Kuinka paljon on liikaa liikuntaa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ilemka
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen aina liikkunut melko paljon ja kuntoni on ihan hyvä, mutta nyt olen ottanut vielä muutaman tunnin lisää sekä haluaisin aloittaa kuntosalilla käynnin 3x viikossa. Tavoitteena on painonpudotus (olen siis dieetillä tällä hetkellä, 170cm 70kg), sekä saada ehkä vähän lihaksiakin kroppaan ennen kesää. Viikottaiset liikuntani ovat tälläiset:

Maanantai: Sali, pilates
Tiistai: Step, Bodypump
Keskiviikko: Sali, Bodycombat
Torstai: Kiinteytys, Bodypump
Perjantai: Sali, Tehomuokkaus + venyttely tunti
Lauantai: Vapaa, taikka aamulenkki tyhjällä vatsalla
Sunnuntai: Bodycombat, Bodypump

Olisiko jotain syytä jättää pois ja toista ottaa tilalle?

Olisi syytä. Lihakset eivät ehdi palautua, jos liikut tuohon malliin. Lihas kasvaa levossa, treeni on vain ärsyke kasvuun. Kroppa tarvitsee sekä kuormittavaa ja raskasta että palauttavaa ja kevyempää liikuntaa.

Tietysti jokaisen kroppa on omanlaisensa, eikä yleispätevää mallia sopivaan liikuntamäärään ole. Voisit kuitenkin miettiä muutamia kysymyksiä: kauanko olet liikkunut noin? Liikutko hyvän olon takia vai laihtuminen mielessä, vaikka tuntuisi pahalta? Meneekö kroppasi jumiin, tuntuuko liikkuminen takkuiselta? Mistä liikuntalajeista pidät?

Olisi myös kiinnostavaa tietää, millaisella ohjelmalla treenaat salilla. Esim. oma tämänhetkinen jalkatreenini on niin kova, että lihakset ovat kipeät monta päivää sen jälkeenkin, vaikka venyttelisin kunnolla. En kyllä millään pystyisi menemään bodypumppiin seuraavana päivänä...

Aikamoista settiä. Sulla on joka päivälle jotain järjestettyä liikuntaa. Mulla hajois päänuppi tollasesta aktiviteettimäärästä. Missä välissä sä ehdit palautua, chillailla, tavata kavereita ja kaikkea kivaa ?

Mites ruokavalio? Se on kuitenkin se tärkein tekijä dieetin onnistumisessa.

Näyttää kyllä aika hysteerisiltä nuo sun liikuntamäärät, ja varmaan aika hiljaista tulee olemaan lihaksen kasvatus jos dieettaat ja vietät päiväsi hikijumpassa. Jos lihakset on tavoitteena, niin keskittyisin kyllä siihen salitreeniin 100% ja kävisin sitten nuita muita jumppia 1-2 kertaa viikossa. Ja ehdottomasti se 1-2 lepopäivää viikkoon.

Asun viikot opiskelujen takia poissa omalta paikkakunnaltani, joten minulla ei ole oikeastaan muuta tekemistä viikolla kuin liikkua. Ruokavalio on kohdillaan, se on ihan ammattilaiselta käyty varmistamassa.

Nautin liikunnasta eikä se ole minulle pakkopullaa, hyvänä kakkosena tulee kuntoa samalla sekä kalorien kulutusta. Päätavoitteena on laihtuminen eikä niinkään lihasten kasvatus, mutta teenkö vai hallaa itselleni liikkumalla noin paljon, saanko siitä muuta hyötyä kuin että kalorit kuluvat (ja hyvän mielen)?

Kuuntelen kroppaani ja jos puhti tuntuu olevan aina poissa niin vähennän liikuntaa, jumpista luultavammin koska haluaisin salilla käydä kumminkin tuon 3x viikko. Lihasten kasvusta tässä tosiaan on aika turha haaveilla, kun miinuskaloreilla kumminkin mennään koko ajan.

Mä oon oppinut, että vähemmän on enemmän. ;) Mulla oli ylipitkiä parin tunnin salitreenejä ts. kävin jumpassa ja tein ehkä cardiolaitteilla jotain lisäksi. Todellisuudessa jaksoin tehdä puoliteholla molemmat jutut, joten hyöty oli pieni. Sen sijaan nyt käyn yhdellä tunnilla ja lähden pois. Ehkä kerran viikossa voin tehdä pyöräilytunnin lisäksi yläkropan, muuten puntti omana päivänä.

Millainen sun salitreeni on? Entä miten koet hyötyväsi, jos käyt pumpissa ja stepissä salipäivien välissä? Ainakin pump kuulostaa vähän höpöhöpölle, jos treenaa oikeasti kovaa salilla. ;) Mä en ainakaan kokenut siitä saavani muuta kuin haukotuksia.

Lihaskuntoa ei ole mitään järkeä treenata joka päivä, koska ei ne lihakset palaudu! Keskity mieluummin salitreeniin tai niihin jumppiin. Jumpissa tosin et saa yhtä hyvin lihasta, mutta mieti, mikä susta on kivaa. Mä opin nauttimaan liikuntatunneista vasta, kun vähensin ja treenasin yhden tunnin päivässä. ;)

Itse olen treenannut useampia vuosia 15h viikossa uintia ja siihen muutamia tunteja kuntopiiriä ja salia päälle. Tuonlaisen liikuntamäärän voi kahlata läpi ilolla kunhan tosiaan muistaa myös kuunnella itseään ja unimäärä sekä ruokavalio on kunnossa. Jos tuntuu että kroppa ei vain riitä niin ehkä ruokavaliosta voi löytyä jotain boostia palautumiseen. Kuitenkin tärkein asia tässä on itsensä kuuntelu. Kun kaikki on hyvin niin antaa mennä vaan, mutta heti jos ei tunnu normaalilta tai olet vaikka väsynyt niin kannattaa ohjelmaa heti karsia kunnes olet taas täydessä kunnossa. Vajaakuntoisena tai väsyneenä treenaamisesta ei seuraa mitään hyvää, sen olen itse karvaasti liiankin pitkällä aikavälillä kokenut.

Käyn salilla sen 4-5krt/viikko, treenin kesto yleensä max. 45min, kolmijakosella mennään. En oikeastaan nykyään harrasta enään mitää muuta liikuntaa, panostus on puhtaasti tässä hommassa, pari kuukautta sitten meni kuitenkin vielä cooperissa 3000m, aika lailla vanhoilla pohjilla. Toki hyvin pitkälti alle minuutin palautuksilla vedetty punttitreenikin auttaa pitämään saavutettua kestävyystasoa edes hieman yllä...

Kirjoita vastaus...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom