Kyllähän noissa liikuntasuosituksissa perää on. Monipuolinen aerobinen liikunta on tietysti tärkeä osa hengitys- ja verenkiertoelimistön kunnossapitoa ja kansanterveydellisesti ajatellen varmaan hyödyllisintä liikuntaa. Johan sen huomaa siitä, että sitä tuputetaan joka tuutista jatkuvasti. "Aerobista X rasittavaa liikuntaa tulis harrastaa X kertaa viikossa X minuutin ajan". Sillä pidetään mahdollisimman vähällä vaivalla ihmiset työkykyisinä mahdollisimman pitkään ja vähennetään terveydenhuollon kustannuksia mahdollisimman paljon. Nimittäin varmaan melkosen summan syö diabeteksen ja sydän- ja verisuonitautien hoito suhteessa muihin sairauksiin Suomessa.
Kun taas ajatellaan yksilön kannalta, niin eipä taida pelkkä aerobinen liikunta riittää pitämään ihmistä oikeasti terveenä, vaikka se on se mitä perus Markku ja Irmeli 50v ensimmäisenä alkavat harrastaa (mikä on tietysti hyvä). Ainakin valistuksessa, jota mä olen saanut on liian vähän, tai ei ollenkaan puhuttu tuki- ja liikuntaelimistön harjoittamisesta. Mun mielestäni raskas lihaskuntoharjoittelu on erittäin olennainen osa ns. "terveysliikuntaa". Lihasepätasapainot ja heikkoudet aiheuttaa jos jonkinlaista ongelmaa ja kolotusta, nivelet löystyvät ja heikentyvät, luut rappeutuvat liian vähäisen rasituksen vuoksi jne.
Ihmisen elimistön on tarkoitettu kykenemään pitkäaikaiseen ja nykymittapuun mukaan myös erittäin raskaaseen fyysiseen rasitukseen. Alirasitus rappeuttaa.
Toisaalta, sitten pitäisi myös tasapainoa ja kehonhallintaa harjoitella, pitäisi venytellä ja säilyttää liikkuvuus, pitäisi syödä oikein (varmaan 99% ihmisistä tarvitsis totaalisen ruokaremontin), pitäis nukkua tarpeeksi, pitäis muistaa ottaa omega kolmosia ja vitamiineja, juoda vihreetä teetä, lukea kirjoja, pelata shakkia ja muistipelejä... Nykyajan ihmisen pitäis kaikennäköstä tehdä pysyäkseen terveenä ja nuorekkaana, vaan monenko aika, energia ja motivaatio riittää?
Tärkeänä mä pitäisin sitä, että nousee sohvalta ja lakkaa passivoitumasta ja masentumasta sisällä kaljapullon kanssa, ja että menis ulos tekemään jotain mistä tykkää. Samalla vois lopettaa niiden pahimpien paskaruokien syömisen ja vaikka alottaa uutena harrastuksena kokkaus, jos se tuntuu omalta jutulta. Mitä enempi aika ja jaksaminen riittää toteuttamaan näitä terveyssuosituksia, sen parempi. Kuten sanoin, kyllä niissä perää on.