Kuinka pitkään treenaamatta hampaan poiston jälkeen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kaneli
  • Aloitettu Aloitettu
Eilen kiskottiin pois kaksi viisaudenhammasta. Koskahan uskaltaisi mennä salille? Hammaslääkäri ei antanut mitään ohjeita, enkä minä pystynyt kysymään kun suu oli puuduksissa ja täynnä verta ja pumpulia..

Ite mennin muistaakseni parin kolmen päivän päästä eikä ollut mitään ongelmia. Tai kävin kyllä jo samana päivänä yleisöjäillä vähän luistelemassa, oli kiva kiristää luisimia kun välillä tirskahteli verta suuhun.

Pari-kolme päivää on varmasti ihan ok, jos et heti mitään rankkoja kyykky-veto-jalkaprässi -treenejä vedä. Eli haavat paranee suussa aika nopeasti. Verenpaineen nousu saattaa tirskauttaa verta ikenistä, kun haavat eivät ole vielä ihan parantuneet.

Ei siihen mitään estettä ole, vaikka menisit heti treenaamaan, ainoa haittapuoli on tuo verenvuoto mitä noussut paine voi aiheuttaa.

multa poistettii kans keväällä viisarit yks kerralla kuukauden välein:
lääkäri: älä sitte kovaa urheilua harrasta
minä: kuten punttista?
lääkäri: no ei ainakaan kovaa

samana päivänä maastavedosta enkat :whip:
siinä lämppärien lopuksi ku vedin kevyttä sarjaa niin tuntu ku se haava puhkes uudestaan eli tuli vähän verta suuhun ja ei sen enempää. :david:

kaneli sanoi:
Eilen kiskottiin pois kaksi viisaudenhammasta. Koskahan uskaltaisi mennä salille? Hammaslääkäri ei antanut mitään ohjeita, enkä minä pystynyt kysymään kun suu oli puuduksissa ja täynnä verta ja pumpulia..

Kannattaa pitää kunnon tauko hampaanpoiston jälkeen, todellakin. Paineiden nousu saattaa aiheuttaa sen, että verihyytymä tyhjästä kuopassa irtoaa ja sitten onkin vittumainen tilanne. Normaalistihan täydennys tuohon kuoppaan alkaa kasvamaan siitä hyytymästä, mutta jos hyytymä irtoaa, on kasvamisen alettava alhaalta päin, eli liikkeelle lähdetään tyhjästä kuopasta, josta näkyy leukaluu. Tämä taas on erittäin pitkä prosessi, ja todella vittumaista. Kannattaa siis ehdottomasti pitää kunnon tauko, ei se kunto viikossa huonoksi mene, päinvastoin paranee vain pienellä tauolla.

kaneli sanoi:

Multa otettiin pari viisuria joskus vajaa vuosi sitten. Tikit laitettiin molempiin monttuihin ja pari päivää kehotti lekuri olemaan salilta pois ja tämän jälkeen vielä pari kolme päivää ottamaan varovaisesti. Eli ei mitään järjettömiä ponnistuksia. Kevyt viikko on ihan hyvä ottaa tähän väliin.

Itse treenasin kahden viisaudenhampaan poiston jälkeen seuraavana päivänä, tosin kevyesti. Ei tullut mitään ongelmia.

Timba79 sanoi:
. Kevyt viikko on ihan hyvä ottaa tähän väliin.

Timba puhuu vähän ja viisaita. Vaikka mä tiedän tämän omasta kropastani, niin en ole tähän ikään menneessä saanut sitä itsekuria, että joskus olisin viikon vaan ja söisin. Joka kerta kun oon lepoa pitänyt, niin treenit on kulkenut sen jälkeen paremmin. Tyhmä kun olen, niin heilun koko ajan siellä ylikunnon partaalla...
Itsellä oli niin isot ja juurevat viisurit, että paraneminen kesti 3-4 viikkoa!

Ite menin seuraavana päivänä salille, eikä tullu mitään ongelmia. Ois sitä toki voinu pidempäänkin odotella..

Multa revittiin intissä ennen vikoja lomia molemmat vasemman puolen viisaudenhampaat pois (toinen jouduttiin leikkaamaan pois), eikä siinä sen kummempaa ollut kuin muutama päivä aika mahdoton syödä kiinteää ruokaa. Vedin sitten henkeni pitimiksi varmaan 10 lämmintä protskudrinkkiä joka päivä.

Jätin muut treenit siltä viikolta väliin, mutta kävin kyllä ottamassa jalat heti kun pääsin lomille (leikkaus taisi olla maanantaina). Vedin muutaman kolmiokipulääkkeen naamaan ja hampaat kyllä unohtuivat heti kunhan pääsi ottamaan kovia sarjoja.

Puolessa välissä treeniä juuri tehdessäni pitkää hack-kyykkysarjaa kävi kyllä niin, että leikatun hampaan kohdalta ikenestä alkoi vuotaa kovaa tahtia verta, enkä huomannut tätä vasta kuin sarjan jälkeen kun veri oli valunut suupielestä leuan päälle. Pyyhin veret pois, ja lopputreenin ajan nieleskelin omaa vertani sitä mukaa kun sitä ikenestä vuoti :lol2:

Ensimmäiset pari päivää täytyy yleensä ottaa vähän rennommin, mutta sen jälkeen en ainakaan itse näe mitään muuta estettä treenaamiselle kuin tuon mahdollisen verenvuodon.

juha340 sanoi:
Kannattaa pitää kunnon tauko hampaanpoiston jälkeen, todellakin. Paineiden nousu saattaa aiheuttaa sen, että verihyytymä tyhjästä kuopassa irtoaa ja sitten onkin vittumainen tilanne. Normaalistihan täydennys tuohon kuoppaan alkaa kasvamaan siitä hyytymästä, mutta jos hyytymä irtoaa, on kasvamisen alettava alhaalta päin, eli liikkeelle lähdetään tyhjästä kuopasta, josta näkyy leukaluu. Tämä taas on erittäin pitkä prosessi, ja todella vittumaista. Kannattaa siis ehdottomasti pitää kunnon tauko, ei se kunto viikossa huonoksi mene, päinvastoin paranee vain pienellä tauolla.

Tässä on todella hyvä vastaus! On jo oikeasti aika säälittävää jos elämä on muutaman treenin väliinjäämisestä kiinni. Viisurin poistot on loppujen lopuksi aika pikkujuttuja, oli ne sitten kirurgisesti tai vetämällä tehtyjä. Iso siitä tulee vasta silloin, kun ei malteta antaa sen poistokuopan rauhassa parantua.

muistaakseni intissä sai jos kävi poistattamassa viisauden hampaat..3xvp..eli varmaan tuo 2-3 päivää on aika hyvä tauko.

Back
Ylös Bottom