Kuinka usein treeniohjelmaa kannattaa vaihtaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jennifit
  • Aloitettu Aloitettu
Olen nyt mennyt kolmijakoisella itsesuunnittelemalla ohjelmallani noin kuukauden päivät, eikä vielä tunnu että olisi tarvetta vaihtaa. Varioin kuitenkin hiukan liikkeitä eri treeni kerroilla.
Milloin tietää että on aika suunnitella uutta?

Ei "treeniohjelmaa" teoriassa tarvi välttämättä ikinä vaihtaa. Ehkä silloin kannattaa harkita enemmän tai vähemmän rajuja modauksen treenityylin, kun treenaaminen ei enää tuota haluttuja tuloksia, kaikessa yksinkertaisuudessaan.

Juu kyllä samalla ohjelmalla voi tehdä vaikka maailman tappiin. Progressio on tärkeä asia ja sitä pitää yrittää pitää yllä. Siis toisin sanoen treenipainojen kehitys. Välillä jotain sarjapituuksien muutoksia tai muuta millä saa vaihtelua. Mutta sitäkään ei siis kovin usein. Ja mikäli liikkeitä on ohjelmassa jo sen verran, että kaikki paikat tulee treenattua, niin liikkeiden vaihtelulle kovin usein ei ole mitään perusteita. Sanoit muuttavasi liikkeitä eri treenikerroilla, niin se vie kyllä pidemmällä aikavälillä perse edellä puuhun. Et saa hyvää progressiota aikaan missään liikkeessä, kun et tee mitään liikettä säännöllisesti. Täten treenipainojen nostaminen on siis hankalampaa. Muista että lihaksella ei ole mitään hajua siitä millä liikkeellä sitä treenaat. Siksi liikkeitä ei tarvitse vaihtaa. Eri asia sitten jos jossain ohjelmassa on tänään ylätaljaa ja toisella kerralla alataljaa, niin tällaiset muutokset on perusteltuja kun molempia tarvitaan. Ne on kyllä sitten yleensä yksi- tai kaksijakoisia ja silloin progression yläpito on vielä helppoa, kun se sama liike toistuu kuitenkin viikon välein.

Itelläni pyörii aikalailla sama ohjelma puoltoista vuotta kohta, välillä vaihdan sarjojen määrää, esim eka vuos meni tiukkoja vitosia tehden ja nyt pari kuukautta menny pumppaavammalla 8-12 sarjoilla. Itse en mene ihan heti mitään ohjelmaa muuttamaan, vaan nollaan sen turhautumisen/junnauksen ns. häröpäivään, eli joku päivä vedän vain sellaisia liikkeitä jotka ei kuulu ollenkaan ohjelmaani. Tälläinen päivä pari kertaa kuukaudessa on se mun henkireikä.

Selvä juttu, tää oli oikein ihana juttu kuulla! Kiitos hyvistä vastauksista ja neuvoista jokaselle ihanalle kuka neuvoo on jaksanu :)

Back
Ylös Bottom