Kuinka saada toinen syömään

Mulla on ongelma, ennen pidin sitä pienenä ja nyt pelkään sen olevan vakavaa.
Elikkä mun avopuoliso syö TOSI vähän. Aina ollut pienikokoinen (varmaan jotain 45kg). Pyrin itse syömään hyvin ja liikun paljon, joten syön myös paljon ja monipuolisesti, teen joka päivä ruokaa jos sitä ei "vaimoni" ole tehnyt, joten joka päivä ruokaa on varmasti tarjolla.

Joskus kun olen itse syönyt ja huomaan, että hän ei ole koko iltana syönyt mitään. Kysäisen ohimennen mitä olet syönyt koko päivänä kun ei ole kuulemma nälkä. Vastaus voi olla vaikka, söin töissä näkkileivän ja eineshampurilaisen. Nyt puhumme siis keskustelusta, joka käydään vaikka yhdeksän aikaan illalla eli hän on syönyt jotain 500kcal tms koko päivän aikana. Ymmärrän, että 24 vuotiaan 45 kiloisen naisihmisen ei tarvitse syödä 4000kcal päivässä mutta 500kcal on kyllä aivan sairaalloisen vähän.
Normaalisti keskustelusta seuraa kauhea itkupotkuraivari ja itku siitä, että hän on aina syönyt vähän ja että ei ole minun asiani mitä hän syö.

Onkohan joku muu ollut samanlaisessa tilanteessa? En nyt aikuista ihmistä voi syöttämäänkään ruveta? Tai raahata väkisin lääkärin vastaanotolle?

Kuinka saada toinen syömään tarpeeksi?
Apua!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mikäli kumppanisi kärsii syömishäiriöstä, siihen huonoin tapa on "patistaa" tai kuumottaa toista syömään. Mentaalipuolella oleva kammo syömistä kohtaan on jotain aivan käsittämätöntä ja syöminen on tapa hallita kaikkea, stressiä,painetta, elämää.
Ihmiset jotka kärsivät häiriöstä haluavat viimeiseksi, että siihen puututaan. Syömishäiriöiset ovat ongelmansa suhteen kuin sormustaan suojeleva klonkku(mikäli olet leffan nähnyt).

Mikäli epäilet kumppanillasi olevan jotain sen suuntaista ehdottaisin ensin hankkimaan asiasta tietoa, netistä löytyy paljon syömishäiriöihin liittyvää informaatiota ja kirja nimeltä siskonmakkarat avartaa hyvin asiaa syömishäiriöstä kärsivän näkökulmasta.

Asiaan on puututtava, mutta ketään ei väkisin lääkäriin viedä. hanki tietoa, muista hienotunteisuus ja ole tarkka sana valinnoissasi kun asian otat puheeksi. Usein sairas kokee hyvääkin tarkoittavat puheet tunkeiluksi,hänen asioihinsa puuttuviksi ja jopa hyökkääviksi.

Joskus aikanaan silloinen seurustelukumppanini kärsi syömishäiriöstä, vaikka yritin auttaa ja tukea ei siitä apua ollut. Suhde päättyi eroon ja tuntuihan se ikävältä ennenkaikkea toisen kannalta sen vuoksi millaisten demonien kanssa joutuu painimaan päivästä,viikosta,kuukaudesta toiseen.

toivottavasti saatte asiaan ratkaisun ja ongelman hoidettua, mutta mikäli häiriö on olemassa ja pahanlaatuinen vaatii parantuminen usein vuosia.
Yritä pitää huoli myös itsestäsi kaiken toisesta huolehtimisen keskellä ja muistaa ettei ketään voi rakastaa ehjäksi. Tsemppiä

Näyttääkö naisesi laihtuneen entisestään, vai onko paino pysynyt samassa (ja minkä mittainen ihminen)?
Onko hänellä terveydellisiä ongelmia vai onko terveys ihan ok?
Millainen hänen kehonkuvansa ja itsetuntonsa muuten on?

<- pohtimalla näitä ja lukemalla infoa syömishäiriöistä saat ehkä paremman käsityksen siitä, mistä näkökulmasta asiaa kannattaa lähestyä.

Vaikka kyseessä olisi häiriö, niin toinen ei välttämättä koe asiaa niin. Sen miltä tuollainen puhe tuntuu voi koettaa ymmärtää siitä, miltä itsestä tuntuisi, jos toinen kommentoisi vaikka että "syöt ihan liikaa" (riippumatta siitä syökö liikaa vai ei).

Pakkiikselta hyvää asiaa.

Ketjun aloittajalle: täällä vastaukset saattavat olla mitä tahansa yllä mainitun ja "saattaa johtua FASTin herasta, se yököttää ja pierettää joitain" -väliltä, joten toivon että löydät hyviä kanavia etsiä tietoa ja tarvittaessa oikeita paikkoja joita ehdottaa avokille avun hakemiseen.

Syömishäiriöiset ovat ongelmansa suhteen kuin sormustaan suojeleva klonkku(mikäli olet leffan nähnyt).
Amen to that.

Aloittajalle - niin paljon kuin haluaisinkin - en pysty oikeastaan neuvoja antamaan. Itse kärsin 15 vuotta eriasteisista syömishäiriöistä, joten tuo puolisosi käytös vaikuttaa ikävän tutulta. Toki voi olla jostakin muustakin kyse, mutta ei tuo siltikään ihan tasapainoiselta ruokaan suhtautumiselta vaikuta (siis se että suuttuu, kun toinen kyselee syömisistä).

Pakkiis kirjoitti hyvin, se vähä mitä voi tehdä on yrittää ensin itse ymmärtää mahdollista sairautta ja sitten pyrkiä keskustelemaan asiasta hienotunteisesti. Ja valitettavasti myös pitää varautua siihen, että toinen loukkaantuu ja suuttuu, tai kieltäytyy puhumasta asiasta lainkaan, tai tekee jotakin hyvin mielenosoituksellista (menee näyttävästi mättämään saavillisen makaronilaatikkoa, tai lopettaa vähänkin syömisen, tai jotain muuta).

Todella hienoa että haluat auttaa puolisoasi. Toivon todella että asiat selviävät, ja saatte tuon klikin auki. Tsemppiä!

Viimeksi muokattu:
Pakkiikselta hyvää asiaa.

Ketjun aloittajalle: täällä vastaukset saattavat olla mitä tahansa yllä mainitun ja "saattaa johtua FASTin herasta, se yököttää ja pierettää joitain" -väliltä, joten toivon että löydät hyviä kanavia etsiä tietoa ja tarvittaessa oikeita paikkoja joita ehdottaa avokille avun hakemiseen.
varmasti silti paljon parempi paikka etsiä tietoa liikkumisesta ja ravinnosta yms kuin esim suomi24:)

Jos on alipainoinen ja syöminen oikeasti näyttää häiriintyneeltä, niin silloin on pakko viedä jonnekkin ammattilaisen puheille. Syömishäiriöt kuten anoreksia on tavallaan "hidasta itsemurhaa" eli tällaiset henkilöt luetellaan Suomessa yleensä itsemurhaa aikoviksi ja he tarvitsevat hoitoa olivat sitten vastaan tai ei. Syömishäiriöisen ajatusmaailma on myös melko häiriintynyt ja jos on todella laiha, niin pieni vink vink ohje olisi viedä vaikka vaateostoksille, sillä alipainoisen on vaikeaa löytää vaatteita muualta kuin pikkulastenosastolta eli tässä näkee onko kyseessä vääristynyt kehonkuva? Yleensä homma vaan pahenee kun aletaan liikaa patistamaan syömään tai jos keskustellaan paljon ruoasta/syömisestä. Jos et näe että hän syö, niin todennäköisesti hän ei syö, mutta jossain vaiheessa varmaan tapahtuu se hänelle ns. "repsahdus"... Kielen väri, ihon/hiusten/kynsien laatu yms. kertoo yleensä erilaisista puutoksista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom