Kuinka pian venyttely treenin jälkeen?

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%
En löytänyt haulla vastausta tähän mun kysymykseeni, joten kysyn täällä. Eli kuinka pian venyttely treenin jälkeen teidän mielestä? Itse oon suosinu tuota 24h:n päästä siitä, vaikka osa suosittelee (saliohjaajat jne.) jo 2h:n päästä treenistä. Eikös venyttely noin pian treenin jälkeen "riko" lihaksessa niitä rikki menneitä "siltoja", jotka levossa kasvavat takaisin vahvempina-->lihaksena? Vai oonko nyt ajatellut/käsittänyt asian väärin?

Tuossa 24 h:n päästä venyttelemisessä on mun mielestä etuna se, että mulla on ainaki silloin välipäivä salitreeneistä ja kehissä on yleensä aerobista. :rock:

Kiitti, jos viitsitte selittää tätä mulle vähän! :worship:

Lyhyet venyttelyt heti treenin jälkeen on ok. Lyhyet venyttelyt ovat siis 10-20 sekunnin pituisia. Pitemmät venyttelyt voi tehdä myöhemmin samana päivänä MUTTA muista lämmitellä kunnolla!

Pitkiä minuutin-kahden kestäviä venytyksiä EI SAA tehdä kylmään kroppaan. Hajoaa paikat lopullisesti. Kymmenen minuutin lämmittely esim. ellipsikoneella (tai vaikka haarahyppyjä tai varjonyrkkeilyä jos oot kotona) on ok. Kunhan saat venytettävät paikat lämpimiksi.

Onkos minun systeemissä teidän mielestä vikaa vai järkeä: Lämmittelen 10 min. soutulaitteella ja sen jälkeen venyttelen 20 sek. venytyksiä, ja heti sen jälkeen aloitan punttitreenin.

Mitään haittaa en ole huomannut, paikat tulee venytellyiksi säännöllisesti ja saan hengästymisen rauhoittumaan venyttelyn aikana.

Miulle on kyllä kerrottu, että ei yli 8 sek venytyksiä ennen treeniä. Siispä en venyttele kovin hartaasti ennen kuin alan punnertamaan/kyykkäämään/vetämään maasta. Teetkö raskailla painoilla, leenam? Sitten tuo hengästyminen; sitäkin on sanottu, että alkulämmittelyssä saa lievästi hengästyäkin, mutta ei niin, etteikö siitä nopeasti palautuisi. Mie en paljon hengästy kun poljen kuntopyörää viitisen minsaa, mutta paikat tulevat mukavan lämpimiksi, ja sitten vielä verryttelen kohdelihakset keveillä painoilla. Pieniä, valmistavia venytyksiä teen kohdelihaksille, mutta lihastonus katoaa, jos venyttelee "liian hyvin". Lihastonusta on oltava, jotta treenistä tulisi optimaalinen hyöty, varsinkin isoihin painoihin.

Minä olin vähän huuli pyöreenä, kun luin Pirkka-lehden kunto-osiosta Bodylogicista. Sen pohjana on Pilates-ja Alexander-tekniikka, jooga ja kehittelijän omat kokemukset.
Artikkelissa todetaan mm. että "Tosiasia on, että lihas venyy VAIN ollessaan KYLMÄ ja kun venytys jatkuu yhtenäisenä liikkeenä vähintään 20 sekuntia".
(korostukset meikäläisen)

Että onko kirjoittajalla ollut bugi, vai mistä on kyse?

Ehkä tuo "kylmä" tarkoitti, ettei lihas ole varsinaisesti työskennellyt. Käväisin aikoinaan kerran Bodylogicissa ja kyllähän sielläkin suoritettiin alkulämmittelyt.

Nee sanoi:
Ehkä tuo "kylmä" tarkoitti, ettei lihas ole varsinaisesti työskennellyt. Käväisin aikoinaan kerran Bodylogicissa ja kyllähän sielläkin suoritettiin alkulämmittelyt.

Ok :)
Niin se varmaan on sitten, tietysti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom