Kuinka syvä kyykky?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarkko
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tänään oli jalkapäivä ja aloitan sen aina kyykyllä ja nyt tein ekaa kertaa syvän kyykyn. Jalkojen leveys pikkaisen yli hartioiden leveyden ja kyykky siten, että ei nyt ihan nilkkoihin mutta reilusti yli 90 astetta lattiaan nähden.

Normaalisti olen tehnyt siten, että on ollut ehkä vajaa 90 astetta ja nyt kun tein syvän niin painoista lähti heti 20 kiloa pois ja tuntuma oli ihan erilainen.

Eli syvään tehtynä tuntui enemmänkin lantiossa kuin varsinaisesti jaloissa. Kumpi olisi parempi lihasmassan kannalta, vajaita suuremmilla painoilla vai syviä pienemmillä painoilla? Entä tuo tuntuma lantiossa, onko mulla tekniikka vain väärin vai kuuluuko tuon tuntua lantiossa?

Toistot pidän suunnilleen 10 nurkilla ja sarjoja 2-3.

Eikös voimanostajilla ole tapana sanoa, että kyykky ei ole niinkään jalkaliike kuin lantioliike :D Ja niinhän se kyllä onkin, olen huomannut asian siirryttyäni lopullisesti niihin rumiin voimanostokyykkyihin.

pari käsiteselvennystä:
syväkyykky: lähes niin syvälle kuin menee
voimanostokyykky: kriteerien mukainen eli reisi polven kohdalta alempana kuin lonkkanivelen kohdalta.
puolikyykky: polvikulma 90 astetta

syväkyykylle ei juuri ole käyttöä muualla kuin painonnostajilla, joilla se kuuluu treeneihin lajinomaisuutensa takia. etukyykytkin tehdään useimmiten pohjaan.

polven herkkyys vammoihin on ehkä yksi syy, miksei sinne pohjaan juuri kannata mennä neljällä viidestä voimailijasta ilmenee ennemmin tai myöhemmin kulumaa, ellei rikkonaisuutta lumpion takapinnalla. tämä johtuu kovista treeneistä tietenkin, mutta ne syvät kyykyt rasittavat lumpion takaosaa erityisesti varsinkin, jos tekee ne tyyliin selkä pystyssä ja polvia eteen. myös polven sisustan muut rusto- yms. pinnat on syvällä tosi kovilla. tosin tiedän kyllä nostajia, joilla ei ole ilmennyt mitään oireita vuosikymmenien painonnostotreeneistä tai rämäytyshack- kyykyistä huolimatta.

kyykyn syvyys ja vaikutukset riippuvat aika paljon hlön välityksistä. jos on lyhyet reidet, voi mennä alas hyvinkin pystyssä asennossa ilman, että polvet menee eteen.

jos teet niitä rockbottomeja, tee ne hyvällä kontrollilla ja mieluiten pidemmillä sarjoilla. jos haluat niiden ottavan enemmän reisiin, eikä persuksiin (ne tekee suuriman työn ala-asennossa), tee ne mahd. pystyllä selällä työntäen polvia eteen... (auts). lihaksen kasvuun niillä ei ole mitään erikoista ihmemerkitystä.

jos haluat voimaa, siirry voimanostokyykkyyn. jos haluat etureisiin bodya, tee voimanostosyvyisiä tai hieman korkeampia kyykkyjä tanko niskassa ja polvia eteen työntämällä.

Sorry mutta pakko kysyä... Jto: oletko ihan tosissasi, että neuvot tekemään kyykkyä siten, että polvet työnnetään eteenpäin?? Ok, minä en niin tiedä noista eri tavoista, että millä saa lihasta ja millä muka ei, mutta itse ainakin olen rikkonut polveni tuolla "polvet eteen" tyylillä aikoinani, ja niskakarvat nousevat pystyyn kun nyt huomaan jonkun neuvovan niin... Oman käsitykseni mukaan se on kaikkein pahin tapa kyykätä, jos polvia ajatellaan.... Ja olen monista lähteistä lukenutkin, että polvi ei saisi työntyä varpaiden edelle...

no...tarkennetaan ja kerrataan siis:
jos luit tarkemmin, näit varmaan kolmannessa kappaleessani juttua vammoista. siitä toivottavasti kävi ilmi, etten juurikaan polvia eteen suosittele lykkimään. (omaan kokemusta ko. vammasta.) kokonaisuutenakin oletin antaneeni kuvan, etten juuri syviä suosittele.

toisaalta: jos haluaa bodymielessä hyvin stimulaation alareiteen, polvien eteen vieminen auttaa asiaa varsinkin niillä, joilla on kiinnityskohdat korkealla. kirjoitin myös, että nämä kyykyt tulisi tehdä pidempinä sarjoina (pienempi rauta) ja hieman korkeampina.

toivottavasti ajatus selkeni.

Originally posted by jto
voimanostokyykky: kriteerien mukainen eli reisi polven kohdalta alempana kuin lonkkanivelen kohdalta.

Antakaa anteeksi tyhmälle, mutta mä en nyt tajua. Siis jos reisi on polven kohdalla alempana kuin lonkan kohdalla, niin eikös se tarkoita että kyykky jää jotenkin "vajaaksi"...? Mä kyykkään nimittäin aina niin, että reidet on (vähintään) lattian suuntaiset, välillä syvemmällekin.

Kuten sanottua, voi kyllä hyvin olla etten vaan tajua tuota selitystä :D

uppista...siis juuri päinvastoin... lonkan kohdalta alempana... vanhuus ei tuu yksin:) :)

Olen tähän saakka kyykännyt siten, että tanko on aika korkealla niskassa eli en kannattele tankoa ollenkaan käsillä, lähinnä pidän tasapainossa ettei tipu pois :p

Kyykyt olen tehnyt näitä käsitteitä käyttäen puolikyykyn ja voimannostokyykyn välimaastossa, ehkä lähempänä voimannostokyykkyä.

Taidan sitten tämän kokeilun jälkeen siirtyä takaisin vanhaan malliin kun tuossa syväkyykyssä tuntui myös että tulee nojattua hirveästi eteenpäin jotta ei kaadu taakse. Tuo nyt varmaankin on tekniikasta kiinni, mutta koska teen tuon vain lihasmassan enkä suurien rautojen takia niin jatkan vanhalla hyvällä tekniikalla.

Kiitokset selveynnyksistä kaikille! :kippis1:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tää on taas niitä "Muut tekee ihan väärin"-juttuja, mutta tässäkin threadissa on mainittu monasti, että polvien eteen vienti on tappoa polville, mutta toistuvasti näkee ihan reippaannäköisiä urheilijanuorukaisia ja -neitosia tekemässä kyykkyä smitissä siten, että kantapää on 30 senttiä tangon linjasta eteenpäin. Rautaakin saattaa olla melko paljon. Vai onko se vaan ihan sama kun Hack-kyykky?
Tekeekö joku täällä näin ja onko jollakulla kokemuksia/tietoa liikkeen eduista/haitoista?

no... se, että JALAT ovat tangon linjasta eteenpäin, ei niinkään ratkaise... jos ne ovat vaikkapas sen mainitsemasi 30cm edessä, saattaa polvikulma olla reidet vaakasuoraan laskettaessa vain 90 astetta, eli loppujen lopuksi tehdään varsin vähän töitä reisillä ja paljon takapuoli-takareisi-selkä -akselilla. rautaa saadaan kyllä liikkumaan enemmän, eli kyseessä on egoliike mitä parhaimmillaan :-)

polville rasitus siis kasvaa, mitä pienemmäksi polvikulma käy ja mitä edemmäs jalkaterän yli polvi menee.

myös sitä hack- kyykkyä voidaan tehdä sekä yleisenä reisiliikkeenä, että enemmän alareittä kuormittavana. jälkimmäinen siis tapahtuu, jos jalkalevy on ala-asennossa ja jalkaterät mahdollisimman lähellä sen alareunaa.

smith- kyykky tai mikä tahansa jalkaliike saadaan kuormittamaan reiden eri osia hyvin yksinkertaisilla suoritustapamuutoksilla. siinä se smith ei hackistä eroa juuri millään tavoin. nivelkulmaerojen vuoksi jotkut liikkeet on helpompaa kohdistaa määrätyille alueille.
periaatteessa voidaan sanoa, että jos osoitat reidestä kämmenen levyisen palan, voidaan antaa siihen tehoava liikevariaatio.

Back
Ylös Bottom