysymyksellä ajan takaa sitä, että miten porukka tekee jos ei vaikka pääse jonain tiettynä päivänä salille ja siihen osuu sittan vaikka jalkapäivä, jääkö se sitten vaan välistä ja tehdään seuraavalla kierrolla uudelleen? Mä tein joskus näin ja mun mielestä se ei toiminut yhtään hyvin, se oli aina perjantain reeni mikä jäi useimmin välistä.

Timba79 sanoi:
Mutta ilmeisesti sulla ei kuitenkaan ole aina maanantaina tiettyä reeniä jne? Vaan reenipäivät on vakiot ja päivälle osuu sitten mikä reeni tahansa?

Teen siis niin, että noi on vakio treenipäivät, ja ohjelma on 5 jakoinen. Eli useimmiten samana päivänä on vuorossa eri treeni. Jos kuitenkin jää treeni välistä, niin treenaan myös keskiviikkona tai tiivistän loppuviikon treenejä. Joskus kaikki treenit hyppää sen takia päivällä eteenpäin, ja sille ei voi mitään. Tuntuu parhaalta tehdä näin.

Powerhousu sanoi:
Teen siis niin, että noi on vakio treenipäivät, ja ohjelma on 5 jakoinen. Eli useimmiten samana päivänä on vuorossa eri treeni. Jos kuitenkin jää treeni välistä, niin treenaan myös keskiviikkona tai tiivistän loppuviikon treenejä. Joskus kaikki treenit hyppää sen takia päivällä eteenpäin, ja sille ei voi mitään. Tuntuu parhaalta tehdä näin.

Ihan hyvältä kuulostaa tämäkin systeemi, mulla vaan on usein työpäivätkin senverran pitkiä, että ois käytännössä aika vaikea toteuttaa tolleen. Mä pyrin tekeen 2 on ja 1 off systeemillä ja kun on 5 jakonen, niin kierto on tarkalleen 7,5 päivää...eli ihan hyvän mittanen. Joskus menee enemmän ja joskus jopa vähän nopeemmin... :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom