Kuinka paljon rasvaa päivässä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marine
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
Kysymykseni kuuluu että kuinka paljon mun pitäisi saada päivittäin rasvaa, vähintään? Painon pudottaminen on meneillään enkä oikein tiedä että paljonko olisi suotava määrä.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Mä oon pitäny minimin 40g:ssä, yleensä tulee 50-65g, se on noin 20-25% päivän kaloreista.

Oon nyt pienoisella plussalla ja rasvaa on 30% päivän kaloreista. Grammoina se tekee 70-80, joka tuntuu aika isolta määrältä. Onkohan noin suuren rasvamäärän syöminen jotenkin haitallista/tarpeellista? Otan rasvat yleensä kahdessa erässä eli kerralla tulee isompikin satsi, kellään tietoa onko siitä mitään haittaa?

Oon nyt pienoisella plussalla ja rasvaa on 30% päivän kaloreista. Grammoina se tekee 70-80, joka tuntuu aika isolta määrältä. Onkohan noin suuren rasvamäärän syöminen jotenkin haitallista/tarpeellista? Otan rasvat yleensä kahdessa erässä eli kerralla tulee isompikin satsi, kellään tietoa onko siitä mitään haittaa?

Ei ole haitallista missään tapauksessa, anna mennä vain. :) Rasva tekee hyvää hiuksille, iholle, kynsille... sen lisäksi siis, että se on elimistön toiminnan kannalta välttämätön makroravinne.

Minä syön useasti 100 grammaakin rasvaa/vrk, enkä ole vielä haittavaikutuksia havainnut (en edes lihomista, vaan pikemminkin päinvastoin tuntuisi olevan suunta). Todettakoon taas kerran tässä yhteydessä, että rasva EI sinänsä lihota yhtään sen enempää kuin muutkaan makroravinteet - ylimääräiset kalorit lihottavat, tulivatpa ne mistä makroravinteestä hyvänsä.

Bandiitti, se 40 g on siis suositeltu MINIMI. Tosin, jos hyvin isokokoisesta (=painavasta) ihmisestä on kyse, suositellaan puoli grammaa/painokilo/vrk, mikä siis voi olla enemmänkin kuin tuo 40g.

Itselläni taisi kisadieetillä mennä sellaiset 25-45g.

KTL muistaakseni on suositellut naisille n. 60 g ja miehille 80 g rasvaa päivää kohden. Ja prosentteina n. 30 % pitäisi saada rasvasta.

Tuo Fionan mainitsema KTL:n suositus on ihan pätevä, mutta kannattaa muistaa, että se perustuu suht runsaaseen hiilihydraattien saantiin. Missä ei välttämättä sinällään olekaan mitään vikaa, kunhan nuo hiilarit ovat laadukkaita, MUTTA mikäli tarkoitus on noudattaa vähähiilarisempaa linjaa (huom. ei tarkoita mitään ketoosia vielä kuitenkaan), on rasvan määrää samalla syytä lisätä, jotta kalorien määrä pysyy riittävänä.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Gillyanne, aivan totta. Oikeastaan tarkoitus oli huomauttaa, että jopa hiilaripainotteista ruokavaliota suosittelevan tahon mukaan rasvaa tuli saada noinkin "runsaasti". :)

Dieetit ynnä muut on sitten asia erikseen, on ihan selvä, että myös rasvan määrästä on tingittävä kun kalorit tiputetaan riittävän alas.

Oikeastaan tarkoitus oli huomauttaa, että jopa hiilaripainotteista ruokavaliota suosittelevan tahon mukaan rasvaa tuli saada noinkin "runsaasti".

Aivan, hyvä huomio tuokin, kun moni virallisterveellistä tietämystä ylistävä tuntuu luulevan, että rasvan suhteen vähempi on aina parempi.

Kiitti vastauksista :)

Olen pitänyt kirjaa tuolla kalorilaskuri.fi sivulla ja siellä kivasti näkyy ne päivän hiilarit, rasvat ja proteiinit grammoina. Ei ole meinannut edes 30 grammaa tulla päivässä täyteen... ostinkin eilen oliiviöljyä jota voi sitten ottaa lisäksi jos tarvis vaatii. Rypsiöljy olisi ilmeisesti vielä parempi? (jotenkin sellainen kuva tuli kun luki noita pakkiksen juttuja eilen)§

Vieläkin parempi on, jos otat lisärasvat luontaisesti rasvaisista elintarvikkeista. Oliiveja, avokadoa, pähkinöitä, kookosmaitoa...

Vieläkin parempi on, jos otat lisärasvat luontaisesti rasvaisista elintarvikkeista. Oliiveja, avokadoa, pähkinöitä, kookosmaitoa...
Tälle haluaisin kuulla perusteluja.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Mitä luulette, voisiko liian vähäinen rasvan saanti olla syynä (mun mielestä) jatkuvaan sairasteluun?

Keväällä olin treenipäiväkirjan mukaan n. 5 viikon välein taudissa, niin että jouduin olemaan pois töistä (liikunta-ala, ja kipeenä ei treenata). Söi kyllä paitsi kukkaroa, myös mieltä ja tietysti treenit kärsi.

Nyt viimeksi kipeänä toukokuun puolessa välissä, ja nyt ollut viikon todella paha räkätauti päällä. Väli sentään piteni huomattavasti, liekö ollut stressittömän kesän ansiota, mutta pelottaa nyt kun syksy lähestyy, alkaako taas tuo sairastelukierre.

Mun hieroja epäili syyksi ylikuntoa, kun keväällä valittelin asiaa. Mulla ei kuitenkaan ollut muita ylikunnon merkkejä, treenata jaksoi muuten ihan hyvin ja syke oli normaali jne. Aloin siis miettimään, josko ravinnossa olisi puutteita enkä löydä mitään muuta kuin tuon rasvan puutteen. Ekstravitskuja vedän ja nyt ostin tyrnimarjamehua (kallista, prkl!) ja aijon vetää sitä joka päivä, koska olen kuullut sillä olevan vaikka mitä vaikutuksia.

Sorry jos on :offtopic: , mitään muuta syytä en oikein keksi tuolle sairastelulle.

Laittakaapas joku suositusten mukaan (eli se about 40g) rasvoja saava ihan konkreettisesti missä muodossa rasvanne nautitte ja määrät myös. Jotenki toi 40g tuntuu älyttömän paljolta vaikka rasvakammosta oonki jo melkeen päässyt..

Minä söin äsken 400 g broileripyöryköitä ja niistä tuli jo yksinään 44 grammaa rasvaa :D

... no joo, tuo 40 grammaahan nyt kertyy helposti, kun ottaa huomioon, että tosiaankin aika monet elintarvikkeet sisältävät jonkin verran rasvaa kuitenkin. Raejuustopurkillisestakin tulee "jo" 4 grammaa ;) 15 ml (eli ruokalusikkamitallinen, löytyy vaikkapa maustemittasarjasta) öljyä taas sisältää 13,5 grammaa rasvaa, joten jos ottaisi vaikkapa 2 rkl-mitallista öljyä/vrk (vaikkapa salaattiin, rahkaan tai proteiinijuomaan sekoitettuna) ja söisi purkillisen maitorahkaa, tulisi näistä jo 31 grammaa, ja lisäksi sitten vaikka Oivariinia parille leipäviipaleelle, niin siinähän se 40 grammaa jo onkin kasassa. :thumbs:

EDIT: Niin, ja se 40 grammaa on sitten tosiaankin MINIMIsuositus. :)

Lounaalla syömäni 150 g lohta sisältää jo 24g rasvaa... Eli ei kyllä tee puhtaallakaan ruokavaliolla toi 40 g tiukkaa...:)

Crystal sanoi:
Laittakaapas joku suositusten mukaan (eli se about 40g) rasvoja saava ihan konkreettisesti missä muodossa rasvanne nautitte ja määrät myös.

Tän päivän hyvät rasvat tulee seuraavista lähteistä: 2x5g lesitiiniä, 6g rypsäriä, 30g pähkinöitä, 10g pellavansiemenöljyä ja kalaöljykapselit

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom